بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورتهای مالی و رشد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران- قسمت ۳ | ... | |
جدول ۴-۱۵: آزمون هاسمن فرضیه چهارم ۴۰
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه طبق مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران، هدف صورتهای مالی ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقهبندیشده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده از استفاده کنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد. خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با محتوای اطلاعات، “مربوط بودن ” و “قابلاتکا بودن ” و خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با ارائه اطلاعات، “قابلمقایسه بودن ” و “قابلفهم بودن ” است. اطلاعاتی که فاقد این خصوصیات باشد، مفید نبوده و یا دارای فایده محدودی است. ازآنجاکه خصوصیات کیفی قابلمقایسه بودن و قابلفهم بودن، بر مفید بودن اطلاعات میافزاید، وجود ثبات رویه حسابداری در روشهای حسابداری بکار گرفتهشده و افشاء مناسب اطلاعات الزامی است (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۸: ۱۴). استانداردهای حسابداری ایران مقرر میکند که شرکتها باید ارقام صورتهای مالی را بهصورت مقایسهای همراه با ارقام سال جاری ارائه و افشا کنند (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۸). بر این اساس ارقام سال قبل در سال جاری، بار دیگر از سوی شرکت و حسابرس مورد بازبینی و طبقهبندی قرارگرفته و در صورت وجود اشتباهی بااهمیت در ماهیت و نحوه طبقهبندی و نیز مبالغ سال قبل، میبایست در سال جاری تجدید ارائه شوند. بدین ترتیب تجدید ارائه میتواند به معنای وجود یک نقص یا اشکال تعبیر شود که در سال جاری کشفشده است؛ البته بهشرط آنکه ناشی از تغییر در رویههای حسابداری نباشد. مطالعات نیز نشان میدهند که درصد بالایی از تجدید ارائه در ایران، به دلیل اصلاح اشتباهات حسابداری بوده است (کردستانی و همکاران، ۱۳۸۹).
۱-۲- مسئله پژوهش مفاهیم نظری گزارشگری مالی بیان میکند که استفاده کنندگان صورتهای مالی باید بتوانند صورتهای مالی واحد تجاری را طی زمان جهت تشخیص روند تغییرات در وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری مقایسه نمایند. استفاده کنندگان همچنین باید بتوانند صورتهای مالی واحدهای تجاری مختلف را مقایسه کنند تا وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی آن ها را نسبت به یکدیگر بسنجند. بدین ترتیب ضرورت دارد اثرات معاملات و سایر رویدادهای مشابه در داخل واحد تجاری و در طول زمان برای آن واحد تجاری باثبات رویه اندازهگیری و ارائه شود و بین واحدهای تجاری مختلف نیز هماهنگی رویه در باب اندازهگیری و ارائه موضوعات مشابه رعایت گردد (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۸: ۷۶۷). اما به دلیل تغییرات مستمر و مداومی که در شرایط اقتصادی و اجتماعی صورت میگیرد، تغییر در اصول و روشهای حسابداری، و به علت پیچیدگی و حجم بالای معاملات تجاری بروز اشتباه در گزارشگری مالی، و در نتیجه تجدید ارائه صورتهای مالی منتشرشده اجتنابناپذیر به نظر میرسد (نویسی و همکاران، ۱۳۸۴). بند ۴۰ استاندارد حسابداری شماره ۶ ایران الزام میکند که چنانچه در رویه حسابداری تغییری صورت گیرد، ارقام مقایسهای سنوات قبل باید بر مبنای رویه جدید ارائه مجدد شود. همچنین بند ۴۲ همین استاندارد بیان میدارد که اصلاح اشتباه باید با ارائه مجدد ارقام صورتهای مالی سال (های) قبل همراه باشد. بند ۳۹ استاندارد حسابداری شماره ۱ ایران نیز الزام میکند که در مواردی که نحوه ارائه یا طبقهبندی اقلام در صورتهای مالی اصلاح میشود، بهمنظور اطمینان از قابلیت مقایسه اقلام صورتهای مالی، مبالغ مقایسهای باید تجدید طبقهبندی شود مگر اینکه این امر ممکن نباشد[۱].
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش در اکثر پژوهشهای خارجی، شرکتهای دارای تجدید ارائه مالی فقط بین ۳ تا ۷ درصد کل جامعه آماری پژوهش را شامل میشوند (هی و سندفور[۳]،۲۰۰۷؛ سازمان عمومی حسابداری[۴]، ۲۰۰۲)، اما طی دوره ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ بیش از ۷۰ درصد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، صورتهای مالی خود را تجدید ارائه کردهاند (نیکبخت و رفیعی، ۱۳۹۱: ۱۸۱). تجدید ارائه در صورتهای مالی شرکتهای ایرانی بهگونهای رایج شده است که از تعدیلات سنواتی[۵] بهعنوان یکی از عناصر نسبتاً پایدار در گردش حساب سود (زیان) انباشته یاد می شود. افزایش تجدید ارائه مبین این موضوع است که صورتهای مالی منتشرشده دوره یا دورههای قبل، که مورد تائید استفاده کنندگان جهت اتخاذ تصمیم واقعشده است، بهطور نادرست ارائهشده و غیر قابلاتکا است (ویلسون[۶]، ۲۰۰۸). از طرف دیگر افزایش درآمد و رشد سود یکی از راهکارهای برای جلب سرمایهگذاران به سمت شرکت است (فخاری و یوسفنژاد، ۱۳۸۵: ۹۰) و رشد مقدمهای برای دستیابی به سودآوری پایدار است. بنابراین انجام پژوهشی با محوریت رابطه بین تجدید ارائه صورتهای مالی و رشد شرکت بااهمیت است.
