۲-۷-۴ مصلحت بر مدار اصول ثابت و غیر قابل تغییر……………………………………………………. ۱۱۷
فصل چهارم
۳٫گستره روابط مسلمانان با غیر مسلمانان……………………………………………………………………..۱۲۰
۳-۱ روابط داخلی…………………………………………………………………………………………………..۱۲۰
۳-۱-۱عرصه اجتماعی……………………………………………………………………………………………..۱۲۰
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۳-۱-۲ عرصه خانوادگی………………………………………………………………………………………….۱۳۲
۳-۱-۳ عرصه فردی یاشخصی…………………………………………………………………………………..۱۳۳
۳-۲روابط خارجی………………………………………………………………………………………………….۱۳۶

 

 



مبانی در روابط خارجی و سیره پیامبراعظم (ص) ………………………………………………۱۳۶

۳-۲-۲ ابزار در روابط خارجی و سیره پیامبراعظم (ص) ……………………………………………..۱۳۷
۳-۲-۲-۱مذاکره با سفیران ونمایند گان (ابزار سیاسی)…………………………………………………..۱۳۷
۳-۲-۲-۲ اعزام مبلغان وارسال پیام (ابزار فرهنگی-تبلیغاتی)……………………………………………۱۳۹
۳-۲-۲-۳ انعقاد قراردادها و پیمان ها(ابزار حقوقی)……………………………………………………….۱۳۹
۳-۲-۲-۴ تأ لیف قلوب (ابزار اقتصادی) …………………………………………………………………… ۱۴۰
عکس مرتبط با اقتصاد
۳-۲-۲-۵ عتق وفک رقبه(ابزار بشر دوستانه) ………………………………………………………………۱۴۱
۳-۲-۲-۶جنگ(ابزار نظامی) ………………………………………………………………………………….. ۱۴۳
فصل پنجم
الف: جمع بندی و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………..۱۴۴
ب:نظرات و پیشنهادات…………………………………………………………………………………………. ۱۴۷
منابع …………………………………………………………………………………………………………………..۱۴۹
فصل اول
کلیات طرح
مقدمه
پیامبراکرم(ص) به عنوان یک انسان کامل هیچ گاه برطبق هوای نفس کاری را انجام نمی دادند و در تمام رفتار وگفتارشان از اصول و قواعد ویژه ای، پیروی می نمودند که بر گرفته ازمتن قرآن و منطبق با وحی الهی بود؛ به همین دلیل خداوند در قرآن مجید می فرماید: « لکم فی رسول الله اُسوه حسنه »[۱] به همین دلیل رفتار،گفتار وکردار شان در هرعرصه ای الگوی زندگی برای همه انسان ها درهمه زمانها و مکانها می باشد. یکی از آن عرصه ها، سیره ی پیامبر در روابط داخلی و خارجی وحقوقی و اخلاقی و… علی الخصوص با کفار و راز و رمز موفقیت آن حضرت در عرصه روابط با غیر مسلمانان است؛ به ویژه آن که با وجود مشکلات طاقت فرسا آن حضرت موفق گردید در مدت کوتاهی اسلام را به جهانیان معرفی کند واندام سترگ تمدن های بزرگ را به لرزه در آورد. از این رو لازم وضروری می نماید که دراین رابطه هرچه بیشتر بحث وپژوهش صورت گیرد، تا الگو و مبنای روابط مسلمانان در عرصه روابط گوناگون با غیر مسلمانان قرار گیرد.
همچنین با نگاهى گذرا به سیره عملی پیامبر(ص) و قرآن کریم مى توان دریافت که این دو مهم، تنها براى هدایت افراد، نیستند، بلکه درباره قوانین مربوط به زندگى مردم و روابط اجتماعى آنها، نیز، دستورالعملهاى عملى را عرضه کرده و در اختیار مردم گذاشته اند.
روابط مسلمانان با کفار در زوایاى گوناگون اجتماعى، سیاسى، اقتصادى، حقوقى، اخلاقی، فرهنگى و… که در قرآن کریم، به صورت زنده و با معیارهاى مشخص و ضوابط معیّن، مطرح است، درمیان آن مجموعه بیکران، جایگاه ویژه اى دارد؛ زیرا قرآن به عنوان آخرین کتاب وحى الهى، رسالت جهانى داشته وبراى هدایت بشر در همه عصرها و نسلها فرستاده شده است، چنانکه خود مى فرماید: « هذا بصائرللنّاس… »[۲] این قرآن، وسیله بینایى همه مردم است.
بیان مساله
روشن است که مکتب اسلام درنگرش عمیق و همه جانبه خود، دین را تنها یک برنامه شخصى و فردى انسانها، نمى داند و تنها در مسجد و محراب ونماز و نیایش و رکوع و روزه و تهجّد و دیگر دستورالعملهاى عبادى و اخلاقى، خلاصه نمى کند، بلکه گذشته از اینها حضور فعال وهمه جانبه دین را در همه میدانهاى معامله و تجارت، کارخانه و صنعت، مدرسه و هنر، جنگ و صلح، اقتصاد و برنامه ریزى، دستگاه هاى حکومتى و سیاستهاى حاکم بر روابط داخلى وخارجى، روابط دولت وملّت با یکدیگر، روابط مسلمانان با دیگر ملّتهاى جهان و… ضرورى و لازم مى داند.
رابطه بین امت اسلامی ودیگر جوامع بشرى، ضرورى و فطرى است و تداوم زندگى بشر، نیازمند این گونه روابط است و از سوى دیگر، اگر قرآن به عنوان آخرین پیام خدا به خلق و کامل ترین برنامه الهى بر جوامع انسانى، مبنا و شالوده هرنوع روابط را تشکیل ندهد، اعتلاى اسلام و عزت مسلمانان آسیب دیده و زیر سؤال خواهد رفت. در نتیجه در آموزه های دینی وفقهی مبانی وضوابط خاصی در تنظیم روابط امت اسلامی با غیر مسلمانان وجود دارد که پرسش ما این است آن ضوابط کدامند وحدود آنها چیست؟
به همین منظور ما مطالبی را دراین تحقیق گرد آوری می کنیم، امید است که با توفیق خداوند متعال به این امر خطیر نایل شویم.
در این تحقیق با بررسی سیره ی پیامبر اعظم(ص) در روابط خارجی و اقدامات دیپلماتیک و رفتار پیامبر با مسیحیان و یهودیان وغیر مسلمانان در زمان ها و مکان های مختلف می توان رفتارهای گوناگونی را مشاهده کرد که هر کدام بر طبق اصول مشخصی شکل گرفته و در جای معینی نیز به کار گرفته می شود. امید است این تحقیق که به روش قرآنی ،تاریخی، حدیثی و فقهی انجام می شود، زمینه ای مناسب برای تحقیقات وسیع بعدی باشد.
هدفهای تحقیق
ارائه یک پژوهش مجزا ،کامل و مفید در باره مبانی فقهی روابط مسلمانان باغیر مسلمانان از منظر قرآن وسیره نبوی(ص) هدف اصلی این تحقیق است. پژوهشی که مورد استفاده طلاب و دانشجویان حقوق اسلامی و نیز دوستداران آن قرار بگیرد.
ضرورت انجام تحقیق
همانطور که بیان کردیم مجموعه حقوق اسلامی در عصر کنونی انتقادها وتهمت های بسیاری بر آن وارد شده وحقوق دانان اسلامی باید پاسخ های قانع کننده ومنطقی برای آن ارائه دهند.لازمه این کار آن است که هر بخش از مباحث آن به طور مفصل و عمیق مورد دقت نظر قرار بگیرد.
از آنجا که در مورد مبانی فقهی روابط مسلمانان باغیر مسلمانان از منظر قرآن و سیره نبوی(ص) چنین پژوهشی مجزا و کامل به چشم نخورد، لازم است تا هرچه زودتر این تحقیق انجام شود تا برگ زرین دیگری از حقیقت فقه و حقوق اسلامی به سمع ونظر جهانیان برسد.
سوالها یا فرضیه های تحقیق
آنچه که دراین تحقیق باید بررسی شود بر این قرار است:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

