نیمی از سناریوهای طراحی شده در بررسی اثر تقاضا بر عملکرد شبکه متمرکز شده است.برای هر مورد تقاضا در جهت مثبت و منفی متفاوت می باشد. نتایج به دست آمده را با افزایش میزان تقاضا و تنوع تقاضا را نشان دادیم که رابطه معکوس بین تقاضا و موجودی وجود دارد.سطوح در هر یک از آنها بصورت پلکانی می شود. و تاثیر افزایش تقاضای شدید تر بود.یکی دیگر از نتیجه مستقیم کاهش در سطح موجودی است که باعث ایجاد حجم کارهای عقب افتاده سفارش بزرگ و زیان های قابل توجهی در رضایت مشتری است.تجزیه و تحلیل ما در این مرحله ،نیاز به سطوح موجودی می باشد برای رسیدن به رضایتمندی صد در صدی مشتری تحت شرایط افزایش تقاضا است.
۲-۲۰-۲-۲ مقاله دوم : توسعه پایدار زنجیره تامین تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی با رویکرد سیستم دینامیکی[۲۸]
در این مقاله تاثیر انگیزه های زیست محیطی و نوآوری های تکنولوژیکی بر رفتار بلندمدت زنجیره تامین با فعالیت های بازیافتی بررسی می شود. مدل توسعه یافته زنجیره تامین تجهیزات الکترونیکی در جهان واقعی در کشور یونان اجراء شد.
سیستم مورد مطالعه
شکل زیر سیستم تحت مطالعه که شامل فعالیت های زیر می باشد را نشان می دهد: تدارک و تامین منابع طبیعی ( مواد تجدید نشدنی) ، تولید ، توزیع ، استفاده از محصول ، و مجموعه ای از محصولات استفاده شده ، طبقه بندى،باز سازی ، بازیافت و دفع.
زنجیره تامین شامل دو رده می باشد : تولید کننده و توزیع کننده.

شکل۱۲-۲ : ساختار زنجیره تامین
نمودار علی و حلقوی
شکل زیر نمودار علی و حلقوی سیستم تحت مطالعه را نشان می دهد.متغیر های مورد مطالعه در مستطیل نشان داده شده است. فلش ها نشان دهنده روابط میان متغیرها است. زنجیره تامین از گوشه بالا سمت چپ شروع می شود.نرخ تولید ونرخ دوباره کاری با افزایش مواد خام ( RM _Inventory ) افزایش می یابد.نتیجه نرخ تولید از ترکیب سفارش تولید پیش بینی شده وبا زمان تنظیم نرخ موجودی خام حاصل می شود.و قانون کنترلی برای نرخ تولید کنده و نرخ توزیع کننده مورد استفاده قرار می گیرد.نرخ تولید با کاهش موجودی خام کاهش می یابد و با موجودی قابل استفاده افزایش می یابد. موجودی توزیع کننده با موجودی قابل استفاده افزایش می یابد و با موجودی توزیع کننده کاهش می یابد.موجودی توزیع کننده با تقاضا کاهش پیدا می کند.
شکل۲-۱۳ : نمودار علی حلقوی در ساختار زنجیره تامین مدل مورد مطالعه
۲-۱۹-۲-۳- مقاله سوم : شبیه سازی دینامیکی استراتژی های برای مدیریت شکاف تقاضا در انتشار محصول نو [۲۹]
در این مقاله به بررسی کاریرد رویکرد سیستم داینامیک در کنترل و بهبود زنجیره تامین به منظور توسعه محصول جدید می باشد. در هنگام معرفی یک محصول جدید این زنجیره تامین است که هزینه ها را باید کنترل کند از جمله هزینه و ظرفیت موجودی.که با درآمدهای ناشی از مدیریت تقاضای محصول در طول چرخه زندگی محصول در ارتباط است. با این حال، در مرحله اولیه پس از خریداران قبلی خرید، ممکن است شکاف تقاضا برای یک دوره و پس از یک افزایش ناگهانی به وجود آید. پس ازایجاد شکاف، دو تصمیم مهم باید ساخت : اول اندازه ظرفیت، و دوم سطح همکاری است. . قصد این مقاله این است که نشان می دهد که انتخاب سطح اثر همکاری قابل توجهی در مدیریت شکاف در مسیر تقاضا می باشد.
فرضیات اولیه
زنجیره تامین شرکت ها با تکنولوژی بالا در شکل زیر آمده است برای شبیه سازی چرخه نیازمند به داشتن اطلاعات واقعی و کامل است که با توجه به فناوری کامپیوتر و اینترنت امکان پذیر است. زمان این چرخه را کوتاه فرض می کنیم و آنرا ۲ سال (۱۰۰ هفته) در نظر می گیریم و فرض می کنیم تقاضا ثابت و کم است و در طول دوره شکاف تقاضا نیز وجود دارد. تقاضای محصول در مراحل بالا افزایش می یابدتا به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد که سرعت کاهش بیشتر می باشد تا سر انجام محصول از رده خارج شود. برنامه ریزی از محصولات چرخه عمر کوتاه بسیار دشوار است، زیرا نرخ رشد تقاضا و کاهش سریع است. هم چنین برنامه ریزی زمانی که یک کالا به پایان چرخه عمر خود رسیده است نیز مشکل است زیرا پیش بینی تقاضا در کل زنجیره با مشکلات متعددی رو به رو است در اینجا به طور خلاصه ۴ مدل مفهومی بحث می شود.

