موانع سطح معلم
موانع سطح مدرسه
عدم زمان کافی برای تمرین رسمی، برای اکتشافهای خودمدار، همچنین برای آمادهسازی منابع ICT در دروس.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
عدم اعتمادبنفس در مورد ICT.
تجارب منفی در مورد ICT.
ترس از خجالت در روبرو شدن با دانشآموزان و همکاران، عدم موقعیت مناسب و تنزل شدید مهارتهای حرفهای.
مشکلات مدیریت کلاسی در حین کاربرد ICT، به خصوص زمانی که نسبت دانشآموز به کامپیوتر اندک است.
عدم تغییر فردی در مهارتهای مدیریتی.
این تصور که فناوری یادگیری را تقویت نمیکند.
عدم انگیزه برای تعویض تمرینهای طولانی مدت آموزشی.
این تصور که به کارگیری کامپیوترها سخت و پیچیده است.
فقدان ابزارهای ICT ، هزینه فراهم آوردن آن و کابرد و مدیریت.
فقدان دسترسی به منابع ICT به دلیل عوامل سازمانی مثل قراردادن کامپیوترها در آزمایشگاههای ICT و قرار نداشتن آنها در کلاس درس.
فرسودگی نرمافزاری و سختافزاری.
عدم اطمینان به تجهیزات.
عدم حمایت فنی.
فقدان حمایت اجرایی.
عدم آموزشهایی که بر تلفیق فناوری در کلاس درس تأکید دارند تا تدریس ساده مهارتهای پایه.
عدم حمایت آزمایشگاهی از طریق رهبری، برنامهریزی و همکاران معلمان در کنار مدیران در راستای اجرای تغییرات.
پلگروم محقق حوزه فناوری اطلاعات نیز موانع اصلی بکاگیری ICT را از قبیل تعداد کم رایانهها، دانش و مهار اندک معلمان، دشواری تلفیق ICT با آموزش، زمانبندی استفاده از رایانه، کمبود لوازم جانبی، کمبود نسخههای نرمافزارها، وقت کممعلم، کافی نبودن زمان دسترسی همزمان و کمبود بازرس و کمکهای فنی عنوان کردهاست.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
در این خصوص پژوهشی در ترکیه در یکی از شهرهای کرانه غربی دریای سیاه در ۱۸ مدرسه انجام شدهاست که ۳ مدرسه در مرکز شهر و ۱۵ مدرسه در خارج از مرکز انتخاب شدند. مشارکتکنندگان اصلی این تحقیق، مدیران مدارس، مسؤولان بخش رایانه و بازرسان آموزشی بودند. آنان مواردی چون زیرساختها، کادرمدرسه، برنامه درسی، مدیریت و نظارت را مهمترین مشکلات کلاسهای IT دانستند.
کلیاتی پیرامون کشور چین:
ملاحظات:
جمهوری خلق چین با ۹/۶ میلیون کیلومتر مربع وسعت پس از روسیه وکانادا سومین کشور پهناور جهان بوده و با یک میلیارد ودویست پنجاه میلیون نفرسکنه پرجمعیت ترین کشور جهان است. این کشور از۲۰هزار کیلومتر مرز دریایی و۱۴هزار کیلومتر مرز زمینی برخوردار می باشد. درارزیابی های به عمل آمده طی سال ۱۹۹۳،۷درصدازکل جمعیت رده سنی ۱۵سال باسواد میباشندکه نسبت به سال۱۹۹۰،ازرشد۳/۹درصدی برخوردارباشد.
۹۲درصد جمعیت به نژاد هان و ۸ درصد باقیمانده به اقلیتهای قومی نظیر زوانک، سانکو، طویی، مایو، یوگور، زحی، توجیا، مغول و تبتی تعلق دارد. زبان رسمی کشور زبان ماندارین و بجز در برخی موارد زبان آموزشی مدارس نیز می باشد. این کشور سالانه از ۹ درصد رشد جمعیتی برخودار می باشد. ۷۲ درصد از مردم در مناطق روستایی زندگی می کنند. کشور چین با ۲۲ استان و ۵ منطقه خود مختار کشوری در حال توسعه است. در سال ۱۹۹۹ تولید ناخالص ملی این کشور معادل ۷۸۰ میلیارد دلار معادل با تولید کشور آمریکا بود. در سال ۱۹۹۴ کشور چین تنها ۳/۲۵درصد از تولید ناخالص ملی را صرف هزینه های آموزشی کرد که کمتر از ۴ درصد میانگین هزینه ای است که کشور های پیشرفته جهان صرف این حوزه می نمایند. کشور چین بزرگترین کشور در حال توسعه جهان است که از بزرگترین نظام آموزشی نیز برخوردار می باشد. از آنجاییکه کشورچین از سواحل طولانی در کرانه های غربی اقیانوس آرام برخوردار می باشد،از این روی آب وهوای نواحی ساحلی آن تحت تأثیر تغییرات جوی اقیانوس آرام قراردارد. نواحی جنوبی کشور گرم مرطوب، نواحی شمال غربی خنک و نواحی نزدیک به سیبری سرد است.درکشورچین متجاوز از ۵ هزار رودخانه وجود داردکه بزرگترین آنها رودخانه یانگ تسه سومین رودخانه بزرگ جهان با طول ۶۳۰۰کیلومتر می باشد. این رودخانه بیش از ۸۰۰/۱ کیلو متر مربع را تحت پوشش آبیاری خود داشته و نزدیک به۲۵۰ میلیون نفر در اطراف آن مستقر می باشند.دومین رودخانه بزرگ چین(رود زرد) نام دارد که خاستگاه تمدن وفرهنگ این کشور محسوب می گردد.
