فصل پنجم :
نتایج تحقیق
و
پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
در این فصل به بررسی نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها پرداخته و در پایان محدودیتهای تحقیق وبرخی توصیه هاوپیشنهادات را برای محققان آینده ارائه می نماییم.
۵-۲ بیان نتایج
در این تحقیق پنج فرضیه مورد آزمون قرارگرفت که به تفصیل به نتایج آنها پرداخته می شود.
۵-۲-۱ نتیجه فرضیه اصلی
جهت آزمون این فرضیه که می گوید بین مسئولیت پذیری شرکت با نسبت اعضا موظف، رتبه تمرکز مالکیت، رئیس هیئت مدیره همان مدیر عامل است، نسبت تغییرات هیئت مدیره ونوع مالکیت رابطه معنی داری وجود دارد . برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون خطی ساده استفاده شده است .نتایج حاصل از آزمون رگرسیون خطی ساده برای بررسی وجود رابطه معنی دار بین متغیرهای ترکیب مالکیت وهیات مدیره این پژوهش ومسئولیت پذیری اجتماعی مشخص می کند که این متغیرها می توانند تاثیر معناداری بر مسئولیت پذیری اجتماعی داشته باشند .نتایج حاصل از جدول ۴-۳ نشان می دهد که میزان همبستگی به دست آمده برابر ۵۱۲/۰ و میزان تبیین مدل برابر ۲۲ درصد می باشد از طرفی رابطه خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته ایجاد شده است بنابراین متغیرهای مستقل و وابسته توانایی تشکیل معادله رگرسیون را دارند یا به عبارتی متغیرهای مستقل توانسته بر متغیر وابسته تاثیر گذار باشند . طبق مدل ارائه شده در فصل چهار مشاهد ه می شود که متغیر اعضا موظف به مقدار (۲۸۱/۰-) ،تمرکز مالکیت به مقدار (۴۰۳/۰) بر متغیر وابسته تاثیر گذار بوده اند. از بین ۵متغیر ،متغیر رتبه تمرکز مالکیت ونسبت اعضاءموظف بیشترین تاثیر را بر مسئولیت پذیری اجتماعی داشته وسایر متغیرها آنچنان تاثیر معنا داری بر مسئولیت پذیری اجتماعی نداشته اند .در نتیجه فرضبه اصلی این تحقیق پذیرفته می شود .
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
در تحلیل این فرضیه با نتایج دیگر تحقیقها می توان به رحمان خان و بدرالمتکین[۱۱۸] (۲۰۱۲) مطالعه ای تحت عنوان «حاکمیت شرکتی و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها، شواهدی مبتنی بر اقتصاد نوظهور» در کشور بنگلادش انجام نام برد. در این پژوهش رابطه برخی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی شامل: مالکیت مدیریتی، مالکیت عمومی، مالکیت خارجی، نسبت مدیران غیر موظف در هیأت مدیره، دوگانگی مدیر عامل و حضور کمیته حسابرسی با افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی با مالکیت مدیریتی رابطه ی منفی دارد. و مالکیت عمومی و خارجی و مدیران غیر موظف در هیأت مدیره و حضور کمیته حسابرسی اثر مثبت و معناداری با افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی دارد. همچنین نتایج نشان داد که اثر دوگانگی مدیر عامل بر افشای مسئولیت اجتماعی هیچگونه رابطه قابل توجهی ندارد.
عکس مرتبط با اقتصاد
بهار مقدم و همکاران (۱۳۹۲) ، رابطه برخی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه با انتخاب ۹۳ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی ۱۳۸۵-۱۳۸۹، مشخص شد که متغیرهای انتخاب شده مکانیزم های حاکمیت شرکتی به جزء مسئولیت دوگانه مدیر عامل در هیأت مدیره رابطه مثبت و معناداری با افشاء مسئولیت اجتماعی شرکت ها دارند و سطح افشاء در شرکت های انتخاب شده در سطح پایین است.
