ساز و کار ارزشیابی وسیله ای است که بدون استفاده از ان فعالیت های آموزشی صرفا رها کردن تیر در تاریکی خواهد بود. (بازرگان ۱۳۹۱) ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه های درسی و نظام های آموزش و پرورش جهان به شمار می رود. در بسیاری از دایره المعارف ها که به موضوع نظام های ملی آموزش و پرورش کشور ها می پردازند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از عناوین برجسته ای است که مورد توجه ویژه بیشتر صاحب نظران و سیاست گذاران آموزشی قرار گرفته است.(نوو[۱]،۱۹۹۵)
سنجش و ارزشیابی دانش اموزان به عنوان یک عنصر کلیدی و مهم برای اصلاح مدارس،بهبود آموزش و یادگیری به شمار می رود .(استیگینز[۲]،۲۰۰۴)
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و امتحانات از دیرباز نقش مهمی در جامعه انسانی بازی کرده است و به علت نقش مهم و حساس آن ،مورد نقد،بررسی و مطالعه ی فراوانی قرار گرفته است.در اهمیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی همین بس که با مراجعه به ادبیات و پیشینه موضوع با حجم انبوهی از متون و منابع در خصوص آزمون وارزیابی مواجه می شویم که به نقد ،بررسی و اصلاح روش های اندازه گیری تربیتی پرداخته است.زمانی نه چندان دور،دغدغه های سیاست گذاران نظام آموزشی کشورمان عمدتا گسترش کمی آموزش و پرورش بود و تلاش می شد،حتی المقدور،به تقاضاهای گسترده و رو به رشد خانواده ها برای آموزش و پرورش فرزندان پاسخ گفته شود و حداقل نیاز اموزش برای تمامی کودکان فراهم گردد.به سخن دیگر،دغدغه ی مسولین در این مرحله دو موضوع مهم و اساسی بود:نخست،افزایش دسترسی به آموزش در تمامی نقاط کشور و دیگر،دسترسی برابر به آموزش.(حسنی،۱۳۸۸)
در سال های اخیر،این دغدغه ها اندک اندک از رشد کمی دسترسی به اموزش به موضوع اساسی تر بهبود کیفیت رخ برگردانده است و توجه به کیفیت از مسائل مورد توجه سیاست گذاران شده است.فعالیت در جهت بهبود کیفیت آموزش بی تردید از فعالیت در جهت گسترش کمی آن پیچیده تر است.زیرا عوامل موثر در بهبود کیفیت بسیار متنوع اند،از بهبود و اصلاح آموزش های ضمن خدمت تا اصلاح برنامه های درسی را شامل می شود.تمامی این اصلاحات باید به بهبود کیفیت یادگیری در کلاس درس منجر گردد.یکی از عوامل مهم در بهبود یادگیری در کلاس درس و شاید یکی از عوامل نتیجه بخش تمامی اصلاحاتی که با هدف بهبود کیفیت صورت می گیرد،ارزشیابی تحصیلی کلاسی است.ارزشیابی توصیفی الگوی جدیدی است که تلاش می کند زمینه ای فراهم سازد تا دانش اموزان در کلاس درس بانشاط بهتر ،بیشتر وعمیق تر به یادگیری و یاددهی مطالب درسی در طول سال تحصیلی بپردازند.در راستای این توجه رشد عاطفی و اجتماعی دانش آموزان نیز در نظر گرفته می شود.این طرح با هدف بهبود کیفیت یادگیری و یاددهی و افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی ،تغییرات اساسی در نظام ارزشیابی سنتی پیشنهاد کرده است.ازجمله تغییر مقیاس فاصله ای (۲۰-۰)به مقیاس ترتیبی ،تغییر ساختار کارنامه و تبدیل آن به کارنامه توصیفی تحت عنوان گزارش پیشرفت تحصیلی ،تغییر نوعی بخشی از ابزارها و روش جمع اوری اطلاعات از وضعیت تحصیلی دانش آموزان مانند پوشه کار است .در رویکرد کلی ارزشیابی از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی و فرایند تغییر در مرجع تصمیم گیرنده در ارتقای دانش اموزان در این طرح به جای امتحانات پایانی، معلم است (احمدالهی،۱۳۸۷)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۱-۲) بیان مساله:
در جهان امروز تحولات شگرف در علوم مختلف و ظهور دیدگاه های نوین پیرامون مسائل اجتماعی ،سیاسی،اقتصادی و فرهنگی سبب شده است که راهبردها و روش های آموزشی و ارزشیابی دستخوش تغییر شوند. کیفیت مطلوب نظام های آموزشی نقش تعیین کننده ای در پیشرفت اقتصادی ،اجتماعی،فرهنگی و توسعه پایدار کشورها دارند و اقدام برای بهبود آن مستلزم ایجاد دگرگونی در برنامه های درسی،فرایندهای یاددهی و یادگیری و شیوه های ارزشیابی اموخته هاست .در این میان ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانش اموزان یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه های درسی و نظام های اموزشی و پرورشی جهان به شمار می رود.(حسنی و کاظمی۱۳۸۲)بر اساس گفته تاشمن و وایلی(۱۳۸۷)،اشتباه بزرگ ان است که تنها بر محتوای تغییر تاکید شده و از روند اجرایی ان غفلت شود.به عبارت دیگر ،اشاعه و نهادینه کردن نو آوری ها و تغییرات در نظام اموزشی ،تامل و تدبیر ویژه را می طلبد.(حسنی و احمدی،۱۳۸۷).
