۱-۷-۲- متغیرهای پژوهش ۱۱
۱-۷-۳- جامعه آماری و نمونه پژوهش ۱۲
۱-۷-۴- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ۱۳
۱-۸- استفاده‌ کنندگان از نتایج پژوهش ۱۴
۱-۹- تعریف واژه‌های کلیدی ۱۴
۱-۱۰- ساختار پایان نامه ۱۶
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش ۱۷
۲-۱- مقدمه ۱۸
۲-۲- مبانی نظری پژوهش ۱۸
۲-۲-۲- سرمایه گذاری ۱۸
۲-۲-۲- تأمین مالی ۲۱
۲-۲-۳- کیفیت گزارشگری مالی ۲۵
۲-۲-۴- کیفیت گزارشگری مالی، ارزش وثیقه شرکت ها، تصمیم های تأمین مالی و سرمایه گذاری ۳۳
۲-۳- پیشینه پژوهش ۳۸
۲-۳-۱- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور ۳۸
۲-۳-۲- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور ۴۷
۲-۴- خلاصه فصل ۵۳
فصل سوم: روش اجرای پژوهش ۵۵
۳-۱- مقدمه ۵۶
۳-۲- فرضیه‌های پژوهش ۵۷
۳-۳- تعریف و اندازه گیری متغیرهای پژوهش ۵۸
۳-۴- جامعه و نمونه آماری ۶۱
۳-۵- روش گردآوری داده‌ها ۶۲
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها ۶۲
۳-۶-۱- مدل رگرسیونی مورد استفاده و آزمون معناداری ضرایب ۶۳
۳-۶-۲- آزمون ریشه واحد در داده‌های ترکیبی ۶۵
۳-۷- خلاصه فصل ۶۶
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها ۶۷
۴-۱- مقدمه ۶۸
۴-۲- یافته های پژوهش ۶۸
۴-۲-۱- آمار توصیفی ۶۸
۴-۳- خلاصه فصل ۷۹
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها ۸۱
۵-۱- مقدمه ۸۲
۵-۲- مروری بر نتایج به دست آمده از پژوهش ۸۲
۵-۳- محدودیت‌های پژوهش ۸۴
۵-۴- پیشنهادهای پژوهش ۸۵
۵-۴-۱- پیشنهادهای کاربردی پژوهش ۸۵
۵-۴-۲- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ۸۶
۵-۵- خلاصه فصل ۸۶
منابع و مآخذ ۸۸
فهرست جداول
عنوان جدول صفحه
جدول ‏۴‑۲- خلاصه نتایج ضرایب همبستگی پیرسون ۷۰
جدول ‏۴‑۳- نتایج حاصل از آزمون پایایی متغیرهای پژوهش ۷۲
جدول ‏۴‑۴- نتایج آماری حاصل از مدل دیچاو و دیچو ۷۳
جدول ‏۴‑۵- خلاصه نتایج آماری فرضیه اول ۷۴
جدول ‏۴‑۶- خلاصه نتایج آماری فرضیه دوم ۷۷
جدول ‏۴‑۷- خلاصه نتایج آماری فرضیه سوم ۷۹

چکیده
بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و تأمین مالی و سرمایه ­گذاری در شرکت­های پذیرفته شده در بورس ارواق بهادار تهران
به­وسیله:
علی قلی­پور
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی، ارزش دارایی­ های وثیقه­ای، تأمین مالی و سرمایه ­گذاری در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. از این­رو، پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که: آیا بین کیفیت گزارشگری مالی، ارزش دارایی­ های وثیقه­ای، تأمین مالی و سرمایه ­گذاری شرکت­ها رابطه معناداری وجود دارد؟ به همین منظور، از معیار کیفیت اقلام تعهدی جهت اندازه ­گیری کیفیت گزارشگری مالی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستند و نمونه آماری شامل ۶۵ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که در طی سال­های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ مورد بررسی قرار گرفته است. از تحلیل آماری رگرسیون خطی چند متغیره برای آزمون فرضیه ­های پژوهش استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان­دهنده آن است که متغیر کیفیت گزارشگری مالی به­عنوان یک متغیر شبه­تعدیل­گر بر رابطه بین تغییرات در ارزش وثیقه شرکت­ها و تأمین مالی آن­ها ایفای نقش می­ کند. با این وجود متغیر کیفیت گزارشگری مالی به­عنوان یک متغیر تعدیل­کننده بر رابطه بین تغییرات در ارزش وثیقه شرکت­ها و سرمایه ­گذاری آن­ها ایفای نقش نمی­ کند. همچنین، نتایج آزمون فرضیه ­ها نشان داد که بین کیفیت گزارشگری مالی و تغییرات در ارزش وثیقه شرکت­ها رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
واژه­ های کلیدی: ارزش وثیقه، کیفیت اقلام تعهدی، تأمین مالی، سرمایه ­گذاری.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

