بانک استریت که امروزه یک مدرسه عالی در سطح تحصیلات تکمیلی است و در زمینه آموزش و پرورش به اعطای درجه کارشناسی به دانش آموختگانش می پردازد، هر ساله ۱۰۰۰مربی و مدیر را پرورش می دهد و با مدارس دولتی شهر نیویورک و سایر شهرها برای طراحی و هدایت برنامه ها همکاری می کند و فعالیت های خود را در قالب برنامه های فشرده کوتاه مدت چند ماهه و یا بلند مدت برای مربیان و مدیران با سابقه و یا آنانی که می خواهند در آینده این مشاغل را بپذیرند ارائه می دهد.
والدین نیز ارتباط مطلوب و مناسبی با مدرسه دارند و به طور داوطلبانه در بخش هایی از امور اجرایی همکاری می کنند. بسیاری از والدین نیز با بهره گیری از پایگاه کالج، با مربیان فرزندان خویش ارتباط برقرار می کنند و از فعالیت ها و میزان رشد کودکانشان مطلع شده و از آموزش های مورد نیاز بهره مند می گردند. (همان، ص۲۰۰)
جدول۲-۷ عناصر اساسی برنامه درسی الگوی بانک استریت (اقتباس از حبیبی واحمدی، ۱۳۹۰)

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عناصر اساسی برنامه درسی الگوی بانک استریت
اهداف ایجاد محیطی آموزشگاهی به منزله الگویی از جامعه ی چند فرهنگی آمریکا و نیز تقویت حس همکاری در کارهای گروهی.
پرورش و رشد همه جانبه کودکان از جهات جسمی-حرکتی، زبانی و گفتار، عاطفی-هیجانی، ذهنی-شناختی و اجتماعی و تقویت حس خود آگاهی بر اساس تجربه کردن و تفسیر آن.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
حمایت از حس کنجکاوی و شوق یادگیری و تلاش در جهت زنده نگه داشتن آن به گونه ای که کودکان به یادگیرندگان دائمی تبدیل شوند و ایجاد باور تلاش کردن و برای بهبود کیفیت زندگی خود و دیگران.
پرورش قابلیت حل مسئله و تفکر تحلیل گرایانه از طریق مطالعات اجتماعی و کسب مهارت در مشاهده، سوال سازی، ساختن فرضیه و امتحان آن
تقویت انعطاف پذیری در برابر تغییرات و ایجاد توانایی تغییر الگوهایی که دیگر مناسب نیستند و تشویق رو به رویی شجاعانه با دنیای جدید.
محتوا و سازماندهی
آن مطالعات اجتماعی به عنوان هسته ی اصلی محتوا، شامل مطالعه اجتماعی از خانواده ها تا همه جهان، انسان شناسی فرهنگی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد و فناوری در پیوند با علوم پایه و هنر. همچنین ادبیات، زبان خارجی، موسیقی، تربیت بدنی، زبان آموزی و سواد آموزی و ایجاد ارتباط بین دنیای گفتاری و نوشتاری و توانایی استفاده از تجهیزات و نیز مهارتهای پژوهشی.
عکس مرتبط با اقتصاد
مفاهیم و مهارت های متفاوت از حوزه های مختلف در بازی ها و تجربه های فعال و عینی روزانه ادغام می شوند.
روش استفاده از تجربه ی مستقیم، کاوشگری و حل مسأله
مطالعات اجتماعی از طریق گردش های گروهی که از محیط درون مرکز و همسایگان آن آغاز شده و گسترش می یابد و در خلال آن مشاهده، طرح پرسش، تحقیق و جست و جو، بحث و گفت و گو برای یافتن پاسخ سوالات با بهره گرفتن از امکانات مختلف مانند کتاب، فیلم های آموزشی، اسلاید ها و لوح های فشرده و ترغیب کودکان به بازسازی آنچه درک کرده اند از راه هایی مانند نقاشی و سازه های ساختمانی
محیط یادگیری باز نمودی از زندگی و کار در آزمایشگاه دانشمندان و کارگاه هنرمندان، غنی و چالش بر انگیز که ضمن ایجاد احساس آرامش، ایمنی و اعتماد، کنجکاوی را بر می انگیزد.
دو عنصر انعطاف پذیری و جنبش و حرکت در همه بخش های محیط حاکم است.
دارای مواد و وسایل متنوعی است که به صورت مناسب سازمان دهی شده، قابل مشاهده و در دسترس است و کودکان در مرکز مختلف مثل مرکز هنر یا ساختمان سازی از آنها استفاده می کنند.
اتاق موسیقی، سالن ورزش، کتابخانه و کارگاه هنر بخش های دیگری از محیط اند.
استفاده از فضای باز.
جدا بودن کلاس های کودکان سنین مختلف که البته در ساعاتی مثل ساعت تربیت بدنی، در سالن ورزشی کودکان در کنار یکدیگر حاضر می شوند.
چند رسانه ای است و از وسایل الکترونیکی مانند مینی رایانه، ویدئو، دستگاه اسلاید و. . . استفاده می شود.
تعداد ۲۵-۲۰ کودک با یک مربی، یک دستیار و یک مربی- کار آموز.
کارکنان مرکز خانواده ی بانک استریت، مرکزی غیر انتفاعی برای نگه داری کودکان زیر سه سال و مدرسه ای برای کودکان سه تا چهارده سال، مدرسه ای مستقل در کالج بانک استریت است.

