۲۰۱۱

 

 

به بررسی عوامل زیست محیطی،رژیم غذایی، فعالیت بدنی و اضافه وزن دربین بزرگسالان شهر سائوپائولوی برزیل

 

 

۲۱۲۲ نفر زن ومرد بالای ۱۸ سال

 

 

نتایج نشان داد که همبستگی مثبتی بین مصرف منظم میوه و سبزیجات و تعداد فروشگاه های مواد غذایی وجود داشت اما هیچ ارتباطی بین غذاهای حاضری وفسفوت وتعداد رستوران ها وجود نداشت و ارتباط معکوسی بین شیوع اضافه وزن و تعداد پارک ها و امکانات عمومی ورزشی وجود داشت(۱۰۰).

 

 

 

امام قلی و همکاران

 

 

۲۰۰۶

 

 

به بررسی تعامل بین فعالیت های فیزیکی و اوقات فراغت و همچنین وضعیت اقتصادی و اجتماعی وشیوه زندگی و عادات غذایی در شیوع اضافه وزن و چاقی در زنان شاغل و غیرشاغل شهری پیش از یائسگی
عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

۵۰۸ نفر زن (۴۵-۲۰)ساله

 

 

نتایج حاصل نشان داد، زنان شاغل رتبه بالاتراقتصادی-سطح تحصیلات ،درصد بالای عادات راه رفتن –مصرف وعده های غذایی سه بار درروز_اولویت خوردن با پروتئین _سیگار کشیدن و مصرف الکل را داشتند. زنان خانه دار از قند خون بالاتر در حالیکه زنان شاغل از درصد کلسترون بالاتر بودند(۱۱۰).
عکس مرتبط با سیگار

 

 