عکس مرتبط با اقتصاد
سال ها و حتی دهه های اخیر در جهان ،سال هایی پرمخاطره،پرتغییر و تحول و انقلابی بوده و نظام اموزش و پرورش نیز تحت تاثیر این تغییرات و اصلاحات قرار گرفته است.از سال ۱۹۹۰ میلادی،یونسکو با شعار اموزش برای همه،تمامی کشورهای جهان را به اصلاحات آموزشی فرا خواند و هدف از اصلاحات اموزشی را بهبود کیفیت نظام اموزشی اعلام کرد.(رضایی،۱۳۸۵)
مطالعات بین المللی در زمینه ی ارزشیابی تحصیلی نشان می دهد که کشور های بسیار در نظام اموزشی و نظام ارزشیابی خود ،دست به اصلاحات زده اند.در کشورهای اروپای شرقی گرایش های جدید دیده می شوند که بر اساس تعریف استانداردهای ملی و گذر از از ارزشیابی دانش محور به ارزشیابی قابلیت محور (وست و کرای شن،۱۹۹۹)پایه گذاری شده اند.نظام اموزشی کشور ما نیز طی دهه های اخیر دگرگون شده و هر از گاهی تغییراتی در ساختار،محتوا و روش های اجرایی آن پدید امده است .گرچه این تغییرات هنوز نتوانسته است نظام اموزشی ما را به سطوح مطلوب برساند اما این اصلاحات را هرگز نباید متوقف کرد(احمدی،۱۳۸۲)
در پی تغییر نظام آموزش و پرورش ،روش های ارزشیابی نیز دچار دگرگونی شده است و از ارزشیابی کمی و نتیجه مدار در دیدگاه رفتارگرایی به ارزشیابی کیفی ،مستمر و توصیفی تغییر کرده است .سازایی گرایی یکی از دیدگاه های یادگیری است که به یادگیری همچون فرایندی پویا می نگرد. در این فرایند یادگیرندگان فعال اند و به سبب تعامل با محیط اطراف ،دانش مورد نیاز خود را می سازند.(استیس وساکو ،۲۰۰۱).ارزشیابی توصیفی به عنوان مصداقی از یک پروژه ی تغییر در دست اجرا می باشد. (بیرمی و همکاران ،۱۳۹۰).ارزشیابی توصیفی الگویی کیفی است که تلاش می کند به به عمق و کیفیت یادگیری همه جانبه دانش اموزان توجه کند و توصیفی از وضعیت یادگیری ان ها را ارائه کند که موجب اصلاح و بهبود و توسعه مهارت ها،دانش ها و نگرش های دانش اموزان می شود.(بنی اسد،۱۳۸۴به نقل از محمدی).