الگوی اونتاریو

یک برنامه کودکستانی است که در سال ۱۹۹۸ به عنوان اولین سند سیاست گذاری برای کودکستانهای ایالت انتاریو کانادا بعد از پنجاه سال توسط وزارت آموزش و پرورش به چاپ رسیده است. طبق این الگو برای حصول اطمینان از مطابقت برنامه طراحی شده با نیازهای یادگیری هر کودک، باید ابتدا این نیازها به وسیله روش های تشخیص اولیه مشخص گردند و برنامه ها نیز باید فرصت هایی برای خود اظهاری و خود اکتشافی از طریق موسیقی، نمایش و فعالیت هایی مانند گفت و گو و همکاری به وجود آورند. از آنجا که بهترین یادگیری از طریق فعالیت های متناسب با زندگی روزانه کودکان و بر مبنای تجارب گذشته و نیازهای آنها حاصل می شود، در این الگو عمل کردن، دست کاری و اکتشاف بر اساس علایق و توانایی کودکان مد نظر است. مربی گاهی کودکان را در انتخاب فعالیت ها راهنمایی می کند و گاهی خود کودک، آغازگر است. همچنین برنامه کودکستان باید بر یادگیری متعامل تاکید ورزد، که از جمله مزایای این تعامل، کمک به رشد زبان است. توجه به توانایی ها ی فردی در سازگاری و توانایی های یادگیری و آموزش ضروری است. چون کودکان با تجارب گوناگون وارد کودکستان می شوند، مربیان باید طرحهایی را برای فعالیت های فردی، گروهی، مواد و کلاس های روزانه خود تهیه کنند و والدین را درگیر بحث هایی برای پیشرفت کودکان نمایند. (حبیبی و احمدی، ۱۳۹۰، ص ۲۰۷)
مبانی نظری و روان شناختی الگوی انتاریو
بنیان این الگو از آن جهت که نیاز کودک را در طراحی برنامه ها لحاظ می کند و به بازی اهمیت زیادی می دهد و نیز از جهت یک پارچه بودن دروس، تعامل اجتماعی و پرداختن به کارهای هنری به نظریه فروبل نزدیک است و از نظر توجه به تفاوت های فردی به نظریه روسو و از نظر دریافت تحلیلی از تجارب و مشاهده به نظریه پستالوزی شباهت دارد. همچنین از آن جهت که در این الگو به یادگیری کودک از طریق پژوهش و اکتشاف می پردازد، به نظریات ویگوتسکی، برونر و پیاژه شبیه است و به طور کلی می توان گفت که این الگو مبتنی بر فرادیدگاه پژوهش/تصمیم گیری است که شامل دیدگاه های فرایند شناختی و رشد گراست. (همان، ص ۲۰۸)
عناصر اساسی برنامه درسی
اهداف
هدف این الگو آن است که کودکان طی برنامه های کودکستانی، تجارب اولیه مثبت را کسب کنند. این تجارب شامل کسب مهارت هایی مانند سواد آموزی(زبان گفتاری، زبان دوم)، سوادآموزی رایانه ای و فناوری، مهارت های ریاضی و علمی، به جلو انداختن رشد استدلال کودک، تفکر خلاق و مهارت های اکتشافی و بالاخره آماده کردن کودک برای تجارب یادگیری موفق در دبستان می باشد. (همان، ص ۲۰۹)
محتوا و سازماندهی آن
محتوای برنامه درسی در الگوی انتاریو شامل حوزه های زبان، ریاضیات و مفاهیم فضایی، علوم و فناوری، رشد فردی و اجتماعی و هنر می باشد. شایان ذکر است که در این الگو حوزه های رشد اجتماعی و جسمی نسبت به سایر حوزه ها مورد توجه کمتری قرار گرفته است.
زبان[۱۳۲]
دراین حوزه(زبان­گفتاری و ارتباطی،­خواندن، نوشتن،­درک مواد رسانه­ای شامل نرم افزار، نوار و عکس)کودکان باید به مهارتهایی در این زمینه دست یابند. مثل:

 

 

تقویت مهارت گوش دادن.

تقویت مهارت خوب صحبت کردن.

برقراری ارتباط مؤثر با دیگران به وسیله صحبت کردن و گوش دادن و توانایی ارتباط با همسالان و بزرگسالان برای درخواست نیازهایشان.

پیروی کردن از دستورالعمل های ساده و پاسخ گویی مناسب به مربیان خود.

گوش کردن به داستان ها و اشعار برای لذت بردن، درک پیام ها و افزایش اطلاعات.

پاسخ به سوال های مربوط به داستان های گفته شده و بازگویی داستان ها.

تشخیص اکثر حروف و توجه به اینکه کلمات دارای معنی هستند.

ریاضیات[۱۳۳]
حوزه ریاضیات و مفاهیم فضایی شامل مفهوم عدد، شمارش، اندازه گیری و آشنایی با وسایل اندازه گیری ساده و نیز مفاهیم بالا، زیر، درون، بیرون، طبقه بندی، به کار بردن زبان احتمالات (شانس، احتمال، ممکن بودن) است و کودکان باید بعد از پایان کودکستان، توانایی های زیر را داشته باشند:

 

 

دسته بندی و طبقه بندی بر اساس ویژگی های خاص با توضیح آن ویژگی ها.

جور کردن اشیاء به نسبت یک به یک. (یک فنجان برای یک نعلبکی)

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:23:00 ق.ظ ]