۹۳۲۰۹/۰

 

 

* ۰۱۸/۰

 

 

۳۷۳۸/۰

 

 

۹۵۸۸/۴

 

 

 

دوم متوسطه

 

 

۷۱۰۳۲/۱

 

 

۹۷۱۰۶/۰

 

 

۲۱۴/۰

 

 

۶۷۸۱/۰-

 

 

۰۹۸۷/۴

 

 

همانگونه که در جدول ۴-۳۹ دیده می شود، تفاوت میانگین ویژگی شخصیتی با وجدان بودن در میان پایه های اول و سوم متوسطه دارای سطح معنی داری ۰۱۸/۰ بوده و بنابراین در سطح ۰۵/۰ معنادار بوده و نشان می دهد که میزان ویژگی شخصیتی با وجدان بودن در دانش آموزان پایه سوم متوسطه بالاتر از دانش آموزان پایه اول متوسطه است.

فصل پنجم
نتیجه گیری، بحث و پیشنهادها
فصل پنجم
نتیجه گیری، بحث و پیشنهادها
۵-۱ مقدمه
این تحقیق با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سبک های یادگیری در میان دانش آموزان مقطع متوسطه نظری شهرستان بیجار انجام شده است. این هدف از طریق پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت نئو[۱۸۶](کاستا و مک کرا،۱۹۹۲) و پرسشنامه سبک های یادگیری کلب[۱۸۷](۱۹۸۵) مورد بررسی قرار گرفت.
جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان مقطع متوسطه نظری شهرستان بیجار بود، که از بین آنها تعداد ۳۱۵ نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردید. برای تحلیل نتایج تحقیق، از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون لوجستیک و جهت بررسی سؤال های پژوهشی از آزمون خی دو، آزمون t گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون پیگیری شفه استفاده شده است.
این فصل مربوط به نتیجه گیری و بحث پیرامون نتایج تحقیق می باشد. در این فصل ابتدا به یافته های تحقیق که شامل بررسی نتایج مربوط به رابطه ویژگی های شخصیتی و سبک های یادگیری دانش آموزان است پرداخته و سپس به بیان محدودیت های تحقیق و همچنین ارائه پیشنهادهایی برگرفته از نتایج تحقیق جهت انجام تحقیقات بعدی خواهیم پرداخت.
۵-۲ خلاصه نتایج
بررسی یافته های توصیفی تحقیق حاکی از آن است که نمره میانگین ویژگی‌های شخصیتی روان رنجور خویی، گشودگی به تجربه، موافق بودن و با وجدان بودن در پسران بالاتر از دختران است، ولی دختران تنها در ویژگی شخصیتی برون گرایی دارای میانگین بالاتری نسبت به پسران هستند. در رابطه با متغیر سبک یادگیری، یافته های توصیفی تحقیق حاکی از آن است که سبک یادگیری همگرا بیشترین فراوانی را در میان دانش آموزان دارد. در حالی که کمترین فراوانی مربوط به سبک یادگیری واگرا است. سبک های یادگیری جذب کننده و انطباق یابنده نیز از نظر فراوانی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.
در بخش یافته های استنباطی، با بررسی روابط چندگانه بین ویژگی‌های شخصیتی و سبک های یادگیری(فرضیه های تحقیق)، بوسیله رگرسیون لوجستیک این نتایج بدست آمده است: در زمینه رابطه ویژگی های شخصیتی پنج گانه با سبک یادگیری همگرا، تنها رابطه ویژگی شخصیتی برون گرایی با سبک یادگیری همگرا معنی دار و البته منفی است. در مورد سبک یادگیری جذب کننده هیچ یک از ویژگی های بزرگ شخصیتی، نقش معنی داری در پیش بینی متغیر ملاک یعنی سبک یادگیری جذب کننده ندارند. در بررسی وجود رابطه چندگانه بین ویژگی‌های شخصیتی و سبک یادگیری انطباق یابنده نیز مشخص شد که هیچ یک از ویژگی های بزرگ شخصیتی، نقش معنی داری در پیش بینی متغیر ملاک یعنی سبک یادگیری انطباق یابنده ندارند. همچنین با بررسی رابطه چندگانه میان ویژگی های شخصیتی و سبک یادگیری واگرا مشاهده می شود که از میان پنج ویژگی بزرگ شخصیتی، تنها ویژگی موافق بودن، عامل مناسبی برای پیش بینی متغیر ملاک یعنی سبک یادگیری واگرا است و چهار ویژگی شخصیتی دیگر، نقش معنی داری در پیش بینی این متغیر ندارند.
در ادامه، چند سؤال پژوهشی مطرح و بررسی گردید که نتایج حاصل، تحت عنوان یافته های جانبی تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. بر این اساس روابط همبستگی میان ویژگی های پنج گانه شخصیتی با همدیگر نیز مورد مطالعه قرار گرفت. ویژگی شخصیتی روان رنجور خویی، با ویژگی های شخصیتی برون گرایی، موافق بودن و با وجدان بودن همبستگی منفی دارد. ویژگی شخصیتی برون گرایی، با ویژگی شخصیتی روان رنجور خویی به صورت معنی دار و منفی، ولی با ویژگی های شخصیتی گشودگی به تجربه، موافق بودن و با وجدان بودن به صورت معنی‌دار و مثبت همبسته است. ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربه، با عوامل برون گرایی، موافق بودن و با وجدان بودن، همبستگی معنی‌دار و مثبت دارد. ویژگی شخصیتی موافق بودن، با ویژگی شخصیتی روان رنجور خویی همبستگی بالا و منفی، و با ویژگی‌های شخصیتی برون گرایی، گشودگی به تجربه و با وجدان بودن همبستگی بالا و مثبت دارد. ویژگی شخصیتی با وجدان بودن با عامل روان رنجور خویی همبستگی بالا و منفی دارد ولی همبستگی این عامل با ویژگی های شخصیتی برون گرایی، گشودگی به تجربه و موافق بودن، مثبت و معنی دار است.
بررسی رابطه میان ویژگی های شخصیتی دانش آموزان با جنسیت آنها نشان می دهد که تفاوت میانگین دو جامعه پسران و دختران، تنها در مورد ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربه اختلاف معنی داری به نفع پسران دارد و در مورد سایر ویژگی های شخصیتی تفاوت معنی داری میان دو جنس دیده نمی شود.
در ادامه، مطالعه تفاوت بین ویژگی های شخصیتی دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی، بیانگر این است که از میان پنج ویژگی شخصیتی وارد شده در معادله تحقیق، ویژگی های شخصیتی برون گرایی، روان رنجور خویی، گشودگی به تجربه و موافق بودن هیچ رابطه معناداری با پایه تحصیلی آزمودنی ها ندارند و تنها در مورد ویژگی شخصیتی با وجدان بودن، مشاهده می شود که رابطه معنی داری میان این ویژگی شخصیتی و پایه تحصیلی برقرار است به این معنی که نمره میانگین عامل با وجدان بودن در دانش آموزان پایه سوم متوسطه بیشتر از پایه های اول و دوم است. در نهایت نتایج تحقیق حاکی از این است که روابط معنی داری میان پنج ویژگی بزرگ شخصیتی با عامل رشته تحصیلی و همچنین میان سبک های یادگیری با رشته های مختلف تحصیلی برقرار نیست.