طرح ارزشیابی توصیفی ،صرفا به معنای ایجاد تغییرات اساسی در شیوه ی ارزشیابی نیست بلکه ایجاد تغییر در شیوه ی کلاسداری ،روش های آموزش و مواردی از این دست نیز مد نظر طراحان بوده است(ماهر و همکاران،۱۳۸۶).در مورد اجرای برنامه درسی در کشور ،به خصوص در مورد به اجرا در اوردن تغییرات در برنامه های درسی،از منظر دقیق و علمی توجه کافی صورت نگرفته است به علاوه ،در گذشته سیاست گذاران نظام آموزشی ،همواره از یک الگوی ساده و تقریبا یکسان برای اشاعه و انتشار برنامه های جدید استفاده می کردند که در مواردی نیز ناموفق بوده است.مطالعه تغییر برنامه درسی ،شیوه ی اجرا و نهادینه شدن آن در نظام آموزشی ،یکی از برنامه های تحقیقاتی بسیار جدی در همه ی کشورهای دنیا می باشد که مقالات و کتاب های زیادی را در جهان به خود اختصاص داده است (کاردان،۱۳۸۱) .
با توجه به اجرایی شدن ارزشیابی توصیفی در اموزش و پرورش کشور و تغییرات اساسی که در نظام ارزشیابی کشور رخ داده است و حضور معلمان به عنوان مجریان واقعی طرح این نیاز احساس می شود که جنبه های مختلف اجرای طرح همچنان مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد تا بتوان اصلاحات لازم در ادامه روند اجرای طرح صورت گیرد و نواقص ان رفع گردد .از ان جا که شرایط زمینه ای اجرا و عواملی که بر اجرای طرح موثر است می تواند نقش اساسی را در اجرای هرچه بهتر ان بگذارد نیاز است که دیدگاه های معلمان که در بطن کار قرار دارند مورد بررسی قرار گیرد .در بسیاری از پژوهش های پیشین عوامل مدیریتی، اموزشی ،فیزیکی و روانی از مهم ترین عوامل موثر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی معرفی شده اند تحقیق حاضر سعی دارد که این عوامل را از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان میناب بررسی کند وپاسخ این سوال را بدهد که در اجرای ارزشیابی توصیفی در شهرستان میناب به عوامل مدیریتی ،اموزشی،فیزیکی و روانی توجه شده است ؟
۱-۳) اهمیت و ضرورت پژوهش:
آموزش و پرورش رابطه ای تعاملی و متقابل بین دانش اموز و معلم در بستری از ساختار آموزشی ،برنامه و محتوای درسی است .در یک نظام آموزشی کارامد و سالم ،توازن بین این عوامل باید به گونه ای ایجاد شودتا برای جبران یک عامل نیاز به وارد آمدن فشار اضافی بر عوامل دیگر نباشد.علت ناکارامدی برخی نظام های آموزشی را می توان در به هم خوردن همین تعادل جستجو کرد به نحوی که با غفلت از سایر عوامل بیشترین فشار بر دانش آموز وارد می شود.در چنین نظامی دانش اموزان باید با معیارهای از پیش تعیین شده تطابق یافته و به پیشرفت یکسانی دست یابند.در بررسی علت عدم دستیابی دانش آموز به معیارهای از پیش تعیین شده تنها عاملی که مورد سوال قرار می گیرد،دانش آموز است و سایر عوامل مثل معلم،محیط و امکانات اموزشی،محتوا و برنامه درسی و ارزشیابی کمتر مورد سوال قرار می گیرند.در چنین نظامی بهای ناکارامد بودن نظام آموزشی را کودکان دارای ناتوانی می پردازند درحالی که اساسا آموزش و پرورش همگانی از ابتدا برای همین گروه افراد شکل گرفته بوده است.(جویباری و هوسپیان ،۱۳۸۱)
یکی از تحولات مهمی که در نظام آموزشی دوره ی ابتدایی به وقوع پیوسته است ارزشیابی توصیفی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است .موفقیت در اجرای این برنامه تحولی اثار ارزشمندی بر وضعیت تربیتی و اموزشی مدارس دارد .برنامه ارزشیابی توصیفی به فراهم سازی بسترهای لازم نیاز داردو بسیاری از تحولاتی که در نظام آموزشی ما رخ می دهد نیازمند بسترهایی است که در محیط های بیرونی نظام قرار دارند .یکی از عوامل مهم امادگی همراهی این بسترهای بیرونی است.یکی از تغییرات مهم و موثری که در سال های اخیر در نظام اموزشی دوره ی دبستانی وقوع یافته بسط و توسعه الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.
