۳-۷- روش گردآوری داده ها
محقق به عنوان دبیر فیزیک و علوم تجربی پیوسته مترصد تعقیب عوامل تاثیر گذاردر ارتقاء برنامه درسی و آموزشی علوم تجربی بود، وضعیت بسیارضعیف ایران درآزمون تیمزنیزمزیدبرعلت بود. هجوم دانش آموزان دراین درس به کلاسهای خصوصی ودرعین حال کسب نمرات پایینجدرآزمونهایی که امکان مقایسه باسایردرسهاوجود داشت، نیزازعوامل تأثیرگذار درانتخاب موضوع پژوهش به شمارمی رود.
تهیه پرسش نامه های مربوطه با مقیاس لیکرت که بتواند عوامل تاثیرگذار در برنامه درسی به خوبی مورد سوال قرار دهد و متغیرها را تعقیب کند، مشکل ترین بخش این فعالیت را به خود اختصاص داد. کتب برنامه ریزی درسی، کتاب علوم و کتاب راهنمای معلم علوم به عنوان منابع تهیه گویه های مقیاس ها مورد استفاده قرار گرفت و پس از استخراج گویه ها ی مقیاس ، با کمک استاد راهنما تنظیم آن صورت گرفت. با کمک استادان دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز و دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد مرودشت و چند تن از دبیران با سابقه و اعضای گروه آموزشی و طی بازآزمایی در مدرسه راهنمایی دکتر حسابی ۱و۲ مراحل اعتبار سپری گردید.
بعد از دریافت معرفی از دانشگاه و مراجعه به کارشناسی تحقیقات سازمان آموزش و پرورش مجوزلازم برای انجام پژوهش اخذ گردید. و با اخذ مجوز برای ورود به مدارس، از کارشناسی حراست ناحیه ۲ شیراز جهت تعیین مدارس ارتباط با کارشناسی آموزش راهنمایی صورت گرفت؛ ودر این مکان مدارس جامعه نمونه از خوشه ها به طور تصادفی انتخاب گردیدند.
با ارائه مجوز به مدیران و توجیه دبیران در زنگ تفریح و قبل از ورود به کلاس، مدیر مدرسه به همرا ه محقق درکلاسها حضوریافتند و مقیاس ها بین دبیران علوم تجربی و دانش آموزان، در کلاسها یا سالن امتحان و یا نمازخانه ها طبق روال آزمون در هرمدرسه توزیع گردید، در ابتدا ضمن احوالپرسی و بیان اهداف و فوائد انجام این پژوهش، شیوه تکمیل مقیاسه تشریح گردید، از آنان خواسته شد با آرامش و بردباری و در صورت تمایل، بدون نوشتن نام و نام خانوادگی به سؤالات پاسخ دهند.برای افزایش میزان دقت، هرآنچه می دانند، با صبرو حوصله و با حفظ حرمت آزمون و بدون دریافت نقطه نظرات یکدیگربه تکمیل مقیاس اقدام نمایند. ازآنجا که محقق شخصاً در مدارس حضور داشت و تمام مراحل را تعقیب می کرد همه مقیاس جمع آوری گردید.۷۱۰ مقیاس درآزمون تشریحی جمع آوری و موردتجزیهجوتحلیل قرارگرفت. مقیاس مربوط به مدیر نیزدرحالی که دبیران ودانش آموزان مشغول تکمیل مقیاس خود بودند، توسط ایشان در محل کار خود تکمیل گردید. پس ازجمع آوری پایایی دو مقیاس مدیرودبیرمحاسبه و مقدارآن۸۷/۰پایایی مقیاس دانش آموز۷۹/۰ وضریب همبستگی بین دومقیاس مدیرودبیرومقیاس دانش آموز ۷۶/۰ مشاهده گردید.
۳-۸- روش آماری و تحلیل داده ها
انتخاب روش آماری بستگی به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش دارد. در این پژوهش برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی مانند فراوانی – درصد – میانگین – انحراف معیار و از آمار استباطی آزمون تی تک متغیره و تی گروه های مستقل در سنجش میزان انطباق برنامه درسی اجرا شده و آموخته شده از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. برای افزایش دقت در آمار توصیفی از نرم افزار spss استفاده شد و در محاسبه آزمون تی و ضریب هبستگی پیرسون نیز از نرم افزارspss استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داد ه ها
۴-۱- مقدمه
در این فصل به بررسی تفکیکی یافته های تحقیق با توجه به فرضیه های پژوهش پرداخته می شود. بدین منظور ابتدا به ویژگی توصیفی (میانگین – انحراف استاندارد ) اشاره می شود و سپس محاسبه تی تست برای مجموعه گویه های مرتبط با هر متغیر صورت می گیرد.
نمرات آزمونهای چهار گزینه ایی مرحله اول ودوم، در برنامه درسی اجرا شده، از عدد ۱۰۰ محاسبه گردیده است اما در محاسبات، ماکزیمم نمره مرجع ۵ در نظر گرفته شده و به جهت برابری نمره آزمون با نمرات مرجع مقیاس، نمرات بر ۲۰ تقسیم گردیده اند.
نمرات آزمون تشریحی پایان سال نیز از ۱۰۰ در نظر گرفته شده است تا بتوان نمرات درون هر سوال را به خوبی تفکیک کرد و برای هماهنگی با مقیاس آزمون اجرا شده و کل مقوله های سنجیده شده نمرات حاصل بر۲۰ تقسیم شده است و کل نمره نسبت به مرجع ۵ در نظر گرفته شد.
این پژوهش شامل سه فرضیه اصلی می باشد برای به دست آوردن پاسخ صحیح و امکان مقایسه با پژوهش های که در مورد عوامل برنامه درسی صورت گرفته بود، فرضیه های ویژه نیز طراحی گردید تا ازجمع بندی آن بتوان پاسخ کاملتری به فرضیه اصلی داد.
تجزیه وتحلیل داد ه ها بر اساس فرضیه های پژوهش
۴-۲-۱- فرضیه های اصلی تحقیق:
۱- بین برنامه درسی قصد شده واجرا شده علوم تجربی پایه سوم راهنمایی درناحیه۲شیرازانطباق وجود دارد.
باجمع آوری میانگین۱۳۶ گویه درسه مقیاس مدیر، دبیرو دانش آموزان و محاسبه میانگین، میانگین ها عددی برای برنامه اجرا شده به دست می آیدو با مقایسه با میانگینی که در برنامه قصد شده می خواهیم به آن برسیم، یعنی طبق مقیاس لیکرت عدد۵ که اطلاعات آماری این متغیر به شرح جدول ۴-۱ می باشد.
جدول۴-۱ آزمون تک نمایی - مقایسه دومیانگین بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده علوم تجربی پایه سوم راهنمایی
شاخص گروه |
تعداد |
میانگین |
انحراف استاندارد |
تفاوت میانگین |
t محاسبه شده |
درجه آزادی |
سطح معنیداری |
t بحرانی جدول در سطح اغماض |
۰٫۹۵ |
۰٫۹۹ |
اجرا شده |
۷۴۴ |
۱۹/۳ |
۱۶۵/۱ |
۸۱/۱- |
۳۹/۴- |
۷۴۳ |
۰۰۰/۰ |
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:43:00 ب.ظ ]