فصل سوم
روش پژوهش
۳-۱ مقدمه
در این فصل به بررسی چگونگی اجرای پژوهش، از قبیل طرح پژوهش، جامعه آماری، نمونه آماری،
روش انتخاب نمونه، متغیر های پژوهش وابزار و وسایل اندازه گیری پرداخته شده ودر پایان چگونگی جمع آوری وتجزیه وتحلیل اطلاعات بیان می شود.
۳-۲طرح پژوهش
این مطالعه از نوع توصیفی به طور اعم وهمبستگی به طور اخص است که به منظور دستیابی به اطلاعات کامل ودقیق هدف کلی تحقیق (بررسی ارتباط بین سطح فعالیت بدنی با چاقی ووضعیت تغذیه ای در معلمان زن مدارس ابتدایی ومتوسطه شهرستان آستانه اشرفیه) انجام شده است.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان زن ابتدایی ومتوسطه مدارس آستانه اشرفیه تشکیل داده اند که در زمان انجام تحقیق (سال تحصیلی۹۳-۹۲) در مدارس آستانه اشرفیه مشغول به تدریس بودند.
۳-۴نمونه آماری وروش نمونه گیری
تعداد کل معلمان برابر با ۴۱۰ نفر می باشد که باتوجه به جدول مورگان تعداد ۲۱۰ نفر مشخص شد. اما در این پژوهش برای افزایش اطمینان، تعداد ۳۰۰نفر از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای همین منظور آزمونگر با مراجعه به مدارس دخترانه، تعداد ۱۵۰ نفر معلم ابتدایی و۱۵۰ نفر معلم مقطع متوسطه را مورد ارزیابی قرار داد.
متغیرهای این پژوهش شامل موارد زیر است: ۵-۳
وزن: برحسب کیلوگرم ؛
قد: بر حسب سانتی متر ؛
سن: برحسب سال ؛
شاخص توده بدن :برحسب کیلوگرم بر متر مربع ؛
میزان فعالیت بدنی:نمره ی آزمودنی پس از تکمیل پرسشنامه فعالیت بدنی بک ؛
وضعیت تغذیه :نمرهای که آزمودنی پس از تکمیل پرسشنامه الگوها وعادات غذایی(آدامی کوردرا) کسب کرد(۸۹).
ابزار ووسایل اندازه گیری ۶-۳
۳-۶-۱متر نواری:متر نواری غیر قابل ارتجاعساخت کشور چین که برای تعیین قد آزمودنی ها استفاده شد.
۳-۶-۲ ترازو: ازنوع عقربه ای، ساخت شرکت سکا از کشور آلمان که برای اندازه گیری وزن آزمودنی ها مورد استفاده قرار گرفت.
۳-۶-۳ پرسشنامه
۳-۶-۳-۱ پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک:دراین پرسشنامه اطلاعات شخصی معلمان شامل:سن،تحصیلات(دیپلم،فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس)، وضعیت تأهل(مجرد، متأهل)، بررسی شد(پیوست ۱).
۳-۶-۳-۲ پرسشنامه فعالیت بدنی بک: این پرسشنامه دارای سه بخش است که بخش اول ، شامل هشت پرسش بوده وهر سؤالی شامل پنج گزینه که به ترتیب از ۱تا ۵ امتیاز گذاری می شد و مربوط به وضعیت های مختلف بدنی که در هنگام کارکردن وجود دارد و امتیازات باهم جمع شده تقسیم بر هشت می شود. بخش دوم سؤالات که از سؤال ۹تا ۱۲ را شامل می شود و مربوط به افرادی که به ورزش اول و دوم می پردازند که مجموع امتیازات را تقسیم بر چهار می کنیم. بخش سوم سؤالات که مربوط به فعالیت بدنی در اوقات فراغت می باشد وازسؤال ۱۳ تا ۱۶ را شامل می شود و هر سؤالی پنج گزینه دارد که به ترتیب از ۱ تا ۵ امتیازگذاری می شود و جمع امتیازات تقسیم برچهار می شود و در نهایت امتیازات سه بخش باهم جمع می شود و نمره ای که بدست می آید، سطح فعالیت بدنی فرد را مشخص می کند. بالاترین نمره برای سطح فعالیت بدنی۱۵ می باشد.(پیوست۳).
۳-۶-۳-۳ پرسشنامه وضعیت تغذیه: این پرسشنامه برگرفته از پرسشنامه وضعیت تغذیه مردم ناحیه مدیترانه (آدامی کوردرا) است(۸۸)،که الگوها وعادات غذایی فرد را در بر می گیرد (پیوست۲). الگوهای غذایی شامل وعده ها ومیان وعده هایی که فرد در طول شبانه روز می خورد. مقدار غذایی که در وعده های غذایی خورده می شود، خوردن یا صرفه نظر کردن از صبحانه و….است. عادت های غذایی شامل رفتارهایی که به ذائقه افراد مربوط می شود، مانند پر خوری یاکم خوری، مصرف سبزی، ماست، ماهی و لبنیات در وعده های غذایی، مقدار استفاده از نمک، مقدار مصرف میوه وغیره… این پرسشنامه برای ارزیابی اطلاعات مربوط به الگوها وعادت های غذایی آزمودنی ها مورد استفاده قرار گرفت. سؤالات ۱ تا ۷ مربوط به الگوهای غذایی وسؤالات ۸ تا ۱۶ مربوط به عادت های غذایی آزمودنی ها است.(۸۸). بر اساس همین تقسیم بندی وبا توجه به نحوه پاسخ دهی به سؤالات پرسشنامه، ارزیابی مربوط به وضعیت تغذیه آزمودنی ها انجام می شود.
لازم به ذکر است پیش از اجرای پژوهش به منظور تعیین روایی وپایایی پرسشنامه روش مطالعه آزمایشی روی نمونه ۲۰ نفری از معلمان یک مدرسه انجام شد. ضریب پایایی آن با بهره گرفتن از آزمون آلفا کرونباخ ۷۸/۰ بدست آمد.البته پایایی این پرسشنامه توسط شریفی که بر روی نمونه ۵۰ نفری از مردان اراک انجام داده بود و با بهره گرفتن ازآزمون آلفای کرونباخ ۷۴/۰ بدست آمد.
۳-۷ روش اندازه گیری ونحوه جمع آوری اطلاعات: در پژوهش حاضر قبل از جمع آوری اطلاعات، هماهنگی لازم با اداره آموزش وپرورش آستانه اشرفیه صورت گرفت. جمع آوری اطلاعات
پژوهش در فصل بهار(۱۳۹۳)، انجام شد و نمونه گیری بدین صورت بود که آزمونگر با مراجعه به مدارس دخترانه ای که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، آنان را مورد ارزیابی قرار داد و ضمن شرح مختصری پیرامون اهداف پژوهش ومراحل اندازه گیری وهمچنین تکمیل فرم رضایت نامه وجلب رضایت وایجاد اطمینان خاطر از محفوظ ماندن اطلاعات ونتایج حاصله به صورت امانت به توضیح درباره نحوه پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه پرداخت وپرسشنامه ها توسط آزمونگر پر شد. در ادامه قد ووزن، دور کمرودور لگن اندازه گیری ودر جدول مخصوص ثبت شد. روش اندازه گیری متغیر های پژوهش به شرح زیر است:
۳-۷-۱ اندازه گیری قد

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:27:00 ق.ظ ]