این تحول به لحاظ اهمیت وتاثیرگذاری بر کیفیت فرایند ونتیجه یادگیری دوره دبستان بسیار مورد توجه کارگزاران نظام آموزشی ایران و حتی بسیاری از کشورهای دیگر است.موفقیت در توسعه و استقرار این برنامه تحولی ،اثار ارزشمندی را بر مولفه های آموزشی تربیتی مدرسه برجای می گذارد.این برنامه هم مانند هر برنامه تحولی دیگر برای افزایش میزان موفقیت خود ،به بسترهای بیرونی نیاز دارد ودر صورت بی توجهی به این بسترها ،چالش ها و موانعی جدی بر سر راه استقرار با کیفیت آن به وجود خواهد امد.(حسنی،۱۳۸۸)تجربه نشان داده که ارزشیابی توصیفی به عنوان یکی از شیوه های تغییر و تحول در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اثر بخش است اما باید به این مساله توجه شود که شرط ایجاد هر گونه تغییر و تحول نیازمند تمهید مقدمات وتامین زیرساخت های مناسب است مدرسه در حکم هسته نظام آموزشی مرکز فعالیت ها و برنامه ریزی هایی است که برآیند آن ها به کارایی و اثربخشی این نظام می انجامد.همچنین توسعه وتکامل مدرسه مستلزم اطلاع از میزان کارامدی و برنامه ریزی برای بهبود بخشیدن به فعالیت های آن است از ان جا که ارزشیابی نقش آینه را ایفا می کند مسئولان و اولیای مدرسه می توانند با بهره گیری از آن تصویری از چگونگی فعالیت ها و برنامه ها به دست آورند و تصمیمات لازم به منظور بهبود بخشیدن و پیشرفت فعالیت ها برای دستیابی به بازدهی مورد نظر اتخاذ کنند .عوامل بسیاری در اجرای ارزشیابی توصیفی در کشور نقش دارند .عوامل مدیریتی،آموزشی و فیزیکی و روانی از این عوامل موثر هستند.با توجه به اجرای ارزشیابی توصیفی به عنوان جایگزین ارزشیابی سنتی در مدارس کشور و فقر مطالعاتی در زمینه عوامل موثر بر اجرای ارزشیابی توصیفی این مطالعه قادرخواهد بود اطلاعات کافی را در زمینه فراهم آوردن شرایط مطلوب در اجرای ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی به برنامه ریزان و مسئولان بدهد و از این طریق به معلمان و دست اندرکاران اجرای ارزشیابی توصیفی در بهبود شرایط اجرا کمک کند .تا کنون پژوهش های زیادی در زمینه ی مقایسه ی ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی صورت گرفته اما با اجرایی شدن ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش کشور در مورد روند اجرای کار و عواملی که در اجرای ان موثر است غفلت شده است و کمتر به این جنبه ی کار پرداخته شده است همچنین کمتر به دیدگاه معلمان که مجریان اصلی هستند و در بطن کار هستند پرداخته شده است با توجه به این مسائل در این تحقیق سعی شده تا شرایط اجرای ارزشیابی توصیفی در سیستم اموزشی کشور مورد بررسی قرار گیرد.
۱-۴) اهداف پژوهش:
۱-۴-۱) هدف کلی:
بررسی ارزشیابی توصیفی بر اساس عوامل مدیریتی ،آموزشی،فیزیکی وروانی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان میناب
۱-۴-۲) هدف­های جزئی:
۱- بررسی ارزشیابی توصیفی بر اساس عوامل مدیریتی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان میناب.
۲- بررسی ارزشیابی توصیفی بر اساس عوامل آموزشی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان میناب.
۳- بررسی ارزشیابی توصیفی بر اساس عوامل فیزیکی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان میناب.
۴- بررسی ارزشیابی توصیفی بر اساس عوامل روانی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان میناب
۱-۵) فرضیه های پژوهش:
۱-۵-۱) فرضیه اصلی:
از دیدگاه معلمان ابتدایی در اجرای ارزشیابی توصیفی به عوامل مدیریتی،آموزشی،فیزیکی و روانی توجه شده است.
۱-۵-۲) فرضیه ­های فرعی:
۱)از دیدگاه معلمان ابتدایی در اجرای ارزشیابی توصیفی به عوامل مدیریتی توجه شده است.
