تجـزیه و تحلـیل داده ها
۴-۱- پیش درآمد
در پژوهش حاضر اطلاعات و داده های خام بدست آمده از ابزارهای پژوهشی با بهره گرفتن از نرمافزار و با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به این صورت که به تناسب اهداف و فرضیه های پژوهشی ابتدا به توصیف و سپس به تحلیل داده های بدست آمده پرداخته شده است. در ابتدا جداول توصیفی مربوط به متغیر ادراک خود و سپس متغیر عزت نفس پرداخته شد است و در انتها با بهره گرفتن از روش های آماری مناسب، سوالات پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
۴-۲- توصیف آماری متغیرهای پژوهش
توزیع فراوانی گروه:
مطابق جداول (۴-۱) و (۴-۲) برای متغیر گروه و جنسیت، فراوانی و درصد محاسبه شده است. از کل نمونه ، ۵۰ درصد دانش‌آموز عادی و ۵۰ درصد قلدر است. و از کل نمونه مورد بررسی، ۵۰ درصد پسر و ۵۰ درصد دختر است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
طبق جدول (۴-۳)، برای متغیر طرحواره خود عینی، فراوانی و درصد محاسبه شده است.
از کل نمونه مورد بررسی، ۸/۱۵ % طرحواره فیزیکی، ۷/۲۶ % روانی، ۵/۲۷ %فعال و ۳۰ % اجتماعی است.
جدول (۴-۴)، توزیع فراوانی سطوح تحولی خود عینی را نشان می دهد. از کل نمونه مورد بررسی، ۷/۱ %سطح ۱، ۲/۱۴% سطح ۲، ۵۰ %سطح ۳، ۲/۳۴ % سطح ۴ است.
مطابق مندرجات جدول (۴-۵)، از کل نمونه مورد بررسی، ۲/۴ % از نمونه ها در سطح ۱، ۵/۳۷ % در سطح ۲، ۲۵ % در سطح ۳ و ۳/۳۳% در سطح ۴ تداوم توزیع شده اند.
همانطور که جدول (۴-۶)، نشان میدهد از کل نمونه ۳/۱۳ % در سطح ۱، ۲/۳۴ % درسطح ۲، ۳۰ % در سطح ۳ و ۵/۲۲%در سطح ۴ تمایز قرار گرفته اند.
مندرجات جدول (۴-۷)، نشان می دهد از کل نمونه بررسی شده، ۸/۰ % در سطح ۱، ۸/۲۵ % در سطح ۲، ۵/۶۷ % در سطح ۳ و ۸/۵ % در سطح ۴ اراده توزیع شده اند.
عزت نفس فردی:

طبق مندرجات جدول (۴-۸)، برای متغیر عزت نفس فردی، میانگین، میانه، انحراف معیار، چولگی، کشیدگی، مینیمم و ماکزیمم محاسبه و هیستوگرام آن رسم شده است. میانگین برابر ۲۷/۱۷، کمترین مقدار برابر ۶ و بیشترین مقدار برابر ۲۶ است. توزیع داده‌ها از توزیع نرمال انحراف دارند.
عزت نفس تحصیلی:

با توجه به جدول (۴-۹)، میانگین عزت نفس تحصیلی برابر ۰۵/۵ ، کمترین مقدار برابر صفر و بیشترین مقدار برابر ۸ است. نمودار هیستوگرام نشان می‌دهد که توزیع داده‌ها از توزیع نرمال انحراف دارند.
عزت نفس خانوادگی:
 
طبق جدول (۴-۱۰)، میانگین عزت نفس خانوادگی برابر ۵۳/۴ ، کمترین مقدار برابر صفر و بیشترین مقدار برابر ۸ است. نمودار هیستوگرام نشان می‌دهد که توزیع داده‌ها از توزیع نرمال انحراف دارند.
عزت نفس اجتماعی:

مطابق جدول (۴-۱۱)، میانگین عزت نفس اجتماعی برابر ۴/۵ ، کمترین مقدار برابر صفر و بیشترین مقدار برابر ۸ است. همانگونه که نمودار نشان می‌دهد توزیع داده‌ها از توزیع نرمال انحراف دارند.
عزت نفس کلی:

مطابق جدول (۴-۱۲)، برای متغیر عزت نفس کلی، میانگین برابر ۲۶/۳۲ ، کمترین مقدار برابر صفر و بیشترین مقدار برابر ۵۰ است. با توجه به نمودار توزیع داده‌ها از توزیع نرمال انحراف دارد.
بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیر عزت نفس:
برای بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده کرده‌ایم. فرض صفر در این آزمون نرمال بودن توزیع متغیر است.
با توجه به جدول (۴-۱۳) و سطوح معنی‌داری کمتر از ۰۵/۰، نتیجه می‌گیریم که متغیر عزت نفس و تمام مولفه‌هایش دارای توزیع غیر نرمال می‌باشند.
۴-۳- یافته های استنباطی پژوهش
۴-۳-۱- فرضیه اول: بین طرازهای تحولی ادراک خود دانش آموزان قلدر و عادی تفاوت وجود دارد.
مقایسه طرحواره ها و سطوح تحولی خود عینی در دانش‌آموزان قلدر و عادی: با توجه به اسمی بودن مقیاس برای آزمون این فرضیه از آزمون خی‌دو استفاده شده است.
با توجه به جداول (۴-۱۴)و (۴-۱۵) و سطح معنی‌داری آزمون، فرض صفر رد می‌شود. خود طرحواره ها و سطوح تحولی خود عینی در دانش‌آموزان قلدر و عادی تفاوت معنی‌داری دارد. دانش‌آموزان عادی خود را بیشتر در قالب طرحواره های روانی و اجتماعی، و دانش‌آموزان قلدر خود را در قالب طرحواره های فیزیکی و فعال توصیف می کردند. دانش‌آموزان عادی بیشتر در سطح ۴ و دانش‌آموزان قلدر درسطح ۲ و ۳ استدلال می کردند.
مقایسه سطوح تداوم، تمایز و اراده ی خود ذهنی در دانش‌آموزان قلدر و عادی:
با توجه به مندرجات جداول (۴-۱۶)، (۴-۱۷) و (۴-۱۸) بین سطح تحولی هر سه مفهوم خود ذهنی نزد دانش آموزان قلدر پایین تر از دانش آموزان عادی است. سطح تحولی مفهوم تداوم در دانش‌آموزان عادی بیشتر سطح ۴ و در دانش آموزان قلدر بیشتر سطح ۲ بود. سطح مفهوم تمایز نیز در دانش آموزان عادی بیشتر ۴ و در دانش آموزان قلدر بیشتر سطوح ۱و۲ بود. بعد اراده در دانش آموزان قلدر رشد نایافته تر بود یعنی در سطح ۲ ولی در دانش آموزان عادی بیشتر سطوح ۳و ۴ دیده شد.
۴-۳-۲- فرضیه دوم پژوهش: بین عزت نفس دانش آموزان قلدر و عادی تفاوت وجود دارد.
با توجه به توزیع نمرات متغیر عزت نفس که غیرنرمال بود، برای این مقایسه از آزمون ناپارامتری Uمن- ویتنی استفاده شده است. فرض صفر برابر بودن میانگین رتبه عزت نفس در بین دانش‌آموزان قلدر و عادی است. اگر سطح معنی‌داری آزمون کمتر از ۰۵/۰ باشد فرض صفر رد خواهد شد.
همانطور که جدول ۴-۱۹، نشان می دهد بین عزت نفس دانش آموزان قلدر و عادی در تمامی ابعاد عزت نفس (فردی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی) و همینطور عزت نفس کلی تفاوت معنی داری وجود دارد.
۴-۳-۳- سوال اول پژوهش: آیا بین طرازهای تحولی ادراک خود دانش آموزان پسر قلدر و عادی تفاوت وجود دارد؟
با توجه به اسمی بودن مقیاس برای آزمون این سوال از آزمون خی‌دو استفاده شده است.
مقایسه طرحواره ها و سطوح خود عینی در دانش‌آموزان پسر قلدر و عادی:
همانطوریکه از جداول (۴-۲۰) و (۴-۲۱) استنباط می گردد بین دانش آموزان پسر قلدر و عادی در طرحواره ها و سطوح خود عینی تفاوت معنی داری وجود دارد. پسران عادی خود را بیشتر در قالب طرحواره های اجتماعی و روانی و پسران قلدر بیشتر در قالب طرحواره فعال خود را توصیف می کردند. سطح استدلال پسران عادی ۴ و پسران قلدر ۳ بود. طرحواره فیزیکی و سطح ۲ خود عینی به دلیل صفر بودن فراوانیشان خود به خود از جدول حذف شده اند.
مقایسه سطوح تداوم، تمایز و اراده در دانش‌آموزان پسر قلدر و عادی:
طبق جدول های (۴-۲۲)؛ (۴-۲۳) و (۴-۲۴) از سطوح تحولی ادراک خود ذهنی سطوح تحولی تداوم و تمایز در دانش آموزان پسر قلدر و عادی تفاوت معنی داری دارد. و سطح ۴ در پسران عادی و سطح ۲ در پسران قلدر در هر دو مفهوم تداوم وتمایز بیشتر دیده شده است. اما پسران قلدر و عادی در مفهوم اراده سطح استدلال متفاوتی ندارند. و در این سطح تفاوت معنی داری بین پسران عادی و قلدر نیست.
۴-۳-۴- سوال دوم پژوهش: آیا بین طرازهای تحولی ادراک خود دانش آموزان دختر قلدر و عادی تفاوت وجود دارد؟
مقایسه طرحواره های خود عینی در دانش‌آموزان دختر قلدر و عادی: طرحواره ها و سطوح خود عینی را در دانش آموزان دختر قلدر و عادی بررسی می کنیم.
مطابق با جدول های(۴-۲۵) و (۴-۲۶) طرحواره ها و سطوح تحولی ادراک خود عینی در دانش‌آموزان دختر قلدر و عادی متفاوت است. دختران عادی بیشتر خود را در قالب طرحواره روانی و دانش‌آموزان دختر قلدر خود را در قالب طرحواره فیزیکی توصیف می کنند. از نظر سطوح نیز دختران عادی در سطح ۴ و دختران قلدر در سطح ۲ استدلال می کنند. سطح ۱ بدلیل اینکه فراوانیش صفر است خود به خود از جدول حذف شده است.
مقایسه سطح های تداوم، تمایز و اراده ی خود ذهنی در دانش‌آموزان دختر قلدر و عادی: سطوح تداوم، تمایز و اراده در جداول جداگانه بررسی می شود.
مندرجات جداول (۴-۲۷)؛ (۴-۲۸) و (۴-۲۹) نشان می دهد که در دانش‌آموزان دختر عادی سطح ۴ تداوم و سطح ۳ تمایز و در دانش‌آموزان دختر قلدر سطح۲ تداوم و سطح ۱ تمایز بیشتر است. همینطور در دانش‌آموزان دختر عادی سطح ۳ اراده و در دانش‌آموزان دختر قلدر سطح ۲ اراده بیشتر است. پس در این ابعاد ادراک خود نیز دختران عادی و قلدر متفاوت عمل می کنند. سطح ۱ اراده نیز بدلیل فراوانی صفرش خود به خود از جدول حذف می شود. یعنی در داخل نمونه مورد بررسی هیچ دختر قلدر یا عادی در سطح استدلال ۱ اراده وجود نداشته است.
۴-۳-۵- سوال سوم پژوهش: آیابین طرازهای تحولی ادراک خود دانش آموزان دختر و پسر قلدر تفاوت وجود دارد؟
مقایسه طرحواره ها ی خود عینی در دانش‌آموزان دختر و پسر قلدر:
مطابق جدول (۴-۳۰)، برای طرحواره ای خود عینی مقدار آزمون خی‌دو برابر ۷۵۵/۲۸ ، درجه آزادی برابر ۳ و سطح معنی‌داری آزمون برابر ۰۰۰/۰ است. با توجه به اینکه سطح معنی‌داری آزمون کمتر از ۰۵/۰ است فرض صفر رد می‌شود. یعنی طرحواره های ادراک خود در دانش‌آموزان قلدر دختر و پسر تفاوت معنی‌داری دارد. در دانش‌آموزان قلدر پسر خود فعال بیشتر است. در دانش‌آموزان قلدر دختر خود فیزیکی بیشتر است.
مقایسه سطوح طرحواره خود عینی در دانش‌آموزان قلدر دختر و پسر:

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 12:50:00 ب.ظ ]