امانت و رازداری
بیطرفی و صحت عمل
استقلال رأی
صلاحیتهای حرفه ای
قانون گرایی پویا
پاسخگوئی و ..(دیوان محاسبات کشور،1383).
عملیاتی:
در این پژوهش منظور از اخلاق حرفه ای در حسابداری میزان ” درستكاری”، ” صلاحیت و مراقبت حرفه ای”، ” رازداری “، ” بیطرفی و استقلال عمل “، ” رعایت رفتار حرفه ای”، ” التزام اصول و ضوابط حرفه ای ” می باشد که جهت اجرا و ارزیابی اخلاق حرفه ای،آیین رفتار حرفه ای مصوب شورای عالی هیئت وزیران درتاریخ 10/10/1382 به صورت دستورالعمل مدون تدوین گردید.
حسابداری

1-12- خلاصه­ی فصل
در این فصل ابتدا به شرح و بیان مسأله­ پژوهش، پیرامون اهمیت و ارزش پژوهش پرداخته شد. سپس اهداف پژوهش، اهمیت و ارزش پژوهش و کاربرد نتایج پژوهش بیان گردید. با توجه به اهداف پژوهش و ویژگی­های مطرح شده، شش فرضیه به منظور بررسی تاثیر دوره کارشناسی حسابداری بر آشنایی دانشجویان با اخلاق حرفه ای حسابداری (مطالعه نمونه ای استان اصفهان) ، تدوین شد. در ادامه ضمن بیان روش پژوهش و نحوه­ آزمون فرضیه ­ها، جامعه­ آماری و نحوه­ انتخاب نمونه توضیح داده شد. در پایان، روش و ابزار گردآوری داده ­ها، ابزار تجزیه و تحلیل و واژه­ های کلیدی پژوهش معرفی گردید. در فصل بعد مبانی نظری و ادبیات پژوهش بیان می گردد و در ادامه روش پژوهش بیان شده و آزمون فرضیه های پژهش انجام می گردد.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه
اخلاق حرفه‌ای یكی از مسائل اساسی همة جوامع بشری است. در حال حاضر، متأسفانه در جامعه ما در محیط كار كمتر به اخلاق حرفه‌ای توجه می‌شود. در حالی که در غرب سكولار، در دانش‌های مربوط به مدیریت و سازمان، شاخه‌ای با عنوان اخلاق حرفه‌ای وجود دارد، ولی در جامعه دینی کشور در مدیریت، به اخلاق توجه کافی نشده است. جامعه نیازمند آن است تا ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای تعریف، و برای تحقق آن فرهنگ‌سازی شود. امروزه بسیاری از کشورها در جهان صنعتی به این بلوغ رسیده‌اند که بی‌اعتنایی به مسائل اخلاقی و فرار از مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی، به از بین رفتن بنگاه می‌انجامد. از این‌رو، كوشیده‌اند به تحقیقات دربارة اخلاق حرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای بدهند، وقتی از حوزة فردی و شخصی به حوزه كسب و كار گام گذاشته می شود، اخلاق كار و یا اخلاق شغلی به میان می‌آید. امروزه اخلاق حرفه‌ای نقش راهبردی در بنگاه‌ها دارد و متخصصان مدیریت استراتژیك، اصول اخلاقی شایسته در سازمان را از پیش‌‌شرط‌های مدیریت استراتژیک خوب دانسته‌اند. در اخلاق حرفه‌ای، مسئولیت‌های اخلاقی سازمان در قبال محیط داخلی و خارجی است و این متمایز از حقوق كار است، اما حقوق كار نیز در آن وجود دارد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
2-2 دوره کارشناسی
کارشناسی یا لیسانس دوره‌ای از آموزش عالی است که تحصیل آن به‌طور معمول در مدت چهار سال انجام می‌شود. کسب مدرک کارشناسی بر حسب رشته، به دو صورت پیوسته و ناپیوسته امکان‌پذیر است. به کسانی که این دوره را با موفقیت به پایان برسانند، مدرک کارشناسی اعطا می‌شود.
الف) کارشناسی ناپیوسته
دوره‌ای است که پیش‌نیاز آن، مدرک کاردانی در رشته یا رشته‌های دانشگاهی است. تعداد واحد دوره کارشناسی ناپیوسته بر حسب رشته، بین ۶۵ تا ۷۰ واحد درسی است و مدت تحصیل این دوره به‌طور معمول دو سال است.برای شروع به تحصیل در این دوره دانشجویان پس از اخذ مدرک دوره کاردانی، در آزمون ورودی کاردانی به کارشناسی شرکت می‌کنند.