آیا در آموزه های دینی و فقهی ضوابط خاصی در تنظیم روابط امت اسلامی با غیر مسلمانان حکومت می کند؟

در صورت مثبت بودن پاسخ پرسش اول چه ضوابطی بر این روابط حاکم است؟

فرضیات ما در این تحقیق عبارتند از:

 

 

بر روابط مسلمانان با غیر مسلمانان به عنوان یک امت اسلامی ضوابط وقواعد ویژه ای مبتنی بر آموزه های دینی جاریست وحاکمیت دارد.

ضوابطی عام وفراگیر مانند قائده نفی سبیل،اصل دعوت یا جهاد ، اصل صلح و همزیستی مسالمت آمیز واصل مصلحت و… ونیز ضوابط ویژه ای در موارد خاص برقرار و حاکم می باشد.

پیشینه نظری وتجربی
در میان کتابهای فقهی وحقوقی و پژوهشهای انجام شده ،کم وبیش به صورت پراکنده و به مناسبتهای متعدد پیرامون روابط مسلمانان با غیر مسلمانان، پرداخته شده است ، لکن به صورت یک تحقیق کامل و مجزا و مبنایی سابقه تاریخی ندارد.
روش اجرای تحقیق
الف)نوع تحقیق بر اساس طرح تحقیق و اهداف تحقیق:
این تحقیق به روش توصیفی،کتابخانه ای و نظری می باشد.
ب)انواع متغییر ها ازلحاظ نوع آنها در تعیین وچگونگی کنترل متغییرهای تحقیق:
در پژوهش حاضر موردی وجود ندارد.
ج)داده های مورد نیاز متناسب با سوالها و فرضیه های تحقیق:
جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعه ابواب فقهی مربوط به کفار وهمچنین از منابع
تاریخی وتفسیری که از صدر اسلام وجود دارد،استفاده خواهد شد.
د)شیوه های جمع آوری داده ها:
اطلاعات به روش کتابخانه ای و سند کاوی و استفاده از مقالات، نشریات وسایت های اینترنتی
مربوط، به صورت فیش برداری گرد آوری می شود. و سپس به دسته بندی آنها پرداخته می شود.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:29:00 ب.ظ ]