۵-۳ بحث در نتایج
بر اساس یافته های توصیفی تحقیق، میانگین ویژگی‌های شخصیتی روان رنجور خویی، گشودگی به تجربه، موافق بودن و با وجدان بودن در پسران بالاتر از دختران است.
دختران تنها در ویژگی شخصیتی برون گرایی دارای میانگین بالاتری نسبت به پسران هستند. عامل برون گرایی صفاتی همچون جامعه پذیری، معاشرت، سلطه جویی، هیجان خواهی، فعال بودن، پرحرف بودن و پر انرژی بودن است. افرادی که در عامل برون گرایی نمره بالایی بدست می‌آورند، بسیاری از صفات فوق در آنها دیده می شود. برای مثال، آنها مهارت های اجتماعی زیادی دارند و دائما در حال جنب و جوش هستند. به نظر می رسد که این ویژگی ها در دختران بیشتر از پسران دیده می شود.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
در رابطه با متغیر سبک یادگیری، یافته های توصیفی تحقیق نشان می دهد که سبک یادگیری همگرا بیشترین فراوانی را در میان دانش آموزان دارد. در حالی که کمترین فراوانی، مربوط به سبک یادگیری واگرا است. ولی‌زاده (۱۳۸۴) و ناصری (۱۳۸۷)، گزارش داده اند که بیشترین فراوانی سبک‌های یادگیری در میان دانشجویان، مربوط به سبک یادگیری همگرا و کمترین میزان آن مربوط به سبک یادگیری واگرا بوده است. در حالی که برخی پژوهشگران مانند عزیزی(۱۳۸۰) و قاسمی(۱۳۸۸)، نتایج متفاوتی بدست آورده اند. به عنوان مثال، عزیزی(۱۳۸۰) گزارش نموده است که بیشترین و کمترین سبک یادگیری در میان دانشجویان، به ترتیب سبک های جذب کننده و واگرا بوده است. سبک یادگیری واگرا با توانایی تخیل قوی و خلاقیت بالا همراه است و همانگونه که از نتایج این تحقیق و تحقیقات فوق برمی‌آید، افراد دارای این توانایی‌ها در جامعه، در مقایسه با افراد با سبک های دیگر، همیشه از درصد کمتری برخوردار بوده است.

برای

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:42:00 ب.ظ ]