ب) دوره کارشناسی پیوسته
دوره‌ای است که پیش‌نیاز آن، مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی است و پذیرفته‌شدگان این دوره بر حسب رشته با گذراندن حداقل ۱۳۰ و حداکثر ۱۴۰ واحد به اخذ مدرک نائل می‌شوند. طول مدت تحصیل این دوره به‌طور متوسط ۴ سال و سقف مجاز آن ۶ سال تعیین شده است.
برای شروع به تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته، نیاز به تکمیل دوره پیش دانشگاهی و پذیرش از طریق قبولی در آزمون سراسری است. پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور و جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

B%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3&summary=%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%DB%8C%DA%A9+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D9%86%D9%88+%D8%A7%D8%B2+%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82+%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1&nosummary=&prefix=&minor=&create=%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA+%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF&withJS=MediaWiki:Intro-Welcome-NewUsers.js”>غیرانتفاعی انجام می‌گیرد.
دروس تخصصی ارائه شده در دوره کارشناسی رشته حسابداری طبق مصوبه شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، پژوهش ها و فناوری به تربیت زیر می باشد:

حسابداری میانه 1 و 2
حسابداری پیشرفته 1 و 2
حسابداری صنعتی 1، 2 و 3
حسابرسی 1 و 2
حسابداری و حسابرسی دولتی
حسابداری مالیاتی
اصول تنظیم و کنترل بودجه دولتی
مدیریت مالی 1 و 2
مباحث جاری حسابداری
زبان تخصصی 3 و 4 ) شورای برنامه ریزی آموزش عالی، 1391 (.
و اخلاق حرفه ای در حسابداری که ذیلا در مورد اهمیت و جایگاه آن توضیح داده خواهد شد تنها در واحد تخصصی حسابرسی 1 و به عنوان یکی از 27 سرفصل تعیین شده طبق مصوبه مذکور، تدریس می شود و این در حالی است که تخصیص زمان به تدریس واحد حسابرسی 1 در کل مدت دوره کارشناسی به 48 ساعت محدود می شود.
با توجه به رشد روز افزون جمعیت در دهه‌ های گذشته و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و اقبال فراوان جوانان جویای تحصیلات و شغل به رشته حسابداری همزمان با افزایش تقاضا در بازار حرفه حسابداری در سال‌های اخیر، شاهد ازدیاد فارغ ‌التحصیلان این رشته و ورود آنها به بازار کار بوده و به نظر می‌رسد در این مورد نیز طبق معمول، کیفیت در پای کمیت قربانی شده است و اغلب فارغ‌التحصیلان در هنگام فراغت از تحصیل، فاقد هر گونه مهارت کاربردی و عملیاتی هستند.
این عارضه از ۲ طریق ایجاد و تشدید شده است:
الف- فقدان واحدهای درسی لازم و کافی و کاربردی در زمینه اقتصاد، ریاضیات، آمار و مدیریت به عنوان واحدهای درسی پایه و اصلی و اجباری در رشته تحصیلی حسابداری. به عنوان مثال، اغلب فارغ التحصیلان حسابداری، درک مناسبی از «ارزش زمانی پول»، «تورم»، «نرخ بهره»، «نرخ بیکاری»، «عرضه و تقاضا» و ارتباط آن‌ ها با یکدیگر ندارند و آثار آن را بر زندگی شخصی خود یا شرکت‌ها و موسسات نمی‌دانند.
عکس مرتبط با اقتصاد
ب-ضعف پایه‌ای اغلب ورودی‌های تحصیل در رشته حسابداری. به صورت سنتی اغلب نوجوانان و خانواده‌هایشان در هنگام انتخاب رشته دبیرستان، رشته‌های ریاضی و تجربی را انتخاب می‌کنند و سودای دکتر و مهندس شدن را در سر می‌پرورانند. لذا این افراد معمولا به صورت آگاهانه و با شناخت و مطالعه قبلی، رشته‌های علوم انسانی از جمله حسابداری را انتخاب نمی‌کنند (مگر به دلیل نداشتن حد نصاب لازم در سایر رشته‌ها) به عبارت دیگر معمولا نوجوانانی که علاقه یا استعداد یا حوصله دروس ریاضی و پزشکی و مهندسی را ندارند، وارد گروه علوم انسانی می‌شوند در بین رشته‌های علوم انسانی نیز، نه از روی علاقه و شناخت و مطالعه، بلکه تنها به خاطر بازار کارمناسب اغلب آنها رشته حسابداری را انتخاب می‌کنند. در نتیجه محصول اولیه این دانشگاه‌ها، سیل عظیم جوانانی هستند که هیچ گونه شناخت و علاقه خاصی به این حرفه نداشته و تنها برای اخذ مدرک و پیدا کردن شغل وارد آن شده‌اند. مابقی مسائل به توان و هنر نظام آموزشی دانشگاه ها که چگونه از این ورودی‌ها، خروجی مطلوب و مورد نیاز جامعه حرفه‌ای را تولید کند بستگی دارد، البته این مورد در سنوات اخیر، بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته و تعداد دانشجویانی که با دیپلم ریاضی یا تجربی و به صورت آگاهانه و هوشمندانه و با علاقه رشته حسابداری را انتخاب کرده‌اند، افزایش یافته است.
