تبلیغات پرهزینه‌ی نوشابه‌های مشهوری چون کوکاکولا در تلویزیون، اغلب برای یادآوری کردن نام محصول به مردم است و صرفاً به آگاهی دادن و ترغیب آنان نمی‌پردازد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
در شرکت‌های خدماتی مانندسازمان‌های آموزشی، بیمه و حتی بانک‌ها بیشتر از این روش استفاده می‌شود. با توجه به این تقسیم‌بندی‌ها به نظر می‌رسد تبلیغات در زمینه‌ی گردشگری بیشتر در دسته‌ی تبلیغات اطلاع‌رسان و یادآوری کننده قرار دارد. (همان منبع، ۱۹)
اگر این کارکردهای کلی را به موارد کوچک‌تری تقسیم کنیم می‌توان گفت که تبلیغات برای تمامی مقاصد زیر کاربرد دارد:
۱ـ ایجاد آگاهی نسبت به صنعت، شرکت و نام تجاری
۲ـ تقویت، حفظ و اصلاح عقاید و نگرش‌ها
۳ـ معرفی کالاهای جدید
۴ـ یادآوری نام تجاری و ویژگی‌های آن
۵ـ تشویق مشتری به خرید و مصرف کالا
۶ـ تشویق خریدار به تکرار خرید
۷ـ آفرینش تصویر مطلوب در ذهن مخاطب نسبت به نام تجاری
۸ـ دستکاری ذهن و ترغیب مخاطب برای ابراز واکنشی معین
۹ـ تثبیت تقاضا در بازارهای انتخاباتی.
۱۰ـ بی‌اثر کردن تبلیغات رقبا.
۱۱ـ افزایش مصرف یک کالا یا بهره‌گیری از یک خدمت.
۱۲ـ یادآوری به مشتریان گذشته. (روستا، ۱۳۷۹، ۹۱)
۲-۱۵ فنون تبلیغات
در حال حاضر ، گردشگری پدیده ای است که با زندگی روزمره ی مردم سرو کار دارد و به همین دلیل روز به روز توسعه ی بیشتری می یابد . بنابراین ، برای استفاده از این شرایط و جلب گردشگران بایست از وسیال مختلف و از جمله تبیلغات سود جست . ( دیبایی ، ۱۳۷۱ ، ۶۹ )
شیوه‌هایی که تبلیغ‌گر برای تحت تأثیر قرار دادن افراد به کار می‌برد فنون تبلیغات ‌نامیده می شود. این شیوه‌ها متفاوت است و هر کدام در شرایط خاصی کاربرد دارد. تبلیغات در خلا وجود ندارد؛ هر شیوه‌ای ممکن است در یک جا موفق و در جایی ناموفق باشد و این به شرایط تبلیغ بستگی دارد. برخی از شرایط و خصایص عبارتند از:
- سنت‌ها، آداب و رسوم که حاوی آرزوها، خواسته‌ها و علائق مردم هستند.
- نوع و میزان اطلاعات و معلوماتی که افراد از قبل دارند (چارچوب و قالب فکری خاصی که هر فرد ممکن است داشته باشد و به هر حال در یک گروه‌بندی خاص و مبتنی بر ساختار اجتماعی آگاهی‌های جامعه قرار گیرد.)
- میزان و تأثیر تبلیغات رقیب که روی افراد اعمال می گردد.
- درک شرایط و نیازهای مبلغین.
-اجرای تبلیغات در موضوعاتی که در زمینه‌های آن مساعد بوده و خلا ای در آن احساس می‌گردد؛ یعنی جامعه بدان نیاز دارد.(لطفی،۱۳۷۸، ۳۴)
این ها جزئی از مجموعه شرایط اجتماعی است که تبلیغات در آن عمل می‌کند و با توجه به آن‌هاست که شیوه‌های فنی خود را انتخاب می کند.
فنون تبلیغات را می‌توان به سه دسته تقسیم نمود:
حیثیت
تحریف
ناایمنی
فن حیثیت:
در این فن محتوای تبلیغات به نحوی ارائه می‌شود که گویی بیانگر ارزش‌های جامعه است. تبلیغات‌گر تبلیغات خود را با چیزهایی همبسته می‌کند که برای مردمی که مخاطب او هستند و او می‌خواهد آن‌ها را تحت نفوذ بگیرد عزیز هستند، بدان‌ها احترام می‌گذارند و آن‌ها را پذیرا می‌گردند.