۱-۴- اهداف پژوهش گراهام[۷] و همکاران (۲۰۰۸) استدلال میکنند که تجدید ارائه بهطور بالقوه برای شرکتهای دستاندرکار بسیار هزینهبر است. تجدید ارائه ممکن است که اعتماد سرمایهگذاران را نسبت به مورد اعتماد بودنِ افشاسازیِ شرکت متزلزل کند، تقاضا برای اوراق بهادارِ شرکت را از رونق اندازد و فرصتهای پیش روی شرکت را محدود کند و در نتیجه به صدمهی چشمگیری در ارزش بازار شرکت بینجامد. با توجه به پیامدهای منفی تجدید ارائه صورتهای مالی، هدف این پژوهش بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورتهای مالی و رشد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.
۱-۵- سؤال پژوهش برای رسیدن به اهداف پژوهش، سؤالهای زیر طراحی شده است:
آیا بین تجدید ارائه صورتهای مالی و رشد سود خالص شرکت رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ آیا بین تجدید ارائه صورتهای مالی و رشد فروش شرکت رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ آیا بین تجدید ارائه صورتهای مالی و رشد داراییها شرکت رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ آیا بین تجدید ارائه صورتهای مالی و رشد قابلتحمل شرکت رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ ۱-۶- فرضیههای پژوهش
۱-۷- روش انجام پژوهش
۱-۷-۱- روش پژوهش و گردآوری داده ها بهطورکلی هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورتهای مالی و رشد شرکتها است. بنابراین، این پژوهش از نوع پژوهشهای کمی است که از روش علمی ساخت و اثبات تجربی استفاده می کند و بر اساس فرضیه ها و طرحهای پژوهش از قبل تعیینشده انجام می شود. از این دسته پژوهشها زمانی استفاده می شود که معیار اندازهگیری داده ها کمی است و برای استخراج نتیجهها از فنهای آماری استفاده می شود (نمازی، ۱۳۸۲: ۶۴).
۱-۷-۲- متغیرهای پژوهش در این پژوهش تجدید ارائه صورتهای مالی بهعنوان متغیر مستقل، انواع شاخصهای رشد (رشد سود خالص، رشد فروش، رشد داراییها و رشد قابلتحمل) بهعنوان متغیرهای وابسته و اندازه، اهرم مالی، سود تقسیمی و سودآوری شرکت بهعنوان متغیرهای کنترلی هستند.
۱-۷-۳- جامعه آماری و نمونه پژوهش جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۲ است. در پژوهش حاضر از نمونه گیری آماری استفادهنشده است اما شرکتهای مورد بررسی بر اساس محدودیتهای زیر انتخابشدهاند:
سال مالی آن ها منتهی به پایان اسفند ماه و در بازده زمانی مورد بررسی تغییر سال مالی نداشته باشند. تا شاخصهای محاسبهشده در پایان سال مالی دارای تطابق زمانی لازم باشند. به دلیل تفاوت نوع فعالیت شرکتهای سرمایه گذاری، واسطهگری مالی، هلدینگ، بانک و لیزینگ این شرکتها از نمونه خارجشدهاند. اطلاعات مالی موردنیاز بهمنظور استخراج داده های موردنیاز در دسترس باشد. ۱-۷-۴- روش تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل اولیه داده ها و محاسبه متغیرهای پژوهش از نرمافزار ۲۰۱۳ Excel و بهمنظور انجام آزمونهای آماری مطرحشده از نرمافزار ۷ Eviews استفادهشده است. فرضیه های پژوهش با بهره گرفتن از روش تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد آزمون قرار گرفتهاند.
۱-۷-۵- استفاده کنندگان از نتایج پژوهش نتایج این پژوهش میتواند برای سازمانها و اشخاص زیر مفید واقع شود:
۱-۸- تعریف واژههای کلیدی تعدیلات سنواتی: تعدیلات سنواتی تعدیلاتی بااهمیت است که به سنوات قبل مربوط میشود و از تغییر در رویه حسابداری یا اصلاح اشتباه ناشی میگردد. تعدیلات سنواتی، اصلاحات تکرارشونده معمول و تعدیل برآوردهای انجامشده در سنوات قبل را شامل نمیشود (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۸: ۱۵۵).
۱-۹- ساختار پژوهش در این فصل کلیاتی درباره پژوهش شامل مقدمه، مسئله پژوهش، اهمیت و ضرورت پژوهش، هدف پژوهش، سؤالهای پژوهش، فرضیههای پژوهش، متغیرهای پژوهش و روش انجام پژوهش بیان شد. در بخش مربوط به روش انجام پژوهش به تشریح جامعه آماری پژوهش، محدوده زمانی، روش گردآوری دادهها و روشهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. در ادامه، استفادهکنندگان از نتایج پژوهش تشریح و واژههای کلیدی مورد استفاده در این پژوهش تعریف گردید. بهمنظور انعکاس چارچوب این پژوهش در این بخش، مختصری از مطالب عنوانشده در هر یک از فصول آتی مطرح می شود:
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:42:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|