۲)از دیدگاه معلمان ابتدایی در اجرای ارزشیابی توصیفی به عوامل آموزشی توجه شده است .
۳)از دیدگاه معلمان ابتدایی در اجرای ارزشیابی توصیفی به عوامل فیزیکی توجه شده است .
۴) از دیدگاه معلمان ابتدایی در اجرای ارزشیابی توصیفی به عوامل روانی توجه شده است .
۱-۶) تعریف واژه ها و اصطلاحات:
۱-۶-۱) تعاریف نظری:
ارزشیابی توصیفی:
“ارزشیابی توصیفی الگویی کیفی است که تلاش می کند به جای کمی نگری به عمق و کیفیت یادگیری همه جانبه دانش آموزان توجه کند وتوصیفی از وضعیت یادگیری انان ارائه دهد که موجب اصلاح و بهبود و توسعه مهارت ها ،دانش ها و نگرش های دانش اموزان می شود(بنی اسد۱۳۸۴)
عوامل مدیریتی:
عوامل مدیریتی شامل این مولفه هاست برگزاری دوره های ضمن خدمت،فراهم سازی زمینه های فرهنگی و اجتماعی مناسب،نگاه نظام مند به اجرای ارزشیابی توصیفی،منابع مالی لازم،نظارت و بازرسی کامل بر مدارس،رهبری و مدیریت اثربخش،تصریح دقیق انتظارات از مجریان،برقراری راهبردهای ارتباطی مناسب و فعال در اجرای ارزشیابی توصیفی
عوامل آموزشی:
عوامل آموزشی شامل این مولفه هاست به روز بودن مطالب درسی،تعامل گروهی میان معلمان،طراحی موضوعات درسی بر اساس روش های اکتشافی،کیفیت بهتر مطالب درسی،افزایش روحیه پرسشگری و خلاقیت میان دانش آموزان،استفاده معلمان از روش های ابتکاری،ارتباط مفاهیم درسی با زندگی روزمره دانش آموزان،کاهش رقابت کاذب بین دانش آموزان .
عوامل فیزیکی:
عوامل فیزیکی شامل این مولفه هاست تک پایه بودن کلاس ها،جمعیت کلاس ها،متناسب بودن حجم فعالیت های کلاسی با زمان اموزش،استفاده از فناوری اطلاعات،استفاده از کتاب های کمک آموزشی،فراهم بودن مواد آموزشی مناسب برای معلمان،فراهم بودن امکانات وتجهیزات برای معلمان،توجه به نسبت معلم به دانش آموز.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
عوامل روانی:
عوامل روانی شامل این مولفه هاست آمادگی روحی معلمان ابتدایی،تغییر نگرش والدین نسبت به نمره،افزایش ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموز،تعامل بیشتر اولیا دانش آموزان با مدرسه،حمایت کافی از دانش آموزان دارای مشکلات خانوادگی،توجه به حوصله کافی معلم و ایجاد علاقه و انگیزه در معلمان،توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان ،ایجاد نگرش مثبت در دانش آموزان .
