بررسی و تحلیل دیوان ملاپریشان در مقایسه با اندیشه¬های عرفانی مولانا- قسمت ۴۷ | ... | |
دُرّه الْبِیْضَـــاء آیِیِــــن وَ قِلَـــم
مِصَـداقِ مَعنَـایِ حُــــدُوث ژَ قِــدَم
۱) ترجمه بیت: آیین معرفت و خداشناسی را با قلم مروارید سفید و زیبا نوشتن، همان معنای حادث و قدیم است.
چُــوْن حَــق ژَرَسُـولْ مِیـلِ بُـرُوزکِـرد تَـا آشْـکَـار کِی ذَات بِیْنَــا وَ فــَرد ۱) ترجمه بیت: چون که به دستور خداوند دین مبین اسلام بر پیامبر نازل شد و پیامبرآن را آشکار نمودند، تا به ذات یگانه ی حق مردم را آشکار آگاه نماید.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. ۴-۲-۲- چهارده معصوم
دَس وَ دَامــــان وَلایِ آل یَـــاسیــن تــا ژَ فِــیضِ شَــان نَفْسِتْ بِنَـــاسیـن ۱) ترجمه بیت: دست به دامان ولایت چهارده معصوم علیهم السلام بزنید تا از فیض و بخشش چهارده معصوم وجود ونفس خود را بشناسی.
با شریف آن کرد مرد مُلْتَجی که کند با آل یاسین خارجی فیض: عطا وبخشش، در معنی عرفانی القاء مطلبی بر دل که از طریق الهام و کسب صورت می گیرد، و هرگاه فعل فاعل بدون عوض باشد و همیشگی و هدفی و مقصودی نداشته باشد فیض گویند. فیض که از دیدگاه عرفا به اقدس ومقدس تقسیم می شود. (ر.ک، فتح الهی و سپه وندی، ۱۳۸۷: ۱۷۳)، نَفس: آسایش دادن دل به لطایف غیب است صاحب نفس باریکتر از صاحب احوال است، صاحب وقت مبتدی است و صاحب نفس منتهی و صاحب احوال در میانه آن دو قرار دارد. صاحب احوال واسطه است و انفاس پایان درجه ومرتبه اصحاب دل باشد، و احوال خداوندان روح و انفاس را اهل سرّ میباشند، در نتیجه بالاترین عبادت ها شمردن نفس برای خداوند باشد. خداوند دل را به خاطر جایگاه خویش ساخت وتعبیه نمود و دل معدن معرفت حق است. (ر.ک، قشیری، ۱۳۸۳: ۱۲۷-۱۲۸)، امام حسین به یارانش میفرمایند: هدف خداوند از خلقت بشر معرفت و شناخت خودش بوده است، تا وی را ستایش و از غیر خود بینیازشان گرداند و در پاسخ فردی که از وی سؤال کرد. منظور از معرفت خدا چیست؟ امام جواب داد هرگاه به امام واجب الاطاعه شناخت پیدا کردی. و حضرت علی (ع) در این مورد بیان میدارد: سلام بر امامی که نَفس خداست و سنتها به او وابسته است، و امام چشم خداست وکسی که به امام معرفت یابد به کمال میرسد. (ر. ک، فروزانفر، ۱۳۹۰: ۲۹)، نَفس: لفظ نفسُ الشیء بیشتر باطن و ذات چیزی منظور است و آن نفس ناطق بشری است این نفس نفسی بوقلمونی است، هر لحظه بت عیار به رنگی درآید، هاروت وجود است و هر لحظه نقشی به دریا زند بتی بیش نیست. اگر به او بنگری تفکر خیر عبادت است وگر نه نگریستن به او شرک ومانع عروج، بهترین لذت قهر وی است، وگر نه این گبر هاروتی تو را میبلعد. حضرت پیامبر (ص) می فرمایند: «أَعْدَی عَدُوُّکَ نَفْسُکَ ألْتّی بَینِ جَنْبَیْکَ »، برابر فرموده حضرت علی (ع) تأیید فرموده فرستاده حضرت حق میباشد: «لا عَدُوَّ اَعْدی عَلَی ألْمَرْءِ مِنْ نَفْسِهِ». (ر. ک، نیکلسن، ر، ا، ۱۳۷۲: ۱۱۸ – ۱۱۹)، یاسین: یاسین کنایه از مراتب جامعه وحقیقت محمّدیه میباشد، در قرآن هدف از وجود حروف مقطعه بیان اسرار و رموز و اسرار الهی است و همچنین اسم سی و ششمین سوره کلام وحی است. و از احادیث معروف حضرت خاتم است که می فرماید: « إِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ قَلْبَاً وَ قَلْبُ ألْقُرآنِ یَاسین » قلب منبع روح است که موجب پایداری جسم است، و حقیقت محمّدیه به مانند روح عالم است که می فرمایند: « لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الاَفلاک » هرلحظه یاسین که قلب قرآن است حامل اسراری از حقیقت محمّدیه وجامعه که در حروف کلمات قرآنی تعبیه شده است. حق تعالی می فرماید: اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی کردم، در حدیث نبوی بین گردیده است که: « لَولا مُحَمَّدٌ (ص) مَا خَلَقْتُ الْدُنْیَا وَ ألْآخِرَهَ وَ لا ألْسَّمواتِ وَ ألْاَرْضَ وَ ألْعَرَشَ وَ لَا ألْکُرسِیَّ وَ لَا ألْلُوحَ وَ لَا ألْقَلَمَ وَ لَا ألْجَنَّهَ وَ لَا ألْنَّارَ وَ لَوْ لَا مَحَمَّدُ مَا خَلَقْتُکَ یَا آدَمُ » وجمیع حروف مقطعه در سوره یسین آیه(۵۸) در حرف سین جمع گردیده است. (سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِیمٍ) آشکار است. ولای: ولایت حفظ و مراقبت حق را گویند، که بنده را از هر چه منافی قرب است نگاه دارد. اشاره به آیه ۵۵سوره مائده: (إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ).(ر.ک، سلیمانی، ۱۳۹۰ : ۲۷۹و۲۸۶)
مَــاهِ چَهَـــاردَه بَــدرِفُــرُوغَــن سَـــال چَهَــاردَه سِـــنِ بُــلُـوْغَـن ۱) ترجمه بیت: ماه درشب چهاردهم کامل و روشن است همان طوری که ماه درشب چهارده درخشان و درخششی کامل دارد و نورانی است، سن چهارده سالگی هم سن رشد و بلوغ است.
وَهَـــابْ جَوَاد طَـه وَجْـهَ اللّه کِــی متَّصِفَـن وَصَفَـاتَ اللّه ۱) ترجمه بیت: بخشنده و کریم و بزرگوار مشتاق حق و هادی خلق چهارده معصومند، چرا متصف به اوصاف الهی اند. (اوصاف خدایی ستوده شده است برای چهارده معصوم علیه السلام).
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:06:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|