ایزو ۹۰۰۰ یک سری از استانداردهای بین المللی است که متشکل از مجموعه ­ای از الزامات بوده و توصیه­هایی برای طراحی و ارزیابی سیستم­های مدیریت دارند. امروزه، بیش­تر از ۹۰۰۰۰۰ سازمان در سراسر جهان نامشان در لیست استاندارد ایزو۹۰۰۰ ثبت شده است. تعریف کیفیت ایزو۹۰۰۰ بر پایه­ پیروی از مشخصات بنا نهاده شده­است. این استانداردها مشخص می­ کند که چگونه عملیات مدیریت باید انجام شود. هدف ایزو۹۰۰۰ آن است تا اطمینان حاصل شود که تولیدکنندگان، طراحی، ایجاد و ارائه­ محصولات و خدمات را مطابق با استانداردهای از پیش تعیین شده انجام می­دهند، به عبارت دیگر، هدف آن جلوگیری از عدم تطابق است (عباس[۲]،۲۰۱۱، ص۴۲۷).
نظریه­ی وابستگی منبع[۳]، بر پایه­ افزایش درک و فهم در مورد استاندارد است و موجب شفافیت درباره اینکه چگونه سازمان­ها مزایای استاندارد را فراهم می­ کنند، می­ شود. سازه­های نظریه­ی وابستگی منبع بطور مستقیم با اهداف ایزو۹۰۰۰ در ارتباط است و هدف آن توصیف اثربخشی می­باشد. این نظریه تلاش دارد تا مرز محیطی- سازمانی مناسب و پوشا از چگونگی عملکرد استاندارد پیشنهاد دهد و به عنوان ابزار سازمانی برای مدیران در نظر گرفته شود (سینق و همکاران[۴]، ۲۰۱۱، ص ۴۹).
در ایران آن طور که باید و شاید، صنعت دارای پویایی و بهره­وری نبوده و صرف منابع به مراتب، بیش از آن چیزی است که لازم است و نه آن چیزی است که مورد قبول بازار رقابتی است. سؤالات و مسائل زیادی در زمینه­ دریافت استقرار و فعالیت و نتایج بکارگیری استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ در کشور ایران وجود دارد که پاسخ به آنها می­توانند هرکدام به عنوان راهکاری برای سایرین و گسترش فرهنگ صحیح استاندارد و در سطح ملی، سبب بقا و رشد در سطح جهانی باشد(فعله گری، ۱۳۸۶، ص ۶). این تحقیق، اهمیت استاندارد بودن را در عملکرد درونی و بیرونی نشان می­دهد و در این مقاله، به مطالعه­ نظریه­ی وابستگی منابع به عنوان ابزاری قابل استفاده برای مدیریت سازمانی محیط، پرداخته می­ شود.
۱-۲)بیان مسأله[۵]
صنایع برای حفظ موقعیت رقابتی و توان ادامه­ حیات اقتصادی، نیازمند آن هستند تا سیستم­هایی را بکار گیرند که هرروز موثّرتر و کارآمدتر می­گردند و منجر به بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتریان و ذینفعان سازمان می­شوند. امروزه سازمان­هایی موفق­ترند که مدیریت کیفیت جامع[۶] را در برنامه ­های استراتژیک خود قرار داده و ایزو را در همین چارچوب مورد توجّه قرار می­دهند. بنابراین ایزو یک زیر­نظام ضروری و پدیده­ای واسطه­ای در مجموعه­ی نظام کیفیت فراگیر می­باشد و بعنوان پل ارتباطی بین مدیریت کلاسیک و مدیریت کیفیت عمل می­نماید (فعله گری، ۱۳۸۶، ص ۵).
عکس مرتبط با اقتصاد
بررسی تاریخی کشورهای توسعه یافته، حاکی از این واقعیت است که به منظور ایجاد بسترهای رشد اجتماعی و ارتقای سطح آگاهی و رفتاری جامعه، استاندارد سازی و وضع قوانین و مقررات و نظارت بر اجرای صحیح آنها همواره از اولویت برخوردار بوده است. در شرایط حاضر، استقرار استاندارد ایزو۹۰۰۰ یکی از فراگیرترین الگوهای سیستم­های کیفیت و به عنوان یک ضرورت پیش نیاز برای مبادلات تجاری است (سلیمان زاده و مالک، ۱۳۸۸، ص ۱۴۲).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
نظریه­ی وابستگی منبع، بر پایه­ افزایش درک و فهم در مورد استاندارد است و موجب شفافیت درباره اینکه چگونه سازمان­ها مزایای استاندارد را فراهم می­ کنند، می­ شود. سازه­های نظریه­ی وابستگی منبع بطور مستقیم با اهداف ایزو۹۰۰۰ در ارتباط است و هدف آن توصیف اثربخشی می­باشد.
در نظریه­ی وابستگی منبع، سازمان­ها از این استاندارد برای ایجاد تغییرات بنیادین درونی در جهت تثبیت و ایجاد تغییرات محیطی بهره می­برند و حتی اگر امکان پذیر باشد، صاحبان سازمان­ها می­توانند از هردوی این تغییرات یکجا بهره برند. در این تحقیق، نظریه­ی وابستگی منبع، مدلی متشکل از سه سازه­ی مهم می­باشد: فرایندهای داخلی، روابط با مشتریان و روابط با تأمین­کنندگان.
