آدیدام و همکارانش[۶۶](۲۰۱۱‌)

 

 

نتایج تحقیق آن‌ ها نشان داد که شرکت‌های هندی که سطوح بالاتری از فعالیت‌های هوشمندی رقابتی را نشان داده اند عملکرد مالی بالاتری دارند.

 

 

 

۱۰

 

 

سنگ‌یاپ و همکارانش[۶۷] (۲۰۱۱)

 

 

نتایج تحقیق نشان می‌دهند که هوشمندی رقابتی در این شرکت‌ها در سطحی متوسط قرار دارد و هوشمندی رقابتی تاثیری مثبت بر عملکرد شرکت دارد.

 

 

۲-۲-۲-تحقیقات انجام شده در داخل
یکی از تحقیقات انجام شده در ایران در زمینه‌ی هوشمندی رقابتی پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی روشنی مقدم(۱۳۸۴) با عنوان طراحی مدلی برای اندازه‌گیری هوشمندی رقابتی و پیاده سازی ان در یک سازمان به شکل نمونه اشاره کرد. وی در تحقیق خود با بررسی و مقایسه‌ی مدل‌های هوشمندی رقابتی که توسط صاحب نظران گوناگون ارائه شده است، مدل هوشمندی رقابتی خود را پیشنهاد نمود. این مدل مشتمل بر چهار بخش می‌باشد: برنامه ریزی و ارزیابی که خود شامل: برنامه ریزی و طرح ریزی، اندازه‌گیری هوشمندی رقابتی و ارزیابی اثربخشی آن می‌باشد. بخش دوم، عملیات اجرایی هوشمندی رقابتی شامل: شناسایی نیازهای اطلاعاتی، جمع‌ آوری داده ها و انتشار اطلاعات و بخش سوم، ذخیره‌سازی و سازماندهی داده‌ها و اطلاعات و بخش چهارم، بکارگیری دانایی. سپس بر اساس مدل پیشنهادی پرسش‌نامه ای طراحی نموده و آن را در میان مدیران شرکت سردساز خودرو توزیع نمود و در نهایت سطح هوشمندی رقابتی را دراین شرکت پایین ارزیابی نمود(روشنی مقدم،۱۳۸۴).
تحقیق دیگر در این زمینه پایان نامه‌ی رحیمی(۱۳۸۶) از سازمان مدیریت صنعتی است. وی در این تحقیق به بررسی رابطه‌ی بین تفکر استراتژیک و هوشمندی رقابتی در سه شرکت پارس خودرو، سایپا یدک و صنایع خودرو سازی(ساصد) پرداخت. برای این منظور از دو پرسش‌نامه‌ی تفکر استراتژیک و هوشمندی رقابتی استفاده نمود. جامعه‌ی آماری این تحقیق مدیران ارشد صنایع خودروسازی است. در این تحقیق رابطه‌ی معنی داری بین تفکر استراتژیک و هوشمندی رقابتی تایید نگردید. این بدین معنی است که چنانچه مدیران از نظر تفکر استراتژیک به بلوغ فکری رسیده باشند، نمی‌توان گفت که لزوما سازمان آن‌ ها در فضای رقابتی نیز از جایگاه بالاتری برخوردار است(رحیمی،۱۳۸۶)
تحقیق دیگری که در زمینه‌ی هوشمندی رقابتی انجام شده است، پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پور هاشمی(۱۳۹۰) با عنوان بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی بر استراتژی بازاریابی شرکت در صنعت کاشی و سرامیک استان یزد می‌باشد. جامعه‌ی موردبررسی در این پژوهش مدیران ۳۱ شرکت کاشی در استان یزد می‌باشند که از این تعداد ۲۸ شرکت، به صورت تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل فرضیه‌های مطرح شده، از روش‌های آماری مختلف همانند: آزمون مقایسه میانگین دو جامعه‌ی مستقل، آزمون مقایسه میانگین چند جامعه، ضریب همبستگی و غیره استفاده شده است که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل حاکی از آن است که بین وضعیت هوشمندی رقابتی موجود و جهت‌گیری استراتژی بازاریابی شرکت رابطه‌ی معنی داری وجود دارد.
یکی دیگر از تحقیقات انجام شده پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی رزمجو(۱۳۹۰) می‌باشد. وی در این تحقیق به بررسی تاثیر هوش رقابتی بر خلق مزیت رقابتی در شرکت مپنا مویلر پرداخته شده است. مدل نهایی در این پژوهش شامل سه عامل اصلی هوشمندی رقابتی، عوامل استراتژیک و عملکرد رقابتی می‌باشد. جامعه‌ی آماری در این پژوهش، کلیه‌ مدیران و کارشناسان شرکت مپنا مویلر بوده است. روش گردآوری داده‌های این پژوهش پرسشنامه است که براساس مولفه‌های هر یک از متغیرهای پژوهش طراحی شده است. داده‌های جمع‌ آوری شده با بهره گرفتن از تحلیل عاملی، تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر تحلیل شده‌اند. نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات حاکی از این است که بین هوشمندی رقابتی و عملکرد رقابتی رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