تقسیمات کشوری
جمهوری خلق چین به ۲۲استان (به استثنای تایوان) و ۵ منطقه خود مختار تقسیم می گردد که دو منطقه آن مسلمان نشین است.چهار منطقه کشور نیز از شهرداری مستقل برخوردار است که تحت نظارت دولت مرکزی اداره می گردند. گفتنی است بیش از دو هزار شهرستان نیز در کشور چین وجود دارد.ازجمله مهمترین استانهای کشور میتوان به سیچوان،شاندونگ،خوننان،جیانگسوخه بی،واندونگ،آنخوی،خه جیانگ، لیایونینگ، یوننان،شاانسی،چیاانسی،جیانگشی،شانسی، هیلونجیانگ، رئیجو، فوجیان، چینگ خای، جی لین، گانسو، خنان وخاینان اشاره نمود.
پایتخت چین
مرکز اداری،سیاسی وفرهنگی کشور چین،شهر تاریخی پکن است که به احتساب حومه از وسعتی معادل ۰۰۸/۱۶کیلومتر مربع وجمعیتی بالغ بر ۱۰میلیون نفر برخوردار می باشد.به استثنای دوره زمانی کوتاه پیش از پیروی انقلاب کمونیستی چین که شهر((نانجینگ)) به عنوان پایتخت این کشور مطرح بود ، در سایر دوره های زمانی شهر پکن برای مدت بیش از ۸۰۰ سال پایتخت سلسله های مختلف امپراطوری چین بوده است.
نرخ جمعیت
براساس آخرین آمار رسمی بدست آمده طی سال۲۰۰۰جمعیت کشور چین بر۲۷۰/۱میلیارد نفر (معادل۵/۲۲درصد جمعیت جهان) بالغ می گردد.۹۲درصد مردم این کشور به نژاد (هان)و باقیمانده آن به ۵۶ اقلیت مختلف نژادی تعلق دارند.جمعیت روستایی کشورچین نیز بر ۷۴ درصد کل جمعیت و پراکندگی جمعیت بر ۱۱۴نفر در کیلو متر مربع بالغ می گردد.نرخ رشد جمعیت در این کشور معادل ۷/۱۷در هزار (رشد سالیانه ۱۷میلیون نفری) می باشد. به منظور کنترل جمعیت کشور اقدامات وسیعی آغاز گردیده وسیاست تک فرزندی درکشور اعمال می گردد. گفتنی است که سیاست مذکور در شهرها به شدت اجرا می گردد واین در حالیست که در روستاها که اکثریت جمعیت کشور را درخود جای داده اند از موفقیت چندانی برخوردار نبوده است.ترکیب جمعیت از نظر جنسیت از ۵/۵۱ در صد مرد و۵/۴۸ در صد زن متشکل می گردد. امید به زندگی در میان مردان ۶۱ /۶۸ سال و برای زنان۵/۷۱سال است. طبق آمار دولتی بدست آمده، نرخ بیسوادی در اوائل پیروزی انقلاب چین معادل ۸۰ درصد و در حال حاضر به کمتر از ۱۰ در صد بالغ می گردد.
سیستم حکومتی
سیستم حکومتی چین جمهوری خلق و مبتنی برحاکمیت مطلق حزب کمونیست است. بر اساس قانون اساسی کشور، حزب کمونیست بر عملکرد ۷ ارگان مندرج در قانون اساسی نظارت کامل داشته وقانون اساسی این کشور، از زمان تاسیس جمهوری خلق چین تاکنون به مدت۵ بار اصلاح شده و متن نهایی آن طی سال ۱۹۹۲ به تصویب رسیده است.