استاندارد، تمرکز زیادی بر فرایندهای اجرایی سازمان دارد. در سازمان­های دارنده­ی گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۰ فرایندها و فعالیت­هایی که بر کیفیت تأثیر­گذار هستند، باید برنامه ­ریزی و مستندسازی شوند و بسیار مهم می­باشند. با توجه به فرایندهای داخلی، سازمان­ها موفق به پیشروی از طریق رویکرد سیستمی کاراتر و بهره­ور­تر خواهند بود. سازمان­ها زمانیکه تصمیمات خود را بر اساس حقایق یعنی تحلیل اطلاعات و داده ­ها­ی واقعی اتخاذ می کنند، موفق­تر خواهند بود.
استاندارد ایزو۹۰۰۰، فاکتورهایی درباره روابط با مشتریان دارد که شامل فرایندهایی است که در رابطه با شکایات وارتقاِی سطح رضایت مشتریان می­باشد. بنابراین سازمان­های دارنده­ی گواهینامه­ی ایزو ۹۰۰۰ نظارت دقیقی بر مشتری­ها، نیازهای کنونی و نیازهای آینده­شان دارند و آن را عامل کلیدی برای موفقیت کارشان می­دانند. شواهد نشان می­ دهند که تکمیل کردن فرایند درونی و فعالیت مشتریان رابطه­ مستقیمی با عملکرد عملیاتی دارد. ارتباط با تأمین­کنندگان، یکی از هشت اصل ایزو۹۰۰۰ می­باشد. ایجاد روابط صمیمانه با تأمین­کنندگان و نتایج مثبت آنها، سبب ایجاد اطمینان بیشتر و ثبات در عملکرد سازمان می­گردد. فرایند خرید، فرایندی است که معمولاً باید بدون ارتکاب به اشتباهی انجام شود. زیرا خرید خوب باعث فروش خوب و در نتیجه افزایش رضایت مشتری می­ شود و گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۰ کمک قابل توجهی به صاحبان مشاغل برای ایجاد ارتباط با تأمین­کنندگان است (سینق و همکاران،۲۰۱۱، ص۵۳). در بین انواع مقیاس­های عملکرد، شاید عملکرد عملیاتی برای اندازه ­گیری اثربخشی ایزو۹۰۰۰ بهترین باشد و اغلب با میزان تولید ناقص، عملکرد ارسال، میزان ضایعات، فهرست موجودی، سنجش می­ شود. در طول چند سال گذشته، مطالعات متعددی در مورد عملکرد عملیاتی گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۰ انجام شده­است. از آنجا که ایزو۹۰۰۰، سیستم کیفیت مستند شده و ساختارمند است، مستند سازی خوب می ­تواند دستورالعمل­های موثّرتر کار و کنترل تمام جنبه­ های فرایند تولید را که منجر به کاهش هزینه و کنترل بهتر کسب و کار می­ شود را ایجاد کند (یو ژان و لین[۷]،۲۰۰۷، ص۲۱۰).
بر اساس تعریف نظریه­ی وابستگی منبع، اثردهی این استاندارد به معنای توانایی یک سازمان در مدیریت کلیه­ دامنه­های حمایتی و منابع است. اساس و بنیاد ایزو۹۰۰۰ نیز دقیقاً براساس تأثیر­گذاری زیاد و مثبت برروی مؤسسات است. به عنوان مثال، سازمان­هایی که موفق به اخذ این استاندارد می­شوند باید نمایانگر تأثیرات مثبت این استاندارد جهانی به سازمان خود باشند. یکی از مهم­ترین خواسته­ های ایزو۹۰۰۰، داشتن نگرش فرایندی به امور سازمان می­باشند تا بدین وسیله، مدیریت در سازمان، بهتر اعمال شده و اثربخشی اقدامات در سیستم بهتر سنجیده ­شود.
در این تحقیق، روابط با مشتریان، روابط با تأمین­کنندگان، متغیرهای مستقل، فرایندهای داخلی، متغیر میانجی و عملکرد عملیاتی، متغیر وابسته می­باشد.
استقرار نظام­های مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت، منابع زیادی را از سازمان طلب می­ کند. برای جلوگیری از صرف بیهوده منابع و تخصیص منابع محدود موجود در جهت استقرار سیستم­های موثر و کارآمد، اثرات سیستم های تضمین کیفیت باید به دقت مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.
با توجه به به استفاده­ی گسترده و پیامدهای اقتصادی برای صنعت، چارچوب سیستم مدیریت ایزو۹۰۰۰ باید به تحقیق برای فهم اینکه کدام جوانب برای سازمان­ها بیشترین مزایا را دارا هستند و بهترین روش برای اندازه گیری سود حاصل از اتخاذ یک چارچوب سیستم مدیریت را شناسایی کنند. فرایندهای استانداردهای ایزو برای جمع آوری ورودی و استانداردهای تجدید نظر دوره­ای به منظور حفظ ارتباطشان طراحی شده ­اند. بررسی روند پیاده­سازی به بینش­های جدیدی که ممکن است به تکامل نسخه­های آینده­ی ایزو ۹۰۰۰ کمک کند، منجر شود. علاوه بر این، حضور شرکت­هایی با بحران های مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، مسائل مربوط به جهانی شدن و رقابت جهانی برای مطالعه مهم می­باشند (بل[۸]،۲۰۱۰، ص۹).
