از ۲۰ شرکت کننده این پژوهش که در دامنه سنی ۱۴-۱۸ سال بودند بیشترین روش خود آسیبرسانی مستقیم از نوع بریدن بخشهای بدن با چاقو،تیغ و تکه های شیشه نوشیدنیها بود، فقط در یک شرکت کننده روش خود آسیب رسانی با خودسوزی بود. در ۷ نفر از پسران نوجوان گروه بزهکار و ۱ نفر از نوجوانان دختر با سابقه اختلال خلقی سابقه اقدام به خودکشی با روشهایی مانند خودمسموم سازی،باز کردن گاز و پریدن از بلندی وجود داشت. دختران گزارش کردند بیشتر در ناحیه دست و بازو خود آسیب رسانی میکنند در حالیکه پسران ناحیه سر و شکم را به عنوان محل خود آسیب رسانی مشخص کردند. حداقل دفعات خود آسیب رسانی در شرکت کنندگان نوجوان ۲ بار و حداکثر دفعات بیش از ۱۰۰ بار گزارش شد. پسران در دفعاتی کمتر ولی با شدت خطر بیشتری به صورت عمیق تری خود آسیب رسانی میکردند درحالیکه دختران با دفعات بیشتر و با شدت خطر کمترخود آسیب رسانی میکردند.
سوال اول. ماهیت و معنای خودآسیب رسانی در نزد نوجوانانی که سابقه این رفتارها را دارند به چه صورت است؟
در کل از مصاحبههای انجام شده ۱۵۴ کد مفهومی استخراج شد که در سه خوشه : الف) معانی و تعاریف خود آسیب رسانی ب)انواع خود آسیب رسانی و ج)علل خودآسیب رسانی تقسیم بندی شدند. در همه مصاحبهها، نوجوانان در تعریف خود آسیب رسانی به روش های خودآسیب رسانی مستقیم از نوع خودجرحی ( خودجرحی ) اشاره میکردند. به همین سبب در این بخش به جای خود آسیب رسانی از واژهای که شرکتکنندگان برای اشاره به خود آسیب رسانی در نظر گرفتند یعنی خودجرحی استفاده شد.
پایان نامه - مقاله
معنای خود آسیبرسانی به سه مضمون شامل روشها و تعاریف خود آسیب رسانی ،حالتهای هیجانی ، پیام اجتماعی تقسیم بندی شد. توصیف انواع خودآسیب رسانی شامل دو مضمون خودجرحی رهاییبخش و خودجرحی قدرتبخش بود. و علل خودجرحی به ۲ مضمون علل روان شناختی و علل محیطی تقسیمبندی شد. علل روانشناختی شامل آشفتگی هیجانی(خشم،افسردگی)، نقص حل مساله، نقص خودتسکینبخشی، نگرش مثبت به خود جرحی بود درحالیکه علل محیطی شامل مواردی مانند الگوگیری از همسالان، خانواده نابهنجار، مصرف الکل، سوء مصرف مواد بود.
جدول ۶. خلاصه خوشهها و طبقات مستخرج از مصاحبهها

 

 

خوشه (الف):معنا و مفهوم خود آسیبرسانی

 

 

 

۱.روش ها و تعریف خودآسیب رسانی
۲.حالت های هیجانی
۳.پیام اجتماعی

 

 

 

خوشه (ب): .انواع خود جرحی

 

 

 

۱.خود جرحی رهاییبخش
۲.خود جرحی قدرت بخش

 

 

 

خوشه (ج):علل خود آسیب رسانی

 

۱ عواملروان شناختی

 

آشفتگی هیجانی(خشم،افسردگی)، نقص حل مساله، نقص خودتسکینبخشی، نگرش مثبت به خود جرحی

 

 

 

 

 

۲.عوامل محیطی

 

الگوگیری از همسالان، خانواده نابهنجار، مصرف الکل، سوء مصرف مواد

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:20:00 ب.ظ ]