شکل۲-۱۴: مدل مدیریت زنجیره تامین سنتی
در زنجیره تامین سنتی هر سطح یک نهاد مستقل است بدین گونه که (با توجه به شکل بالا ) تامین کننده مواد خام را به تولید کننده می دهد و تولید کننده با عملیات فنی آنرا به محصول تبدیل می کند و در حجم بزرگ به توزیع کننده می فرستد و توزیع کننده در حجم های کوچکتر به خرده فروش و سپس به دست مصرف کننده نهایی می رسد. پس از آن خرده فروش اطلاعاتی از جمله ذخیره احتیاطی، اندازه سفارش و محل سفارش را به توزیع کننده و توزیع کننده به تولید کننده و در نهایت به تامین کننده مواد خام می دهند.با این حال با توجه به اینکه وقتی یک محصول جدید با تکنولوژی بالا ساخته می شود نیاز به جریان و ظرفیت فوق العاده ای برای تولید است که با افزایش تقاضا، شکاف ایجاد نشود. درنتیجه دارای هزینه بالا است و منابع زیادی در طول زنجیره تلف خواهد شد. بنابراین سیاستگذاران زنجیره تامین به دنبال مدل های جدیدی به منظور کاهش هزینه ها و یکپارچگی کل زنجیره می باشد.
مدل سیستم دینامیکی
در اینجا ما فرض کنیم که تامین مواد اولیه دارای ظرفیت کافی می باشد و در زنجیره شامل سه سطح خرده فروشان، توزیع کننده و تولیدکننده است.
حلقه علی و معلولی مدل زنجیره تامین سنتی
در این روش هر یک از نهادها میزان سفارش را از پایین دست می گیرد و میزان ذخیره احتیاطی خود را تنطیم می کند و فقط بر این اساس میزان تقاضا را پیش بینی می کند و تنها خرده فروشانند که میزان واقعی تقاضا مشتریان روبه رو است و عملکرد وابسته به اندازه دقیق مقدار بالا دست است و در شکل زیر حلقه علی و معلولی آن نشان داده شده است.

شکل ۲-۱۵ :حلقه علی حلقوی مدل متداول زنجیره تامین

حلقه علی و معلولی مدل VMI
یک نوع استراتژی می باشد که مشتری نهایی را به توزیع کننده و خرده فروش وصل می کند و در این روش حداقل هزینه سرمایه گذاری نیاز است و تصمیماتشان در راستای جلب رضایت مشتری و مقدار بهینه نگهداری ذخیره احتیاطی است.

