«ابوهریره از پیامبر«ص» نقل می کند: چگونه خواهید بود ، زمانی که ابن مریم «ع» ظهور کند درحالی که امام شما از خودتان است. وبه ابن ابی ذئب گفتم : اوزاعی به نقل ابوهریره که گفت : پیشوای شما از خودتان است. سپس ابن ابی ذئب دوباره پرسید معنای آنرا می دانی ؟ یعنی امام شما کتاب خدا وسنت پیامبرش.«ترجمه ماتن»
4-4- نماز خواندن عیسی «ع» به امامت حضرت مهدی«عج»؛ در صحیح مسلم به اسناد خود از جابر بن عبدالله انصاری نقل می کند :
حدثنا الولید بن شجاع وهارون بن عبدالله وحجاج بن الشاعر قالوا: حدثنا حجاج(وهوابن محمد)عن ابن جریج،قال اخبرنی ابوالزبیر، انه سمع جابربن عبدالله ، یقول: سمعت النبی «ص» یقول:
لاتزال طائفه من امتی یقاتلون علی الحق ظاهرین الی یوم القیامه ،قال: فینزل عیسی بن مریم ، فیقول امیرهم: تعال صل لنا ، فیقول لا ان بعضکم علی بعض امراء تکرمه الله لهذه الامه ؛
از پیامبرخد«ص»ا شنیدم که فرمود : گروهی ازامت من پیوسته درراه خدا جهاد خواهند کرد وفاتح خواهند شدتا روز قیامت . سپس فرمود : آن گاه عیسی بن مریم فرود خواهد امد وامیر وپیشوای این گروه به وی می گوید: بیا برای ما نماز بگذار . او جواب خواهد داد : خیر، برخی از شما بر برخی دیگر امیرند واین به سبب بزرگداشت وتکریم امت اسلامی است (نووی ،1932ق،ص193،ج2،)
با مراجعه به کتب معتبردیگر از اهل سنت ونیز با مراجعه به شروح صحیح مسلم وبخاری می بینیم ، کسی که در نماز ، امام بر عیسی ع می شود ، امام مهدی ع است . (عسقلانی ،بی تا ،ج6،ص383)
5-4- مسلم نیزشبیه این حدیث را نقل کرده است.
حدثنی احمد بن عبدالرحمنبن وهب ، حدثنا عمی عبدالله بن وهب حدثنا عمربن الحارث حد ثنی یزید بن ابی حبیب حدثنی عبدالرحمن بن شماله المهری قال کنت عند مسلمه بن مخلد وعنده عبدالله بن عمربن العاص فقال عبدالله لا تقوم الساعه الا علی شرارالخلق هم شرمن اهل الجاهلیه لا یدعون الله بشی الارده علیهم فبینما هم علی ذالک اقبل عقبه بن عامرفقال له مسلمه یا عقبه اسمع ما یقول عبدالله فقال عقبه هو اعلم واما انا فسمعت رسول الله «ص» یقول:
لا تزال عصابه من امتی یقاتلون علی امرالله قاهرین لعدوهم لایضرهم من خالفهم حتی تاتیهم الساعه وهم علی ذالک.
«همچنان گروهی از امت من به دستور خدا می جنگند وبر دشمنشان پیروز می شوند ومخالفشان به آنان آسیبی نمی رسانند تا اینکه قیامت فرارسد وآنان همچنان مشغول جنگ هستند.«ترجمه ماتن»
6-4- بازهم صحیح مسلم از جابر بن عبدالله نقل می کند.