شربت اوغلی و همکاران (۱۳۸۹)، مسئولیت اجتماعی نزد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار دادند. چارچوب کارول انتخاب و بر اساس آن پرسشنامه ای تهیه شد و برای همه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری ارسال شد. تحلیل داده ها مبین این موضوع است که تعریفی که شرکت های ایرانی از مسئولیت اجتماعی دارند بیشتر به بعد حقوقی هرم کارول نزدیک است و اولویت بندی آن ها نیز با هرم کارول مطابقت دارد. همچنین شرکت ها در وهله ی اول به بعد اقتصادی و سپس اخلاقی و حقوقی و در انتها به بعد نوع دوستانه اهمیت می دهند. در این پژوهش، تفاوتهای بین بنگاه های تولید خدمات و کالا و بنگاه های بزرگ و کوچک در رابطه با یافته ها مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل های آماری حکایت از آن دارد که شرکت های تولیدی بیش از شرکت های خدماتی برای فعالیت های حقوقی و فعالیت های اخلاقی اهمیت قائل هستند.
۵-۲-۲ نتیجه فرضیه فرعی اول
جهت آزمون این فرضیه که می گوید بین مسئولیت پذیری شرکت با نسبت اعضاء موظف رابطه معنی داری وجود دارد. برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون خطی ساده استفاده شده است. نتایج حاصل از جدول ۴-۶ نشان می دهد که میزان همبستگی به دست آمده برابر ۲۶۰/۰ و میزان تبیین مدل برابر ۵ درصد می باشد از طرفی رابطه خطی بین متغیرمستقل و وابسته ایجاد شده است بنابراین متغیر مستقل و وابسته توانایی تشکیل معادله رگرسیون را دارند
یا به عبارتی متغیرمستقل توانسته بر متغیر وابسته تاثیر گذار باشند . طبق مدل ارائه شده در فصل چهار مشاهد ه می شود که متغیر اعضا موظف به مقدار (۲۶۰/۰-) بر متغیر وابسته تاثیر گذار بوده است بنابراین بین مسئولیت پذیری شرکت با نسبت اعضا موظف، رابطه معنی داری وجود دارد. مسئولیت اجتماعی شرکتها بر مسئولیت و پاسخگویی به عنوان پایه و اساس رفتار یک سازمان در اجتماع تاکید دارد و ناظر بر چگونگی کسب و کار مسئولانه همراه با تولید ثروت است. این نیازهای اجتماعی جامعه است که بازارهای اقتصادی را تعریف می کند.رابطه ایجاد شده نشان تاثیر منفی نسبت اعضاء موظف بر مسئولیت پذیری اجتماعی می باشد یعنی طبق این تحقیق افزایش درصد اعضاء غیر موظف باعث کم شدن مسئولیت پذیری اجتماعی می شود.
در تحلیل این فرضیه با نتایج دیگر تحقیقها می توان به مشایخ و اسماعیلی(۱۳۸۵)، رابطه بین کیفیت سود و برخی از جنبه های اصول راهبری شامل درصد مالکیت اعضای هیئت مدیره و تعداد مدیران غیرموظف در ۱۳۵ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را مورد بررسی قرار دادند . در این تحقیق برای سنجش کیفیت سود از جنبه تداوم سودآوری استفاده شد. نتایج این پژوهش حاکی از این است که در سطح اطمینان ۹۵ درصد، بین کیفیت سود و درصد مالکیت اعضای هیئت مدیره و تعداد اعضای غیرموظف هیئت مدیره رابطه ای وجود ندارد. اما رابطه ای غیرخطی بین اقلام تعهدی و درصد مالکیت اعضای هیئت مدیره مشاهده شده است . همچنین تعداد مدیران غیرموظف و درصد مالکیت اعضای هیئت مدیره که از سازوکارهای اصول راهبری شرکت محسوب میشوند، در ارتقای کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس نقش بااهمیتی ندارند.