چشم انداز علمی
طبق آمار به دست آمده طی سال ۲۰۰۰ جمعیت چین بر ۲۷۰/۱ میلیارد نفر بالغ می گردد که در مقام اول جهان قرار دارد. این در حالی است که متوسط سرانه آموزشی این کشور تنها ۸ سال آموزشی است در حالی که متوسط سرانه آموزشی در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا ۴/۱۳ سال، انگلستان۱۴ سال، کانادا ۶/۱۱ سال، ژاپن ۱/۱۱ سال، فرانسه۱/۱۳ سال و استرالیا ۴/۱۴ سال می باشد. تا سال ۲۰۲۱ جمعیت چین بر ۵/۱ میلیارد نفر بالغ می گردد و کاهش فاصله چین از نظر آموزشی با این کشورها امری بسیار مشکل به نظر می رسد. ظرف ۲۰ سال آینده حدود ۴۰۰ میلیون جوان وارد بازار نیروی کار می شوند که ترقی و یا تنزل کشور و آینده ملی ارتباط مستقیم با سطح دانش و توانایی آنها دارد. درحال حاضر۳۲۰ میلیون شهروند چینی به تحصیل در آموزشگاه های مختلف مبادرت می نمایند. در این میان ۲۴۰ میلیون نفر در آموزشگاه های عمومی و مدارس پیش دبستانی و ۸/۷۸ میلیون نفر در آموزشگاه های بزرگسالان تحصیل می نمایند اما بعلت ضعف اقتصادی کشور نیروی کار چین در مقام پائین تری قرار دارد. طبق آمار به دست آمده طی سال ۲۰۰۰ ، از میان شاغلین چینی تنها ۱۸ درصد از سابقه تحصیلی بالاتر از سیکل و ۵ درصد از تحصیلات کارشناسی برخوردار می باشند. و این در حالی است که نسبت های مذکور در خصوص شاغلین رده های سنی ۲۵- ۶۴ سال کشورهای OECD به ترتیب بر ۸۰ درصد و ۲۶ درصد بالغ می گردد. بدنبال ورود چین به سازمان تجارت جهانی رقابت افراد مستعد روز به روز افزایش می یابد و نیاز به افراد متخصص در زمینه های کامپیوتری، تکنولوژی، بیولوژی، مخابرات الکترونیکی، پزشکی و داروسازی، مالی، تجاری، اطلاعات، قانون، حسابداری بیشتر از گذشته مشهود می باشد. از سوی دیگر تفاوت سطح و امکانات آموزش و پرورش میان شهرها و روستا ها و مناطق مختلف نیز بسیار زیاد است. بگونه ای که تا اواخر سال ۲۰۰۱ در سراسر چین در تعداد ۴۹۰ شهرستان برنامه های آموزش پایه نه ساله ارائه نگردیده و در مناطق میانه غرب کشور نیز ۱۳ استان از دانشگاه مهم و معتبر بی بهره بوده اند. تفاوت سطح آموزش میان جوانان و نوجوانان شهری و روستایی حدود ۳ تا ۵ سال است. طبق آمار بدست آمده طی سپتامبر ۲۰۰۱ مدارس و مراکز آموزش متوسطه چین از۳/۹۴ میلیون دستگاه کامپیوتر برخودار بوده و بطور متوسط برای هر ۶۷ دانش آموز یک دستگاه کامپیوتر اختصاص یافته است. علاوه بر این تنها ۳۳/۱۰ درصد از مدارس مستقل به ارائه آموزش دروس کامپیوتر مبادرت می نمایند که انتظار می رود ظرف ۱۰ سال آینده به سراسر کشور تعمیم یابد. درمقایسه با آمریکا چین فاصله زیادی دارد. درامریکا طی سال ۲۰۰۰ شبکه کامپیوتری خاص مدارس احداث شده و ۹۷ درصد از مدارس و مراکز آموزش متوسطه و ۷۲ درصد از کلاسها به واسطه شبکه کامپیوتری به یکدیگر وصل شده و بطور متوسط هر۵ دانش آموز از یک دستگاه کامپیوتر برخوردار بوده است. تا سال ۲۰۰۳، دولت چین قصد احداث مدارس متوسطه سیکل دوم عمومی در سراسر چین و مدارس متوسطه سیکل یکم در شهرهای بزرگ و متوسط دارد. طی سال ۲۰۰۳ ، در مدارس متوسطه سیکل یکم مناطق پیشرفته دروس کامپیوتری ارائه می گردد. در مدت ۵ الی۱۰ سال آینده ۹۰ درصد از مدارس کشور به ویژه مدارس متوسطه به شبکه کامپیوتری آموزش و پرورش متصل می گردند. در حال حاضر تعداد دانشجویان چینی که در خارج از کشور تحصیل کرده و می کنند بر۴۶۰ هزار نفر