B

ایران
C
منبع: محاسبات محقق
در جداول مذکور عدداول سمت چپ، پیامد بازیکن I (ایران)، عدد وسط پیامد بازیکن A (امریکا) و عدد اول سمت راست پیامد بازیکن C (شرکت­های بین ­المللی) را نشان می­دهد.

۴-۱-۴- تعادل نش
از طریق بهترین پاسخ می­توان تعادل نش را در این بازی پیدا کرد. برای این کار باید بهترین پاسخ­های هر یک از بازیکنان را به ترکیب استراتژی­­های حریفان به دست می­آورند.
دانلود پایان نامه

 

    1. بهترین پاسخ­های بازیکن A (امریکا):

 

BA = (S-A = (B,G)) = D BA = (S-A = (B,H)) = D
BA = (S-A = (C,G)) = D BA = (S-A = (C,H)) = D
(۴-۱۰)

 

    1. بهترین پاسخ­های بازیکن C (شرکت های بین المللی):

 

BC = (S-C = (B,D)) = G BC = (S-C = (C,D)) = G
BC = (S-C = (B,E)) = G BC = (S-C = (C,E)) = G
(۴-۱۱)

 

    1. بهترین پاسخ­های بازیکن I (ایران):

 

BI = (S-I = (D,G)) = C BI = (S-I = (D,H)) = C
BI = (S-I = (E,G)) = C BI = (S-I = (E,H)) = C
(۴-۱۲)
بهترین پاسخ برای هر بازیکن از طریق کشیدن خط زیر پیامد بازیکن مربوطه در جداول ۱و ۲ مشخص شده است. ترکیب استراتژی (C,D,G) تعادل نش این بازی است. انتخاب استراتژی D توسط بازیکن A به این معنی است که امریکا تمایل دارد با شرایط موجود فشار وارده از تحریم­های وارده بر کشور ایران را افزایش دهد. از طرف دیگر انتخاب استراتژی G توسط شرکت­های بین ­المللی این است که شرکت­ها مایل به مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران هستند چرا که در پی کسب سود هستند. و انتخاب استراتژی C توسط دولت ایران به معنای تمایل این بازیکن به واگذاری توسعه میادین نفتی به شرکت­های داخلی است.
البته این نتیجه بر اساس فرض­های ذکر شده است و در صورتی که هر کدام از این فرض­ها تغییر یابند نتیجه بازی تغییر خواهد کرد.
۴-۳- بازی پویا
در این قسمت به تحلیل این بازی در حالت پویا می­پردازیم. استراتژی­هایی که برای بازیکنان در بازی ایستا به آن اشاره شد، در اینجا نیز وجود دارد. اما تفاوتی که بین این قسمت و قسمت قبل وجود دارد یکی در نوع بازی و دیگری در ترجیحات بازیکنان می­­باشد. در بازی ایستا همه بازیکنان همزمان دست به انتخاب عمل می­زنند اما در بازی پویا هر بازیکن بعد از عمل بازیکن دیگر تصمیم به انتخاب استراتژی می­گیرد.
از دیدگاه بازیکنان A و I، ۶ حالت را می­­توان در نظر گرفت. اما چون در صورت انتخاب استراتژی واگذاری توسعه میادین نفتی به شرکت­های داخلی توسط ایران، پیامدی عاید شرکت­های بین ­المللی نمی­ شود، به عبارت دیگر پیامد این شرکت­ها صفر می­ شود، برای شرکت­های بین ­المللی ۴ حالت را می­توان در نظر گرفت.
۶ حالت متصور ایران و امریکا به شرح زیر است:

 

    1. امریکا استراتژی اعمال فشار بیشتر و ایران استراتژی واگذاری به شرکت­های داخلی را انتخاب نماید.

 

    1. امریکا استراتژی اعمال فشار کمتر و ایران استراتژی واگذاری به شرکت­های داخلی را انتخاب کند.

 

    1. امریکا استراتژی اعمال فشار بیشتر، ایران استراتژی واگذاری به شرکت­های بین ­المللی و شرکت­های بین ­المللی نیز استراتژی مشارکت بیشتر را انتخاب کنند.

 

    1. امریکا استراتژی اعمال فشار بیشتر، ایران استراتژی واگذاری به شرکت­های بین ­المللی و شرکت­های بین ­المللی نیز استراتژی مشارکت کمتر را اتخاذ نمایند.

 

    1. امریکا استراتژی اعمال فشار کمتر، ایران استراتژی واگذاری به شرکت­های بین ­المللی و شرکت­های بین ­المللی استراتژی مشارکت بیشتر را انتخاب کنند.

 

    1. امریکا استراتژی اعمال فشار کمتر، ایران استراتژی واگذاری به شرکت­های بین ­المللی و شرکت­های بین ­المللی استراتژی مشارکت کمتر را اتخاذ نمایند.

 

از ۶ حال فوق ۴ حالت آخر، حالات پیش روی شرکت­های بین ­المللی نیز است. و دو حالت همان حالاتی است که برای شرکت­ها پیامد صفر دارد.
شکل ۴-۱ فرم بسط­یافته بازی را نشان می­دهد:

شکل ۴-۱: فرم بسط­یافته بازی بین ایران، امریکا و شرکت­های بین ­المللی در حالت پویا
فرم استراتژیک بازی مذکور را می توان به صورت زیر نوشت:
N = {A,I,C}
} {a1 = مجموعه اطلاعاتی بازیکن A
SA = {D,E}
{ b1},{b2} = مجموعه اطلاعاتی بازیکن I
SI = {CC,BC,CB,BB}

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:27:00 ب.ظ ]