محقق

 

ویزگی ها

 

 

 

مقیمی (۱۳۷۷)

 

۱ـ سازمان را شرح می دهد.
۲ ـ یک سازمان را از سایر سازمانها جدا می کند.
۳ ـ در طول زمان نسبتا با دوام است.
۴ ـ افراد از آن اثر می پذیرند و هدایت می شوند.

 

 

 

تاگی یوری[۱۳۴] (۱۹۸۸)

 

۱ ـ به وسیله اعضاء تجربه می شود.
۲ ـ بر روی رفتار آنان تاثیر می گذارد.
۳ ـ می تواند بر حسب ارزشهای ویژه یا ارزشهای اعتقادی سازمان تعریف شود.

 

 

 

موران[۱۳۵] و هوی[۱۳۶] (۱۹۹۸، ۲۷)

 

۱ ـ اشاره به کل سازمان دارد.
۲ ـ به جای یک اصطلاح ارزشی یک اصطلاح توصیفی است.
۳ ـ مبتنی بر ادراک دسته جمعی اعضاء سازمان است.
۴ ـ بر نگرش و رفتار اعضاء سازمان تاثیر می گذارد.

 

 

 

منون[۱۳۷] ( ۱۹۹۷، ۳)

 

۱ ـ ساختمند در مقابل غیر ساختمند.
۲ ـ حمایت در مقابل فقدان حمایت
۳ ـ عدم تمرکز در مقابل تمرکز
۴ ـ رویکرد حل مسئله در مقابل رویکرد موقعیتی با اختیار
۵ ـ هدفهای عملکردی بالا در مقابل اهداف عملکردی پایین
۶ ـ متقائد کردن از طریق تخصصی در مقابل اجبار
۷ ـ کار همکارانه در مقابل رویکرد رقابتی
۸ ـ تناسب وظایف کارمند در مقابل فقدان تناسب وظایف
۹ ـ ریسک پذیری در مقابل آسایش خاطر از کار ثابت
۱۰ ـ مصالحه در مقابل قرارداد یکطرفه

 

 

 

لی فام(۱۹۹۰، ۱۳۹)

 

۱ ـ اصطلاح توصیفی است: جو سازمانی بیانگر ادراک اعضاء از پاسخگویی به سوالاتی از قبیل زیر است: آیا سازمان به خلاقیت و نوآوری بها می دهد؟ آیا سازمان براساس عملکرد پاداش می پردازد یا نه؟
۲ ـ پایداری نسبی: جو عبارت است از کیفیت نسبتا پایدار محیط که معلمان آن را تجربه کرده، بر رفتار آنان تاثیر گذاشته و مبتنی بر ادراک جمعی رفتار در مدرسه می باشد. جو سازمانی به مرور زمان در میان اعضای سازمان شکل می گیرد و برای ایجاد تغییر در آن به زمان نسبتا طولانی نیاز است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳ ـ حالتی ادراک شونده دارد: حالتی ادراک شونده دارد: بر خلاف فرهنگ سازمانی که به خود سازمان مربوط و با تغییر و جابجایی اعضاء، فرهنگ آن همچنان دست نخورده می ماند، جو سازمانی به اعضای آن مربوط و بازتاب ادراکات اعضاء از کیفیت درونی سازمان است.
۴ ـتمایز بخشی: یعنی صرفنظر از اهداف سازمان، سبک مدیریت، تخصص کارکنان و … جو سازمانی نیز موجب تمایز مدارس از یکدیر می گردد و در نتیجه نتایج کارها و فعالیتهای مدرسه را تحت تاثیر قرار می دهد.
۵ ـ پویایی: جو سازمانی به عنوان یک نظام روان شناختی با ابعاد دیگر سازمان از جمله ساختار سازمانی، تکنولوژی، سبک مدیریت، و … در ارتباط متقابل است . به عبارت دیگر، هر تغییری در دیگر ابعاد سازمان موجب تغییر و واکنش در جو سازمانی می گردد.

 

 

 

مقیمی
( ۱۳۷۷، ۱۷۰)

 

۱ ـ میزان استقلال فردی که به اعضاء سازمان داده شده است.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:43:00 ب.ظ ]