نمودار ۲-۱۶ حلقه علی و معلولی مدل VMI
حلقه علی و معلولی مدل JMI
در این روش تقاضای مشتری نهایی به طور مستقیم، مقدار موجودی مورد نیاز را تنظیم می کند و براساس آن مقدار موجودی مورد نیاز در آینده را پیش بینی می کنیم و توزیع کننده و تولیدکننده با یکدیگر مقدار موجودی مورد نیاز را مدیریت می کنند و این یک ریسک است.شکل زیر حلقه علی و معلولی آنرا به طور کامل توصیف می کند. در این استراتژی هزینه حمل کاهش می یابد هم چنین زمان تاخیر در تحویل به حداقل ممکن می رسد. سرانجام در این روش در زنجیره تامین دارای قدرت تشخیص ضعیفی می باشد و حداقل مقدار ذخیره و زمان تحویل سفارش را داریم.

نمودار ۲-۱۷ :حلقه علی و معلولی مدل JMI
فصل سوم
روش پژوهش
.
۳-۱ مقدمه
اطلاعات مورد استفاده شده در تدوین پایان نامه ، داده های واقعی مربوط به مقطع یک سال تولید ، توزیع و فروش یک محصول منتخب در زنجیره تامین شرکت فراورده های لبنی کاله و پخش سراسری گروه محصولات کاله ( بانی چاو ) است که از پایگاه های داده تولید ، فروش و توزیع این شرکت که به صورت روزانه ذخیره می شوند ، استخراج شده است. از این داده ها جهت استخراج رفتار واقعی متغییر ها و نیز تست مدل و نتایج شبیه سازی استفاده شده است.

شرکت تامین کننده کاله با نام پل ، تولید کننده با نام کاله ( گروه صنعتی بزرگ سولیکو ) و پخش و توزیع ( شرکت فراورده های پخش بانی چاو ) در حال حاضر در تمام کشور به صورت فعال در حال خدمت رسانی می باشد.
۳-۱-۱ درباره کاله ( گروه صنعتی سولیکو)
شرکت فرآورده‌های لبنی کاله، از شرکت‌های زیرمجموعه گروه معظم سولیکو می‌باشد که در سال ۱۳۷۰ تاسیس گردید. در طی سالیان گذشته این شرکت از ابعاد گوناگون ظرفیت تولید، کیفیت و تنوع محصولات، شبکه توزیع سراسری و صادرات گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است. به گونه‌ای که در حال حاضر به عنوان یکی از دو شرکت رهبر بازار فراورده‌های لبنی در کل کشور محسوب می‌گردد.
در شرکت کاله هم‌اکنون سه واحد کسب و کار پنیر، محصولات پاستوریزه و فرادما وجود دارد که هریک از این واحدها با نوآوری خود، با کیفیت‌ترین و متنوع‌ترین محصولات را در حجم تولید بالا به بازار عرضه می‌نمایند. تمامی خطوط تولیدکارخانه به نحوی انعطاف‌پذیر طراحی شده‌اند که مواد اولیه ورودی‌های مختلف وارد خط تولید شده و محصولات متنوع خارج گردند. به طوری که تنها از طریق یک خط تولید گاه بیش از ۲۰ محصول تولید می‌شود. محصولات لبنی شرکت کاله در حال حاضر بیش از ۱۶۰ عدد می‌باشد که در برنامه‌های توسعه در آینده نزدیک تا دوبرابر افزایش خواهد یافت. این تعداد محصول در صنعت لبنی کشور یک رقم بی‌نظیر به حساب می‌آید. همچنین بسیاری از محصولات در صنعت لبنی کشور مانند پنیر آمل، ماست میوه‌ای و ماست هم‌زده (سون) توسط کاله برای اولین بار ارائه شده است.

برای

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:13:00 ق.ظ ]