۵-۲-۳ نتیجه فرضیه فرعی دوم
جهت آزمون این فرضیه که می گوید بین رتبه تمرکز مالکیت با مسئولیت پذیری شرکت رابطه معنی دار وجود دارد برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون خطی ساده استفاده شده است نتایج حاصل از جدول ۴-۹ نشان می دهد که میزان همبستگی به دست آمده برابر ۳۸۹/۰ و میزان تبیین مدل برابر ۱۴ درصد می باشد از طرفی رابطه خطی بین متغیرمستقل و وابسته ایجاد شده است بنابراین متغیر مستقل و وابسته توانایی تشکیل معادله رگرسیون را دارند
یا به عبارتی متغیرمستقل توانسته بر متغیر وابسته تاثیر گذار باشند . طبق مدل ارائه شده در فصل چهار مشاهد ه می شود که متغیر تمرکز مالکیت به مقدار (۳۸۹/۰) بر متغیر وابسته تاثیر گذار بوده است.تمرکز مالکیت به وجود سهامداران در دست تعداد محدودی از سهامدارن تاکید دارد یا به عبارتی تمرکز مالکیت زمانی اتفاق می افتد که سهامدارن یک شرکت سهامدارن عمده باشند .به دلیل عدم پراکندگی سهامداران تصیمیات به صورت منسجم گرفته می شود. بنابراین بین تمرکز مالکیت با مسئولیت پذیری شرکت رابطه معنی داری وجود داردواین متغیر بشترین تاثیر را نسبت به سایر متغیرها برروی مسئولیت پذیری اجتماعی دارد .این نتیجه با نتایج ونجینگ لی وجانسون در سال ۲۰۱۰وگرینینگ وجانسون ۱۹۹۹همخوانی دارد وبا نتیجه فلیکس لوپز واسکار لوپز مغایرت دارد . در نتیجه این فرضیه مورد تایید قرار می گیرد
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
در تحلیل این فرضیه با نتایج دیگر تحقیقها می توان به بهار مقدم و همکاران (۱۳۹۲) رابطه برخی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه با انتخاب ۹۳ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی ۱۳۸۵-۱۳۸۹، مشخص شد که متغیرهای انتخاب شده مکانیزم های حاکمیت شرکتی به جزء مسئولیت دوگانه مدیر عامل در هیأت مدیره رابطه مثبت و معناداری با افشاء مسئولیت اجتماعی شرکت ها دارند و سطح افشاء در شرکت های انتخاب شده در سطح پایین است.
با وجود آن پورترا و دیگران[۱۱۹] (۲۰۰۰) معتقدند که تمرکز مالکیت می تواند به افراد درون سازمانی (مدیران و مالکین) فرصت انتقال منافع اقلیت به اکثریت را فراهم سازد. در چنین شرایطی که سهامداران کنترل کننده می توانند نقش های متضادی را بازی کنند، این سوال پیش می آید که آیا سهامداران کنترل کننده یا داخلی به نظام و نظارت بازار پاسخ خواهند داد. در پاسخ به این سوال اوزر و یاماک به بررسی اثرات کنترلی مازاد بر رابطه بین تمرکز مالکیت و عملکرد شرکت پرداختند. به عبارت دیگر به دنبال این موضوع بودند که چگونه حضور و میزان سهامداران جز بر رابطه بین زمینه های مختلف عملکرد شرکت و سهامداران تمرکز مالکیت تاثیر می گذارد.
جیانگ و کیم ،۲۰۰۰، بیان داشتند که در شرکت هایی که تمرکز مالکیت وجود دارد، اطلاعات داخلی با ارزش، درباره چشم اندازهای تجاری آتی شرکت و همچنین استراتژی های تجاری آن، از طریق ارتباط مستقیم بین مدیران و شرکت های مالک عمده سهام به طور انحصاری در اختیار قرار می گیرد. این انتقال اطلاعات اغلب از طریق کانال هایی همانند اعضای مشترک هیات مدیره در اختیار شرکت های سهامدار قرار می گیرد و از این طریق اکثر شرکت های سرمایه گذار به این اطلاعات دسترسی پیدا می کنند. در این میان، تنها منبع اطلاعاتی سهامداران جزء ،گزارشهای مالی منتشر شده بوسیله مدیران شرکتهای سهامی می باشد. این در حالی است که ممکن است این گروه از سهامداران به حجم عمده ای از اطلاعات حیاتی در خصوص چشم انداز آتی شرکت، دسترسی نداشته باشند (جیانگ و کیم ،۲۰۰۰؛ ۲۱)[۱۲۰].