یکی دیگر از تحقیقات انجام شده در ایران مقاله مشبکی و زنگویی نژاد (۱۳۸۷) با عنوان “طراحی هوشمندی رقابتی مبتنی بر هوشمندی ساختاری-سازمانی” است. در این تحقیق هوشمندی رقابتی پایدار را مبتنی بر چهار نوع هوشمندی شامل:” هوشمندی ساختاری –سازمانی ، هوشمندی اجتماعی استراتژیک ، هوشمندی تکنولوژی و هوشمندی بازار” معرفی کرده است. برای دستیابی به این نتیجه محققین هوشمندی رقابتی را بر اساس سه متغیر افزایش مستمر درآمد، کاهش مستمر هزینه و عملکرد بالا-اثربخشی مدیریتی ارزیابی کرده‌اند و با بررسی تحقیقات گذشته معیارهایی را برای ارزیابی چهار هوشمندی مذکور مشخص نموده و سپس به بررسی رابطه‌ی بین هوشمندی رقابتی و چهار هوشمندی دیگر پرداختند که در نهایت به این نتیجه رسیدند که چهار هوشمندی به طور مثبت با یکدیگر همبستگی داشته و هم افزایی آن‌ ها بر هوشمندی رقابتی پایدار شرکت‌ جهت دستیابی به مزیت رقابتی تاثیر دارد(مشبکی و زنگویی نژاد،۱۳۸۷)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
در تحقیقی دیگر که توسط پیرایش و علی پور (۱۳۹۱) انجام شده است به بررسی رابطه‌ی هوش رقابتی و اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی در بین بانک‌های دولتی و خصوصی استان زنجان پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شعب بانک‌های دولتی و خصوصی مستقر دراستان زنجان بودند که تعداد آنها معادل ۱۵۶ نفر بود، ازاین تعداد ۱۱۰ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌های پژوهش شامل پرسش‌نامه هوش رقابتی واثربخشی بازاریابی بود. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی( میانگین، انحراف استاندارد و …) و از آمار استنباطی (آزمون تی، آزمون ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون دو متغیره و تحلیل رگرسیون چندگانه وآزمون فریدمن) استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین هوش رقابتی و اثربخشی بازاریابی در بین بانک‌های دولتی و خصوصی استان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به تحلیل رگرسیون مؤلفه‌های فرصت‌های بازار، آگاهی از آسیب پذیری کلیدی سازمان، آگاهی از مخاطرات رقبا، آگاهی از تهدیدات رقبا به ترتیب بیشترین تأثیر را بر اثربخشی بازاریابی داشته اند. نتایجاین تحقیق نشان می‌دهد که بین میزان توجه به هوش رقابتی در بانک‌های خصوصی و دولتی تفاوت معناداری وجود ندارد و همچنین بانک‌های خصوصی نسبت به بانک‌های دولتی از اثربخشی بازاریابی بالاتری برخوردارند.
از دیگر تحقیقات انجام شده می‌توان به مقاله‌ی دولت آبادی، زینعلی و شکرچی زاده(۱۳۹۰) اشاره کرد. در این مقاله به بررسی میزان تاثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی سازمان در شرکت‌های موجود در شهرک علمی تحقیقاتی شهر اصفهان پرداخته شده است. اطلاعات مورد نیاز با بهره گرفتن از پرسش‌نامه جمع‌اوری شده و از طریق نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفته شده است. نتایج تحلیل حاکی از این است که استفاده از یک برنامه‌ی هوشمندی رقابتی سبب دستیابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبا می‌شود و تضمین کننده‌ی بقای سازمان است. به عبارت دیگر، برنامه ریزی و تمرکز، جمع‌ آوری و تجزیه و تحلیل و انتشار و ارزیابی اطلاعات سبب تقویت قدرت رقابتی شرکت به منظور کسب موقعیت برتر در بازار می‌شود.
تحقیقی دیگر توسط طبرسا، رضاییان و نظری پور تحت عنوان طراحی و تبیین مدل هوشمندی رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی در سازمان‌های دانش بنیان انجام شده است. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی بر اساس مولفه های سازمان‌های دانش بنیان می‌باشد. واحد تجزیه وتحلیل و جامعه‌ی آماری این تحقیق شامل استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سطح استان لرستان است. حجم نمونه‌ی انتخابی بر اساس یک قاعده به منظور انجام تحلیل عاملی تاییدی ۳۳۰ تخمین زده شده است. تحلیل یافته‌های بخش ساختاری مدل، نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از مزیت رقابتی در سازمان‌های دانش بنیان از طریق سازه‌ی هوشمند سازی تبیین می‌شود. هم ‌چنین جوامع دانشی و استراتژی‌های دانش با ضرایب اثر ۲۹٫ و ۲۵٫ به ترتیب مهم‌ترین مولفه‌های اثر گذار بر هوشمندی سازمانی شمرده می‌شود.