بالغ می گردد که ۱۱۰ هزار نفر از آنها پس از پایان دوره تحصیلی خود به میهن خود بازگشته و نقش مهمی در زمینه های مختلف ایفا می نمایند. طبق آمار به دست آمده طی سال ۱۹۹۹ ،۹۸۸۱۳ دانشجوی چینی در۲۹ کشور پیشرفته عضو سازمان اقتصادی (OECD) تحصیل می نمایند. در حال حاضر ۵۲۱۵۰ دانشجوی خارجی از۱۶۶ کشور جهان در ۳۴۶ مرکز آموزش عالی چین واقع در ۳۱ استان ( نواحی خود مختار و شهرهای مستقل) تحصیل می نمایند. طبق آمار همچنین، ۶۵۷ قرارداد همکاری میان کشور چین با کشورهای خارجی در زمینه آموزش و پرورش در ۲۸ استان (نواحی خود مختار وشهرها) منعقد گردیده است. الحاق چین به سازمان تجارت جهانی فرصت و رقابت جدیدی جهت پیشرفت آموزش و پرورش کشور به بار آورده است. مشارکت سازمان های عمومی و آموزش خارجی در امر آموزش و پرورش نیز به تسریع تربیت افراد مستعد و توانای چینی خواهد انجامید. به دنبال ورود منابع آموزش و پرورش خارجی به چین رقابت در آموزشگاه های عالی و بازار آموزشی پرورش چین شدیدتر می شود. با این حال کشور چین از لحاظ ایده های آموزشی، نظم اداری، موضوعات درسی و روش تدریس عقب افتاده است. از این روی اتخاذ روشها و منابع مرغوب آموزشی نظیر دروس مدرن، معلمین کارآمد و روش تدریس منسجم در جهت هر چه عمیق تر شدن روند اصلاحات در آموزش و پرورش کشور الزامی است. علاوه براین ارتقاء سطح مبادلات و همکاری های بین الملل خارجی در زمینه آموزش و پرورش چین نیز حیاتی است.
عکس مرتبط با اقتصاد
اولویتهای آموزشی
از جمله مهمترین اولویتهای آموزشی کشور چین می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-کاهش نرخ بیسوادی
آمار منتشره بیانگرکاهش۲/۸۸ درصدی نرخ بیسوادان کشورچین طی ۱۵ سال اخیر و فزونی گرفتن نرخ افراد با سواد طی این سالهاست. طی سال ۱۹۴۹، با تشکیل جمهوری خلق چین ( چین نو)، نرخ بیسوادی به بیش از ۸۰ در صد بالغ می گردید. طی سال ۱۹۹۰، این رقم کاهش فوق العاده ای یافته و بر ۲/۲۲در صد بالغ گردید. طی سالهای اخیر، محور تلاش های دولت در بخش سواد آموزی بر روی افراد رده های سنی ۱۵ تا ۵۰ سال بوده است. از این روی نرخ بیسوادی در میان رده های سنی فوق از ۳۸/۱۰ در صد طی دهه۱۹۹۰ به ۸/۴ در صد طی سال۲۰۰۲ تقلیل یا فته است.بر اساس آمار می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که شمار زنان بیسواد در کشورچین به میزان۵۰ درصد کاهش یافته است. طی سال ۱۹۹۰ بالغ بر ۱۲۸ میلیون زن بیسوادوجود داشته که در حال حاضر به کمتر از ۵۵ میلیون نفر کاهش یافته است.
نرخ بیسوادی درمیان اقلیت های قومی چین که بسیاری از آنان درمناطق محروم کشور به سر می برند،کاهش داشته است.برای نمونه نرخ بیسوادی درمنطقه خود مختار مسلمان نشین “ سین کیانگ “ در شمال غرب چین اکنون زیر ۲۲/۷ درصد است و این در حالیست که این میزان طی سال ۱۹۹۰ بر۳/۱۲ بالغ می گردید.با این حال، کشور چین کماکان در جهت ریشه کنی پدیده بیسوادی با چالش هایی روبروست. چرا که بیش از ۸۵ میلیون شهروندچینی کماکان از نعمت سواد محروم می باشند که بالغ بر ۲۰ میلیون نفر از آنها به رده های سنی ۲۰ تا ۵۰ سال تعلق داشته و هر ساله نیز یک میلیون نفر بر این میزان افزوده می شود.با این حال، با تلاشهای به عمل آمده طی سالهای ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۱ ، بیش از ۴۶ میلیون و ۴۸۰ هزار شهروندچینی به جمع افراد با سواد کشور پیوسته اند.
