اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

عضویت اجتماعی

 

 

عضویت/عدم عضویت

 

 

ارتباط اجتماعی

 

 

قوی

 

 

ضعیف

 

 

 

فرهنگی

 

 

شهرت/تحصیلات

 

 

شهرت/عدم شهرت

 

 

پرستیژ

 

 

قوی

 

 

قوی

 

 

 

نمادین

 

 

سلسله مراتب ژانرها

 

 

هنر/غیرهنر

 

 

مشروعیت

 

 

قوی

 

 

قوی

 

 

(فاضلی، ۱۳۸۲: ۴۰)
عوامل مؤثردرسرمایه
از دیدگاه بوردیو سه عامل در سرمایه تأثیر می‏‌گذارد:

 

 

حجم (volume))

ترکیب (composition)

مسیر (trajectory)

حجم مربوط به میزان سرمایه می‏‌گردد. ترکیب به میزان فراوانی نسبی سرمایه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مربوط می‏‌شود. همان‌طور که قبلأ هم ذکر گردید سرمایه اقتصادی به میزان سرمایه مادی در نظام تولیدی، سرمایه اجتماعی به شبکه آشنایان و سرمایه فرهنگی به دانش، سلیقه و شیوه زندگی مربوط می‏‌شود که به فرد اجازه می‏‌دهد از طریق آن به منزلت دست یابد.
عکس مرتبط با اقتصاد
بر مبنای نظریه بوردیو بعضی از افراد حجم کمی‏ از سرمایه را _چه اقتصادی و چه فرهنگی_ دارند که ترکیب آن دو به جایی نمی‏‌انجامد؛ ولیکن از طرف دیگر، میزان زیاد سرمایه فرهنگی در کنار میزان زیاد سرمایه اقتصادی قرار می‏‌گیرد به‌ویژه اگر در طول چند نسل دوام داشته باشد. در واقع، در بازار فروش آثار هنری امروز، مرز میان سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی از میان می‏‌رود. به طور مثال یک اثر نقاش هلندی به نام وان گوگ به وسیله یک سرمایه‌دار ژاپنی به قیمت ۵/۸۲ میلیون دلار در سال ۱۹۹۰ خریداری می‏‌شود. یعنی قیمت‌های کلان برای آثار هنری پرداخته می‏‌شود که ترکیب سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی را غیر قابل تفکیک می‏‌سازد . در مقایسه با قسمت پایینی و بالایی سلسله مراتب طبقاتی بخش میانی ترکیب سرمایه فرهنگی و اقتصادی متغیرتری دارد. یعنی در این قسمت گروه‌های متفاوت ممکن است میزان بیش تر یا کم تری از این دو نوع سرمایه را در ترکیب با هم داشته باشند که این امر در ارتباط با متغیر شغل نیز قرار می‏‌گیرد. به طور مثال اعضای کم‌ثروت‌تر اما روشنفکران با فرهنگ فرانسوی ممکن است به فعالیت‌های کم خرج‌تر تفریحی مثل پختن غذاهای عجیب بپردازند، در حالی‌که قشر ثروتمند در همان سطح فرهنگی ممکن است به رستوران‌های گران قیمت‌تر بروند.