۵-۲-۴ نتیجه فرضیه فرعی سوم
جهت آزمون این فرضیه که می گوید بین رئیس هیئت مدیره همان مدیر عامل است با مسئولیت پذیری شرکت رابطه معنی دار وجود دارد. برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون خطی ساده استفاده شده است .
نتایج حاصل از جدول ۴-۱۲ نشان می دهد که میزان همبستگی به دست آمده برابر ۱۴۶/۰ و میزان تبیین مدل برابر ۲/۱ درصد می باشد از طرفی رابطه خطی بین متغیر مستقل و وابسته ایجاد نشده است با توجه به این که پیش نیازهای استفاده از معادله رگرسیون رعایت نشده است در نتیجه معادله رگرسیون قابل استناد و نتیجه گیری نیست بنابراین متغیر مستقل بر متغیر وابسته تاثیر گذار نمی باشد .بنابراین بین رئیس هیئت مدیره همان مدیر عامل است با مسئولیت پذیری شرکت رابطه معنی دار وجود ندارد.ترکیب نقش ریئس هیات مدیره ومدیر عامل ،مبین عدم جدایی کنترل ونظارت از مدیریت است .فاما وجنسن۱۹۸۳ واز دیدگاه نظری ،هنگامیکه مدیر عامل در جایگاه رئیس هیات مدیره قرار می گیرد تضاد منافع به وجود می آید (پترا ،۲۰۰۵) وباعث افزایش مسئولیت پذیری شرکت نمی شود در نتیجه این فرضیه مورد تایید قرار نمی گیرد .
در تحلیل این فرضیه با نتایج دیگر تحقیقها می توان به رحمان خان و بدرالمتکین[۱۲۱] (۲۰۱۲) مطالعه ای تحت عنوان «حاکمیت شرکتی و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها، شواهدی مبتنی بر اقتصاد نوظهور» در کشور بنگلادش انجام داده اند. در این پژوهش رابطه برخی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی شامل: مالکیت مدیریتی، مالکیت عمومی، مالکیت خارجی، نسبت مدیران غیر موظف در هیأت مدیره، دوگانگی مدیر عامل و حضور کمیته حسابرسی با افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی با مالکیت مدیریتی رابطه ی منفی دارد. و مالکیت عمومی و خارجی و مدیران غیر موظف در هیأت مدیره و حضور کمیته حسابرسی اثر مثبت و معناداری با افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی دارد. همچنین نتایج نشان داد که اثر دوگانگی مدیر عامل بر افشای مسئولیت اجتماعی هیچگونه رابطه قابل توجهی ندارد.
۵-۲-۵ نتیجه فرضیه فرعی چهارم
جهت آزمون این فرضیه که می گوید بین نسبت تغییرات هیئت مدیره با مسئولیت پذیری شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون خطی ساده استفاده شده است نتایج حاصل از جدول ۴-۱۵ نشان می دهد که میزان همبستگی به دست آمده برابر ۰ و میزان تبیین مدل برابر ۱ درصد می باشد از طرفی رابطه خطی بین متغیر مستقل و وابسته ایجاد نشده است با توجه به این که پیش نیازهای استفاده از معادله رگرسیون رعایت نشده است در نتیجه معادله رگرسیون قابل استناد و نتیجه گیری نیست بنابراین متغیر مستقل بر متغیر وابسته تاثیر گذار نمی باشد .بنابراین بین نسبت تغییرات هیئت مدیره با مسئولیت پذیری شرکت رابطه معنی دار وجود ندارد. ودر نتیجه این فرضیه مورد تایید قرار نمی گیرد .