۲- برابری مدارس دولتی و غیردولتی
نمایندگان کنگره ملی خلق چین با وضع قانون جدید، برابری میان مدارس غیر دولتی و دولتی را تضمین نموده و با نگرش یکسان به این مدارس، به تلاش در جهت هموار سازی راه جلب و جذب بیشتر سرمایه های بخش خصوصی در عرصه آموزش و پرورش که نیازمند سرمایه گذاری های کلانی است ،مبادرت نمودند. بر اساس قانون فوق که در نشست نهایی نمایندگان کنگره ملی چین به تصویب رسید،جایگاه مدارس غیر دولتی ارتقاء یافته، با آنان همچون مدارس دولتی برخورد شده و از یارانه های دولتی برخوردار خواهند شد. لازم به ذکر است که قانون فوق از اول سپتامبرسال ۲۰۰۳ به اجرا در آمده و بدین لحاظ مدارس غیر دولتی امکان می یابند تا در کنار سرمایه گذاری جهت احداث و راه اندازی این گونه مدارس، به سود منطقی و مناسبی نیز دست یابند. کشورچین با برخورداری از۱ میلیارد و۳۰۰ میلیون جمعیت به طور جدی نیازمند سرمایه های غیر دولتی در جهت اعمال تحولات اساسی در نظام آموزشی وپرورشی کشور است. به اعتقاد کارشناسان، در حال حاضر منابع آموزشی و پرورشی کشور محدود می باشد، از این روی تشویق و ترغیب بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری در این بخش الزامی است. از جمله دیگر قوانینی که طی نشست فوق به تصویب رسید، می توان به قانون ممنوعیت ورود زباله ها و تفاله های تجهیزات ساختی سایر کشورها مانند قطعات رایانه های قدیمی و تجهیزاتی از این دست که به شدت به نظام تولید و محیط زیست چین لطمه می زند، اشاره نمود.
عکس مرتبط با محیط زیست
۳- حضورگسترده موسسات بین المللی آموزشی
با گذشت زمان و توسعه کشور چین در عرصه های مختلف ، نهادها، موسسات و مراکز بین المللی آموزشی علاقه مندی بیشتری در جهت حضور در بازار تعلیم وتربیت چین از خود نشان داده و صنعت آموزش و پرورش چین نیز ، به واسطه حضور این موسسات از فنون و روش های نوین تعلیم وتربیت بهره مند گردیده و توسعه یافته است.علاوه بر این، موسسات و مراکز بین المللی آموزشی، درجهت مشارکت در برنامه های آموزشی، احداث آموزشگاه ها و حضور در نمایشگاه های آموزشی ابراز علاقه مندی می نمایند. از این روی، بیشترین قرار دادهای منعقده، که اخیرا در نمایشگاه بین المللی تعلیم و تربیت که در شهر ناننینگ استان گوانگ شی در جنوب چین برگزار شد، به قراردادهای همکاری میان موسسات آموزشی اختصاص داشت.کارشناسان و مسئولین موسسات بین المللی آموزشی، بر این باورند که بازار دوره های آموزشی و تعلیم و تربیت کشورچین از توانایی با لقوه ای برخوردار می باشد که با توسعه آن راه بالفعل سازی این بازار فراهم آمده است . برای نمونه موسسه ” لینگافن ” که مرکز آموزش زبان انگلیسی متعلق به کشور بریتانیا است، به انعقاد قرار دادی با شرکت فن آوری اطلاع رسانی کاسموپوینت (Cosmopoint)مالزی و همکاری مشترک در جهت توسعه بازار دوره های آموزشی و تعلیم وتربیت در چین مبادرت نموده است. همکاری در عرصه های اطلاع رسانی و رایانه ای و ایجاد مرکز آموزشی از جمله زمینه های فعالیتی موسسه فوق می باشد.به طور کلی می توان گفت که از یک سو، پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی نیاز به احداث اینگونه موسسات درکشور را تقویت نموده و از سوی دیگر، موسسات خارجی به حضور گسترده تر در بازار آموزش و پرورش چین چشم دوخته اند.
۴- افزایش شمار سواد آموختگان
بنا به ارقام منتشره از سوی اداره آمار ملی چین ، ظرف ۵ سال اخیر، دستاوردهای چشمگیری در قلمرو آموزش و پرورش کشور چین حاصل گردیده و بر شمار افراد با سواد این کشور افزوده شده است .اداره مذکور همچنین به انتشار آماری مبادرت نموده است که نشان می دهد تا پایان سال ۲۰۰۱ بالغ بر ۱میلیون و۳۵۰ هزار مدرسه در کشورچین احداث گردیده و از ۳۲۰ میلیون نفر جهت تحصیل در این مراکز، ثبت نام به عمل آمده است. بدین ترتیب، از میان هر۴ شهروند چینی، از۱ نفر به عنوان دانش آموز در مدارس این کشور ثبت نام به عمل آمده است. در حال حاضر، کشورچین از بزرگترین نظام آموزشی در جهان برخوردار بوده و به اعتقاد وزارت آموزش و پرورش، پیشرفت های مذکور به واسطه حمایت های مالی دولت مرکزی حاصل گردیده است . بنا به گزارش مسئولین وزارت آموزش و پرورش چین ، طی سال۲۰۰۱ ، مبلغی بالغ بر۵۶ میلیارد و ۸۰ میلیون دلار درجهت توسعه تعلیم و تربیت کشور هزینه گردیده است که شش برابر بیش از سال ۱۹۹۱ است. همچنین آمار نشان دهنده آن است که تا پایان سال۲۰۰۰، بالغ بر۸۵ درصد از جمعیت این کشور موفق به گذراندن دوره آموزش۹ ساله پایه گردیدند .