فرم شماره ۱
فرم طرح تحقیق
درخواست تصویب موضوع پایان نامه
کارشناسی ارشد
عنوان پایان نامه :
مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال ۳۵ تا ۵۰ سال
نام و نام خانوادگی :
محمد درخشانی
رشته :
تربیت بدنی
باسمه تعالی
این قسمت توسط حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه پر می شود.

شماره:
تاریخ:
پیوست:
فرم طرح تحقیق
کارشناسی ارشد¢
درخواست تصویب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد
توجه: این فرم بامساعدت و هدایت استاد راهنما تکمیل شود.
عنوان تحقیق به فارسی:
مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال ۳۵ تا ۵۰ سال
عنوان تحقیق به انگلیسی:
The Comparison of Estimate 10-Years Coronary Artery Disease Risk in Actives and non-Actives Males (35-50 Yrs.)
۱٫اطلاعات مربوط به دانشجو

نام: محمد نام خانوادگی: درخشانی
شماره دانشجویی: ۹۱۰۸۴۱۷۲۸
رشته تحصیلی: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزش مقطع: کارشناسی ارشد
دانشکده:
دوره: تاریخ و سال ورود: ۱۳۹۱
نشانی پستی در میبد: تلفن: ۰۹۱۳۳۵۷۵۷۲۹
نشانی پستی در شهرستان :
۲٫اطلاعات مربوط به استاد راهنما
نام: اردشیر نام خانوادگی: ظفری
تخصص اصلی: فیزیولوژی ورزش تخصص جنبی: فیزیولوژی ورزش بالینی
آخرین مدرک تحصیلی (دانشگاهی /حوزوی): دکتری تخصصی
رتبه دانشگاهی: استادیار پایه ۱۱ سمت:
سنوات تدریس(کارشناسی ارشد/دکترا): ۴ نحوه همکاری: تمام وقتᇫنیمه وقتᇫمدعوᇫ
نشانی: تلفن: ۰۹۱۲۳۰۸۴۶۴۹
تعداد پایان نامه های کارشناسی ارشد راهنمایی شده: ۱۰
دانشگاه آزاد اسلامی:——– سایر دانشگاه ها: ——–
تعداد پایان نامه های کارشناسی ارشد در دست راهنمایی:
دانشگاه آزاد اسلامی: سایر دانشگاه ها: ——
۳٫اطلاعات مربوط به استادان مشاور:
الف) استاد مشاور اول:
نام: نام خانوادگی:
تخصص اصلی: رتبه دانشگاهی:
شغل: محل خدمت:
تعداد پایان نامه ها و رساله های راهنمایی شده(کارشاسی ارشد/دکترا):
پایان نامه ها و رساله های در دست راهنمایی(کارشناسی ارشد/دکترا):
۴٫ اطلاعات مربوط به پایان نامه
۱-الف:عنوان پایان نامه: مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال ۳۵ تا ۵۰ سال
فارسی< غیر فارسیᇫ
ب: نوع کار تحقیقاتی:
بنیادی۱ᇫ نظری۲ᇫ کاربردی۳<
پ: تعداد واحد پایان نامه: ۶
ت: پرسش اصلی تحقیق(مساله تحقیق):
آیا احتمال خطر ده ساله بروز بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال ۳۵ تا ۵۰ سال
متفاوت است ؟
۵٫ بیان مساله (تشریح ابعاد،حدود مساله، معرفی دقیق مساله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش های تحقیق، منظور تحقیق)
۵-۱- ابعاد و حدود مساله
سلامتی انسان تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. وراثت، محیط ، بهداشت و شیوه زندگی از مهم‌ترین آن‌ ها است. به موازات رشد سریع فناوری وگسترش شهرنشینی وصنعتی شدن جوامع بشری به ویژه در اواخر هزاره دوم و با کاهش فعالیت های بدنی، تغییر نوع تغذیه، افزایش فشارهای روانی و در مجموع تغییر در شیوه زندگی؛ درمیزان ابتلا و میزان مرگ و میر و عوارض ناشی از بیماری های عروق کرونر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نظیر ایران افزایش قابل توجهی مشاهده ‌شده است. آمارها نشان می دهد که شیوع بیماری های عروق کرونر و مرگ و میر ناشی از آن درایران رو به افزایش است. این درحالی است که براساس اطلاعات اخیر، شمار مرگ های ناشی از بیماری های عروق قلبی در آستانه هزاره سوم به میزان تقریباً ۲۰% کاهش یافته است. بیماری های عروق قلبی هم چنان به عنوان علت شماره یک مرگ وناتوانی درکشورهای خاورمیانه، از جمله ایران مطرح است، به گونه‌ای که حدود ۴۰% تمام مرگ ها ناشی از این عارضه است. درعین حال، بیماری عروق قلبی بیشترین میزان مرگ و میر، ناتوانی و باراقتصادی را نسبت به دیگر بیماری‌ها باعث می‌شود. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ بیماری‌های عروق قلبی وبه ویژه‌ آترواسکلروز در سراسر جهان سردسته بیماری هایی خواهند بود که کارایی وعمر مفید افراد را به دلیل از کارافتادگی‌ ومرگ‌ زودرس‌ کاهش‌ می‌دهند. درسال‌های‌ اخیر، اگر چه موفقیت‌های ‌چشمگیری‌ درکاهش عوارض ومرگ و میر ناشی ازحوادث حاد کرونر حاصل شده است. با این حال، امکان درمان فرایند زمینه‌ ساز (یعنی‌ آترواسکلروز) و پیشگیری ازعوارض آن چالش بزرگی برای پژوهشگران محسوب می شود.