در تحلیل این فرضیه با نتایج دیگر تحقیقها می توان به فیلیپ کرجر ۲۰۱۰در پژوهشی با عنوان( مسئولیت اجتماعی شرکت و هیات مدیره) به بررسی نمونه ای۲۴۱۷ شرکت ایالات متحده در فاصله سالهای ۱۹۹۹تا۲۰۰۷پرداخت تا وقوع رویدادهای مسئولیت اجتماعی و ویژگی های مدیر را مشاهده نماید و دریافت که اگر هیات ها کسر بزرگتری از مدیران با تجربه وداخلی را شامل شود ،رویدادهای منفی کمتر رخ می دهد .در راستای مدارک تجربی مبنی بر اینکه زنان نسبت به نوع دوستی واز خود گذشتگی توجه بیشتری دارند ،به این نتیجه رسید که شرکتها با تعداد بیشتر زنان در کادر هیات مدیره ،رفتارهای اجتماعی بیشتری را از خود نشان می دهند و در نهایت وقتی تعداد مدیران فاقد مالکیت مالکانه بیشتر باشند ،رویدادهای مثبت کمتر رخ می دهند .
۵-۲-۶ نتیجه فرضیه فرعی پنجم
جهت آزمون این فرضیه که می گوید بین نوع مالکیت با مسئولیت پذیری شرکت رابطه معنی دار وجود دارد برای ازمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده استفاده شده است نتایج حاصل از جدول ۴-۱۹ نشان می دهد که میزان همبستگی به دست آمده برابر ۱۰۶ و میزان تبیین مدل برابر ۰درصد می باشد از طرفی رابطه خطی بین متغیر مستقل و وابسته ایجاد نشده است با توجه به این که پیش نیازهای استفاده از معادله رگرسیون رعایت نشده است در نتیجه معادله رگرسیون قابل استناد و نتیجه گیری نیست بنابراین متغیر مستقل بر متغیر وابسته تاثیر گذار نمی باشد .بنابراین بین نوع مالکیت با مسئولیت پذیری شرکت رابطه معنی دار وجود ندارد. . ودر نتیجه این فرضیه مورد تایید قرار نمی گیرد .
در تحلیل این فرضیه با نتایج دیگر تحقیقها می توان به اُه و همکاران[۱۲۲] (۲۰۱۱) در مطالعه ای تحت عنوان «اثر ساختار مالکیت بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی شواهدی تجربی از کشور کره» سهامداران را با توجه به داشتن انگیزه های متفاوت به گروه هایی از جمله سهامداران با مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی و مالکیت خارجی تقسیم بندی کردند. داده های آن ها شامل یک نمونه ۱۱۸ تایی از شرکت های بزرگ کره بود. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی با مالکیت نهادی و مالکیت خارجی رابطه مثبت و معناداری دارد. اما رابطه مسئولیت اجتماعی شرکتی با مالکیت مدیریتی مثبت و معنادار نیست. پژوهش آن ها نشان داد که گروهای مختلف سهامداران اثر متفاوتی بر افشای مسئولیت اجتماعی دارند.
آرشاد و رازاک[۱۲۳] (۲۰۱۱) در پژوهشی با عنوان «افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی و اثر متقابل ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت» به بررسی افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی و عملکرد شرکت های مالزی پرداختند. در این پژوهش اطلاعات ۲۴۲ شرکت مالزی در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ جمع آوری شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که افشای فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت ها اثر قابل توجهی بر روی موفقیت شرکتها دارد و بطور بالقوه ای منجر به عملکرد مالی قوی و ایجاد ارزش برای شرکت ها می شود. همچنین ساختار مالکیت غالب باعث بهبود فعالیت های افشای مسئولیت اجتماعی می گردد
۵-۳ نتیجه گیری کلی
توجه به نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده نشان دهنده این است که متغیرهای مستقل نسبت اعضا موظف و تمرکز مالکیت با مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه برقرار کرده اند ولی رئیس هیت مدیره همان شرکت، تغییرات هیت مدیره و نوع مالکیت با مسئولیت پذیری اجتماعی هیچ گونه رابطه برقرار نکرده است.