مطابق سرشماری به عمل آمده طی سال ۲۰۰۱، بالغ بر ۴۸ میلیون و ۷۲۰ هزار شهروند چینی به جمع افراد با سواد پیوسته و نرخ ثبت نام در مدارس ابتدایی، متوسطه و دانشگاه ها به ترتیب بر۱/۹۹ درصد ، ۷/۸۸ درصد ، ۸/۴۲ درصد و ۳/۱۳ درصد رسیده است. اجرای پروژه های آموزشی چین همچون شکوفه بهاره و پروژه امید، نیز در بهبود وضعیت تعلیم و تربیت مناطق فقیرنشین و اجرای برنامه آموزش ۹ ساله پایه در سراسرکشور نقش مهمی در ریشه کنی بی سوادی در کشور چین داشته است.طی سال ۲۰۰۲ میلادی، از تعداد ۱۱ میلیون و۷۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه های چین ثبت نام به عمل آمده که ۸ میلیون و ۲۰۰هزار نفر بیشتر از سال ۱۹۹۰ است . با وجود این ، بودجه ای که کشور چین صرف توسعه آموزش وپرورش نموده، تنها برابر با ۱ درصد هزینه های آموزشی جهانی بوده و این درحالی است که این کشور۲۰در صد از جمعیت جهان را در خود جای داده است.
۵- اصلاح کتب درسی
وزارت آموزش چین، به منظور روزآمد نمودن اطلاعات آموزشی، به اصلاح کتب درسی و آموزشی مدارس ابتدایی و متوسطه مبادرت نموده است. جهت نیل به این هدف ، در ابتدا شکل و محتوای مواد آزمون ورودی دانشگاه ها تغییر یافته و سیستم فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاه های چین ، بر کسب نمرات امتحانی استوار گردید. سیستم فوق تأثیر به سزایی بر چگونگی تدریس در مدارس ابتدایی ومتوسطه داشته و مواد آموزشی آموزشگاه های پیش دانشگاهی به نحوی تدوین یافته که بیشتر بر کسب نمرات بالا تأ کید دارد. محتوای اکثر کتب درسی که درحال حاضر در دانشگاه ها و مدارس کشور تدریس می گردد، دهها سال قبل تدوین یافته اند، از این روی مطابق با نیاز فعلی و توسعه سریع اقتصادی واجتماعی کشور نبوده و در نتیجه کیفیت آموزشی کشور نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار پایین تر است. مضافا اینکه سیستم آموزشی فعلی کشور چین عمدتا بر اصول تئوریک به عوض اصول عملی استوار می باشد. ممکن است دانش آموزان با تئوری های جبر و ریاضیات به خوبی آشنا باشند، اما این گونه تئوریها به برطرف سازی مشکلات اجرایی، منجر نمی گردد. از این روی، تغییر مواد آموزشی در جهت تطبیق با زندگی واقعی امروزی الزامی است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۶- پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های چین
وزارت آموزش چین به ۳۵۶ دانشگاه و کالج مجوز داده است تا به پذیرش دانشجویان خارجی مبادرت نمایند. این دانشگاه ها که از تسهیلات مناسب آموزشی برخوردار می باشند،مختار اند که به دانشجویان خارجی به زبان چینی و یا به زبان مادری دانشجوی پذیرفته شده آموزش دهند . این دانشگاه ها همچنین از مجوز برقراری ارتباط با دانشگاه ها و موسسات آموزشی خارجی در جهت ارتقاء سطح آموزشی خود برخوردار می باشند. وزارت آموزش چین نیز به صدور دستوراتی به این دانشگاه ها درخصوص افزایش امکانات اقامتی دانشجویان خارجی در جهت پذیرش هر چه بیشتر دانشجویان مبادرت نموده است. در این گرد همایی که ۱۴۰۰ دانشجوی خارجی شاغل به تحصیل در برخی از دانشگاه های پکن حضور داشتند،تعداد۳۰۰ دانشجوی خارجی از ۶۰ کشور جهان به اجرای برنامه های فرهنگی کشور متبوع خود پرداختند. برای نخستین بار طی سال۱۹۵۰، کشورچین به پذیرش گروه ۳۳ نفره دانشجویان خارجی از کشوهای اروپای شرقی مبادرت نمود. از آن زمان تا کنون بیش از ۳۵۰ هزار دانشجوی خارجی از دانشگاه ها ی چین فارغ التحصیل شده اند که ۸۰ هزار فر از آنان از بورسیه تحصیلی کشورچین استفاده کرده و ۳۷۰ هزار نفر نیز با هزینه شخصی به تحصیلات خود ادامه داده اند. از جمله پر طرف دارترین رشته های تحصیلی برای دانشجویان خارجی می توان به زبان چینی ، فرهنگ چین ،علوم پزشکی ، علوم مهندسی ، کشاورزی ، و سایر رشته های علوم انسانی اشاره نمود.
