جدول ۴۶: نتایج آزمون مان- ویتنی (U) برای مقایسهی ادراک و تجربهی سلامت در گروه شهروندان
آزمون
مان ویتنی (مقدار آماره U)
۴۶۹۵۵٫۰۰
Z
۴٫۰۹۹-
عدد معنیداری
۰٫۰۰۰
نتایج به دست آمده از آزمون آماری ناپارامتریک U حاکی از آن است که به لحاظ آماری تفاوت معنیداری میان ادراک و تجربه از سلامت در میان گروه شهروندان وجود ندارد (به دلیل کوچکتر بودن عدد معنیداری از مقدار ۰٫۰۵). این عدم تفاوت فاحش در روش ویژهی سنجش سلامت جامع نیز مشهود است. چرا که چیزی در حدود ۰٫۰۵ میباشد. با این وجود میانگینهای به دست آمده حاکی از آن است که ادراک از سلامت بیشتر از تجربهی آن است و این نتیجه نیز با اطلاعات به دست آمده از روش ویژهی سنجش سلامت جامع همخوانی دارد. در واقع با اطلاعات به دست آمده فرض صفر مبتنی بر وجود تفاوت معنیدار میان ادراک و تجربهی سلامت در گروه اربابرجوع رد میشود.
محقق با وجود آن که آزمون آماری وجود تفاوت معنیدار میان ادراک و تجربهی سلامت و فساد را تأیید ننمود و در روش ویژهی سنجش سلامت جامع نیز تفاوتهای به دست آمده چندان فاحش به نظر نمیرسید، در ادامه نسبت به همین تفاوت اندک حساس شده و پیشنهاد ویژهای برای بهرهبرداری و یا اصلاح این شرایط ارائه میدهد.
بحثی که در ادامه میتوان به آن اشاره کرد در مورد نمرههایی است که به سلامت و فساد اختصاص یافته است، به این معنی که آیا ممکن است سلامت سازمان خوب ارزیابی شده و در عین حال فساد در آن نیز زیاد باشد. نکتهی قابل توضیح در این بخش این است که مؤلفههای ذکر شده برای ابعاد سلامت و فساد از ابتدا نیز به نحوی طراحی نشده است که از به عنوان مثال کم کردن ۱ از نمرهی سلامت یا فساد، به نمرهی بعد دیگر رسید، چرا که هر کدام از ابعاد و مؤلفهها به جنبهای خاص و جداگانه تأکید دارد. در ضمن در محاسبهی این نمرههای وزنها محاسبه نشده و به عبارت دیگر تمامی وزنها برابر ۱ در نظر گرفته شده است – از ابتدا نیز هدف این تحقیق تعیین و محاسبهی وزنها نبوده است. -
در نهایت نیز باید گفت که با این سنجش، به هدف اصلی تحقیق یعنی «آگاهی از نمرهی سلامت جامع شهرداری تهران در معاونت شهرسازی و معماری منطقهی ۷ شهرداری تهران» دست یافته شده است. نمرهی سلامت جامع عدد ۰٫۵۴۴ است که از وضعیت میانهی معاونت شهرسازی و معماری منطقهی ۷ شهرداری تهران در برخورداری از سلامت جامع حکایت دارد. این نمره باید برای مدیران ارشد سازمانی همانند زنگ خطری به عنوان وجود مسألهای در سازمان – یعنی فاصلهی وضع مطلوب و موجود- به صدا درآورد.
در نهایت فرضیهی «وجود تفاوت معنادار در نمرات سلامت و فساد اداری حاصل از پرسش گروههای مورد پرسش» نیز از طریق نمرههای به دست آمده به روش ویژهی سنجش سلامت جامع قابل بررسی است که نمرهها در جهت عدم رد این فرضیه، قرار دارند.
۴-۳-۱-۲- تجزیه و تحلیل مؤلفههای بعدهای سلامت و فساد اداری:
برای بررسی این فرضیه که «نمرات عوامل پدیدههای سلامت و فساد اداری دارای رتبههای یکسان هستند» باید نمرههای به دست آمده از طریق روش ویژهی سنجش سلامت جامع را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد. در ادامه این نمرهها در گروههای ۴ گانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
جدول ۴۷: نمرههای مؤلفههای بعدهای سلامت و فساد اداری
بعد
مؤلفهها
کارکنان
خبرگان
اربابرجوع
شهروندان
نمرهی ترکیبی
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:11:00 ب.ظ ]