یکی دیگر از تحقیقات انجام شده مقاله‌ی مشبکی، رضوانیان زاده و خرمگاه(۱۳۹۰) تحت عنوان سنجش و بهبود سطح هوشمندی رقابتی در شرکت‌های خودروسازی با بهره گرفتن از الگوی QFD می‌باشد. در این تحقیق که در یک شرکت خودروسازى انجام گرفته است، وضعیت هوش رقابتى با بهره گرفتن از پرسش‌نامه‌ای هفت بعدى و توزیع آن در بین ۸۲ نفر از مدیران این شرکت بررسى شده و شاخص‌هایى را که داراى اهمیت بالا و از نظر عملکردى ضعیف بوده است را به عنوان شاخص هاى بحرانى وارد خانه کیفیت کرده و با بهره گرفتن از نظرات خبرگان و متخصصّان، شاخص هایى را به منظور بهبود آن‌ ها ارائه نموده است که مهم ترین این شاخص ها عبارتند از: تجمیع صنایع قطعه سازى و مشارکت با قطعه سازان بزرگ خارجى براى تولید و عرضه قطعات، آموزش کارکنان با توجه به استانداردهاى تولید جهانى، بکارگیرى فن‌آورى‌هاى کمى و کیفى شبکه‌هاى تولید انعطاف پذیر، استفاده از راهبرد همکارى با شرکت‌هاى معتبر جهانى، ارائه خدمات فنى و آزمایشگاهى به تأمین کنندگان.
دکتر رضایی دولت آبادی، قندهاری و امیری (۱۳۹۰) در مقاله‌ای به بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی بر نوآوری در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان پرداخته‌اند. در این تحقیق به منظور جمع‌ آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استفاده شده است و سپس داده‌های جمع‌ آوری شده توسط نرم افزار لیزرل تحلیل شده‌اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که استفاده از هوشمندی رقابتی منجر دستیابی به نو‌آوری شده و بقای سازمان را تامین می‌کند. به عبارت دیگر، برنامه ریزی و تمرکز، جمع‌ آوری، تحلیل و ارزیابی وانتشار اطلاعات، نوآوری را در سازمان به منظور رسیدن به مزیت رقابتی تقویت می‌کند.
الوانی، بیگی نیا و همتی مهاجر(۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی رابطه‌ی ساختار سازمانی با هوش سازمانی پرداختند. متغیرهای تحقیق شامل ساختار سازمانی(رسمیت، پیچیدگی، تمرکز) و هوش سازمانی(بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق وبه کارگیری دانش) بوده است. داده‌های تحقیق با بهره گرفتن از دو پرسش‌نامه‌ی ساختار سازمانی رابینز و هوش سازمانی آلبرخت، جمع‌ آوری شده است. این تحقیق در سازمان‌های دولتی استان لرستان انجام شده است. نتایج جاصل از تحلیل آزمون فرضیه‌ها، وجود رابطه‌ی قوی و معکوس بین مولفه‌های ساختار سازمانی و هوش سازمانی را تایید کرده‌اند. بر اساس نتایج این تحقیق می‌توان ادعا کرد سازمان‌های دارای ساختار سازمانی ایستا(دارای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز بالا) و سازمان‌های دارای ساختار سازمانی پویا (دارای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز پایین) از هوش سازمانی بیشتری برخوردارند.
چاوشی و جوادی پور(۱۳۹۱) در مقاله‌ای به بررسی رابطه‌ی بین هوشمندی رقابتی و عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران پرداخته‌اند. برای این منظور، شرکت های بازار اول در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی ۵ ساله ۸۳- ۸۷ ، به عنوان جامعه آماری انتخاب شده‌اند. در این پژوهش سعی شده است با بهره گیری از روش شناسی ارائه شده توسط دانشکده مدیریت فرانسه، میزان هوشمندی رقابتی شرکت ها سنجیده شود و رابطه آن با شاخص‌های مالی به دست آمده از صورت های مالی شرکت ها تجزیه وتحلیل ‌گردد. در این تحقیق برای طبقه بندی و تفسیر داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از روش‌های آمار استنباطی، نظیر آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج تحلیل‌های آماری این تحقیق، بیانگر وجود رابطه‌ی مثبت و معنادار هوشمندی رقابتی و ابعاد آن با عملکرد شرکت می‌باشد.
جدول(۲-۴): خلاصه‌ی نتایج تحقیقات انجام شده داخلی در ارتباط با موضوع تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف محقق نتیجه تحقیق
۱ روشنی مقدم
(۱۳۸۴) ارزیابی سطح هوشمندی شرکت سردساز خودرو
۲ رحیمی
(۱۳۸۶) در این تحقیق رابطه‌ی معنی داری بین تفکر استراتژیک و هوشمندی رقابتی تایید نگردید. این بدین معنی است که چنانچه مدیران از نظر تفکر استراتژیک به بلوغ فکری رسیده باشند، نمی‌توان گفت که لزوما سازمان آن‌ ها در فضای رقابتی نیز از جایگاه بالاتری برخوردار است.
برای

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:54:00 ق.ظ ]