۷-افزایش سرمایه گذاریهای علمی
کشور چین قصد دارد به منظور تشویق و ترغیب مبتکران و نوآوران و توسعه تحقیقات زیربنایی کشور، به افزایش سرمایه گذاری در زمینه های علمی مبادرت نماید. کمیته سرمایه گذاری علوم طبیعی دولت چین، ضمن اعلام این خبر افزود : کشورچین درصدد اجرای اقداماتی است تا از این طریق کلیه افرادی که از دیدگاه های متفاوت در زمینه های علمی برخوردار می باشند، به رقابت سالم با یگدیگر بپردازند. این کمیته امیدوار است در جریان این سرمایه گذاری ، دانشمندان به گسترش تحقیقات خود مبادرت نمایند. وزارت علوم و فنون چین نیز درصدد ارتقاء سطح تکنولوژی و علمی شرکتها و موسسات کوچک و متوسط کشور می باشد. طی سال ۱۹۹۹، کمیته مذکور به اختصاص۱۲۵ میلیون دلارجهت انجام تحقیقات و پژوهشهایی در باب علوم طبیعی مبادرت نمود که در مقایسه با نرخ ۶۴ /۹ میلیون دلاری سال ۱۹۸۶ از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است.
۸- افزایش نرخ دریافتی متخصصین، اساتید وکارشناسان
طی سالهای اخیر، دولت چین به منظور تشویق متخصصین و اساتید زبده دانشگاهی به افزایش حقوق و مزایای آنان به مقدار قابل ملاحظه ای مبادرت نموده است.گفتنی است که تاکنون بالغ بر۱۰ هزار متخصص و استاد دانشگاه متعلق به ۶۳ دانشگاه کشور از این مزیت بهره مند گردیده اند. افزایش حقوق تا حد۱۲ هزار دلار در سال هر چند در مقایسه با میزان پرداختهای کشورهای غربی به این طبقه ، مبلغ چشمگیری نیست ، اما این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که پرداخت مبلغ فوق معادل ۳ برابر دریافتی کنونی آنان است.اتخاذ چنین سیاستی در خصوص اساتید و متخصصین زبده ، تشویق و ترغیب آنان به فعالیت و پژوهش در کشور به عوض فعالیت در کشورهای خارجی است.
۹- طرح تحصیل دختران کم بضاعت
طرح تحصیل دختران کم بضاعت با عنوان طرح ( شکوفه های بهاری ) طرحی است که در جهت کمک به دختران کم بضاعت به مورد اجرا در آمده است. ظرف ۱۰ سال اخیر،کلیه اقشار مردمی از داخل و خارج چین مبلغی بالغ بر۲۲۰ میلیون یوان معادل۲۷میلیون دلار به این موسسه یاری رسانیده اند . در این اثنا، در ۲۹ استان کشور نیز کلاسهای آموزشی ویژه ای در جهت کمک به آموزش دختران متعلق به خانواده های کم در آمد دایر گردید. گفتنی است که تا پایان سال ۱۹۹۸، موسسه فوق به حمایت از۷۵۰ هزار دختر دانش آموز دختر مبادرت نموده است.
۱۰-تقویت نظام آموزشی مناطق غربی چین
وزارت آموزش وپرورش چین از دانشگاه ها و کالجهای مناطق توسعه نیافته مرکزی و غربی این کشور خواسته است تا از دانشجویان بیشتری ثبت نام به عمل آورند.گفتنی است که اعمال چنین سیاستی به لحاظ توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی این مناطق صورت می گیرد. استراتژی مذکور سنجشی از برنامه های دولت چین در جهت توسعه این مناطق از طریق فعالیتهای علمی و آموزشی به شمار می آید. بر این اساس پیش بینی می گردد که طی چند سال آتی، از دانشجویان بیشتری در این مناطق ثبت نام به عمل آید. بنا به اعتقاد رهبران چین، تا زمانی که مناطق غربی و مرکزی کشور همچون مناطق شرقی توسعه نیابند ، این کشور کاملا توسعه نیافته و در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
۱۱- بورسیه تحصیلی دانشجویان روستایی
بنیاد توسعه کودکان و نوجوانان چینی ، روزنامه جوانان چینی و شرکت کوکا کولا در چین مشترکا بورسیه تحصیلی ویژه ای به دانشجویان روستایی اختصاص داده اند. با بررسی ها و ارزیابی های صورت گرفته، طی سال ۱۹۹۹ بالغ بر ۶۸۲ دانشجوی جدید از اینگونه بورس تحصیلی بهره مند گردیدند.بر این اساس ظرف مدت زمان ۴ساله تحصیلی، مبلغ سالیانه ای بالغ بر ۲ هزار یوان به این افراد پرداخت خواهد شد. گفتنی است که میزان کل بورس بر ۸ میلیون یوان بالغ گردیده و دانشجویان روستایی و مناطق مرزی و کوهستانی از اولویت در اخذ آن برخوردار می باشند. گفتنی است که تاکنون دانشگاه های سراسر چین به معرفی بیش از ۴ هزار دانشجو جهت اخذ بورسیه تحصیلی مبادرت نموده اند که در نتیجه بررسیهای صورت گرفته، تعداد ۶۸۲ دانشجو انتخاب گردیده است.