نکته قابل عنوان در خصوص منابع و مراجع، کهنه و قدیمی بودن اغلب آنها و فاصله زیادی است که با متون روز و مباحث تازه و تخصصی حسابداری در جهان دارند به نحوی که برخی از آنها در طول ۲ دهه اخیر ثابت بوده و تغییری نکرده اند. عارضه دیگری که دراغلب فارغ‌التحصیلان و شاغلان در رشته حسابداری مشاهده می‌شود، نوعی نزدیک‌بینی، گذشته‌نگری و گذشته محوری (بهای تمام شده تاریخی)، هراس از نوآوری و خلاقیت و ضعف در تجزیه و تحلیل‌های آماری، ریاضی، اقتصاد و مهندسی است. با توجه به سرعت پیشرفت و رشد همه جانبه فضای اجتماعی و اقتصادی و پیچیده و رقابتی شدن محیط کسب و کار در حال حاضر، اتکا و استناد به گذشته و ضعف و ناتوانی در انجام و ارائه تجزیه و تحلیل‌های مالی و اقتصادی، خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت (ثقفی و رحمانی، 1389 ).

2-3- اخلاق
مفهوم اخلاق در منابع مختلف مذهبی، علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و روانشناسی از دیدگاه‌های گوناگون‌ مورد بررسی قرار گرفته است. البته‌ تعریف جامع و کاملی که با فرهنگ‌ عمومی نیز آمیخته باشد کمتر به چشم‌ می‌خورد. اخلاق را می‌توان ‌”ساختار تمایلات اجتماعی‌” که معرف نظام ارزشی‌ جامعه است، تعریف کرد. در عهد کهن با توجه به بعد فاصله بین جوامع معیارهای نظام ارزشی‌ هر جامعه متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی آن جامعه مشخص می‌گردید و بعضا در برخی جهات این نظام‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی داشتند و اکنون نیز علی رغم گسترش جوامع و ارتباطات‌ فردی با یکدیگر و کاهش ابعاد جغرافیایی، این تفاوت‌ها بعضا به قوت‌ خود باقی است و یکی از د
لایل برخوردها و مباحث و مجادلات بین جوامع نیز در حقیقت برخورد همین نظام‌های ارزشی‌ و اخلاقیات جوامع است که روی آنها حساسیت و مقاومت نشان می‌دهند. آنچه از این مقدمه منتج می‌شود آن است‌ که دو پدیده، “اخلاق‌” و “حسابداری‌” از دیرباز نیاز اساسی انسان برای زیستن‌ در کنار یکدیگر در جامعه مدنی بوده‌ است و تاکنون نیز این دو عنصر اساسی‌ قوت و اثر خود را حفظ نموده‌اند، ولی آیا هریک از این دو می‌توانند به تنهایی عامل‌ تعدیل ارتباطات اجتماعی گردند؟ کدام یک بر دیگری ارجح است و یا وجوه‌ مشترک این دو پدیده کدام است؟ در این‌ رابطه نقش و وظایف متولیان امر حسابداری و بالاخص حسابرسان با توجه به شرایط و اوضاع‌ و احوال کنونی از مواردی دیگری است (صادقی،1387).
2-4- معانی و کاربردهای اخلاق
دهخدا در لغتنامه، اخلاق را جمع خلق و خوبیها و علم اخلاق را دانش بد و نیک خوبیها تعریف کرده است، و آنرا یکی از سه بخش فلسفه یا حکمت عملیه میداند که عبارت است از تدبیر انسان نفس خود را یا یک تن خاص را.