حدثنی هارون بن عبدالله وحجاج بن الشاعرقالا: حدثنا حجاج ابن احمد قال: قال ابن جریج : اخبرنی ابوالزبیر، انه سمع جابربن عبدالله یقول سمعت رسول الله«ص» یقول :
لاتزال طائفه من امتی یقاتلون علی الحق ،ظاهرین الی یوم القیامه .( مسلم،1932ق، ج3ص1524،)
7-4- درسنن ابن ماجه نقل می کند که رسول خدا ص در خطبه مفصلی فرمود:
…امامهم رجل صالح ، فبینما امامهم قد تقدم یصلی بهم الصبح اذ نزل علیهم عیسی بن مریم الصبح ، فرجع ذلک الامام ینکص یمشی القهقهری لیتقدم عیسی یصلی بالناس ، فیضع عیسی یده بین کتفیه ثم یقول : « تقدم فصل فانها لک اقیمت» فیصل بهم امامهم …؛
امام اعراب ، مرد صالحی است. هنگامی که جلومی آید، تانمازصبح بخواند ، عیسی بن مریم فرود می آید. امام، سربرمی گرداند وعقب عقب می رود، تاعیسی جلو بیاید وبرای مردم نماز صبح بخواند . عیسی ع دست خود رابین دو کتف امام می گذارد ومی گوید:« جلو بروونماز بخوان . همانا این جماعت ، برای تو است» . پس امام با همه آن ها نماز می خواند.«ترجمه ماتن»( ابن ماجه ،ج2 ،1429ق)
8-4- المنار المنیف فی الصحیح والضعیف :
قال الحارث بن ابی اسامه فی مسنده :حدثنا اسماعیل بن عبدالکریم ، حدثنا ابراهیم بن عقیل ، عن ابیه ، عن وهب بن منبه، عن جابر، قال:
قال رسول الله «ص» :ینزل عیسی بن مریم «ع» فیقول امیرهم المهدی : تعال صل بنا، فیقول : لا ان بعضهم امیربعض ،تکرمه لهذه الامه. وهذا اسناد جید.
(المنار المنیف ص147،ح337) «پیامبرخدا ص فرمود: عیسی ع فرود می آید سپس امیرشان می گوید ای مهدی بیا برای ما نماز گذار ، می گوید : نه زیرا برخی از شما بردیگران فرمان روا هستید ، بزرگ این امت هستید. واین اسناد خوبی است.«ترجمه ماتن»
9-4- بخاری با اسنادش از ابن شهاب نقل کرده است :
من یرد الله به خیرا یفقهه فی الدین ولن تزال من هذه الامه امه قائمه علی امرالله لا یضرهم من خالفهم حتی یاتی امر الله وهم ظاهرین علی الناس؛
( بخاری ،1401ق،ج1ص27)
10-4- ترمذی در صحیح خود آورده است :
عن ابن ابی الدنیا عن بشربن معاذ العقدی البصری عن رسول الله «ص» انه قال:
سلوا الله ، فان الله عزوجل یحب ان یسال وافضل العباده انتظار الفرج.
«ازخدا بخواهید ، زیرا او دوست دارد که از او کسی طلب کند وبهترین عبادت انتظار فرج است.»«ترجمه ماتن»( ترمذی،1403ق، ج5 ص565 )
در المصنف ابن ابی شیبه که ازکتب معتبراهل سنت استنقل می کند که : مهدی از این امت است واوست که بر عیسی بن مریم امامت می کند.
عنوان پنجم :
الف) محل وعلایم وشرایط ظهورحضرت مهدی(ع) :

