۲-۹-۳- عوامل محیطی
در سال­های اخیر بررسی­های مربوط به عوامل موفقیت کارآفرینان، از متغیرهای شخصیتی به سمت متغیرهای دیگری سوق پیدا کرده است. (George and Zahra, 2002) به بررسی مجموعه مطالعاتی پرداخته­اند که رابطه فرهنگ و کارآفرینی را بررسی می­ کند و همچنین در پژوهشی دیگر به بررسی رابطه متقابل رفتارهای محیطی، فردی، سازمانی و کارآفرینی پرداخته شده است(Gartner, 1985).
نتایج یکی از مطالعات در این زمینه بیان می­ کند که تجربه کاری قبلی در زمینه کارآفرینی فعلی، نقش بسیار مهمی در موفقیت کارآفرینی دارد و بهتر است که این تجربه، هم در مورد مشاغل مدیریتی و هم غیر مدیریتی باشد (Hoad and Rosko, 1964).
برخی محققان به بررسی ابعاد فرهنگی- اجتماعی پرداخته­اند که می ­تواند بر تصمیم ­گیری در مورد ایجاد یک کسب و کار جدید اثرگذار باشد. مطالعات نشان داده­اند که اجتناب از عدم قطعیت، افراد را به سمت کارآفرینی هدایت می­ کند(Noorderhaven et al, 2003). همچنین در مطالعاتی دیگر بیان شده است که انگیزه­ های کارآفرینی، ممکن است در هنگام اتفاقاتی از قبیل از دست دادن شغل، ترک مدرسه، جدایی از همسر و یا رفتن به یک کشور دیگر، دچار تغییرات اساسی شود(Shapero and Sokol, 1982).
در مجموع مطالعات انجام گرفته در این حوزه، چندین بعد دیگر فرهنگی- اجتماعی پیشنهاد گردیده است از قبیل ارزش بالای نوآوری، ریسک پذیری و استقلال(Kolveried and Obloj, 1994)، ارزش­های شخصی(Huisman, 1985)، مقام و مرتبه اجتماعی کارآفرینان(Davidsson, 1995)، و اهمیت کار در جامعه (McGrath et al, 1992). به طور جالب­تر تعدادی از محققان در سال ۱۹۹۲، یک مقایسه بین ­المللی را بین کارآفرینان و افراد عادی انجام دادند و دریافتند که کارآفرینان، احتمال کمتری دارد که علت شکست خود را ، فقدان توجه و ملاحظه بدانند(McGrath, McMillan and Scheinberg, 1992).
در مطالعه (Begley et al, 1997) نتایج حاکی از آن بود که در صورتی که در جامعه، مقام و شان کارآفرینی از اهمیت بالایی برخوردار باشد، افراد بیشتری تمایل به ورود به عرصه کارآفرینی خواهند داشت و همچنین در کشور آمریکا، افرادی که می­خواهند یک نوآوری از خود بروز دهند به دنبال ایجاد یک کسب و کار جدید می­روند تا فرصت­های جدیدی را برای ایده­های خود بوجود آورند.
پایان نامه
جدول ۲-۵: پیشینه پژوهش در زمینه ارتباط عوامل محیطی و فاکتورهای موفقیت کارآفرینی

 

 

پیشینه پژوهش در زمینه ارتباط عوامل محیطی و فاکتورهای موفقیت کارآفرینی

 

 

 

عوامل محیطی

 

ادبیات

 

 

 

تجربیات شغلی مرتبط

 

 

 

 

 

  • (Hoad and Rosko, 1964) پیشنهاد کردند که تجربه کاری مرتبط، با موفقیت بیشتر در آغاز کسب و کار جدید، ارتباط دارد.

 

 

 

 

 

ابعاد فرهنگی- اجتماعی

 

مطالعات نشان داده­اند که اجتناب از عدم اطمینان، افراد را به سمت کارآفرینی، سوق می­دهد(Noorderhaven et al, 2003).
(Shapero and Sokol, 1982) اظهار کردند که بعضی از جابجایی­ها می ­تواند باعث شود افراد گرایش بیشتری به کارآفرینی پیدا نمایند از قبیل از دست دادن شغل، ترک مدرسه، جدایی از همسر و یا انتقال به کشوری دیگر.
چندین بعد دیگر فرهنگی- اجتماعی نیز در ارتباط با کارآفرینی مطرح شده ­اند که مهم­ترین انها شامل میزان توجه جامعه به نوآوری، ریسک­پذیری و اهمیت مستقل بودن است(Kolvereid and Obloj, 1994).
بعضی مطالعات به جایگاه بالای کارآفرینان در جامعه و اهمیت کار به عنوان عامل مهم گرایشات کارآفرینانه، اشاره کرده ­اند (Davidsson, 1995 and McGrath et al, 1992).
(Ray, 1994) معتقد است که به علت ترس از شکست در میان کارآفرینان سنگاپور، آنها سخت تلاش می­ کنند تا با چالش­های غیر قابل حل مواجه نشوند.

 

 

 

۲-۱۰- چشم­اندازهای جدید در عوامل موفقیت کارآفرینی
عوامل معنوی و ارزش­ها
در کنار عواملی در بالا ذکر شد، ما همچنین باید به دنبال فاکتورهای موفقیتی باشیم که در تحقیقات اندکی به آنها اشاره شده است و حتی عده­ای از افراد آنها را به عنوان عامل موفقیت کارآفرینان قبول ندارند. این عوامل شامل شانس و سرنوشت، مذهب، ارزش­های زندگی (ارزش­های تصویری)، زندگی رویایی (ارزش­های ایده­آل) و فلسفه زندگی (ارزش­های هدف) هستند.
۲-۱۰-۱- مذهب
به نظر می­رسد که مذهب با موفقیت کارآفرینان در ارتباط است. در غرب، (Weber, 1958) معتقد است که در مذهب پروتستان، رعایت اخلاقیات و اصول مذهبی، یک نیروی قوی در ثروت­مند شدن افراد است. در جوامع مختلف، مذهب تنها، راهی برای رستگاری و کمال خود فرد نیست بلکه راهی برای پیشرفت جوامع انسانی و بهبود وضعیت کل جامعه است.
۲-۱۰-۲- شانس و سرنوشت
شانس به معنای داشتن یک طالع خوب و همراه با شادکامی است. فرهنگ لغات آکسفورد این واژه را یک واقعه مطلوب یا نامطلوب به صورت اتفاقی یا شانسی می­داند که به سود فرد است.
۲-۱۰-۳- ارزش تصویری، ارزش زندگی و فلسفه زندگی
ارزش تصویری به معنای آن است که چگونه یک فرد در مورد دیگران می­اندیشد و دیگران چه تصوری از فرد دارند. در مطالعه (Agar, 2001) نتایج حاکی از آن است که اخلاقیات در زندگی، عمیق­ترین و سریع­ترین اثرگذاری را بر دیدگاه ما نسبت به جهان و اطرافیان دارد. ارزش­های درونی ما­، سبک زندگی و میزان اهمیت معنویات را در زندگی ما مشخص می­ کند و در نهایت اینکه هیچ فردی نمی­تواند بدون توجه به اهداف عالی، زندگی سالمی داشته باشد.
در یکی از مطالعات بسیار جامع که بر روی کارآفرینان چینی در هنگ­کنگ انجام گرفته است(cheung and Chow, 2006)، تقریبا تمامی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینی بررسی شده است. این مطالعه را می­توان جامع­ترین پژوهش در این زمینه دانست، بنابراین ما به مرور کلی این تحقیق می­پردازیم.
الف- عوامل جمعیتی

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:58:00 ب.ظ ]