ـ تا چه میزان بانکها واحدهای صنعتی شما را مورد حمایت قرار دادهاند؟
ـ تا چه حد بانکها تسهیلات لازم را برای ادامه فعالیت شرکت فراهم کردهاند؟
ـ تا چه حد از تسهیلات بانکها استفاده کردهاید؟
ـ تا چه میزان ناتوانی در پرداخت بدهی بانکها مانعی بر سر راه توسعه شهرک بوده است؟
۳ـ۳ـ۱ـ۸ـ بازار فروش
هر بازاری که در آن خرید و فروش انجام پذیرد بازار نامیده میشود (داور ونوس، ۱۳۸۴: ۹).
تعریف عملیاتی: این متغیر با سوالهای زیر در سطح سنجش ترتیبی قابل سنجش است.
تا چه حد هزینهی بالای حمل و نقل برای واحد تولیدی مشکلاتی به بار آورده است؟
ـ به نظر شما تا چه حد بعد مسافت تا مبادی فروش بهعنوان مانعی بر سر راه توسعه شهرک صنعتی بوده است؟
ـ تا چه میزان تقاضای درون استانی برای خرید محصولات شرکت شما وجود داشته است؟
ـ تا چه میزان فروش محصولات برای واحد تولیدیتان وجود داشته است؟
ـ در کل در حیطه فروش محصولات تا چه حد موفق بودهاید؟
۳ـ۳ـ۱ـ۹ـ فقدان زیر ساختهای اقتصادی
عکس مرتبط با اقتصاد
عبارت است از تأسیسات و خدماتی است که بهمنظور تأمین نیازهای صنعتی برحسب ضرورت و متناسب با امکانات شرکت ایجاد و مورد بهرهبرداری قرار میگیرند، مانند: تأمین آب و احداث خطوط انتقال و شبکه توزیع آن و مخازن مربوطه، شبکه فاضلاب و شبکه جمع آوری آبهای سطحی، تصفیه آب، تصفیهخانه فاضلاب، معابر عمومی، پارکینگ، فضای سبز، ساختمانهای عمومی و خدمات ضروری و تأسیسات برق شامل: پست انتقال و تبدیل و شبکه توزیع فشار قوی و متوسط و ضعیف و پستهای مربوط، احداث شبکه روشنایی معابر و محوطه شهرک، احداث راه دسترسی به شهرک، خطوط و انتقال و احداث ایستگاه، شبکه توزیع گاز در شهرک و خطوط انتقال تلفن به شهرک. منظور از امکانات شرکت عبارت است از میزان آب یا برق که در زمان معین با توجه به سرمایهگذاریهای انجام شده در اختیار شرکت بوده و آماده برای بهرهبرداری است (اساسنامه شرکتهای شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی: این متغیر با سوالهای زیر در سطح سنجش ترتیبی قابل سنجش است.
ـ تا چه حد واحد صنعتی شما از فنآوریهای برتر و سیستمهای اطلاعرسانی در شهرک صنعتی استفاده کرده است؟
ـ به نظر شما تا چه حد عدم زیرساختهای اقتصادی (آب، برق، گاز، تلفن) باعث مشکلاتی در شهرک صنعتی شده است؟
۳ـ۴ـ جامعه آماری مورد بررسی
۳ـ۴ـ۱ـ جامعه آماری
جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان شرکت شهرک صنعتی و سازمانهای دولتی مربوط به شهر خلخال است که برابر با آمارهای سازمان مذکور تعداد ۲۴۶ نفر است.
۳ـ۴ـ۲ـ حجم نمونه
نمونه آماری عبارت از تعدادی از افراد جامعه است که صفات آن ها با صفات جامعه آماری مشابه بوده و معرف جامعه باشند (سرایی، ۱۳۸۲: ۶۶).
در این تحقیق با توجه به جامعه آماری، کلیه مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی و سازمانهای دولتی مربوطه بهعنوان نمونه انتخاب و در پاسخ دادن به پرسشها شرکت داده شدند.
۳ـ۴ـ۳ـ واحد تحلیل
واحد تحلیل، واحدی است که اطلاعات جمع آوری و خصوصیات آن توضیح داده میشود (دواس، ۱۳۷۶: ۴۱). بر این مبنا واحد تحلیل تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شهرک صنعتی و سازمانهای دولتی شهر خلخال تشکیل میدهند.