و بالاخره مسیر در نظریه بوردیو با اهمیت است. همه ما امکان تحرک طبقاتی داریم که این امر از منشأ طبقاتی آغاز شده تا موقعیت کنونی ما حرکت می‏‌کند. به‏ طور مثال، فرزند یک مغازه‌دار کوچک ممکن است با کسب سرمایه فرهنگی به موقعیت اقتصادی و سیاسی و قدرت قابل توجهی دست یابد. هر فردی مسیری را در زندگی اجتماعی خود طی می‏‌کند که آن مسیر می‏‌تواند او را از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت دهد . در مواردی این حرکت می‏‌تواند بر عکس هم باشد یعنی فردی با موقعیت طبقاتی بالا و سرمایه اقتصادی خوب به دلایلی ثروت خود را از دست بدهد و یا فرزندانش نتوانند همان موقعیت را حفظ کنند یا سرمایه اقتصادی را تبدیل به سرمایه فرهنگی سازند. اما در اکثر موارد حرکت از طبقه بالا به پایین کم تر واقع می‏‌شود. اما همان‌طور که بوردیو هم مرتباً تأکید می‏‌کند کسب سرمایه فرهنگی یعنی تحصیلات یکی از راه‌های مهم در تحرک طبقاتی در جامعه مدرن است.
اولویت بندی سرمایه ازمنظر بوردیو:
درمیان انواع سرمایه ها، سرمایه فرهنگی نقش بسیارمهمی دراندیشه بوردیو ایفا می کند. جامعه شناسی مصرف و تحلیل وی درخصوص سبک زندگی نیز برهمین نوع سرمایه استوار است و سرمایه فرهنگی نیز شامل: سلیقه های خوب، شیوه و راه و رسم پسندیده، پیچیدگی شناختی، شناختن و توانایی پذیرش محصولات فرهنگی مشروع ازقبیل هنر، موسیقی کلاسیک، تئاتر و ادبیات… و تسلط یافتن برهرنوع ازنظام های نمادین می باشد.
سرمایه فرهنگی دارای کارکردهای مختلفی می باشدکه می توان به برخی ازآن اشاره کرد که عبارتنداز: اولاً: کسب مشروعیت ازطریق بقیه سرمایه ها، که به تبدیل شدن آن ها به سرمایه فرهنگی وابسته است؛ به گونه ای که مثلاً کسی که به واسطه سرمایه فرهنگی منزلت یافته، می تواند روایت خود را ازدنیای اجتماعی بردیگران تحمیل نماید؛ ثانیاً: داشتن سرمایه فرهنگی بدان معناست که فرد می تواند خود راازالزامات زندگی روزمره جداکند و نوعی گزینش دلخواه درعرصه فرهنگ انجام دهد که به بیان خود بوردیو «زیباشناسی محض، ازاخلاق یا همان خلق و خوی فاصله گرفتن گزینشی ازالزامات دنیای طبیعی و اجتماعی منشاء می گیرد (فاضلی، ۱۳۸۲: ۳۸).
منابع سرمایه فرهنگی:
سه منبع سرمایه فرهنگی عبارتنداز: پرورش خانوادگی، آموزش رسمی و فرهنگ شغلی؛ انباشت سرمایه فرهنگی درافراد ازطریق این سه منبع باعث بروز تفاوت هایی دردارندگان سرمایه فرهنگی و کسانی که فاقد آن هستند، می شود.