در این تحقیق به سازمان­های دارنده­ی گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۰ از دید نظریه­ی وابستگی منبع به آنها نگاه می­ شود، دیدگاه ­های زیادی مورد ارزیابی قرار می­گیرند و از این رو مفهوم اصلی استاندارد ایزو ۹۰۰۰ بخوبی مورد ارزیابی قرار گرفته و درک کامل و بهتری را از آن بدست می­دهد.
۱-۳)اهمیت و ضرورت تحقیق:
استاندارد ایزو سری ۹۰۰۰ نشان دهنده یک رده­ی خاص «افقی» از کاربرد عمومی استاندارد با هدف تضمین کیفیت محصول از طریق مدیریت مناسب منابع و فرایندهاست. حتی اگردر برخی از شرایط خاص به نظر نمی­رسد برای همه صنایع مناسب باشد، این استاندارد قابل اجرا در تمام صنایع است، زیرا الزامات استاندارد برای کمک به جلب رضایت مشتریان تفسیر می­ شود. تمرکز بر مشتری از جنبه­ های استاندارد است که به شدت صنایع خدماتی را تحت تأثیر قرار می­دهد. اما مهمتر از همه، ایزو۹۰۰۰، شامل الزامات اساسی برای یک سیستم مدیریت است که مورد نیاز برای مدیریت کیفیت می باشد(همان منبع، ص۶).
کیفیت محصولات و خدمات برای تحقق رضایت مشتری ضروری است. به عنوان یک رویکرد مدیریت استراتژیک و یک فرایند مستمر، مدیریت کیفیت فراگیر کنترل فرایند آماری را بکار می­گیرد وبا کل سازمان بر بهبود مستمر محصولات و خدمات در تعامل است (کومار[۹]،۲۰۱۰، ص۴۳۸).
این تحقیق از دو جنبه­ عملی و نظری مورد مطالعه قرار گرفته­است. از جنبه­ نظری، این تحقیق، ادبیات استاندارد ایزو۹۰۰۰ را مطالعه می­ کند و از آنجاییکه استاندارد بر فرایندهای داخلی و هماهنگی با ذینفعان خارجی تمرکز دارد، این تحقیق سعی دارد تا با بهره گرفتن از نظریه­ی وابستگی منبع عملکرد دوگانه­ی استاندارد را شرح دهد. از دیدگاه عملی، به مدیران شرکت­ها نشان می­دهد که چگونه از ایزو ۹۰۰۰ به عنوان ابزاری برای اداره­ی امور در محیط سازمانی خود استفاده کنند و همچنین چگونه ازنظریه­ی وابستگی منبع می­توان در سطح عملکردی پایه و برای تحلیل موجه پدیده­های مجزا استفاده شود.
با توجه به اینکه کیفیت یک ضرورت است نه یک تجمل، در گسترش فرهنگ رعایت استاندارد نیز دست کم سه طرف دخالت مؤثر دارند. یک طرف مقامات مسئول در امر تدوین استانداردها، طرف دوم مصرف کنندگان و تولید کنندگان کالا و خدمات و طرف سوم که ما هم در شمار آنان هستیم ارگان های آموزشی، فرهنگ سازان جامعه و از جمله رسانه ها به عنوان عامل تبلیغ کننده و آگاهی دهنده گسترش فلسفه­ی استاندارد عمل می­کنیم. امروزه با توجه به اینکه خطراتی متوجه استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰ و سایر سیستم­های تضمین کیفیت و فراتر از آن جنبش کیفیت خواهی صنایع و شرکت­های ایرانی است، بنابراین با توجه به شرایط خاص حاکم بر اقتصاد کشور و اهمیت صادرات برای معضلات اقتصادی، کوشش جمعی برای حل چنین خطراتی می ­تواند در بلند مدت، تأثیرات مثبتی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، پیرامون بررسی اثرات استاندارد ایزو۹۰۰۰ در شرکت­های دارنده­ی این گواهینامه تحقیقات اندکی صورت گرفته­است، لذا ضروری به نظر می­رسد که پژوهش های سیستماتیکی جهت تعیین وضعیت دسترسی به اهداف استقرار سیستم­های مدیریت در شرکت­های صنعتی و خدماتی انجام پذیرد (فعله گری، ۱۳۸۶، ص۵).
۱-۴)اهداف تحقیق[۱۰]
در سال­های اخیر، بحث استاندارد از تعریف صرفاً ملی، پا فراتر نهاده و در جهت حضور در بازارهای جهانی، ضرورت دریافت بعضی از گواهینامه­ها و رعایت مقررات بین المللی ضروری به نظر می­رسد و آنچه به عنوان گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۰ مطرح است، تأییدی است بر وجود و اجرای سیستم کیفیت در سازمان عرضه کننده و ابزاری در اختیار عرضه کننده برای اثبات توانایی در محقق کردن ادعاهایش در بازار است. هدف نهایی بررسی این سیستم کیفی بهبود کیفیت، بهره­وری، افزایش انگیزه­ها، تسهیل ارتباطات و گردش اطلاعات و در نهایت رسیدن به فلسفه­ی مدیریت کیفیت فراگیر می­باشد. بنابراین اهداف عمده­ی تحقیق عبارتند از:
هدف کلی: ارزیابی رابطه­ نظریه­ی وابستگی منبع مبتنی بر ایزو۹۰۰۰، با عملکرد عملیاتی
و اهداف ویژه­ی تحقیق عبارتند از:

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

بررسی ارتباط بین مشتریان و تأمین­کنندگان.

بررسی روابط تأمین­کنندگان و مشتریان با فرایندهای داخلی.

بررسی روابط تأمین­کنندگان و مشتریان و فرایندهای داخلی با عملکرد عملیاتی.

۱-۵) سؤالات تحقیق:
سؤال اصلی
آیا ارزیابی نظریه­ی وابستگی منبع مبتنی بر ایزو۹۰۰۰، با عملکرد عملیاتی در رابطه دارد؟
سؤالات فرعی:

 

 

آیا گستره­ی فرایندهای داخلی مبتنی بر اصول ایزو۹۰۰۰، با عملکرد عملیاتی رابطه دارد؟

آیا گستره­ی ارتباط با مشتریان مبتنی بر اصول ایزو۹۰۰۰، با عملکرد عملیاتی رابطه دارد؟

آیا گستره­ی ارتباط با مشتریان مبتنی بر اصول ایزو۹۰۰۰، با گستره­ی فرایندهای داخلی که بر پایه­ اصول ایزو۹۰۰۰ است، رابطه دارد؟

آیا گستره­ی ارتباط با تأمین­کننده که مبتنی بر اصول ایزو ۹۰۰۰ است، با عملکرد عملیاتی رابطه دارد؟

آیا گستره­ی روابط با تأمین­کننده که مبتنی بر اصول ایزو۹۰۰۰است، با گستره­ی فرایندهای داخلی مبتنی براصول ایزو۹۰۰۰ رابطه دارد؟

