بررسی و تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزش درس ریاضی موجود در بازار از دیدگاه رویکرد یادگیری فعال و ساخت گرا و اصول طراحی چند رسانه ای ها- قسمت ۱۳ | ... | |
سال
نتیجه
شاه جعفری
۱۳۸۲
معیارهای ارزشیابی چند رسانه ای های آموزشی عبارتند از: عوامل آموزشی که شامل اهداف، محتوا، روشهای آموزشی و فرایند ارزشیابی است و همچنین تکنیک های برنامه ریزی، قابلیت های کامپیوتری، مختصات فنی، معیارهای هنری، معیارهای فرهنگی، بسته بندی و اطلاعات ناشر.
براتی
۱۳۸۳
وی در پژوهش خود مراحل طراحی آموزشی تولید چند رسانه ای ها را مورد بررسی و برای آن الگویی ارائه دهد. در الگوی پیشنهادی او توجه به زیر ساخت های انسانی طراحی محیط های چند رسانه ای مانند ساخت مناسب، تکنیک ها و فعالیت های یادگیری، نقش معلم، خلاقیت فراگیران، تعامل، انگیزش و یادگیری مشارکتی مورد نظر قرار گرفته است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
زارعی زوارکی و عوض زاده
۱۳۸۵
فقط چند رسانه ای های آموزشی دفتر تکنولوژی آموزشی از لحاظ میزان مطابقت و تناسب با اصول طراحی چند رسانه ای مایر در سطح مطلوبی قرار دارد و این در حالی است که چند رسانه ای های آموزشی مؤسسه های لوح قلم، فراست، شاد نرم افزار و آفتاب از لحاظ میزان مطابقت و تناسب با اصول هفت گانه مایر در سطح نامطلوبی قرار دارند.
فتحی نیا
۱۳۸۶
در بررسی ۱۰۵ فیلم ریاضی مقطع ابتدایی، اهداف رفتاری در هیچ یک از قسمت های این فیلم ها به صورت واضح و روشن مشخص نشده اند. مرور مطالب پیش نیاز و ارائه پیش سازماندهنده ها به ویژه در فیلم های پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی به ندرت دیده شده است. جلب توجه غیر کلامی حداکثر در ۱۲ درصد فیلم های هر پایه انجام شده و از تنوع قابلیت های فیلم و دوربین در جلب توجه بهره گیری نشده است. سازمان دهی مطالب در بیشتر قسمت های مورد بررسی (۷۷ درصد موارد) انجام نشده و جمع بندی و نحوه پایان یافتن بیشتر قسمت های فیلم های پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی (جمع بندی در ۸۹ درصد قسمت ها و نحوه پایان یافتن در ۸۱ درصد قسمت ها) نامشخص است.
رحمتیان و اطرشی
۱۳۸۸
در روند تولید نرم افزارها باید به نیازهای اساسی کاربران توجه شود و نیز رویکرد مطالب و ارائه آنها برای یادگیری، به گونه ای باشد که در کاربر انگیزه لازم را ایجاد نماید.
فراهانی و همکاران
۱۳۹۰
در پژوهشی به تحلیل محتوای کارکردی کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی دانش آموزان کم توان ذهنی پرداخته و در بیان نتایج خود آورده اند که در طراحی کتابهای ریاضی این گروه از دانش آموزان به طور کامل و منسجم به تناسب محتوا با نیازهای مخاطبان (جنبه کارکردی) توجه نشده است و محتوای کنونی نیازمند اصلاحات و افزودن بسیاری از موضوعات و مفاهیم هستند.
مرتضوی اقدم و همکاران
۱۳۹۱
محتوای الکترونیکی درس فارسی عمومی آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از نظر میزان مطابقت با اصول مجاورت زمانی و افزونگی در وضعیت مطلوب، با اصول چند رسانه ای، مجاورت مکانی، پیوستگی و کانال های حسی در وضعیت نسبتاً مطلوب و با اصل تفاوت های فردی در وضعیت نامطلوب بوده است.
کئونگ و همکاران
۲۰۰۵
دلایل عدم استفاده ی معلمان از فناوری هایی نظیر لپ تاپ را در آموزش ریاضی می توان: ۱- کمبود زمان کافی در برنامه مدارس برای استفاده از پروژه های فناورانه ۲- فرصت های آموزشی ناکافی معلمان برای پروژه های فناورانه ۳- پشتیبانی فنی ناکافی برای این پروژه ها ۴- کمبود دانش درباره ی راههایی به کارگیری فناوری در ارتقاء برنامه ها ۵- مشکل در یکپارچه سازی استفاده ی مختلف ابزار فناورانه در یک درس واحد و ۶-عدم دسترسی به منابع در منزل برای دانش آموزان به منظور دستیابی به مواد آموزشی لازم، دانست.
سالومونیدو
۲۰۰۹
نرم افزار مبتنی بر نظریه ساختارگرا باید دارای شرایطی نظیر محتوای مناسب، پس از تجزیه و تحلیل ادراک و نیازهای دانش آموزان به عنوان یک نتیجه از تقدم و تأخر آموزشی – ساختار فرایندی محتوی و مفهوم وابسته به دانش – بازنمودهای چندگانه مرتبط با حقایق پیچیده – شبیه سازی شرایط واقعی و تکالیف قابل اعتماد در زمینه های معنادار – یادگیری مبتنی بر موقعیت، شرایط حل مسأله و بازخورد متفکرانه مبتنی بر تجربه – راهنمایی و بازخورد مناسب برای رویارویی با ایده های جایگزین دانش آموزان – فرصت هایی برای همکاری، ارتباط و مباحثه گروهی مفهومی در میان فراگیران – نمایش ها، نمادها، زبان و تکالیفی که ارتقاء می دهند برابری بین دانش آموزان دو جنس و کسانی را که دارای زمینه های گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متفاوت هستند، باشد.
فصل سوم
مؤلفه های ساختن گرایی: فعال بودن، تراکمی بودن، یک پارچه بودن، متفکرانه بودن و هدف مدار بودن اصول طراحی چند رسانه ای مایر: «اصل چند رسانه ای»، «اصل مجاورت مکانی»، «اصل مجاورت زمانی»، «اصل پیوستگی یا انسجام»، «اصل کانال های حسی»، «اصل افزونگی یا مازاد» و «اصل تفاوت های فردی» متغیرهای کنترل:
نرم افزارهای مورد بررسی فقط شامل نرم افزارهایی است که به منظور آموزش درس ریاضی در مقطع تحصیلی «دبستان» تهیه گردیده و دارای تأییدیه وزارت آموزش و پرورش به منظور تأیید برای کاربرد در آموزش می باشند.
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:05:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|