ابن ماجه در سنن خود از عبدالله بن الحارث بن جز الزبیدی روایت کرده:
حدثنا حمله بن یحیی المصری ، وابراهیم بن سعید الجوهری ، قال: ثنا ابوصاللص عبدالغفاربن داوود الحرانی ، ثنا ابن لهیعه ، ابی زرعه عمرو بن جابرالحضرمی ، عن عبدالله بن الحارث بن جزءالزبیدی قال:
قال رسول الله«ص»:
یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی « یعنی سلطانه»؛ مردی از مشرق خ

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
ارج شده وبرای حکومت وسلطنت امام مهدی زمینه سازی می کنند.(سنن ابن ماجه ج2 ح4088)
روایات متعددی از شیعه وسنی وجوددارد بر این که ظهورحضرت مهدی ازمکه است.(ازشیعه: الغیبه طوسی 1411ق،ص185؛ غیبت نعمانی ،1403ق،ص313و315؛ از اهل سنت : عقدالدرر،1416ق، ص56؛ الفتن نعیم بن حماد ،1418ق ، ص242) برخی از آن ها تصریح کرده اند ، کنار کعبه معظمه وبین رکن ومقام ، بیعت با آن حضرت آغاز می شود ونقطه آغازین ظهوروقیام ان بزرگواراز کناربیت الله الحرام انجام می گیرد.
درباره علایم ظهور، در منابع شیعی ، پنج علامت حتمی ذکر کرده اند که عبارتند از : خروج سفیانی ، خسف دربیداء خروج یمانی، قتل نفس زکیه ، ندای آسمانی.(صدوق،1416ق، ص650)
در باره علایم غیر حتمی ، موارد فراوانی مطرح شده که در برخی ، ابهام وجود دارد. گاهی اوقات ، علایم ظهوررا به علایم طبیعی وعلایم انسانی تقسیم می کنند. علایم طبیعی آن است که انسان هیچ نقشی درآن ندارد ومربوط به طبیعت است ؛ مثل طلوع خورشید از مغرب و… وعلایم انسانی ، مثل عالم گیر شدن فساد وفتنه در عالم…
در منابع اهل سنت نیزاین علایم آمد ه است که همه آن ها در کتاب الفتن واشراط الساعه ذکر شده است وبرخی از این علایم ، مبهم می باشد.(قادری،1388،ص127)

ابوداوود در سنن خود از ام سلمه روایت کرده که پیامبرص فرمودند:
« فیبایعونه بین الرکن والمقام …؛ مردم با مهدی در بین رکن ومقام بیعت می کنند».
در ادامه روایت آمده است :
فاذا رای الناس ذلک اتاه ابدال الشام وعصائب اهل العراق فیبایعونه بین الرکن والمقام …؛ پس زمانی که مردم آن را دیدند بزرگانی از اهل شام وگروه هایی از اهل عراق به سوی او می آیند وبا مهدی در بین رکن ومقام بیعت می کنند . ابو داوود 1410ق،ج2 ح4286)
یکی ازمواردی که فراوان در کتب اهل سنت وشیعه درباره آخرالزمان مطرح شده « فراگیرشدن ظلم وستم وگسترش هرج ومرج» است.
درروایات متعددی عبارت« کما ملئت ظلما وجورا» وجود دارد که نشانگردونکته است . اول این که ظلم وستم تمام جامعه بشری را فرامی گیرد.

در صحیح بخاری به اسناد خود از ابوموسی نقل می کند که پیامبرص فرمود:
ان بین یدی الساعه ایاما یرفع فیها العلم وینزل فیها الجهل ویکثر فیها الهرج والمرج والقتل ؛ همانا درهنگامه ی قیامت ایامی خواهد بود که درآن ایام ، علم ازبین می رود وجهل سرازیرمی شود وهرج ومرج وقتل زیاد می شود.«ترجمه ماتن»( بخاری ،1401ق،ج8، ص89).
در صحیح بخاری چند حدیث به همین مضمون وبه اسناد مختلف نقل می کند. 4- درصحیح بخاری از ابوهریره از رسول خدا نقل می کند که فرمود: یتقارب الزمان وینقص العمل ویلقی الشح وتظهرالفتن ویکثرالهرج : قالوا یارسول الله ایم هو؟ قال : القتل القتل ؛ نزدیک می شود زمانی که عمل در آن کم می شود وبخل بالا می گیرد وفتنه ها ظاهروهرج زیاد می شود. سوال کردند : یارسول الله ، هرج چیست؟ فرمود: قتل قتل .«ترجمه ماتن»(همان،همان)
5- در صحیح بخاری از ابو هریره نقل کرده که رسول خدا ص فرمود:
ستکون فتن القاعد فیها خیر من الماشی والماشی فیها خیر من الساعی – فمن وجد ملجئا او معاذا فلیعذبه ؛ به زودی فتنه هایی فرا می رسد که نشسته بهتراز ایستاده است وایستاده بهترازراه رونده است وراه رونده بهترازساعی است. پس هرکس پناهگاهی بیابد، هرآینه به آن جا پناه ببرد.«ترجمه ماتن»( بخاری 1401،ج8 ص92)
6-در صحیح مسلم نیز از اسامه نقل شده که پیامبرص فرمود:
هل ترون ما اری انی لاری مواقع الفتن خلال بیوتکم کمواقع القطر؛ آیا می بینید آنچه را من می بینم که فتنه ها دردرون خانه هایتان واقع می شود ؛ مثل محل وقوع قطرات.( مسلم،1932ق، ج8 ص168)

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:41:00 ق.ظ ]