۱۵٫۲

 

 

 

انواع سیمان

 

۴۷۹۸۸

 

۱۴٫۴

 

 

 

محصولات کشاورزی

 

۲۴۸۷۸

 

۷٫۵

 

 

 

مواد غذایی

 

۲۴۳۸۳

 

۷٫۳

 

 

 

لوازم بهداشتی و پزشکی

 

۹۵۶

 

۳٫

 

 

 

انواع دارو

 

۴۰۲

 

۱٫

 

 

 

منبع :سالنمه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سال ۱۳۸۸
۲-۴-۱۹- بهسازی های مهندسی ترافیک کم هزینه :
این گزارش نتایج یک بررسی را در مورد بهسازی های مهندسی ترافیک کم هزینه، شامل انواع اقدامات، هزینه ها و سودها، ارائه می دهد. مهندسان و طراحان ترافیک به طور سنتی و از مدت ها پیش گسترده وسیعی از اقدامات را برای کاهش تصادفات و تسهیل ازدحام ترافیکی در بزرگراه های کشور دنبال کرده اند. در برخی موارد، بهترین راه حل از لحاظ هزینه به سرمایه گذاری در بودجه های دولتی نیاز دارد. درموارد دیگر، کارآمدترین راه حل از لحاظ هزینه را می توان با اجرای راه حل های کم هزینه تر به دست آورد.هدف این گزارش به اشتراک گذاشتن روش هایی است که برای ارائه راه حل های کم هزینه برای بهبود ایمنی و جریان ترافیک اجرا شده اند.این گزارش تلاش دارد تا به عنوان محرک یا مقدمه ای برای موضوع بهسازی های کم هزینه مهندسی ترافیک عمل کند. هدف ما ارائه اطلاعاتی درمورد انواع اقدامات کم هزینه اجرا شده همراه با هزینه ها ومزایای آنها به مهندسان طراحان ترافیک است. ” کم هزینه” واژه ای نسبی است. دستگاه های مجری پروژه های بزرگ با بودجه ها ی زیاد ممکن است یک پروژه ” کم هزینه” را طور متفاوتی ببینید با آنچه یک دستگاه دارای بودجه محدود می بیند. برای هدف این بحث ” کم هزینه ” به صورت پروژه یا استراتژی به کار برده می شود که عموما به یک سرمایه گذاری $۱۰۰۰۰ تا $۵۰۰۰۰ نیاز دارد. وسعت هزینه بسیاری از استراتژی های مورد بحث در گستره چند صد دلار تا چندهزار دلار هستند. با این حال، تحقیق انجام شده در این مطالعه نشان می دهد که “کم هزینه” به معنای ” کم فایده” یا کم سود نیست. نتایج تحقیق در این پروژه، بر اساس مرور مقالات و مصاحبه با کارمندان عامل حمل ونقل در سراسر کشور هستند. نتایج، یک مجموعه از استراتژی های کم هزینه موثر و موفق را که عاملان برای بهبود ایمنی و کاهش ازدحام ترافیک به کار گرفته اند، ارائه می دهند. خوشبختانه، بسیاری از رویه های ارائه شده به دیگر جوامعی که با مشکلات مشابهی سروکار دارند نیز قابل انتقال اند. این گزارش به ۵ بخش تقسیم می شود.بعد از این بخش مقدمه ای، بخش دوم به شرح مهندسی ترافیک کم هزینه می پردازد که در بسیاری از مناطق اجرا شده اند.بخش سوم در مورد دلیل ذکر شده برای اهمیت پرداخت به بهسازی کم هزینه، یک از دلایل این است که بودجه بندی محدودی در دسترس مدیر قانونی محلی برای مدیریت مشکلات روز افزون ظرفیت و ایمنی می باشد. بخش چهارم مزایای حاصل از اجرای بهسازی های کم هزینه را بر اساس چند مثال که در بخش های مختلف کشور انجام شده اند، بررسی می کند. بخش آخر نیز چند روش تجربی یا ابتکاری کم هزینه را برای افزایش ایمنی و کاهش ازدحام ترافیک توصیف می کند. بهسازی های مهندسی ترافیک کم هزینه چه هستند؟ تحقیقات تاکید کرده اند که استراتژی های کوتاه مدت تراکم هزینه که از شانه راه، راه های باریک، وسایل مقرراتی و تکنولوژی برای مدیریت سفر و کنترل ترافیک استفاده می کنند، می توانند ظرفیت را افزایش دهند و اقدامات و ایمنی را در یک گره ترافیکی خاص در دالانی از یک کلان شهر به جمعیت افزایش دهند. تکنیک های بهسازی کم هزینه مهندسی ترافیک نوعا کاربرد منطقه ای دارند یا به بخش های کوتاه تری که طول کلی یک شریان پررفت و آمد را در بر نمی گیرند، محدود می شوند. برخی از این استراتژی های عبارتند از علامت گذاری پیاده روها، علامت گذاری ثابت و متحرک، روشنایی جاده ها، برجسته کردن میانه، انفصال جدول ها، تغییر هندسی جاده ها یا کنترل راه های حاشیه ای. این استراتژی ها، هشدار، راهنمایی و کنترل مورد نیاز راننده را ارائه می دهند تا عملکردآگاهانه و ایمنی را تضمین کنند. یک درک از انواع اقدامات کم هزینه ای که اجرا شده اند، به بهترین شکل از طریق بررسی چند برنامه موفق به دست می آید. ازجمله انجمن خودروی میشیگان (AAA میشیگان)، وزارت مهندسی ترافیک شهر وینستون سلم در کار ولینای شمالی، و وزارت مهندسی ترافیک شهر ناکسویل درتسنی.AAA میشیگان برنامه ای را برای تشخیص و شناسایی مکان های پر تصادف شهرهای دیترویت و گرندرپیدز آغاز کرد. در طی شش سال گذشته، AAA میشیگان ۳۲۵ تقاطع را در دیترویت و گرندرپیدز بررسی کرد و بهسازی های ایمنی کم هزینه را رد ۱۲ مکان اجرا کرد. فعالیت های اجرایی درتقاطع ها عبارتند بودند از : * اعمال وقفه های کاملا قرمز.* جایگزینی چراغ راهنماهای ۱۸ اینچی با ۱۲ اینچی.* تغییر نحوه نصب چراغ راهنماها برای بهتر دیده شدن، مثلا با قرار دادن دو چراغ روبروی یکدیگر، قراردادن یک چراغ بالای هر لاین حرکت یا با بالا بردن چراغ ها برفراز راه ها با بهره گرفتن از تاسیسات آچار بوکس.* نصب چراغ راهنماهای ثانویه در مکانی بالاتر از چراغ اول برای بهتر دیده شدن در برخی مناطق. * نصب صفحه متحرک روی سیگنال های ترافیکی برای بهتر دیده شدن در برخی مناطق.* ایجاد لاین های گردش به چپ از طریق نواربندی مجدد مسیرها و فازهای گردش به چپ انحصاری در مناطق مورد نیاز .* و حذف پارکینگ داخل خیابان.
پایان نامه - مقاله - پروژه
مطالعه و بررسی تصادفات بعد از اجرای این بهسازی ها در دیترویت نشان داد که تصادفات به طور کلی بیش از %۵۰ کاهش یافتند و صدمات کلی در تقاطع های مورد نظر بیش از %۶۰ کاهش یافتند. یک مطالعه هزینه سود نیز به عنوان بخشی از این پروژه انجام شد و نشان داد که یک بازگشت ۱۵:۱ برای بهسازی تقاطع های دیترویت و یک بازگشت ۱۶:۱ برای تقاطع های گرندرپیدز وجود دارد.در سال ۱۹۸۶، بخش مهندسی ترافیک شهر وینستون سلم در کارولینای شمالی برنامه ای سالانه را در پیش گرفت. مناطق تصادف خیز راتشخیص دهد و به اقداماتی برای حل مشکل انها دست بزند. این برنامه مطالعاتی قبل و بعد از اجرای اقدامات در ۳۶۴ مکان انجام داد و در هر سال ۴۰ تا ۵۰ مکان جدید را به بررسی خود اضافه کرد. در این برنامه، تصادف های مناطق مورد نظر تا %۴۹ کاهش یافتند و تصادفات به طور کلی تا %۱۳٫ اقدامات کم هزینه اجرا شده در مکان های تصادف خیز این برنامه عبارتند بودند از : - ایجاد یک لاین گردش به چپ در محدوده جاده موجود.- ایجاد فازهای گردش به چپ برای سیگنالهای موجود.-جایگزینی علامت های ” آزاد” با علامت های “ایست” در تقاطع ها.- جایگزینی ایستهای دو طرفه با ایست های چند طرفه.- نصب چراغ های راهنما.