۱-۶-۲) تعاریف عملیاتی:
ارزشیابی توصیفی:
ارزشیابی توصیفی نوعی مقیاس رتبه ای از نوع نگاره های توصیفی است که جایگزین بازخوردهای کمی (نمره)شده است.(حسنی،۱۳۸۸)
عوامل مدیریتی:
ان دسته از عواملی که به رهبری ومدیریت منابع انسانی و مالی مربوط است و برای سنجش ان هااز ۸سوال در قسمت اول پرسشنامه استفاده شده است.(سوال ۱تا۸)
عکس مرتبط با منابع انسانی
عوامل آموزشی:
آن دسته از عواملی که به آموزش و معلم و روش های تدریس مربوط است و برای سنجش ان ها از ۸ سوال در قسمت دوم پرسشنامه استفاده شده است.(سوال ۹تا۱۶)
عوامل فیزیکی:
آن دسته از عوامل که به امکانات و تجهیزات مربوط است و برای سنجش ان از ۸ سوال در قسمت سوم پرسشنامه استفاده شده است.(سوال۱۷تا۲۴)
عوامل روانی:
آن دسته از عواملی که به مسائل روحی دانش آموزان و معلمان و نگرش آنان مربوط است و برای سنجش ان از ۸ سوال در قسمت چهارم پرسشنامه استفاده شده است.(سوال ۲۵تا۳۲)
فصل دوم
پیشینه تحقیق
مقدمه:
در فرایند ارزشیابی،تنوع شیوه ی جمع اوری اطلاعات و معیاری که برای قضاوت انتخاب می شود،انواع مختلفی از ارزشیابی را تولید می کند که دامنه ی ان در یک طرف ازمون های استاندارد و پایانی است،که طی ان اطلاعات تحت شرایط یکسان و از پیش تعیین شده ای از دانش آموزان جمع آوری می شود،و از طرف دیگرآزمون های سازنده و رشد دهنده ای که در آن معلم به طور مستمر طی فعالیت های یکسان یا متفاوت اطلاعاتی از دانش آموزان جمع آوری می کند.تفاوت اصلی بین شیوه های مختلف ارزشیابی،عمدتا بین ارزشیابی بر اساس آزمون های پایانی و انواع دیگر آزمون هاست.در ارزشیابی پایانی،اطلاعات معلم از دانش آموزان طی فعالیت های مشخص و یکسان و تحت شرایط کنترل شده جمع آوری می شود و این فعالیت ها عمدتا به صورت کتبی(مدادکاغذی )انجام می شود.اما اگر امتحان به صورت مستمر انجام شود،معلم بر اساس تفسیر نتایج آن می توانددر مورد قدم بعدی خود تصمیم بگیردو چون این عمل به طور مستمر در کلاس درس جاری است او می تواندهر زمان که بخواهد مرحله ی بعدی تدریس خود را آگاهانه برنامه ریزی کند.(رستگار،۱۳۸۸)
الف) مبانی نظری:
۲-۱) تعریف ارزشیابی:
ارزشیابی شامل داوری ارزشی درباره ی کیفیت مورد ارزشیابی است که مبتنی بر تحلیل و تفسیر اطلاعات جمع آوری شده است.اطلاعات مورد نیاز ارزشیابی آموزشی به کمک اندازه گیری(عموما آزمون)و یا سنجش گرداوری می شوند و هر چه اطلاعات گرداوری شده جامع تر و کامل تر باشند ارزشیابی درست تری صورت می پذیرد.
۲-۲)تعریف اندازه گیری:
در اندازه گیری ,ویژگی ها یا صفات اشیا و افراد تعیین می گردند و مقدار ان ویژگی ها یا صفات به صورت عدد یا رقم گزارش می شود.بنابراین می توان گفت:اندازه گیری عبارت است از فرایندی که تعیین می کند یک شخص یا یک شی چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است (گی[۳] ,۱۹۹۱).
نیتکو[۴](۲۰۰۱)اندازه گیری آموزشی را به نحو زیر تعریف کرده است:شیوه ی نسبت دادن یک عدد(که معمولا به آن نمره می گویند)به یک صفت یا ویژگی معین یک شخص به گونه ای که ان عدددرجه ای از ان صفت یا ویژگی را که ان شخص از ان برخوردار است نشان دهد.
اندازه گیری فرایند یا شیوه ای نظامدار است.نانالی[۵](۱۹۷۸)در تعریفی که از اندازه گیری به دست داده بر کاربرد قواعد تاکید کرده است:اندازه گیری در برگیرنده ی قواعدی است برای نسبت دادن اعداد به اشیا یا افراد به گونه ای که صفت هایی از ان ها را به صورت کمیت نشان دهد.(سیف،۱۳۸۷)
۲-۳) تعریف آزمون:
اندازه گیری یک فرایند است.این فرایند نیاز به وسیله ای دارد که به ان وسیله ی اندازه گیری می گویند.برای اندازه گیری ویژگی های مختلف اشیا و افراد از وسایل مختلفی استفاده می شود.مثلا برای اندازه گیری ویژگی های فیزیکی مثل طول و وزن اشیا یا قد و وزن افراد از متر و ترازو استفاده می شود.متر وترازو ویژگی های فیزیکی را به طور مستقیم اندازه می گیرند لذا به این دسته از وسایل اندازه گیری وسایل اندازه گیری مستقیم می گویند.علاوه بر ویژگی

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:09:00 ق.ظ ]