در این فصل به بررسی چگونگی عملکرد برنامه و رفع خطاهای احتمالی می­پردازیم.

تنظیمات برنامه

در شکل ت-۸ صفحه اول برنامه را می­بینید که در این صفحه باید تمام تنظیمات را انجام دهید. این صفحه از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت اول (Setting and Run) مربوط به تنظیمات شبکه، ذخیره­سازی داده ­ها و تنظیمات مربوط به بردها است، قسمت دوم (Load Recorded Data) مربوط به بارگذاری داده ­ها است که هر یک را به تفضیل در این فصل مورد بررسی قرار می­دهیم.

شکل ت-۸: نمایی از صفحه اول برنامه
برای اجرای برنامه باید روی آیکون  کلیک کنید یا کلیدهای ترکیبی Ctrl+R را بفشارید، اگر آیکون به شکل  تغییر کرد، برنامه در حال کار کردن است.
دانلود پایان نامه

روش بدست آوردن IP دستگاه

برای بدست آوردن IP هر دستگاهی کافی است کامپیوتر شما و دستگاه مربوطه به یک شبکه متصل باشند در این صورت کافی است مراحل زیر را طی کنید:

 

    1. کلید Start را از روی کیبورد فشار دهید.

 

    1. در قسمت Search در Windows 7 تایپ کنید cmd.exe و کلید Enter را فشار دهید (شکل ت-۹).

 

شکل ت-۹: پنجره استارت ویندوز و باز کردن cmd.exe

 

    1. در پنجره باز شده (شکل ت-۱۰) باید نام برد اصلی که ۶۴CHDL است را به همراه دستور ping وارد کنید تا IP برد اصلی را به شما بدهد (منظور از برد اصلی بردی است که به درگاه LAN متصل است)، برای این کار کافی است بنویسید ping 64chdl و کلید Enter را فشار دهید.

 

شکل ت-۱۰: اجرای دستور ping

 

    1. IP نوشته در شکل ت-۱۰ همان IP مربوط به برد اصلی است که در این شکل مقدار آن ۱۹۲.۱۶۸.۱.۶ می­باشد.

 

 

 

    • اگر نوشتهPing request could not find host 64chdl. Please check the name and try againe. را مانند شکل ت-۱۱ مشاهده کردید یکی از حالات زیر اتفاق افتاده است:

 

    • Firewall ویندوز شما اجازه دسترسی نمی­دهد که در این مورد باید Firewall سیستم خود را خاموش کنید.

 

    • رایانه شما به شبکه متصل نیست که باید مسیر ارتباطی رایانه خود را چک نمایید.

 

    • برد اصلی به شبکه متصل نیست که باید کابل مربوط به شبکه آن را چک کنید، اگر کابل به درستی به برد متصل باشد چراغ­های روی جک مربوطه روشن می­ شود.

 

    • برد و رایانه به یک شبکه واحد متصل نیستند یعنی هر کدام در یک شبکه مجزا هستند.

 

شکل ت-۱۱: خطا در دستور ping

تنظیمات شبکه

در قسمت مربوط به تنظیمات درگاه LAN (شکل ت-۱۲) باید کادر مربوط بهIP (Server IP Address) را پر کنید برای این کار ابتدا باید IP مربوط به برد اصلی را بدست آورید که روش بدست آوردن IP را در قسمت قبل توضیح دادیم. در این سامانه کادر مربوط به پورت (Remote Port (828)) نباید تغییری کند، چون پورت مربوط به برد اصلی ۸۲۸ است. چراغ مربوطه (Connect) وضعیت اتصال یا عمل اتصال به شبکه را نشان می­دهد.

شکل ت-۱۲: تنظیمات شبکه

تنظیمات ذخیره­سازی

در این قسمت (شکل ت-۱۳) باید ابتدا روی Record Path کلیک کنید و آدرس محلی که می­خواهید داده ­های شما در آن قسمت ذخیره شود را انتخاب کنید.

شکل ت-۱۳: تنظیمات ذخیره­سازی داده ­ها
همچین می­توانید مانند شکل ت-۱۴ نام فایل را به حالت اولیه خودش بگذارید یا نام دلخواهی برای آن انتخاب کنید. نام پیش­فرض آن با Graph شروع می­ شود و داخل پرانتز اول تاریخ آن روز به میلادی نوشته می­ شود سپس، در آخرین پرانتز زمان آن لحظه به ساعت، دقیقه، ثانیه آورده می­ شود؛ در آخر باید روی دکمه Save کلیک کنید تا آدرس مانند شکل ت-۱۵ در کادر مربوطه قرار گیرد.

 

    • در ضمن باید به این نکته توجه داشته باشید که نام فایل با پسوند .xls انتخاب شود.

 

شکل ت-۱۴: انتخاب مسیر و نام برای ذخیره­سازی داده ­ها
شما باید در قسمت Record Time Interval (شکل ت-۱۵) زمان ذخیره­سازی هر نمونه را با کلیک کردن روی آن و انتخاب یکی از زمان­های ۱Sec، ۲Sec، ۱Min، ۱۵Min، ۳۰Min و ۶۰Min انتخاب کنید.

شکل ت-۱۵: انتخاب زمان ذخیره­سازی هر نمونه
اگر کادر مربوط به آدرس قسمت ذخیره­سازی خالی باشد و دکمه Run برنامه را بزنید، پنجره شکل ت-۱۶ ظاهر می­ شود و می­گویند مسیر وارد شده اشتباه است و باید مسیر را چک کنید سپس مجدداً روی دکمه Run کلیک کنید. برای اعمال تغییرات در برنامه باید ابتدا دکمه OK روی پنجره شکل ت-۱۶ را بزنید.

شکل ت-۱۶: پیغام مسیر اشتباه برای ذخیره­سازی

تنظیمات مربوط به بردها و اجرای برنامه

پس از انجام تنظیمات مربوط به شبکه و ذخیره­سازی داده ­ها به سراغ تنظیمات مربوط به انتخاب بردها، انتخاب ترموکوپل­ها و نام­گذاری هر کانال می­رویم (شکل ت-۱۷). در این قسمت اگر تیک مربوط به Change Configuration را زده باشید می­توانید تنظیمات مربوط به بردها را تغییر دهید در غیر این صورت اگر تیک مربوطه خورده نشده باشد با تنظیماتی که آخرین بار خودتان انجام داده­اید شروع به خواندن دما از بردها می­ کند.

شکل ت-۱۷: قسمت مربوط به تنظیمات بردها و اجرای برنامه
اگر تیک Change Configuration زده شده باشد با کلیک کردن روی دکمه Run یا فشردن دکمه Enter از روی کیبورد، پنجرۀ شکل ت-۱۸ باز می­ شود که از کاربر می­پرسد آیا برای تغییر تنظیمات مطمئن هستید، اگر Yes را بزنید می­توانید تنظیمات مربوط به بردها را تغییر دهید و در صورت زدن No مانند زمانی که Change Configuration تیک نخورده است برنامه شروع به انجام کار خود می­ کند.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 07:19:00 ق.ظ ]