پرورش خانوادگی
سرمایه فرهنگی
آموزش رسمی

فرهنگ شغلی

انواع سرمایه فرهنگی
از نظر او سرمایه فرهنگی یکی از مهم ترین شاخص های احترام و قدرت و ثروت طبقات ممتاز در جوامع امروزی است. اقتدار طبقه جدید متکی به سرمایه جدید یعنی سرمایه فرهنگی است.
در کارهای او مفهوم سرمایه فرهنگی ابزاری برای فهم تفاوت های اجتماعی است. تحلیل فرهنگی بوردیو با تاکید بر سرمایه فرهنگی به عنوان ابزار فهم تفاوت های اجتماعی انجام می‏ گیرد. او با بهره گرفتن از موضوع سرمایه، مبادله فرهنگی را تحلیل می‏ کند و با بهره گیری از ساختار گرایی و جامعه شناسی دانشی این کار را به خوبی انجام می‏ دهد. از نظر بوردیو سرمایه فرهنگی به سه حالت می‏ تواند وجودداشته باشد:

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

حالت تجسدی Embodied state

حالت عینیت یافته Objectifed state

حالت نهادی شده Instituionalized state

حالت تجسدی: این نوع سرمایه به بدن و ذهن فرد پیوسته است. به تلاش ها و سرمایه گذاری شخصی فرد وابسته است و به وسیله خود فرد به دست می‏ آید. آن کسی که برای تحصیل و برای بهبود خود فعالیت می‏کند، آن را به دست می‏ آورد. صرف کردن زمان برای کسب علم، تلاش برای کسب سرمایه تجسدی است. این نوع سرمایه پیوسته و همراه فرد است و جزء عادت واره او شده است و بر خلاف پول و دارایی هایی حقوقی دیگر از طریق بخشش یا وراثت ، خرید یا مبادله به دیگری انتقال نمی‏ یابد. این نوع سرمایه نمی‏ تواند جدا از فرد در اختیار دیگران قرار گیرد. اقدامات تربیتی جامعه، طبقه فرد در اکتساب آن نقش اساسی دارد و به ظرفیت و استعداد یادگیری کنشگر و حافظه او وابسته است. پیوسته و همراه کنشگر است و به همراه او می‏ باشد. در واقع این حالت، مجموعه توانایی ها و دانایی های ذهنی و مهارت های عملی و تجربی و رفتاری است که در شیوه سخن گفتن، باورها و ارزش ها و نگرش های خاص فرد تجلی پید ا می‏ کند. از نظر بوردیو، انباشت سرمایه فرهنگی تجسدی فرد وابسته به این است که خانواده فرد در دوران کودکی و نوجوانی تا چه اندازه اوقات فارغ از جبر و فشار اقتصادی را برای او فراهم کرده است. او این سرمایه را حق استفاده دایمی‏ فرد از ذهن و جسم خود می‏ داند.

حالت عینیت یافته: اشیاء مادی، کالاهای فرهنگی و رسانه‏های مانند نوشته‏ها، کتاب ها، نقاشی ها، ابزارهای موسیقی جزء سرمایه فرهنگی عینیت یافته است. بهره گیری از سرمایه فرهنگی عینیت یافته وابسته به سرمایه فرهنگی تجسدی فرد است. در مطالعه این نوع سرمایه فرهنگی، می‏ توان مجموع دارایی ها و موجودی کالاهای فرهنگی مورد استفاده افراد مانند تعداد و نوع کتاب ها، مجلات، تابلوهای نقاشی، دوربین عکاسی و فیلم برداری، واکمن ، انواع نوارهای صوتی و تصویری و کامپیوتر و اشیاء قیمتی فرهنگی را در نظر گرفت.

حالت نهادی شده: عینیت بخشیدن به سرمایه فرهنگی از طریق مدارک دانشگاهی و تحصیلی است که خارج از دارایی های مادی و عینی فرهنگی، سرمایه تجسدی و بیولوژیکی واقعیت پیدا می‏ کند این کار از طریق کسب عناوین تحصیلی که به صورت قانونی و نهادی تایید شده است، حاصل می‏ گردد. این مدارک مستقل از صاحبانش دارای اعتبار است. یک مدرک عینی و رسمی‏ است. می‏ توان افراد را از نظر این نوع مدارک با هم مقایسه کرد. حتی می‏ توان نرخ تبدیل این نوع سرمایه فرهنگی را به سرمایه اقتصادی بر حسب ارزش پولی برآورد کرد. استراتژی تغییر و تبدیل این نوع سرمایه فرهنگی به سرمایه اقتصادی وابسته به کمیابی آن است. انفجار و تورم عناوین تحصیلی در این زمینه تاثیر گذار است. برای مطالعه این نوع سرمایه فرهنگی می‏ توان هر نوع مدارک تحصیلی، فنی، حرفه ای ، فرهنگی و هنری را که از مراکز و انجمن های رسمی‏ نهادی شده اخذ کرده اند، را بررسی کرد.

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:02:00 ب.ظ ]