۱۲-احداث مدارس غیر دولتی و آموزش افراد فاقد شغل
استقبال از آموزش های فنی و حرفه ای ویژه افراد غیر شاغل در چین، بر افزایش شمار مدارس غیر دولتی منجر گردیده است. آمار رسمی منتشره از سوی وزارت کار و تأمین اجتماعی چین نشانگر آن است که با سرمایه گذاری مؤسسات ، صاحبان شرکت ها و نهادهای غیر دولتی، بالغ بر ۱۶ هزار مدرسه فنی و حرفه ای در سراسر کشور تأسیس گردیده است. در اوایل سال ۲۰۰۲ میلادی ، تنها در منطقه دونگ چنگ واقع در شرق پکن تعداد ۱۱ مدرسه احداث گردیده و بیش از ۴۰ شرکت حقیقی و حقوقی غیر دولتی به ارائه تقاضای تأسیس این گونه مدارس به وزارت کار و تأمین اجتماعی مبادرت نموده اند.احداث این گونه مدارس، بخشی از برنامه دولت در جهت باز گرداندن نیروهای تعدیل شده به کار و ایجاد سهولت به منظور یافتن شغل برای افراد فاقد شغل است. از این روی، بر اساس مقرراتی که از سال ۱۹۹۹ به مورد اجرا گذارده شده است، افراد غیرشاغل، بدون پرداخت هرگونه عوارض به دولت محلی، از یارانه های دولتی در جهت حضور در کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای بهره مند گردیده اند. با این حال مدارس مذکور ملزم به هماهنگ سازی سیاستها و خط مشی خود با استاندارد های دولتی و مراعات این قبیل استانداردها در دوره های آموزشی جهت ارائه چنین آموزش هایی می باشند.لازم به ذکر است که دوره های آموزشی استاندارد ویژه افراد غیر شاغل نیز خود به دو دسته کلی تقسیم می گردد. طی برخی از دوره ها، مدرک معتبری در جهت تایید صلاحیت و مهارت شرکت کنندگان و کسب شغل مناسب در دراز مدت صادر می گردد. در سایر دوره ها نیز، آموزش هایی در جهت کسب مشاغل، طی فواصل زمانی کوتاه مدت و سریع شغلی به علاقه مندان ارائه می گردد.گفتنی است که طی سالهای اخیر، تقاضا جهت احداث این گونه مدارس در کشورچین و بویژه در شهرهای بزرگی مانند پکن رو به افزایش نهاده است. برخورداری از چنین آموزشهایی ، به افزایش سریع مهارت افراد بیکار غیر ماهر و کسب آسانتر فرصت شغلی مناسب منجر گردیده است. از دیگر سو، افزایش تعداد مدارس و تسریع در احداث آنها، به بروز مشکلاتی منتهی گردیده و موجبات نگرانی مقامات دولت های محلی را فراهم آورده است. چراکه این قبیل مدارس در جهت آموزش تعداد هرچه بیشتر افراد ، اغلب به برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت (۶ ماهه) بدون اتخاذ برنامه ریزی مناسب آموزشی مبادرت می نمایند. برخی اوقات نیز دوره های آموزشی از مطلوبیت و مقبولیت لازم برخوردار نبوده و یا کلاسهای آموزشی به واسطه به حد نصاب نرسیدن دانشجویان ، تشکیل نمی گردد. جهت برطرف نمودن مشکلات، بسیاری از مدارس فنی و حرفه ای غیر دولتی از ادارات کار در سراسر کشور خواسته اند که نقش جدی تری در زمینه مدیریت اینگونه مدارس ایفا نموده و از نزدیک بر برنامه های تحصیلی و آموزشی و کیفیت آنها نظارت داشته باشند. گفتنی است که اینگونه مدارس تا پایان سال۲۰۰۲ میلادی، موفق به آموزش ۱۲ میلیون نیروی بیکار و تعدیل شده و کاریابی برای ۸ میلیون نفر از فارغ التحصیلان گردیده اند. انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۰۳، با اجرای این برنامه بالغ بر۱۰ میلیون نفر دیگر نیز تحت برنامه های فوق، تعلیم یابند.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:45:00 ق.ظ ]