Bandura, A. (1993). Perceived Self-efficacy in Cognitive Development and Functioning. Educational Psychologist 28, 117-148
Bandura , A .(Ed.) (1995) .Self- efficacy in changing societies . New York : Cambridge university press
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of control. New York: Freeman
Bandura, A. (1998). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review 84, 191-215
Bandura ,A.(1991). Social cognitive theory of self – regulation . organization Behavior and Human Decision processes ,50 , 248-287
Bandura, A.(1999). Social Cognitive Theory : A genetic perspective. Annual Review of Psychology,25,1-26
Bandura; Albert . (2000) Exercise of human agency through collective efficacy. Current direction in psychological science 9.75-78
Pajares, F. (1977). Self-efficacy: Review of Educational Research. Vol 66(4).
PP.543-576
Pagares, Schunk ,D.H (2002). Self and self- beliefs in psychology of egucation. New york : Academic press
Pagares . F(1997) . Current directions in self research : self -efficacy Research.
Pagares . (2007)overview of social cognitive theory and of self efficacy http://www.des.emory . edu/mfp/eff.html
Sullivan . R. Mahalik .R .(2000) increasing career self- efficacy for woman evaluating a group intervation . gournal of counceling & Development . 78 , 54- 60
Lent , R. w. & Hackett , G. (1987). Self- efficacy Beliefs and Career Developmet

Meyfield .W& weave, R .(2000). The Determination of the teaching methodology
of entrepreneurrship as established by the underlying university
Maddux, J.E. (2002). Self-efficacy. The Power of believing you can in C.R. Snyder & S.J. Lopez(ed), hand book of positive psychology. (pp.267-277). New York: Oxford University Press.
برنامه آموزشی باورهای خودکارآمدی
بر اساس الگوی شناختی- اجتماعی آلبرت بندورا
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ساختار جلسات :
بسم الله الرحمن الرحیم
همچنانكه قبلأ هم اشاره شد، هدف اصلی ای‍‍‍ن پژوهش این است كه بر اساس رویكرد شناختی- اجتماعی بندورا، راهبردهای افزایش خودكارآمدی به جانبازان آموزش داده شود ، سپس بررسی شود كه این جلسات آموزشی تا چه اندازه باعث بالا رفتن خودكارآمدی آزمودنی ها شده است . در راستای رسیدن به این هدف اصلی ، هشت خرده هدف در نظر گرفته شد و هر خرده هدف در یک جلسه یک و نیم ساعته دنبال شد . در زیر به طور خلاصه هر كدام از خرده هدفها و راهبردهای رسیدن به آنها مطرح شده است :
جلسه اول : معارفه و آشنا شدن اعضا‍‍ء با فرایند كار راهبردها:
– معارفه و بیان قوانین گروه و انجام پیش آزمون با مقیاس GSE با هر دو گروه و سپس ادامه دادن با گروه آزمایش
– ارائه توضیحاتی در مورد اهداف جلسات و فرایند كار توسط رهبر
– معرفی مکتب شناختی – اجتماعی و بیان اهمیت باورهای خودکارآمدی درکارآیی و توانمند سازی انسان
– تأکید بر اهمیت نگرش مثبت
– جمع بندی مطالب و ارائه تکلیف
در آغاز کار رهبر گروه خود را برای اعضای گروه معرفی کرد و درباره سوابق علمی و عملی خود و همچنین نحوه انتخاب موضوع تحقیق توضیحاتی ارائه داد و در ادامه از هرکدام از اعضا خواسته شد تا خود را معرفی نماید و اطلاعاتی که دوست دارند در مورد خود در اختیارسایرین قرار دهند . بعد از معارفه اولیه رهبر گروه به بیان قوانین و مقررات مربوط به گروه و اهداف برگزاری این دوره پرداخت و به این شکل که برای بهترشدن جلسات هر کدام از ما ملزم به رعایت نکاتی هستیم . ما در این جلسات گرد هم می آئیم تا اینکه باورهای خود را بشناسیم ، چه مقدار به نیروهای درونی خود برای انجام یک عمل ایمان داریم و اگر نداریم چه کنیم که این باورهای درونی تقویت گردند و به معرفی رویکرد شناختی اجتماعی پرداخت . با تعریف باورهای خودکارآمدی نقش و اهمیت آن را در توانمندسازی و حل تعارضاتی که با آن درگیر هستیم را بیان نمود .
سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا به بیان اهداف خود از شرکت در این جلسه پرداخته و انتظار خود را از جلسات مطرح نمایند و سعی شد تا اگر انتظارات اعضاء با اهداف جلسه هماهنگ نیست این همسویی با توضیحات روشن کننده مشاور حاصل گردد. پس از ایجاد اعتماد و توضیح این مسئله که هدف جلسه صرفاً ایجاد بینش و یا توسعه توانمندیهای لازم برای افزایش باورهای آنها در ارتباط با خودکارآمدیشان است ، پرسشنامه خودکارآمدی توضیع شد و از اعضاء خواسته شد که این پرسشنامه در نهایت دقت و صداقت تکمیل شود . پس از تکمیل پرسشنامه توسط همه افراد و جمع آوری آنها توضیحاتی در مورد چگونگی انجام کار داده شد ، به این ترتیب که درطی هشت جلسه هفته ای یکبار در همین مکان و ساعت تشکیل می شود و با هم پیرامون مباحثی که عنوان آنها ذکر خواهد شد بحث می کنیم . برای اینکه بتوانیم از جلسات نتیجه بهتری بگیریم لازم است قبل از شروع بحث چند قرارداد با هم داشته باشیم .