۳ـ۴ـ۴ـ شیوه نمونهگیری
در پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، و جامعه آماری مورد مطالعه (واریانس موجود بین شهرک صنعتی، سازمانهای دولتی مربوطه) از روش نمونهگیری طبقهای به شکل متناسب استفاده شده است.
برای تحت پوشش قرار دادن جامعه آماری موردنظر (مدیران و کارکنان) مراحل زیر مورد توجه قرار گرفته است:
الف) تقسیم حجم کل نمونه به نسبت جمعیت در میان طبقات سازمانهای دولتی؛
ب) تقسیم حجم نمونه اختصاص یافته به سازمانهای موجود به نسبت جمعیت در بین کارکنان؛
ج) انتخاب پاسخگو بهشکل تصادفی ساده؛
د) توزیع پرسشنامه در بین کارکنان منتخب؛
۳ـ۵ـ روش و ابزار گردآوری اطلاعات
جهت گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده میشود. جهت تدوین مبانی نظری و پیشینه تحقیق از روش کتابخانهای و جهت گردآوری دادهها از جامعه آماری با بهره گرفتن از پرسشنامه از روش میدانی استفاده میشود.
برای اندازهگیری شاخصهای تحقیق، جمع آوری دادهها و اطلاعات لازم از پرسشنامه که توسط خود محقق ساخته شده استفاده شد، سوالات با عنایت به اهداف تحقیق و ماهیت موضوعی پژوهش حاضر به شکل ۵ گزینهای و بسته در سطوح اندازهگیری رتبهای طراحی شده است.
ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات پرسشنامه است، برای تعیین اعتبار و روایی این پرسشنامه، هر کدام از آن ها پایاسنجی و رواسازی شد.
۳ـ۵ـ۱ـ پرسشنامه عوامل مؤثر بر عدم توسعه شهرک صنعتی
این پرسشنامه شامل ۳۱ سوال میباشد که در آن برای سنجش متغیرهای پرسشنامه از مؤلفه مدل والتون استفاده میشود. سطح اندازهگیری پرسشنامه فاصلهای و براساس مقیاس ۵ درجهای لیکرت میباشد. سوالات این پرسشنامه در جهت مثبت طراحی شده است. این پرسشنامه توسط مدیران، کارکنان، کارمندان تکمیل میشود. و از آنان خواسته میشود تا گویهها را در طول مقیاس ۵ درجهای لیکرت (خیلی زیاد، زیاد، تا حدی، کم، خیلی کم)، مشخص کنند. امتیاز درجههای زیاد، تا حدی، کم به ترتیب ۳ ،۲، ۱ است.
مؤلفههای مدل والتون و سوالات ناظر بر سنجش هر مؤلفه که در این پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته است، بدین شرح میباشد:
۱ـ عامل نیروهای متخصص (سوالات ۱ تا ۵).
۲ـ عامل نوسانات شدید قیمتها (سوالات ۶ تا ۸).
۳ـ عامل حمایت بانکها (سوالات ۹ تا ۱۲).
۴ـ عامل همکاری مسئولین (سوالات ۱۳ تا ۱۵).
۵ـ عامل دسترسی آسان به مواد اولیه (سوالات ۱۶ تا ۱۸).
۶ـ عامل موقعیت جغرافیایی (سوالات ۱۹ تا ۲۰).
۷ـ عامل زیرساختهای اقتصادی (سوالات ۲۱ تا ۲۲).
۸ـ عامل مشکلات فنی (سوالات ۲۳ تا ۲۶).
۹ـ عامل هزینه حمل و نقل (سوالات ۲۷ تا ۳۱).
۳ـ۶ـ تعیین قابلیت اعتبار یا روایی ابزار پژوهش و قابلیت اعتماد یا پایایی پژوهش
۳ـ۶ـ۱ـ اعتبار یا روایی ابزار پژوهش
اعتبار از خواص ابزار سنجش بهشمار میآید که به رابطه ضروری بین مفهوم و معرف میپردازد. سر و کار اصلی اعتبار با این سوال است که آیا واقعاً همان چیزی را میسنجیم که قصد سنجش آن را داریم؟ (بیکر، ۱۳۸۱: ۱۳۸). در پژوهش حاضر از روشهای ارزیابی اعتبار بهشرح زیر استفاده شده است:
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:19:00 ق.ظ ]