آیا یک پیوستگی میان ارتباط با تأمین­کنندگان و ارتباط با مشتریان، برای سازمان دارنده­ی گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۰ وجود دارد؟

۱-۶) فرضیه ­های تحقیق[۱۱]:
محقق متعهد در تمام مراحل تحقیق به فکر آزمون فرض خود است، نه اثبات آن. فرض یا فرضیه همانگونه که از نامش پیداست یک بیانیه حدسی، یا یک پیشنهاد آزمایشی و احتمالی درباره چگونگی رابطه بین دو یا چند متغیر است. فرضیه تا زمانی که به صورت علمی آزمون نشده و در نتیجه اثبات یا مردود نگردیده است جنبه آزمایش خواهد داشت (بهروزی، ۱۳۹۱، ص۱۵).
بدین ترتیب فرضیه ­های تحقیق به صورت زیر بیان می­شوند:
فرضیه­ اصلی: نظریه­ی وابستگی منبع مبتنی بر اصول ایزو۹۰۰۰، با عملکرد عملیاتی شرکت­های دارنده­ی گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۰ در ارتباط است.
فرضیه ­های فرعی:
فرضیه۱(H1): گستره­ی فرایندهای داخلی مبتنی بر اصول ایزو۹۰۰۰، با عملکردعملیاتی در ارتباط است.
فرضیه۲(H2a): گستره­ی ارتباط با مشتریان مبتنی بر اصول ایزو۹۰۰۰، در رابطه با عملکرد عملیاتی است.
فرضیه۳ (H2b): گستره­ی ارتباط با مشتریان مبتنی بر اصول ایزو۹۰۰۰، با گستره­ی فرایندهای داخلی که بر پایه­ اصول ایزو۹۰۰۰ است، در ارتباط است.
فرضیه۴ (H2c): گستره­ی ارتباط با تأمین­کنندگان که مبتنی بر اصول ایزو ۹۰۰۰ است، با عملکردعملیاتی در ارتباط است.
فرضیه۵ (H2d): گستره­ی روابط با تأمین­کنندگان که مبتنی بر اصول ایزو۹۰۰۰ است، با گستره­ی فرایندهای داخلی مبتنی براصول ایزو۹۰۰۰ در ارتباط است.
فرضیه۶ (H2e): یک پیوستگی میان ارتباط با تأمین­کنندگان و ارتباط با مشتریان، برای سازمان دارنده­ی گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۰ وجود دارد.
۱-۷) کاربرد تحقیق:

 

 

کمک به تخصیص بهینه­ منابع در جهت استقرار سیستم مدیریت کیفیت ایزو۹۰۰۰٫

کمک به سازمان­ها در جهت انتخاب استراتِژی مناسب در زمینه­ مدیریت کیفیت.

بررسی روابط بین تأمین­کنندگان و مشتریان با فرایندهای داخلی.

بررسی روابط ارتباط با تأمین­کنندگان و ارتباط با مشتریان و فرایندهای داخلی با عملکرد عملیاتی.

۱-۸) چارچوب نظری[۱۲]
چارچوب نظری یک الگوی مفهومی است مبتنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که در مورد مسأله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده ­اند. به طور خلاصه، چارچوب مفهومی به پیوندهای میان متغیرهایی که سرانجام در پویایی موقعیت مورد بررسی نقش دارند، اشاره دارد. پدیدآوردن چنین چارچوب مفهومی کمک می کند تا روابط خاصی در نظر گرفته شود و به آزمون آن روابط پرداخته شود و نتایج علمی از پژوهش به دست آید (طبیبی و همکاران، ۱۳۸۸، صص۷۷-۷۸).
استاندارد ایزو۹۰۰۰ نشان دهنده یک معیار برای مدیریت شرکت در کل آن است. این استانداردها در محصول و کیفیت ذاتی خدمات تمرکز ندارد. اما با فرایندها، گسترش عملشان به کل شبکه با فعل و انفعالاتی که در کارخانه در حال انجام دست در ارتباط است (فرانچسینی و همکاران[۱۳]، ۲۰۰۶، ص ۵۲۴). دست یافتن به این استاندارد معتبر از طریق بکارگیری سه فاکتور اصلی امکان پذیر خواهد بود: فرایند داخلی، داشتن ارتباط با مشتریان و داشتن ارتباط یا تأمین کنندگان.
H2a
H2b

H1

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:09:00 ق.ظ ]