۵-۴ پیشنهادها
پس از انجام مراحل یک تحقیق علمی،اگر تحقیق در یک روند سیستماتیک و پژوهشگرانه صورت گرفته باشد،محقق محققأ می تواند نظراتی را هم در مورد یافته ها و نتایج تحقیق و هم راه کارها و پیشنهادهایی را به منظور بهبود و بسط پژوهش های آتی بیان کند.بدین سبب در ادامه پیشنهادهایی مطابق با نتایج تحقیق و همچنین برای پژوهش های آتی ارائه می شود.
۵-۴-۱پیشنهادهای برخواسته از تحقیق
نتایج این تحقیق نشان داد که نسبت اعضاء موظف هیئت مدیره با مسولیت پذیری اجتماعی رابطه معکوسی برقرار کرده است بنابراین به شرکتها توصیه می شود که جهت افزایش مسئولیت پذیری کارکنان باید نسبت اعضاءهیت مدیره موظف را کاهش یابد هم چنین برای افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی می بایست تمرکز مالکیت را افزایش دهند .با توجه به منفی بودن ضریب بتا متغیر نسبت اعضا موظف پیشنهاد میگردد شرکتها اعضای موظف هیئت مدیره را بیشتر کنند
با توجه به اینکه رتبه تمرکز مالکیت در این تحقیق بیشترین تاثیر را بر مسئولیت پذیری شرکتها دارا بود پیشنهاد میگردد شرکتها این موضوع را جدیتر پیگیری نمایند
به شرکتها پیشنهاد میگردد با توجه به معنی دار نبودن متغیرهای نوع مالکیت، نسبت تغییرات هیئت مدیره و نقش دوگانه رئیس هیات مدیره این عامل ها را در پیش بینی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها قرار ندهند
با توجه به این که توجه به مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت در بلند مدت می تواند اثر مساعدی بر عملکرد شرکت داشته باشد ،لذا به سرمایه گزاران پیشنهاد می شود که در زمان تصمیم گیری ،مقوله ی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت رادر نظر داشته باشند
پیشنهاد می شود که سازمان بورس اوراق وبهادار ،قوانین ومقرراتی رااتخاذ کند که تا حد امکان بتواند میزان واقعی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها را در طول سال های متمادی فعالیت شان اندازه گیری ومشخص نماید
۵-۴-۲ پیشنهاد آتی تحقیق
۱– بررسی رابطه بین مسئولیت پذیر اجتماعی با مالکیت نهادی
۲– بررسی رابطه بین مسئولیت پذیر اجتماعی با سایر مولفه های حاکمیت شرکتی
۳-بررسی رابطه بین مسئولیت پذیر اجتماعی با میزان افشای داوطلبانه شرکتها
۵-۵ محدودیت تحقیق
صرفا موضوع تغییر قیمتها و تاثیرات آن بر ارقام مالی شرکتها می تواند به عنوان یک محدودیت در نظر گرفته شود.
الف) منابع فارسی
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
آذر، عادل؛ مومنی، رحیم، (۱۳۸۷)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات دانشگاه پیام نور.
احمدوند، ژیلا، (۱۳۸۵)، بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ،دانشگاه الزهراء (س).
حسابداری
اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۴۲٫
برادران شرکاء، حمیدرضا، (۱۳۷۸)، نقش دولت در جهان در حال تحول، مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
بزرگی، فرزاد، (۱۳۸۳)، اهداف فردی سازمانی و اجتماعی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۴۴٫
جلالی، فرهاد، (۱۳۸۷)، حاکمیت شرکتی و حرفه حسابداری، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران (مجله حسابداری)، شماره ۱۹۶ .
چاوش باشی، فرزانه، (۱۳۸۷)، درآمدی بر مسئولیت اجتماعی سازمان، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی ۱، مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
چاوش باشی، فرزانه، (۱۳۸۷)، درآمدی بر مسئولیت اجتماعی سازمان، ماهنامه علمی-پژوهشی، انجمن مدیریت ایران.
موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:27:00 ب.ظ ]