فصل اول: کلیات پژوهش

۱-۱- مقدمه
رشد و دگرگونی سریع روابط اقتصادی، منجر به رقابت شدیدی در عرصه تجارت، صنعت و سرمایه ­گذاری شده است. لذا شرکت­ها برای بقاء و گسترش فعالیت­های خود، نیاز به انجام سرمایه ­گذاری­های مناسب و به موقع دارند. حسابداری نیز در واکنش به این تغییرات به منظور تأمین نیازهای مختلف استفاده­کنندگان از اطلاعات، ناگزیر از تغییر می­باشد. به بیان دیگر، نیازهای اطلاعاتی جدیدی که بر اثر تغییر در محیط حسابداری برای استفاده­کنندگان اطلاعات مالی پدید می­آید، تغییر در بنیان­های حسابداری یا تدوین اصول و استانداردهای اندازه ­گیری، گزارشگری با کیفیتی بهتر و همچنین افزایش میزان اطلاعاتی که لازم است افشا شود را ضروری می­سازد. در این راستا، گزارشگری مالی به­ طور بالقوه، مکانیزم سودمندی برای مدیران در جهت برقراری ارتباط با سرمایه ­گذاران و اعتباردهندگان است. با این وجود، این فرایند تا زمانی­که شرایط زیر وجود دارد، ناقص است:
عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

مدیران نسبت به سرمایه ­گذاران و اعتباردهندگان در رابطه با عملیات و راهبردهای تجاری شرکت، اطلاعات بیشتری دارند؛

انگیزه­های مدیران با علایق سرمایه ­گذاران و اعتباردهندگان به­ طور کامل منطبق نیست؛

ضوابط حسابداری و حسابرسی ناقص هستند (هیلی[۱] و پالپو[۲]، ۱۹۹۳).
حسابداری

 

از سوی دیگر، مشکلات نمایندگی در نتیجه تضاد منافعی که میان اعتباردهندگان، سهامداران و مدیران وجود دارد، ایجاد می­ شود. وجود چنین تضاد منافعی باعث ایجاد مسائل و مشکلات نمایندگی و در نهایت منجر به هزینه­ های نمایندگی شده که به شرکت و ذی­نفعان آن منتقل می­ شود. در همین راستا، هزینه­ های نمایندگی ناشی از تلاش­ های مالکان و اعتباردهندگان برای کنترل مدیران، اغلب قابل[۳] توجه و بااهمیت است. از سوی دیگر، مدیران نیز مایلند ثابت کنند که آنان نسبت به منافع سهامداران و اعتباردهندگان مسئول بوده و به دنبال افزایش ثروت سهامداران و بازپرداخت منابع استقراضی از اعتباردهندگان به آن­ها هستند (جنسن[۴]، ۱۹۸۶). بنابراین، با توجه به گسترش شرکت­ها و نیاز به منابع مالی گسترده برای انجام سرمایه ­گذاری به­وسیله آن­ها، وام­هایی که شرکت­ها از اعتباردهندگان دریافت می­ کنند یکی از منابع اصلی تأمین وجوه مورد نیاز شرکت­ها است. همان­گونه که پیش­تر آمد، بین گروه­های مدیران، سهامداران و اعتباردهندگان تضاد منافع وجود دارد؛ در همین راستا، اعتباردهندگان برای ارائه منابع مالی به شرکت­ها معمولاً از آن­ها وثیقه دریافت می­ کنند و یا این که میزان دارایی­ های آن­ها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می­دهند. از طرف دیگر، شرکت­ها سعی بر آن دارند تا از طریق گزارشگری مالی شفاف و با کیفیت حسن نظر خود را به سایر گروه­ها نشان دهند. در همین راستا، این پژوهش با این هدف انجام شده است که این موضوع را بررسی قرار دهد که آیا بین کیفیت گزارشگری مالی و ارزش دارایی­ های وثیقه­ای رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ به عبارت دیگر، این پژوهش این موضوع را مورد بررسی قرار می­دهد که آیا شرکت­هایی که از وثیقه­های کمتری برخوردارند، از کیفیت گزارشگری مالی به­عنوان یک معیار جایگزین استفاده می­ کنند یا خیر؟ افزون­بر این، رابطه بین تغییرات در ارزش دارایی­ های وثیقه­ای و تصمیم­های تأمین مالی و سرمایه ­گذاری شرکت­ها را در دو گروه شرکت­های با کیفیت گزارشگری مالی بالا و پایین مورد بررسی قرار می­دهد.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
در ادامه این فصل در بخش (۱-۲) مسأله پژوهش بیان شده است. بیان مسأله پژوهش در خصوص پی بردن به اهمیت و ارزش پژوهش و شناسایی اهداف پژوهش که به ترتیب در بخش­های (۱-۳) و (۱-۴) بیان شده ­اند، کمک بسیار می­نماید. در ادامه سؤالات پژوهش (بخش ۱-۵) و فرضیه ­های پژوهش (بخش ۱-۶) بیان شده است. در بخش (۱-۷) روش پژوهش شامل روش گردآوری داده ­ها، متغیرهای پژوهش، جامعه آماری و نمونه پژوهش و روش آزمون فرضیه ­ها ارائه گردیده است. در بخش (۱-۸) استفاده­کنندگان از نتایج پژوهش، و در بخش (۱-۹) واژه­ های کلیدی این پژوهش تعریف شده ­اند. در نهایت، بخش (۱-۱۰) ساختار کلی این پایان نامه در فصل­های باقیمانده را تشریح می­ کند.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:01:00 ق.ظ ]