- استفاده از علامت های بزرگتر و بهتر نصب قطعات کوتاه خط محوری و ردیف چراغ های ایست در مکان های ایست نصب علامت های ایست دوگانه به علاوه یک علامت برای سمت چپ رنگ کردن پیام ابتدا بایستید و ایست روی پیاده رو حذف سیگنال ها از حالت چشمک زن برنامه ریزی شده در دیر وقت شب یا صبح بسیار زود نصب علامت T قرمز ( دو سیگنال قرمز به طور افقی بالای یک سیگنال زرد و سبز قرار داده شوند. ) جایگزینی فازهای گردش به چپ مجاز با فازهای گردش به چپ کاملا” حفاظت شده. وزارت مهندسی ترافیک تعدادی از اقدامات بهسازی کم هزینه را در طی سالها با موفقیت انجام داد مثال های این اقدامات عبارتند از : نصب آینه های فاصله دید در مکانهایی که حذف مانع فاصله دید با خاکبرداری و اقدامات بسیار گران می شود نصب چراغهای جرقه زن در سیگنال ها برای آگاه کردن مردم در نواحی که روشنایی پس زمینه ممکن است مانع دیده شدن سیگنال شود ایجاد وقفه های طولانی تر در زمان بندی چراغها در جایی که چیزهایی مثل بدنه پل ها با سیگنال ها تداخل می کنند نصب کلاهک چراغ راهنما برای ارائه دید بهتر در فاصله دید محدود –فراهم کردن عرض های کمتر راه برای ایجاد راه های اضافی – نصب فلاشرهای آشکار ساز برای رفع مشکلات فاصله دید در مکان هایی که حذف موانع خیلی گران تمام می شود. دو دستگاه دولتی در نیویورک و وزارت حمل و نقل دولتی نیویورک[۱۸] و وزارت بزرگراه های دولتی نیویورک[۱۹] در طی دهه ۱۹۹۰ به نصب نوارهای کنگره دار در دو طرف شانه جاده پرداختند که این نوارها در برخورد با لاستیک اتومبیل ایجاد صدا و لرزش می کنند NYSDOT تقریبا” ۸۰۰۰ کیلومتر از شانه راه را به این نوارها اختصاص داد و بین سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۸ این میزان نصب نوارها را در بزرگراهها ی داخل ایالتی و شهری انجام داد. در همین دوره NYSTA 3131 کیلومتر از شانه راه را در ۸۱% بزرگ راه های نیویورک به این نوارها مجهز کرد که این میزان بین سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ به ۳۸۶۴ کیلومتر رسید این هر دو دستگاه دولتی در اثر بخشی و سودمندی این نوارهای هشدار دهنده را با جمع آوری داده ها قبل و بعد از نصب آنها ارزیابی کردند هر دوی آنها نتیجه گرفتند که نصب این نوارها تعداد تصادفات را حداقل ۶۵% تا ۷۰% کاهش داد.خصوصا” NYSTA دریافت که تعداد تصافات ناشی از خروج جاده ۸۸% کاهش یافت و مرگ ها ۹۵% کاهش یافت با بهبود کارآیی تولید و افزایش تعداد تاسیسات ساخت هزینه خرید این نوارهای هشدار دهنده به طور چشمگیری کاهش یافت برای مثال NYSTA گزارش می دهد که هزینه متری خطی یک نوار هشدار دهنده در سال ۱۹۹۳ ۶۳/۳ دلار بود ولی در سال ۱۹۹۶ به ۳۸٫ دلار رسید این هزینه ها شامل هزینه نگهداری و تعمیر و حفاطت از ترافیک نمی شوند. این اقدامات عبارتند از تخصیص مجدد پیاده روها به منظور فراهم آوردن مسیرهای بیشتر – باز کردن فضای دید برای حذف محدودیت فاصله دید و نصب سیستم سیگنال دهی پیشرفته تر برای کاهش تصادفات
چرا بهسازی های ترافیک مهم اند ؟ بهسازی های کم هزینه مهندسی ترافیک ابزاری در اختیار مهندسان ترافیک محلی قرار می دهند تا ایمنی را در برابر افزایش حجم ترافیک و کاهش بودجه بهسازی ترافیک بهبود بخشد. تقاضای رفت و آمد از بزرگ راه ها توسط آمریکایی ها با افزایش جمعیت همواره افزایش می یابد که این امر در نواحی کلان شهری زیادتر است. ساخت بزرگ راههایی که این ظرفیت رو به رشد را در خود جای دهند همگام با رشد جمعیت و تقاضای تردد نبوده است بین سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۹ مایل های مسیرهای بزرگ راه ها ۵/۱ % افزایش یافت در حالی که مایل های تردد وسایل نقلیه ۷۶% افزایش داشت. موسسه حمل و نقل تگزاس برآورد می کند که در سال ۲۰۰۰ - ۷۵ تا از نواحی کلان شهری ۶/۳ میلیارد ساعت وسیله نقلیه تاخیر را تجربه می کنند که منجر به ۶/۲۱ میلیارد لیتر (۷/۵ میلیارد گالن) اتلاف سوخت و ۵/۶۷ میلیارد دلار اتلاف بهره وری می شود. حجم ترافیک نیز همواره در حال رشد است. ازدحام و گره ترافیکی به نسبت زیادی یک مشکل