دلبستگی و هویت ……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۴
هویت و سلامت روان ………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۷
هویت و پیشرفت تحصیلی ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۰
دلبستگی و پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۰
جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۲
فصل سوم : روش پژوهش
طرح تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۵
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………….. ۱۲۵
روش اجرای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۶
ابزارهای جمع آوری داده‌ها
پرسشنامه سبک هویت برزونسکی ……………………………………………………………………………………….. ۱۲۷
روایی و پایایی پرسشنامه سبک هویت …………………………………………………………………………………. ۱۲۸
پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید ………………………………………………………………………………. ۱۲۹
روایی و پایایی پرسشنامه سبک دلبستگی ……………………………………………………………………………. ۱۳۰
پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ ……………………………………………………………………………………….. ۱۳۱
روایی و پایایی پرسشنامه سلامت عمومی ……………………………………………………………………………… ۱۳۲
روش های آمار توصیفی و استنباطی …………………………………………………………………………………….. ۱۳۳
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۵
توصیف داده ها ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۶
تحلیل داده ها
فرضیه ۱: بین سبک های هویت و سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد …………………………. ۱۳۸
فرضیه ۲: بین سبک های هویت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد …………………. ۱۴۲
فرضیه ۳: بین سبک های دلبستگی و سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد ……………………. ۱۴۵
فرضیه ۴: بین سبک های دلبستگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد …………… ۱۴۹
فرضیه ۵: بین سبک های هویت و سبک های دلبستگی دانش آموزان رابطه وجود دارد …………….. ۱۵۰
خلاصه نتایج . …………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۲
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۵
محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۴
پیشنهادهای پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۴
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۶
منابع لاتین ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۱

فهرست جداول
شماره جدول عنوان شماره صفحه
۱-۴ شاخص‌های توصیفی نمرات سلامت روان و خرده مقیاسهای آن …………………….. ۱۳۶
۲-۴ شاخص‌های توصیفی نمرات سبک های دلبستگی ………………………………………….۱۳۷
۳-۴ شاخص‌های توصیفی نمرات سبک های هویت ………………………………………………. ۱۳۷
۴-۴ شاخص‌های توصیفی نمرات پیشرفت تحصیلی …………………………………………….. ۱۳۸
۵-۴ نتایج ضرایب همبستگی برای رابطه سبک های هویت و سلامت روان …………….. ۱۳۹
۶-۴ خلاصه نتایج معنی داری مدل رگرسیون برای پیش بینی سلامت روان ……………. ۱۴۰
۷-۴ ضرایب رگرسیون ……………………………………………………………………………………….. ۱۴۱
۸-۴ نتایج ضرایب همبستگی برای رابطه سبک های هویت و پیشرفت تحصیلی …….. ۱۴۲
۹-۴ خلاصه نتایج معنی داری مدل رگرسیون برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی ……… ۱۴۴
۱۰-۴ ضرایب رگرسیون ……………………………………………………………………………………….. ۱۴۴
۱۱-۴ نتایج ضرایب همبستگی برای رابطه سبک های دلبستگی و سلامت روان ………. ۱۴۵
۱۲-۴ خلاصه نتایج معنی داری مدل رگرسیون برای پیش بینی سلامت روان …………… ۱۴۷
۱۳-۴ ضرایب رگرسیون ……………………………………………………………………………………….. ۱۴۹
۱۴-۴ نتایج ضرایب همبستگی برای رابطه سبک‌های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی .. ۱۵۰
۱۵-۴ خلاصه ماتریس ضرایب همبستگی بین سبک‌های دلبستگی باسبک‌های هویت. ۱۵۱

فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه
خانواده نخستین محیط اجتماعی است که کودک را تحت سرپرستی و مراقبت قرارمی دهد، ازاین رو بیش از تمام محیط های اجتماعی دیگر در رشد و تکامل فرد تأثیردارد. پیدایش بیشترعادات و عقاید کودک از خانه آغاز می شود و پایه های اصلی شخصیت هر فرد درسالهای نخستین زندگی او و درشیوه تعامل با مادر شکل می گیرد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
در واقع دلبستگی همانند یک تکه طناب نامرئی است که نه به وسیله یک چسب مادرزادی بلکه در گرمی تعامل ها جوش خورده است و اساسی برای سلامت هیجانی، روابط اجتماعی و نگرش به دنیا است. توانایی برای تنظیم هیجانات ، رشد فرا خود، تجربه همدلی و بهداشت روان همه مستلزم داشتن یک دلبستگی ایمن است ( ابوحمزه و خوشابی، ۱۳۸۵).
ایجاد یک هویت و دستیابی به یک تعریف منسجم ازخود ، مهمترین جنبه رشد عمومی اجتماعی در دوره نوجوانی است. انتخاب ارزش ها ، باورها و هدف های زندگی مهمترین مشخصه های اصلی این هویت را تشکیل می دهند. هم در دوره نوجوانی و هم جوانی این ارزش ها و هدف های زندگی مورد تجدید نظر قرارمی گیرند.
شکل گیری هویت درنوجوانی با خود پنداره ، عزت نفس و سلامت روانی فرد رابطه جدایی ناپذیر دارد. شرایط پرآشوب زمانه ما که هر لحظه سلامت عمومی فرد را تهدید می کند ، ایجاب می کند شناخت روشن از هویت خود داشته باشیم. ثباتی را که نمی توانیم در دنیا بیابیم باید در وجود خود ایجاد کنیم ، ازدیدگاه اجتماعی نیزهر فرد بایستی یک سری مسئولیت های فردی ، خانوادگی و اجتماعی را بپذیرد ، ازاین رو ثبات هویتی و آگاهی ازماهیت خویش، می تواند موجب سلامت روانی فرد شود.
نتیجه تصویری درباره سلامت روانی
شکل گیری هویت تاریخچه گذشته فرد و توانمندی های مورد نیاز برای سلامت روانشناختی دربزرگسالی را در هم می آمیزد (دانشپور و همکاران،۱۳۸۶).
رشد و تبلور احساس استقلال، تعیین هویت خود و مسئولیت پذیری و امیدواری به آینده در نوجوان در گرو نظام تربیتی کارا و جامع است. اگردراین نظام پاسخ قانع کننده به موضوعات اساسی زندگی مانند ارزشها ، نقش های اجتماعی، مذهب ، عقایدسیاسی و اهداف حرفه ای داده شود و نوجوان به یک نظام فکری دست یابد تا تکیه گاه او در تصمیم گیری های مهم او باشد و بداند کیست و چه اهدافی دارد و نهایتاً یک فلسفه برای زندگی خود ایجاد کند.
مدرسه و تحصیل به عنوان پل ارتباطی بین نوجوان و گروه های اجتماعی، به عنوان یک حیطه برای ایفای نقش نوجوان است. نوجوانی که به طور فعال درگیر فرایند کاوشگری است ، نیاز بالایی به شناخت و پیچیدگی شناختی احساس می کند و دراین مسیر به میزانی ازتعهد نیز دست یافته است ، لذا احساس استقلال شناختی بیشتری خواهد داشت و درامر تحصیل موفقتر خواهد بود.
بیان مسئله
یکی از مسائل مهم دوره نوجوانی هویت است. داشتن یک حس منسجم و محکم از هویت پیش نیاز رشد بهینه شخص در طول زندگی است و عدم تشکیل چنین حسی می تواند زمینه ساز آسیب های روانی _ اجتماعی باشد.
بذرهای تشکیل هویت ازدوران کودکی کاشته شده اند، اما اریکسون شکل گیری هویت را یکی از وظایف اساسی و مهم خاص دوره نوجوانی می داند.
در خلال دوره نوجوانی است که اریکسون برای فرد فرصت حل تعارضات خود را ، از ترکیب همسان سازی های قبلی درسطح بالاتر جهت رسیدن به یک کل جدید ، فراهم می بیند این تألیف براساس کیفیتی متفاوت از آنچه که در دوره های قبل وجود داشت استوار است .
مفهوم هویت که اریکسون در این دوره مطرح می کند دو چهره دارد: از یک سو به احساساتی رجوع می کند که یک فرد در مقابل خویشتن دارد(خودسنجی) ، از سوی دیگر بر روابط بین هویت شخص و توصیف هایی که دیگران ازاو به عمل می آورند تکیه دارد (منصور و دادستان،۱۳۸۳).
احساس خود، اساس شخصیت بزرگسالی ما را تشکیل می دهد. اگرپایه واساس ثابت و قوی باشد یک هویت فردی محکمی به دست می آید. اگرچنین نباشد ، نتیجه آن چیزی است که اریکسون آن راگم گشتگی هویت می نامد. اریکسون تأکید دارد که شکل گیری هویت برای آماده کردن نوجوان به عنوان فردی آماده انجام تکالیف در بزرگسالی، لازم است (برک[۱]،۲۰۰۱).

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:59:00 ب.ظ ]