سبب می شود فرد به دلیل ناآگاهی مرتکب خلاف علمی شود .
۲-۶-۳-۴- اجبار در پژوهش
اجبار در پژوهش عاملی است که افراد به ارتکاب تخلف سوق می دهد .
۲ـ۶ـ۳ـ۵ـ زمان
عامل زمان عاملی است که در برنامه ریزی های نا صحیح آشکار می شود . پژوهشگر به دلیل کمبود زمان مجبور به استفاده از راه های غیر اصولی می ششود.
۲ـ۶ـ۴ـ عوامل اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۲ـ۶-۴ـ۱ـ عدم کنترل و نظا رت کافی
عدم کنترل و نظارت کافی در هما یش ها و سمینار ها در پایان نامه ها توسط اساتید راهنما کمیته های پژوهشی و مسئولان ذی صلاح باعث پیشرفت وقوع تقلب و سرقت علمی در جامعه می شود .
۲ـ۶ـ۴ـ۲ـ به روز نبودن قوانین
قوانین موجود در دستگاه قضایی کشور به دلیل قدیمی بودن توانایی پاسخ گویی به مشکلات جدید در حیطه مالکیت های معنوی را ندارد
۲ـ۶ـ۴ـ۳ـ عدم تناسب نظام جرم و جزا
برخی صاحب نظران معتقدند در برابر تقلب ها و سرقت های علمی که اتفاق می افتد تنبیه مناسب با جرم انجام شده اجرا نمی شود و آن طور که شایسته است جدی گرفته نمی شود .
۲ـ۶ـ۴ـ۴ـ شکل گیری الگو های غلط
انجام برخی از انواع سوء رفتار های علمی در جامعه دلیلی دیگر بر ارتکاب دیگر افراد در جامعه است .
۲ـ۶ـ۵ـ عوامل اقتصادی
عکس مرتبط با اقتصاد
۲-۶-۵-۱کمبود بودجه و امکانات
پذیرش دانشجو در دانشگاه بدون در نظر گرفتن امکا نات موجود ، معضلاتی به وجود خواهد آورد که تخلفات عمدی و سهوی علمی بدون شک از پیامدهای آن خواهد بود.
۲-۶-۵-۲- پیشرفت ابزار و تکنولوژی
با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات محدودیت زمانی و مکانی برای دسترسی به اطلاعات به حداقل رسیده است . این دسترسی راه های جدیدی برای سرقت های علمی به وجود آورده است .
۲ـ۷ـ عوامل موثر بر ارتکاب تقلب و سرقت علمی
دو عامل اصلی بر ارتکاب تقلب تحصیلی سرقت علمی به دو عامل درونی و عامل بیرونی تقسیم بندی می شود .
۲ـ۷ـ۱ـ عوامل درونی
عوامل درونی عواملی هستند که مربوط به استعدادها ادراک و دریافت های خود شخص از طریق کانال های خانواده و جامعه است . در این نوع عوامل خود شخص محور اصلی در انتخاب رفتار ها است و شخصیت انتسابی و اکتسابی وی در ارتکاب به تقلب و سر قت علمی تصمیم گیرنده است . عوامل درونی در بر گیرنده دو موضوع پرورشی و فرهنگی است.
جدول۲-۱: عوامل درونی تاثیر گذار بر تقلب و سرقت علمی
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.
عوامل درونی
فرهنگی پرورشی
۱٫ضعف ارزش های اخلاقی ۱٫عدم تخصص کافی
۲٫فقدان انگیزه و علاقه ۲٫ نا آگاهی از قوانین مربوطه
۳٫ضعف ایمان ۳٫ضعف در نگارش
۴٫شکل گیری روابط ۴٫ضعف در ترجمه
۵٫راحت طلبی
۲-۷-۲- عوامل بیرونی:
عوامل بیرونی نیز آن دسته از عواملی هستند که از محیط اطراف بر عملکرد شخص در انجام کار پژوهشی نیرو وارد می کنند در این مورد شخص در ارتکاب تخلف به طور اختیاری و غیر اختیاری از محیط تاثیر می گیرد عوامل بیرونی به سه موضوع آموزشی اجتماعی اقتصادی تقسیم می شود .