شهری بزرگ است اما تاخیرها و اتلاف وقت ها در شهرهای کوچک و برخی نواحی روستایی حاشیه شهر نیز کما بیش رو به ظهور و رشد هستند. نیاز است که ابزار و اطلاعاتی در مورد بهسازی های ساده ارائه شوند (مثلا” هندسه جاده – سیگنال دهی – مسیربندی و غیره) که بتوانند توسط مهندسان ترافیک محلی و دولتی برای کاهش ازدحام ترافیکی و بهبود جریان ترافیک به کار گرفته شوند محدودیتهای بودجه از یکطرف و افزایش روزافزون مسائل ازدحام و ترافیک و ایمنی از طرف دیگر مهندسان ترافیک محلی را مجبور می کنند تا حتی الامکان به سراغ راه حل های کم هزینه بروند.
چه دستگاه هایی از بهسازی های کم هزینه استفاده می کنند؟ بهسازی های کم هزینه یک مجموعه دیگر از ابزار موجود برای مهندسان ترافیک در جهت کاهش ازدحام و گره های ترافیکی و تصادفات هستند. آنها به بهترین شکل به صورت استراتژی هایی دیده می شوند که می توانند توسط مهندسان ترافیک در جهت مدیریت کارآمد و موثر ترافیک به کار گرفته شوند. تحقیق های انجام شده برای این مطالعه دریافتند که چند دستگاه خصوصی و دولتی راه حل های مهندسی ترافیک کم هزینه را به عنوان یک بخش مستمر از برنامه در پیش گرفته اند در شهر پورت لند حلقه های ترافیک به مدت ۵ سال یک بخش لاینفک برنامه مدیریت ترافیک شهر پورت لند بوده اند. پورت لند از حلقه های ترافیکی برای کاهش سرعت وسایل نقلیه و حذف ترافیک در خیابان های محلی استفاده کرده است. حلقه های ترافیکی اغلب به وسایل دیگر ترجیح داده می شوند چون آنها ترافیک محلی واقعی را تغییر جهت نمی دهند و دسترسی به خیابان های مجاور یا استفاده از نواحی مجاور را محدود نمی کنند تجربه پورت لند و دیگر شهرها در آمریکا و اروپا نشان می دهد که حلقه های ترافیکی در کاهش سرعت وسایل نقلیه موثرند و می توانند تعداد و شدت تصادفات تقاطعی را کاهش دهند. یک ارزیابی توسط شهر پورت لند برای تعیین اثر حلق های ترافیکی و اثر پتانسیل آنها روی سرعت ترافیک و ایمنی تقاطع ها نشان می دهد که حلقه های ترافیکی در کاهش تردد وسایل نقلیه با سرعت های بالا در خیابان های مسکونی موفق بوده اند. در بسیاری از خیابان های مسکونی پورت لند ۱۵% وسایل نقلیه یا بیشتر به طور معمول بالایmph 35 می رانند بعداز اینکه حلقه های ترافیکی اجرا شدند اتومبیل ها و وسایل نقلیه به ندرت از mph 35 تجاوز می کردند. حلقه های بزرگتر ( شعاع ۱۲ فوت ) به نظر می رسد سرعت وسایل نقلیه را بیشتر از حلقه های ترافیکی کوچکتر کاهش می دهند به علاوه تحلیل های انجام شده دریافت که حلقه های ترافیکی به طور چشمگیری کاهش یافته اند چون تصادفاتی خصوصا” تصادف چندین وسیله نقلیه با هم گزارش شده اند هزینه ساخت هر حلقه از ۳۰۰۰ دلار تا ۹۰۰۰ دلار است.
اسپرینگ فیلد میسوری: وزارت امور عام المنفعه دولتی شهر اسپرینگ فیلد در میسوری به طور معمول بهسازی های کم هزینه مهندسی ترافیک را در جهت اصلاح مشکلات ایمنی در تقاطع ها اجرا و ارزیابی می کند. هزینه این اقدامات از ۱۵۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار است وزارت امور عام المنفعه دولتی به اجرا و نظارت بر اثر بخشی استراتژی های بهبود ایمنی تقاطع ها ادامه می دهد و این اطلاعات را به مدیریت شهری گزارش می کند.
۲-۵- چارچوب نظری پژوهش :
کرایه حمل و نقل تعادلی
ارزیابی کار و زمان
مهندسی ترافیک
مدیریت زمان
 

 

آیا با مدیریت زمان و استفاده از دانش مهندسی ترافیک در ارزیابی کار و زمان بر کرایه تعادلی حمل و نقل موثر است ؟

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:08:00 ب.ظ ]