عکس مرتبط با اقتصاد
جمع بندی اطلاعات به دست آمده از مطالعات مشاهده ای ، مداخله ای واپیدمیولوژیک نشان می دهد که چندین عامل خطرزای شناخته شده باگسترش وافزایش بیماری‌های عروق قلبی وتسریع فرایندآترواسکلروز مرتبط هستند. درمیان این عوامل‌ متغیرهایی ‌نظیر وراثت، سن، جنس، مصرف دخانیات، پرفشاری‌خون، اختلالات لیپیدی، عدم فعالیت بدنی،‌ چاقی و دیابت تحت‌عنوان‌عوامل‌ خطرزای‌ عمده بیماری‌های عروق قلبی مطرح‌ می‌باشند. عواملی نظیر وراثت، سن وجنس در گروه غیرقابل اصلاح وعوامل مهم دیگر نظیر پرفشاری خون، استعمال دخانیات، اختلالات لیپیدی، دیابت و عدم فعالیت بدنی در گروه قابل اصلاح قرار دارند. لذا تغییر درشیوه زندگی عامل مهم ومؤثری در تعدیل و اصلاح این عوامل محسوب می شود.
چاقی، به ویژه چاقی شکمی، با مقاومت به انسولین، هیپرتری گلیسریدمی، دیس لیپیدمی و هیپرتانسیون همراه است. شاخص توده بدن معیاری است که به طور گسترده برای برآورد چاقی مورد استفاده قرار می گیرد. نمایه توده بدن، مقیاسی برای اندازه گیری درصد چربی بدن است که بر اساس قد و وزن محاسبه می شود. افراد با چاقی شکمی بیش از افراد چاق متناسب در معرض ابتلا به بیماری های عروق قلبی قرار دارند. اگر چه چاقی به خودی خود، با بروز بیماری های دیگر همراه است اما این همراهی زمانی بیشتر می شود که چربی در قسمت تنه و به خصوص نواحی جداری باشد. هم ژنتیک و هم فاکتورهای محیطی، بر ظهور و پیشرفت چاقی و توزیع چربی بدن موثرند. ورزش و فعالیت بدنی بر کاهش وزن و درمان چاقی شکمی نقش دارند. یافته های پژوهشی نشان داد که بروز بیماری های عروق قلبی در دارندگان نمایه ی توده بدن بیشتر از ۳۰ بین ۲/۶ و ۷/۴ برابر، بیشتر از افراد با نمایه ی توده ی بدن کمتر از ۲۵ بود. ورزش مهم ترین عامل سوزاندن انرژی بدن است و مردم با انجام آن میزان متابولیسم بدنشان را به ۱۰ برابر بیشتر از روزهای معمولی می رسانند. این سوزاندن کالری در ورزش هایی که ماهیچه های بیشتری از بدن در آن شرکت داده می شوند؛ مانند تند راه رفتن، دویدن و شنا بیشتر است.
دو دسته از لیپوپروتئین ها که در ارتباط نزدیک با بیماری سرخرگ کرونر می باشند شامل لیپوپروتئین کم چگال کلسترول و لیپوپروتئین پرچگال کلسترول هستند. دیس لیپیدمی همراه با بیماری های عروق قلبی به طور اولیه با ویژگی های هایپرتری گلیسریدمی و سطوح پایین لیپوپروتئین پرچگال کلسترول و افزایش لیپوپروتئین کم چگال کلسترول و کلسترول تام شناسایی می شود. دیس لیپیدمی و مقاومت انسولین با افزایش چربی بدن بویژه چربی احشایی همراه است. افزایش تری گلسیرید خون مساوی یا بیشتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر و کاهش لیپوپروتئین پرچگال کلسترول کمتر از ۴۰ در مردان و کمتر از ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر در زنان شاخصی برای بیماری های عروق قلبی است. تاثیر ورزش بر لیپیدها و لیپوپروتئین ها شناخته شده است. افراد فعال دارای میزان بیشتری از لیپوپروتئین پرچگال کلسترول و میزان کمتری از تری گلسیرید و لیپو پروتئین کم چگال کلسترول در مقایسه با افراد کم تحرک یا بی تحرک هستند. تمرینات ورزشی باعث افزایش توانایی بافت ماهیچه ای در جذب و اکسید کردن اسید های چرب غیر استری شده و افزایش فعالیت آنزیم لیپوپروتئین لیپاز در ماهیچه ها می شود. بر طبق تحقیقات، تمرینات مقاومتی منجر به افزایش ۱۳ درصدی در لیپوپروتئین پرچگال کلسترول و کاهش در نسبت کلسترول تام به لیپوپروتئین پرچگال کلسترول بود. این تغییرات لیپوپروتئین پلاسما شبیه تغییراتی است که در تمرینات ورزشی ایروبیک دیده شد.
