مهدوی (۱۳۷۹) در مقاله خود با عنوان « نظام پاسخگویی و حسابداری دولتی در ایران» تغییر در نظام حسابداری دولتی را نیازی اجتناب ناپذیر می داند. نویسنده با اشاره به ماهیت اسلامی حکومت در ایران که با هدف رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی و ایجاد زمینه بروز و شکوفایی استعداد به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان تشکیل شده است، براین اعتقاد است که تکنیک ها و رویه های فعلی در مدیریت مالی توانایی انجام هدف های متعدد برنامه مالی دولت به نحو مناسب را ندارند. برای مثال سیستم حسابداری موجود در هر یک از وزارتخانه ها یا سازمان های دولتی اطلاعات لازم برا ی مدیریت اقتصادی منابع و عملیات را ارائه نمی کند. افزون براین، سیستم حسابداری موجود از ارائه اطلاعات مناسب و ضروری برای کنترل اثربخشی و پاسخگویی کلیه وجوه و اموال دولتی ناتوان است. به علاوه نقدی بودن سیستم حسابداری نیز یکی از نارسایی های عمده نظام موجود به شمار می آید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۱۹-۲- تحقیقات خارجی
در پژوهش های انجام شده توسط جوردن و هاکبارت میزان اهمیت مسئولیت پاسخگویی و همچنین تحقق مناسب آن با اجرای سیستم بودجه بندی بر مبنای عملکرد نشان داده می شود. پژوهشگران یاد شده برای گردآوری داده های لازم از پرسشنامه استفاده کردند. این پرسشنامه ها برای کارشناسان بودجه در ایالتهای امریکا ارسال شد. این مطالعه بر دو نتیجه مهم تاکید داشت :
* هدف دولت از استقرار سیستم بودجه بندی بر مبنای عملکرد چیست ؟
* پیشنهاد در مورد راهبرد و رویکرد های مربوط به اجرای سیستم بودجه بندی عملکرد به چه صورت است؟
پاسخ دهندگان، هدف های دولت از اجرای سیستم بودجه بندی بر مبنای عملکرد را به صورت زیر بیان کردند. بیشترین نمره به بهبود مسئولیت پاسخگویی برنامه ای (۲.۳۱) و کمترین نمره به تغییرات در سیاست های ایالتی داده شده است.

 

هدف های استقرار بودجه بندی مبتنی بر عملکرد تعداد نمره میانگین
بهبود مسئولیت پاسخگوئی ۱۶ ۳۱/۱
افزایش اثر بخشی برنامه ۱۶ ۴۳/۲
افزایش کارائی برنامه ۱۶ ۸۸/۳
تغیرات در مدیریت برنامه: ۱۵ ۲/۴
تغیرات در تخصیص بودجه ایالتها ۱۴ ۱۹/۴
تغیرات در فرایند بودجه ۱۳ ۷۱/۴
تغیرات در سیاست ایالتها ۱۱ ۱۸/۱
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:35:00 ب.ظ ]