جدول ۲-۲: عوامل بیرونی تاثیر گذار بر تقلب و سرقت علمی
عوامل بیرونی
آموزشی اجتماعی اقتصادی
۱٫آموزش محور بودن ۱٫ عدم کنترل و نظارت کافی ۱٫منفعت طلبی در علم
۲توجه به کمیت به جای کیفیت ۲٫به روز نبودن قوانین ۲٫کمبود بودجه و امکانات
۳٫آموزش و اطلاع رسانی ناکافی ۳٫ عدم تناسب جرم با جزا ۳٫ پیشرفت ابزار و تکنولوژی
۴٫اجباردرپژوهش ۴ شکل گیری الگوهای غلط در جامعه
۵٫کمبود زمان
۲ـ۸-مسائل مربوط به تقلب تحصیلی
استادان دانشگاه باید از احتمال تقلب در آزمون ها وپروژه هاو پایان نامه ها آگاه باشند . متاسفانه تقلب امری عادی می باشد . دانشجویان به دلایل زیادی تقلب می کنند .عدم آگاهی یا مطالعه برای آزمون فشار های درونی از قرار گرفتن در یک رشته تحصیلی رقابتی یا واحد درسی که نمره های بالای کمی به همراه دارد خطر از دست دادن شهریه تحصیلی و متاسفانه با ایده ای هر کسی این کار را می کند . بعضی ها حتی تقلب خود را با جملات بیا ن می کنند اگر چه بدون توجه به اینکه چگونه و چرا تقلب اتفاق می اقتد تقلب رفتاری غیر قابل قبول فربیکارانه و غیر اخلاقی است عبارت « که چی همه تقلب می کنند چیز مهمی نیست » اشتباه است . این مسئله خیلی مهم است تقلب با دروغ قابل مقایسه است وقتی که دانشجویان تقلب می کنند و آزمون یا کار خود را با ادعای اینکه خودشان آن را انجام داده اند تحویل می دهند این یعنی دروغ گفتن و باید دروغ تشخیص داده و نامیده شود .بطوری که استادان دانشگاه و مراقبین امتحانات می توانند با تغییر آرایش نشستن مراقبت دقیق و تنبیه فوری برای دانشجویانی که تقلب می کنند جلوی تقلب را بگیرند .
۲ـ۹ـ انواع تقلب در آزمون
دانشجویان چگونه در آزمون تقلب می کنند ؟ سیزک کتاب مفید و جامعی نوشته که تقلب کردن را بطور مفصل بررسی میکند . او شمار خیلی زیادی از روش های تقلب را شناسایی کرده و برای آنها مثال می آورد. مثا ل های زیر که از کار سیز ک اتخاذ شده نمونه کوچکی از روش های متداول تقلب دانشجویان را نشان می دهد :
نگاه کردن به برگه های آزمون در حین آزمون
انداختن برگه خود تا بتوانند آن را ببیند .
انداختن برگه ی خود تا دانشجویان دیگر آن را بردارند تا تقلب بکنند .
رد و بدل کردن پاک کن بین خود بطوری که اطلاعات روی آن نوشته شده است .
استفاده از کد هایی مانند سه ضربه ی آرام بر زمین که نشان می دهد سوال چهار گزینه ای جوابش چیست
پوشیدن پیراهنی که اطلاعات مفید آزمون روی آن نوشته شده است .
۲ـ۱۰- دلایل تقلب
کارشناسان می گویند که تقلب کردن از دوران راهنمایی شروع می شود و اغلب در دبیرستان بصورت یک عادت در می آید.یک بررسی جدید توسطه موسسه در آمریکا که در میان دانشجویان موفق در دانشگاه صورت گرفت نشان داد که ۸۰ درصد از بهترین و با هوش ترین های کشور قبول دارند که در دوران مدرسه تقلب کرده اند که البته این رقم ۵ درصد بیشتر از سال قبل بود بعضی ها چنین توجیه می کنند که تقلب کردن در درس هایی که جزء رشته اصلی شان نیست ولی برای فارق التحصیل شدن لازم است اشکالی دارد بعضی دیگر می گویند : تقلب جرمی است که کسی در آن قربانی نمی شود یک دانشجوی دانشگاه تکزاس معتقد است که تقلب یک شکل مجاز یادگیری است . او نوشته من شخصا تقلب نمی کنم مگر اینکه چیزی از آن یاد بگیرم . او همچنین بر این باور است اگر تقلب بصورت نگاه کردن به جواب سوال از روی برگه دیگران باشد بعید است که آن جواب فراموش شود چرا که شخص برای بدست آوردن آن تقلب متوسل شده است .به گفته مک کیب استاد دانشگاه رو تگرز یک دلیل عمده برای تقلب بین دانشجویان این است که با همکلاسی هایشان که تقلب می کنند برخوردی نمی شود وقتی آنها می بینند که دیگران تقلب می کنند و کسی جلوگیری نمی کند از خود می پرسند چرا باید به خاطر کم توجهی مسئولان اشخاص دیگری با تقلب کردن به یک معدل بهتر یا شغل بهتر دست یابند .مک کیب از صدها استاد در سراسر کشور پرس و جو کرد و دریافت۴۰ درصد از استادانی که از دانشجو یان تقلب گرفته اند حتی یک مورد را هم گزارش نکرد ه اند او می گوید : بسیاری از استادان فکر می کنند که این معضل است و بعضی ها از این نگرانند که مدرسه یا دانشگاه از آنها حمایت نخواهد کرد و به همین دلیل از شکایت علیه دانشجویان متقلب صرف نظر می کنند .
۲ـ۱۱- چالش های ارزشیابی عملکرد تحصیلی
۲ـ۱۱ـ۱ـ چالش های فنی
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:57:00 ب.ظ ]