با توجه به فرمول N جوامع محدودکه از طریق ذیل به دست می آید میزان تعداد افراد نمونه در این پژوهش ۱۷۵ نفر تعییین شد.
حجم جامعه = ۳۲۰
۰٫۵ =p درصد افرادی که دارای صفت مورد مطالعه می باشند.
۰٫۵ = q درصد افرادی که فاقد صفت مورد مطالعه می باشند.p) -1 (q=
ε =حداکثر خطای حدی تحقیق(مقدار اشتباه مجاز)=۰٫۰۵
۳-۴- ابزار گرد آوری داده ها
با توجه به هدف پژوهشگر در طرح های تحقیقاتی از روش ها و ابزارهای مختلفی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می شود که به تشریح آنها می پردازیم.
۳-۴-۱ مطالعات کتابخانه ای :در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از کتاب ها ، پایان نامه ها ، مقالات و پایگاه های اطلاعاتی استفاده شده است.
۳-۴-۲ بررسی اسناد و مدارک: جهت کسب اطلاعات لازم درباره جامعه آماری از دفاتر و مستندات موجود استفاده شد.
۳-۴-۳ روش میدانی:ابزارهای مورد استفاده در روش میدانی مصاحبه ، مشاهده و پرسش نامه می باشند که در این پژوهش،ابزار اصلی جهت گرد آوری داده ها پرسشنامه بوده است . به منظور جمع آوری داده ها ، پرسشنامه مذکور در بین کارکنان سازمان توزیع گردید . نظرات مذکور معمولاَ هنگام توزیع وجمع آوری پرسش نامه گرد آوری شده است .
سؤالات پرسش نامه دراین پژوهش ۲۷ سؤال وازنوع محقق ساخته است . که باکمک و راهنمایی اساتید مشاور وراهنما تکمیل شده است . که در جدول ۳-۱ ویژگی ساختار پرسش نامه آورده شده است . که به بررسی متغییر وابسته می پردازد . در بخش ضمائم نمونه ای از پرسش نامه پیوست گردیده است.
عملکرد (مؤلفه ها) |
سؤالات |
دانش شغلی |
۱ و۲و۳و۴و۶و۹و۲۴ و۲۳و۲۵ |
مهارت شغلی |
۵و۸و۱۰و۱۵و۲۲و۲۶ |
کارایی |
۷و۱۱و۱۲و۱۳و۱۴و۱۸و۲۰ |
رفتار سازمانی |
۱۶و۱۷و۱۹و۲۱و۲۷ |
جدول( ۳-۱ ) ویژگی ساختار پرسشنامه
۳-۵ - روایی(اعتبار)[۷۶] و پایایی(اعتماد پذیری)[۷۷] ابزار سنجش
۳-۵-۱ روایی
روایی (اعتبار ) : مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر ؟(خاکی ، ۱۳۸۷، ۲۴۴)
روایی محتوا[۷۸]: روایی محتوا معرف چگونگی توصیف ابعاد و اجزای مفهوم است (خاکی، ۱۳۸۷، ۲۸۹).
به منظور بالا بردن روایی پرسشنامهها ابتدا چشمانداز مورد نظر ابتدا به جمع آوری مبانی نظری گسترده پرداخته شد سپس براساس مبانی نظری سوال های پرسشنامه برای هر متغیر تهیه گردید در انتها پس از چندین مرحله بازنگری و اخذ نقطه نظرات کارشناسان فن پرسشنامه تکمیل شده و روایی آن از سوی صاحبنظران و اساتیدو متخصصین در جامعه مورد بررسی مورد تأیید قرار گرفت.
۳-۵-۲- پایایی
پایایی (اعتمادپذیری): عبارت از این است که اگر ابزار اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان و یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد نتایج مشابهی از آن حاصل شود (حافظ نیا،۱۳۸۷ ، ۱۵۵)
مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندن بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می کنیم و اندازه آن معمولاَ بین صفر تا یک تغییر می کند . ضریب پایایی صفر عدم پایایی و ضریب یک ، معرف پایایی کامل است.(خاکی ، ۱۳۸۷ ، ۲۴۵ )
از آنجا که ابزار گردآوری اطلاعات در طول زمان میباید ثبات و پایداری خود را حفظ کند و شرایط یکسان نتایج یکسانی را نشان دهد بررسی ضریب پایانی اهمیت مییابد. پایایی آزمون به دقت اندازهگیری و ثبات و پایایی آن مربوط می شود در واقع منظور از پایایی، رسیدن به نتایج یکسان در آزمونهای مکرر است. بنابراین اعتبار روش تحقیق به دقت و توافق مربوط می شود.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 12:50:00 ب.ظ ]