تبلیغات به طور صریح یا در لفافه به مردم اطلاع می‌دهد که آنچه می‌گوید در راستای خیر و صلاح آن‌هاست و انتظار دارد که مردم آن‌ها را بدون تأمل بپذیرند.(همان منبع،۳۴)
روش‌های فن حیثیت:
توصیه و سفارش توسط شخص مورد علاقه مردم که اقتدار و نفوذ کلام داشته باشد. این نوع تبلیغات در میان مردم محروم و نیازمند به خاطر پرستش شخصیت، اغلب مؤثر است.
وانمود کردن همسویی منافع تبلیغات‌گر با منافع مردم. در اینجا تبلیغات‌گر تظاهر به شباهت و نزدیکی با مردم می‌کند.
توسل به گرایش مردم به دنباله روی این خصوصیت که همیشه می‌خواهند در اکثریت باشند نه در اقلیت. برای این کار تبلیغات چنین وانمود می‌کند که همیشه مردم با ما هستند و از ما پشتیبانی می‌کنند.
استفاده از کلمات و واژه‌های جاذب و پرطرفدار مثل آزادی، عدالت، رفاه و… این گونه کلمات هستند که مردم دوست دارند بشنوند و واکنش آن‌ها نسبت به این واژه‌ها غالباً عاطفی است تا منطقی.(همان منبع، ۳۵)
فن تحریف:
دنیای واقعیت برای همه مردم یکسان نیست.آنچه ما آن را واقعی یا تحریف شده می‌دانیم به تجربه‌های گذشته ما و خواست‌های کنونی و امیدهای آینده‌ بستگی دارد. ما غالباً نظرات و برداشت‌های گروه‌هایی را که با آن‌ها مخالفیم تحریف شده می‌دانیم. ظاهراً تا زمانی که تفاوتی در حرف‌های مبلغ نبینیم یا نقطه نظرهای مخالف را نشنیده باشیم متوجه نمی‌شویم. (بنابراین شاید مهم‌ترین زمینه‌ای که تحریف را امکان‌پذیر می‌کند، عدم اطلاع مخاطبان از جنبه‌های مختلف موضوع باشد.) فنون تحریف، طیف وسیعی از دروغ تا کتمان حقایق را در بر می‌گیرد.
روش‌ها و شیوه‌های تحریف:
مخدوش کردن اطلاعات غیرآماری
حذف برخی از اطلاعات، به طوری که اطلاعات داده شده یک سویه و به سود مبلغ باشد.
پرت کردن حواس مخاطب و یا جلب توجه او به مسائل دیگر
ساده کردن بیش از حد مسائل پیچیده (همان منبع، ۳۶-۳۵)
فن ناایمنی:
افراد زمانی که شکست می‌خورند یا موفقیت آن‌ها به خطر می‌افتد یا به مقصود خود نمی‌رسند، دچار ناایمنی می‌شوند. متخصصان تبلیغات در مواردی که افراد دستخوش ناایمنی هستند می‌دانند که آن‌ها نسبت به برخی از تبلیغات بیشتر حساس بوده و‌آماده پذیرش آن می‌باشند.
تبلیغات می‌داند که افراد در چنین شرایطی قادر به حل مشکلات خود از راه‌های مرسوم نیستند؛ در نتیجه می‌تواند وانمود کند که آن‌ها را در حل مشکلات خود یاری ‌دهد و از این بن‌بست بیرون آورد..
عوامل ناایمنی:
این عوامل در زندگی زیاد می‌باشند؛ هرچند که برحسب سن، جنس، شکل، فرهنگ و اعتقادات مذهبی، نوع و میزان درآمد، وابستگی به جریان‌ها و احزاب سیاسی، باشگاه‌های ورزشی و… افراد متفاوت هستند. (همان منبع، ۳۷-۳۶)
۲-۱۶ الگوهای تبلیغ
الگوهای تبلیغ را می‌توان به دو دسته ضعیف و قوی تقسیم کرد. تفاوت این دو در میزان تأثیر اقناعی آن‌ها نیست بلکه در خصلت کنش متقابل میان مبلغ و پیام‌گیران است.
در الگوی ضعیف، پیام‌های یکسان، باعث می‌شود که افراد به تدریج تحت تأثیر قرار گیرند. بدین ترتیب که نخست، آن گروهی که آمادگی بیش‌تری برای پذیرش دارند جذب شده و از بقیه مجزا می‌گردند. الگوی ضعیف تبلیغ، شبیه ماهیگیری است که برای به دام انداختن ماهی از طعمه استفاده می‌کند. در این الگو، مبلغ بیشتر دنباله رو سلیقه و ذائقه و یا جو فکری و روانی جامعه است.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:32:00 ب.ظ ]