۲-۹-۳- عوامل محیطی
در سالهای اخیر بررسیهای مربوط به عوامل موفقیت کارآفرینان، از متغیرهای شخصیتی به سمت متغیرهای دیگری سوق پیدا کرده است. (George and Zahra, 2002) به بررسی مجموعه مطالعاتی پرداختهاند که رابطه فرهنگ و کارآفرینی را بررسی می کند و همچنین در پژوهشی دیگر به بررسی رابطه متقابل رفتارهای محیطی، فردی، سازمانی و کارآفرینی پرداخته شده است(Gartner, 1985).
نتایج یکی از مطالعات در این زمینه بیان می کند که تجربه کاری قبلی در زمینه کارآفرینی فعلی، نقش بسیار مهمی در موفقیت کارآفرینی دارد و بهتر است که این تجربه، هم در مورد مشاغل مدیریتی و هم غیر مدیریتی باشد (Hoad and Rosko, 1964).
برخی محققان به بررسی ابعاد فرهنگی- اجتماعی پرداختهاند که می تواند بر تصمیم گیری در مورد ایجاد یک کسب و کار جدید اثرگذار باشد. مطالعات نشان دادهاند که اجتناب از عدم قطعیت، افراد را به سمت کارآفرینی هدایت می کند(Noorderhaven et al, 2003). همچنین در مطالعاتی دیگر بیان شده است که انگیزه های کارآفرینی، ممکن است در هنگام اتفاقاتی از قبیل از دست دادن شغل، ترک مدرسه، جدایی از همسر و یا رفتن به یک کشور دیگر، دچار تغییرات اساسی شود(Shapero and Sokol, 1982).
در مجموع مطالعات انجام گرفته در این حوزه، چندین بعد دیگر فرهنگی- اجتماعی پیشنهاد گردیده است از قبیل ارزش بالای نوآوری، ریسک پذیری و استقلال(Kolveried and Obloj, 1994)، ارزشهای شخصی(Huisman, 1985)، مقام و مرتبه اجتماعی کارآفرینان(Davidsson, 1995)، و اهمیت کار در جامعه (McGrath et al, 1992). به طور جالبتر تعدادی از محققان در سال ۱۹۹۲، یک مقایسه بین المللی را بین کارآفرینان و افراد عادی انجام دادند و دریافتند که کارآفرینان، احتمال کمتری دارد که علت شکست خود را ، فقدان توجه و ملاحظه بدانند(McGrath, McMillan and Scheinberg, 1992).
در مطالعه (Begley et al, 1997) نتایج حاکی از آن بود که در صورتی که در جامعه، مقام و شان کارآفرینی از اهمیت بالایی برخوردار باشد، افراد بیشتری تمایل به ورود به عرصه کارآفرینی خواهند داشت و همچنین در کشور آمریکا، افرادی که میخواهند یک نوآوری از خود بروز دهند به دنبال ایجاد یک کسب و کار جدید میروند تا فرصتهای جدیدی را برای ایدههای خود بوجود آورند.
جدول ۲-۵: پیشینه پژوهش در زمینه ارتباط عوامل محیطی و فاکتورهای موفقیت کارآفرینی
پیشینه پژوهش در زمینه ارتباط عوامل محیطی و فاکتورهای موفقیت کارآفرینی
عوامل محیطی
ادبیات
تجربیات شغلی مرتبط
- (Hoad and Rosko, 1964) پیشنهاد کردند که تجربه کاری مرتبط، با موفقیت بیشتر در آغاز کسب و کار جدید، ارتباط دارد.
ابعاد فرهنگی- اجتماعی
مطالعات نشان دادهاند که اجتناب از عدم اطمینان، افراد را به سمت کارآفرینی، سوق میدهد(Noorderhaven et al, 2003).
(Shapero and Sokol, 1982) اظهار کردند که بعضی از جابجاییها می تواند باعث شود افراد گرایش بیشتری به کارآفرینی پیدا نمایند از قبیل از دست دادن شغل، ترک مدرسه، جدایی از همسر و یا انتقال به کشوری دیگر.
چندین بعد دیگر فرهنگی- اجتماعی نیز در ارتباط با کارآفرینی مطرح شده اند که مهمترین انها شامل میزان توجه جامعه به نوآوری، ریسکپذیری و اهمیت مستقل بودن است(Kolvereid and Obloj, 1994).
بعضی مطالعات به جایگاه بالای کارآفرینان در جامعه و اهمیت کار به عنوان عامل مهم گرایشات کارآفرینانه، اشاره کرده اند (Davidsson, 1995 and McGrath et al, 1992).
(Ray, 1994) معتقد است که به علت ترس از شکست در میان کارآفرینان سنگاپور، آنها سخت تلاش می کنند تا با چالشهای غیر قابل حل مواجه نشوند.
۲-۱۰- چشماندازهای جدید در عوامل موفقیت کارآفرینی
عوامل معنوی و ارزشها
در کنار عواملی در بالا ذکر شد، ما همچنین باید به دنبال فاکتورهای موفقیتی باشیم که در تحقیقات اندکی به آنها اشاره شده است و حتی عدهای از افراد آنها را به عنوان عامل موفقیت کارآفرینان قبول ندارند. این عوامل شامل شانس و سرنوشت، مذهب، ارزشهای زندگی (ارزشهای تصویری)، زندگی رویایی (ارزشهای ایدهآل) و فلسفه زندگی (ارزشهای هدف) هستند.
۲-۱۰-۱- مذهب
به نظر میرسد که مذهب با موفقیت کارآفرینان در ارتباط است. در غرب، (Weber, 1958) معتقد است که در مذهب پروتستان، رعایت اخلاقیات و اصول مذهبی، یک نیروی قوی در ثروتمند شدن افراد است. در جوامع مختلف، مذهب تنها، راهی برای رستگاری و کمال خود فرد نیست بلکه راهی برای پیشرفت جوامع انسانی و بهبود وضعیت کل جامعه است.
۲-۱۰-۲- شانس و سرنوشت
شانس به معنای داشتن یک طالع خوب و همراه با شادکامی است. فرهنگ لغات آکسفورد این واژه را یک واقعه مطلوب یا نامطلوب به صورت اتفاقی یا شانسی میداند که به سود فرد است.
۲-۱۰-۳- ارزش تصویری، ارزش زندگی و فلسفه زندگی
ارزش تصویری به معنای آن است که چگونه یک فرد در مورد دیگران میاندیشد و دیگران چه تصوری از فرد دارند. در مطالعه (Agar, 2001) نتایج حاکی از آن است که اخلاقیات در زندگی، عمیقترین و سریعترین اثرگذاری را بر دیدگاه ما نسبت به جهان و اطرافیان دارد. ارزشهای درونی ما، سبک زندگی و میزان اهمیت معنویات را در زندگی ما مشخص می کند و در نهایت اینکه هیچ فردی نمیتواند بدون توجه به اهداف عالی، زندگی سالمی داشته باشد.
در یکی از مطالعات بسیار جامع که بر روی کارآفرینان چینی در هنگکنگ انجام گرفته است(cheung and Chow, 2006)، تقریبا تمامی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینی بررسی شده است. این مطالعه را میتوان جامعترین پژوهش در این زمینه دانست، بنابراین ما به مرور کلی این تحقیق میپردازیم.
الف- عوامل جمعیتی
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:58:00 ب.ظ ]