این جلسات بصورت بحث گروهی است، بنابراین لازم است که همه در بحث شرکت کنند ، بنابراین از همه اعضاء انتظار می رود تا در بحث مشارکت نمایند و شنونده صرف نباشند.
برای اینکه جلسات بهم نخورد در همه جلسات شرکت می کنیم و همه دوستان سر ساعت حضور یابند. برای اینکه جلسات بهتر برگزار شود و احساس بهتری برای اعضاء باشد قول می دهیم محرم اسراریکدیگر باشیم و هیچ سخنی از یکدیگر خارج گروه منتقل نکنیم .
زمانی که یک نفر صحبت می کند بقیه مستمع هستند تا صدای او به همه برسد .
4) در هرجلسه بنا به موضوع

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
جلسه مقرر می کنیم تا جلسه بعد همگی تکلیف خاصی را انجام دهیم . شرکت کنندگان پس از شنیدن قواعد گروه هر یک موافقت خود را با مفاد آن اعلام کرده و متعهد شدند که به قوانین گروه پایبند باشند. آنگاه درمورد مباحث طرح شده در جلسه و روند کار از آنها نظر خواهی شد و پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفت . از افراد خواسته شد تا تجربیات خود را در مورد مسائل مطرح شده بیان نمایند. و به این نکته رسیدیم که بسیاری از آنها با این مسائل مواجه بوده اند و نمی دانسته اند مشکل ازچیست ؟ و اینکه چگونه موفق شوند. در پایان مشاور از اینکه این ساعت را در بین اعضاء گروه بود اظهار شادمانی کرد و برای موفقیت آنان تا جلسه بعد اظهار امیدواری کرد .
جلسه دوم : هدف گزینی
راهبردها :
-بحث و گفتگو در مورد تکلیف ارائه شده
– عوض کردن خودگویی منفی با مثبت
-بیان اهمیت هدف گزینی و راهکارهای رسیدن به آن
-چگونه با بهره گرفتن از خوش بینی باورهای خود را تقویت کنیم .
شرح جلسه: سپس به بحث این جلسه پرداخته شد به این شکل که تا اینجا ما برخی از اجزای مورد نیاز برای ایجاد یک تصویر ذهنی مثبت از خود– یعنی نگرشها وباورهای شخصی که می تواند ما را درجهت شناسایی درست ارزشها، مهارتها وسطح توانمندی های خود و استفاده بهینه آن کمک نمایند ، مورد بررسی قرار دادیم.
در ادامه گفته شد برای اینکه ما بتوانیم خود را باورداشته باشیم وبه خودکارآمدی برسیم ابتدا باید اهدافی داشته باشیم که بتوانیم برای آن تلاش کنیم و انگیزه تغییر و پیشرفت در ما ایجاد شود و این نکته ای است که بندورا از آن به عنوان هدف گزینی یاد می کند و اهیت آن را برای ما گوشزد می کند . در بالا بردن کارآیی فردی مهمترین اصل روشن بودن هدف است . سپس درباره این موضوع و خرده هدف های دیگر مطالبی بیان شد و در پایان تکالیفی ارائه شد و با گرفتن بازخورد از اعضاء این جلسه خاتمه یافت.
جلسه سوم : بررسی عملکرد گذشته افراد و اثرات آن بر افزایش باورهای خودکارآمدی
راهبردها :
– بحث و بررسی درباره تکلیف هفته گذشته
– بررسی و بیان اهمیت تجربیات موفق
– گفتگوی مثبت با خویشتن

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:24:00 ب.ظ ]