دائره المعارف های معتبر به زبان انگلیسی غالبا علم اخلاق را رشته ای از فلسفه می دانند که به مطالعه و ارزیابی درباره خوب و بد و درست و نادرست اعمال و رفتار انسان در پرتو فضایل اخلاقی می پردازد و نظریه ای عمومی درباره چگونه زیستن ارائه می کند. در اغلب این منابع، اخلاق به سه شاخه اخلاق تحلیلی یا فرا اخلاق، اخلاق هنجاری یا دستوری و اخلاق کاربردی تقسیم می شود(علی مدد، 1389).
در کتاب فلسفه اخلاق مصباح یزدی چهار معنی و کاربرد را برای اخلاق ذکر کرده-اند که عبارتست از:
1) صفات راسخ انسان: رایج ترین و شایع ترین کاربرد اصطلاحی اخلاق در بین اندیشمندان و فیلسوفان اسلامی، عبارت است از صفات و هیأت های پایدار نفس که موجب صدور افعالی متناسب با آنها به طور خود جوش و بدون نیاز به تفکر و تأمل از انسان می شوند.
2) صفات نفسانی: گاهی منظور از اخلاق در اصطلاح اندیشمندان، هرگونه صفت نفسانی است که موجب پیدایش کارهای خوب یا بد می شود، چه آن صفت نفسانی به صورت پایدار و راسخ باشد و چه به صورت ناپایدار و غیرراسخ.
3) فضایل اخلاقی: گاهی نیز واژه اخلاق صرفاً درمورد اخلاق نیک و فضایل اخلاقی به کار می- رود. مثلاً وقتی گفته می شود «فلان کار اخلاقی است» یا «دروغ گویی کار غیراخلاقی است» منظور از اخلاق، تنها اخلاق فضیلت است.
4) نهاد اخلاقی زندگی: اخلاق در این اصطلاح، در عرض مسایلی چون هنر، علم، حقوق، دین و… قرار دارد و در عین حال متفاوت با آنها به کار برده می شود. (مصباح یزدی، 1382).
2-5- اخلاق حرفه‌ای
اخلاق حرفه ای رشته ای از اخلاق کاربردی، حاوی نظام ارزشی و باورهای جمعی صاحبان یک حرفه است که بر چگونگی رفتار، اعمال و مسئولیت های اعضای آن حرفه در مقابل جامعه، در مقابل یکدیگر و در مقابل اشخاصی که از خدمات شاغلین در حرفه استفاده می کنند، حاکمیت دارد(علی مدد، 1389).
در ابتدا مفهوم اخلاق حرفه‌ای به معنای اخلاق کار و اخلاق مشاغل به کار می‌رفت. امروزه نیز عده‌ای از نویسندگان اخلاق حرفه‌ای، از معنای نخستین این مفهوم برای تعریف آن استفاده می‌کنند. اصطلاحاتی مثل معادل اخلاق کاری[10] یا اخلاق حرفه‌ای[11] در زبان فارسی است(کاشانی،1387).
از محققان مختلف تعارف متفاوتی از اخلاق حرفه‌ای ارائه شده است:
– اخلاق كار، متعهد شدن انرژی ذهنی و روانی و فیزیكی فرد یا گروه به ایده جمعی است در جهت اخذ قوا و استعداد درونی گروه و فرد برای توسعه به هر نحو(کادزیر[12]،2009).
– اخلاق حرفه‌ای یکی از شعبه‌های جدید اخلاق است که می‌کوشد به مسائل اخلاقی حرفه‌های گوناگون پاسخ داده و برای آن اصولی خاص متصور است(هارتوگ[13]وهمکاران،2011).
– این اخلاق، دربرگیرندة مجموعه‌ای از احكام ارزشی، تكالیف رفتار و سلوك و دستورهایی برای اجرای آنهاست(پورحسینی،1389).
– اخلاق حرفه‌ای عبارت است از مجموعه‌ای از قوانین كه در وهلة اول از ماهیت حرفه و شغل به دست می‌آید(حسینیان،1381).
– اخلاق حرفه‌ای، به منزلة شاخه‌ای از دانش اخلاق به بررسی تكالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن می‌پردازد و در تعریف حرفه، آن را فعالیت معینی می‌دانند كه موجب هدایت فرد به موقعیت تعیین‌شده همراه با اخلاق خاص است(فرامکی،1391).
و در این میان در تعریف اخلاق حرفه‌ای به موارد زیر اشاره شده است:
1) اخلاق حرفه‌ای رفتاری متداول در میان اهل یک حرفه است.
2) اخلاق حرفه‌ای مدیریت رفتار وکردار آدمی هنگام انجام‌دادن کارهای حرفه‌ای است.
3) اخلاق حرفه‌ای رشته‌ای از دانش اخلاق است که به مطالعة روابط شغلی می‌پردازد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:38:00 ب.ظ ]