فقرحرکتی ناشی از شیوه زندگی مدرن وصنعتی موجب شده است که سطح آمادگی جسمانی وحرکتی افراد کاهش ‌و وزن بافت چربی‌ افزایش یابد. این فرایند انسان‌ها را با بیماری‌ها وناراحتی‌های بسیاری نظیراضافه وزن ، پرفشاری خون، افزایش چربی‌های ‌خون‌ به ‌ویژه ‌کلسترول، دیابت نوع دوم، بیماری های عروق قلبی و آترواسکلروز مواجه می‌کند. کاهش فعالیت بدنی، کم تحرکی و شیوه زندگی مدرن و صنعتی از جمله علت های اساسی ومهم بروز این بیماری ها است. پژوهشگران بسیاری درکشورهای مختلف، اثر فعالیت های بدنی و ورزشی را بر جلوگیری از تغییرات نامطلوب بدنی بررسی نموده وبه نتایج گوناگونی دست یافته اند. نتایج بیشتر این پژوهش‌ها نشان می دهد که فعالیت بدنی وتمرینات ورزشی که بتواند بر درگیری عضلانی بیافزاید،‌ باعث بهبودکار سیستم انتقال اکسیژن، تغذیه بهترعضلات وبهبودکارایی مفاصل بدن می شود. فعالیت های هوازی که با شدت ومدت مناسب وبه طور مستمر انجام گیرد، اثرات مفید وسودمندی برکارکرد دستگاه‌های بدن می‌گذارد وکارایی وبازدهی آن ها را به مراتب بیشتر می‌کند. عادت به فعالیت های بدنی مطلوب ومناسب عامل مهمی درکاهش بیماری‌ها وشدت آن‌ ها است. این امر به ویژه درکاهش بیماری‌های قلبی عروقی شایع در جوامع درحال توسعه اهمیت بیشتری دارد. با توجه به این‌که شیوع بیماری های عروق کرونر، مرگ ومیر، ناتوانی وباراقتصادی ناشی از آن درایران روبه افزایش است، لذا توجه به فعالیت‌های جسمانی‌وشیوه زندگی فعال‌ و پرتحرک امری مهم وضروری است ‌که نیازمند طراحی واجرای پژوهش‌های گسترده در زمینه تاثیر وارتباط فعالیت های بدنی، تمرینات ورزشی وشیوه زندگی فعال وپرتحرک برعوامل خطر زای عروق قلبی است.
به نظر بسیاری از متخصصان بهداشت وتندرستی، فعالیت های بدنی وتمرینات ورزشی از عوامل بسیار مهم، موثر ومطلوب در تغییر شیوه زندگی وکنترل این عوامل خطرزا می باشد. با بهره‌گیری از فعالیت های بدنی منظم ، مستمر وطولانی مدت که براساس روش های علمی وعملی و زیرنظر متخصصان ورزش وتربیت بدنی طراحی واجراء شود می‌توان از عوارض ناشی از کم تحرکی جلوگیری کرده و علاوه بر کاهش وتوقف روند فرایند آترواسکلروز، عوامل خطرزای مرتبط با آن نظیر چاقی واضافه وزن، اختلالات لیپیدی، کلسترول بالا، پرفشاری خون ودیابت را کنترل وتعدیل نمود. پژوهش های بسیاری نشان می دهد که تمرینات ورزشی وفعالیت های بدنی احتمالاً محرک مناسبی برای اصلاح وتعدیل عوامل خطرزای بیماری های عروق قلبی است وبین میزان فعالیت بدنی مردان وزنان درسنین مختلف با کاهش ،‌ تعدیل و اصلاح عوامل خطرزای بیماری های عروق قلبی ارتباط وجود دارد.
اکنون این پرسش مطرح است که دامنه و میزان تاثیر برنامه های ورزشی در حال اجرا در مراکز ورزشی شهر یزد بر فاکتورهای خطر بیماری های عروق قلبی در مردان ۳۵ تا ۵۰ سال چگونه است؟ آیا تفاوتی بین متغیرهای مورد نظر پژوهش در مردان فعال و غیرفعال ۳۵ تا ۵۰ سال مشاهده می شود؟ آیا احتمال خطر ده ساله بروز بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال ۳۵ تا ۵۰ سال متفاوت است؟ آیا برنامه های ورزشی در حال اجرا در مراکز ورزشی شهر یزد بر میزان خطر ده ساله بروز بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال ۳۵ تا ۵۰ سال تاثیر داشته و باعث کاهش آن شده است؟

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:23:00 ق.ظ ]