روش های گردآوری اطلاعات
جهت گردآوری اطلاعات در خصوص بررسی ادبیات موضوع پژوهش از روش کتابخانه­ای و مطالعات اسنادی استفاده خواهد شد و برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیات پژوهش از مجلات و سالنامه های انتشارات سازمان بورس اوراق بهادار تهران و گزارشهای سالانه و اطلاعات موجود در نرم افزار شركت تدبیر پرداز و ره آورد نوین و دیگر نرم افزارهای مربوطه و بررسی صورتهای مالی شركت های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران با مراجعه به كتابخانه سازمان بورس محقق می گردد.

قلمرو مکانی و زمانی پژوهش
قلمرو مکانی پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. قلمرو زمانی نیز یک دوره زمانی 6 ساله براساس صورتهای مالی سال های 1387 تا 1392 شرکت های نمونه می باشد.

جامعه آماری و نمونه گیری
شرط لازم برای انجام هر پژوهشی در دسترس بودن اطلاعات است. در وضعیت کنونی ایران، اطلاعات مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در دسترس است. همچنین با توجه به معیارها و ضوابطی که سازمان بورس اوراق بهادار برای پذیرش، ادامه فعالیت و نحوه گزارشگری شرکت ها تعیین کرده است، اطلاعات مربوط به شرکت های عضو بورس از کیفیت بالاتری برخوردار بوده، منسجم تر و همگن تر است. بنابراین جامعه آماری این پژوهش بطور کلی شامل تمامی شركت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. به علت گستردگی حجم جامعه آماری و وجود برخی نا همسانی ها میان اعضای جامعه، شرایط زیر برای انتخاب نمونه آماری قرار داده شده و از این رو نمونه آماری با اعمال شرایط زیر انتخاب می شود. شرایط یاد شده عبارتند از:

قبل از سال 1386 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته باشند.
سال مالی شرکت منتهی به تاریخ پایان اسفند ماه هر سال باشد.
شرکت طی دوره مورد بررسی تغییر سال مالی نداده باشند.
شرکتهای تحت بررسی جزء شرکتهای سرمایه گذاری، هلدینگ و واسطه گری مالی نباشند.
اطلاعات و داده های آنها در دسترس باشد.
معاملات سهام شرکت به طور مداوم در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته باشد و توقف معاملاتی بیش از سه ماه در مورد سهام یاد شده اتفاق نیفتاده باشد.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها
تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام می شود در بخش آمار توصیفی از شاخص های مرکزی میانگین و میانه و شاخص پراکندگی انحراف معیار استفاده خواهد شد. و در بخش آمار استنباطی از رگرسیون چند متغیره با بهره گرفتن از داده ­های ترکیبی استفاده می شود. انگیزه اصلی در تركیب داده ­های مقطعی و سری زمانی، فراهم کردن استنباط و پیش بینی کاراتر می باشد. برای تحلیل داده ­های ترکیبی دو روش وجود دارد. بدین گونه که یا می بایست داده ­های شرکت­های مختلف طی فصول مختلف همگن در نظر گرفته شوند که در این حالت داده ­ها با هم تلفیق[4] می شوند یا این که داده ­ها به صورت تابلویی مورد استفاده قرار گیرند. برای تعیین نوع روش به کارگیری داده ­های ترکیبی، از آزمون F لیمر استفاده می شود. اگر نتیجه آزمون F لیمر نشان دهد که ضرایب اثر مقطعی و اثر زمانی معنی دار نیست می توان تمام داده ­ها را با یکدیگر ترکیب کرد و به وسیله یک رگرسیون کلاسیک، تخمین پارامترها را انجام داد. در غیر این صورت، داده ­ها را باید به صورت تابلویی در نظر گرفت. برای تعین نوع مدل داده ­های ترکیبی (مدل اثرات ثابت یا مدل اثرات تصادفی) از آزمون هاسمن استفاده می شود. بدین صورت که اگر بین جزء خطا و متغیر مستقل همبستگی وجود نداشته باشد، مدل اثرات تصادفی مناسب است در صورتیکه بین آن دو همبستگی وجود داشته باشد، مدل اثرات ثابت مناسب به نظر می رسد. برای تعیین معنادار بودن مدل رگرسیون و پارامترهای حاصل از تخمین مدل رگرسیون، به ترتیب از آماره­های F وt استفاده می شود. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ­ها و استخراج نتایج پژوهش، از نرم افزارهای Excel و Eviews8 استفاده می گردد.

تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی پژوهش:
جریان وجوه نقد آزاد : جریان وجوه نقد آزاد واحد تجاری عبارتست از سود عملیاتی پس از مالیات به اضافه ی هزینه های غیر نقدی پس از کسر سرمایه گذاری (افزایش در تغییرات) در سرمایه در گردش، اموال، ماشین آلات، تجهیزات و سایر دارایی ها (کاپلند،2008 ).
کیفیت حسابرسی : ارزیابی و استنباط بازار از احتمال اینکه حسابرس 1. موارد تحریف با اهمیت در صورت های مالی یا سیستم حسابداری صاحبکار را کشف کند و 2. تحریف با اهمیت کشف شده را گزارش کند.
حسابداری
مدیریت سود : مدیریت سود هنگامی رخ می دهد که مدیران از قضاوت های شخصی خود درگزارشگری مالی استفاده کنند و ساختار معاملات را جهت تغییر گزارشگری مالی دست کاری نمایند. این هدف یا به قصد گمراه کردن برخی از صاحبان سود درخصوص عملکرد اقتصادی شرکت، یاتأثیر بر نتایج قراردادهایی است که انعقاد آن ها منوط به دستیابی به سود شخصی است(هلی و والن،1999).
عکس مرتبط با اقتصاد

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

ساختار پژوهش
ساختار فصل های مختلف پایان نامه به این شرح است:
فصل اول، کلیات پژوهش؛ این فصل شامل تشریح و بیان موضوع، ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیه های تحقیق، روش انجام تحقیق، روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها و تعریف واژه های تحقیق می شود.
فصل دوم، ادبیات پژوهش؛ در این فصل ضمن ارائه مباحث تئوریک مطرح شده در زمینه تحقیق، تحقیقات مختلفی که در ارتباط با موضوع پژوهش صورت گرفته، ارائه شده است.
فصل سوم، روش پژوهش. بعد از بیان روش تحقیق، فرضیه های تحقیق، جامعه و نمونه آماری بیان و سپس روش های مورد استفاده جهت آزمون فرضیه ها تشریح شده است.
فصل چهارم، تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش. در این فصل داده ها و اطلاعات جمع آوری شده با بهره گرفتن از تکنیک های داده کاوی و روش های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
فصل پنجم، نتیجه گیری و پیشنهادات. این فصل شامل یافته ها و نتایج پژوهش می باشد. در خاتمه نیز پیشنهادات ارائه شده است.

خلاصه فصل

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:54:00 ق.ظ ]