۲٫ افزایش رتبه صفحه[۸۵] در گوگل
۳٫ ترقی رتبه سایت در الکسا[۸۶]
آنچه که در افزایش سرچ سایت درگوگل کمک می‌کند، در درجه اول با ثبت لینک سایت در وبلاگ‌ها، وب سایت‌ها و دایرکتوری‌های ثبت لینک، که خود دارنده رتبه بالا هستند میسر می‌شود. اما به دلیل پرداخت هزینه‌های گزاف توسط برخی سایت‌ها و خرید رتبه بالا، این فاکتور را نمی‌توان از عوامل موثر در بالا بردن رتبه در گوگل به حساب آورد. در این میان وب سایت‌هایی هستند که دارای رتبه بالا از گوگل می‌باشند ولی در هنگام سرچ در جستجوهای برتر گوگل ظاهر نمی‌شوند. در چنین مواردی به احتمال زیاد، این سایت‌ها فقط روش ثبت لینک را برای بدست آوردن جستجوی برتر گوگل مد نظر قرار داده‌اند و به عوامل دیگر اهمیت نداده‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش رتبه صفحه به تنهایی نمی‌تواند در بدست آوردن یک نتیجه ایدآل در زمینه جستجوی گوگل موثر باشد (درویش، ۱۳۹۲).

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

رتبه بندی در گوگل چیست؟

در لغت به معنی رتبه‌ی صفحه و در وب به همین معنی، یعنی رتبه‌ی یک صفحه یا وبلاگ و یا سایت در جوستجوگرها است.
رتبه صفحه گوگل الگوریتمی است که به تجزیه و تحلیل یک لینک می‌پردازد و توسط موتور جستجوی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک مقدار عددی در بازه ۱ تا ۱۰ به هر عضو از مجموعه اسناد لینک دار[۸۷] اختصاص می‌دهد. فرمول محاسبه آن که پیج و برین طراحی کردند،به صورت زیر است:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
در این فرمول PRA پیج رنک صفحه مورد نظر، PRti پیج رنک صفحه لینک دهنده، c تعداد لینک‌های خروجی از صفحه لینک دهنده و d ضریب کاهش می‌باشد.

 

عوامل موثر در افزایش رتبه درگوگل:

عوامل رتبه بندی زیر، اهمیت بسیاری دررتبه گوگل بدست آورده‌اند: (درویش، ۱۳۹۲)

 

 

سرعت سایت: سرعت سایت یکی از عوامل رتبه بندی رسمی است که گوگل به آن اهمیت زیادی می‌دهد. با وجود این، هنوز تعداد زیادی از سایت‌ها هستند که به این عامل اهمیت نمی‌دهند. این سایت‌ها عکس‌های بزرگ بارگذاری می‌کنند در جایی که هیچ نیازی به این عکس‌ها نیست، یا در آمیختن این عکس‌ها با مدیاهای قوی، که وقت زیادی برای بارگذاری می‌گیرند. به خصوص در مورد گوشی‌های موبایل، گوگل سایت‌هایی را ترجیح می‌دهد که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند.

قابلیت استفاده: یکی از عوامل مستقیم رتبه بندی گوگل قابلیت استفاده سایت می‌باشد. تجربه کاربران که توسط ارزیاب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و به طور خودکار به وسیله الگوریتم‌ها اندازه گیری می‌شوند به عنوان یکی از عوامل مهم در رتبه بندی گوگل معرفی می‌شود.

لینک‌های خروجی: این روزها یکی از توصیه‌های سئو برای بهینه سازی استفاده از لینک‌های خروجی است. لینک‌های خروجی به لینک‌هایی گفته می‌شود که از داخل یک صفحه به دامین های دیگری برقرار می‌شود.

استفاده از Google+1: با راه اندازی googl+1 ، هر رای ۱+ به عنوان یک فاکتور رتبه بندی به حساب می‌آید.

خوانایی: در حال حاضر سطح خوانایی محتویات سایت شما توسط گوگل ارزیابی می‌شود. اگر وب سایت شما برای عموم است، استفاده از اصطلاحات فنی مخاطبان را گیج می‌کند، بنابراین ممکن است گوگل ، رتبه سایت شما را به علت ناخوانایی (ناهماهنگی) بین اصطلاحات بکار برده شده در محتویات سایت و نوع (هویت) سایت، کاهش دهد.

متن جایگزین تصاویر: به متنی گفته می‌شود که برای توضیح تصاویر روی وب سایت شما اضافه می‌شود. این به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بدانند چه تصاویری روی وب سایت هستند.

(CTR): تعداد افرادی که روی سایت شما از طریق گوگل کلیک کنند، می‌تواند اثر مثبتی روی سئو سایت داشته باشند. برای اینکه سایت کلیک شود از برچسب‌های توصیف و عنوان استفاده شود.

سن صفحه: به عنوان مثال مشخص کردن تاریخ روی یک مقاله، یک عامل مستقیم در بالا بردن رتبه محسوب نمی‌شود ولی تاثیر عظیمی روی CTR خواهد داشت. مقاله‌های قدیمی‌تر کمتر به نظر می‌آید که کلیک شوند.

استفاده از کلمات کلیدی در برچسب‌های عنوان: یکی از مهم‌ترین عوامل بدون در نظر گرفتن چشم انداز رقابتی، عنوان صفحه می‌باشد که برای بهترین نتیجه، باید مطابق با محتوا در صفحه باشد. هر چه کلمات کلیدی در عنوان بیشتر استفاده شوند، مسلماً این عامل کمتر موثر خواهد بود. بنابراین انتخاب عنوان مناسب بسیار مهم است. قرار دادن کلمه کلیدی مورد نظر در برچسب عنوان صفحات وب، باعث افزایش رتبه آن صفحه می‌شود. در برخی موارد جابه‌جایی کلمات در عنوان تأثیر بسیار زیادی در افزایش رنکینگ صفحه برای کلمه کلیدی مورد خواهد داشت.

افزایش محبوبیت لینک :محبوبیت لینک برمی گردد به تعداد لینک‌های ورودی موجود. محبوبیت لینک بر اساس شمارش کلی لینک‌ها از تمام سایت‌ها می‌باشد.

استفاده از واژه‌های کلیدی در متن صفحه وب: استفاده از عبارات و کلمات کلیدی مرتبط با واژه اصلی درون محتوای صفحه وب نقش مهمی در افزایش رتبه برای آن کلمه کلیدی دارند. البته تکرار کلمات کلیدی و پر کردن محتویات صفحه با کلمه کلیدی مورد نظر، توصیه نمی‌شود و این کار ممکن است که از دید موتور جستجو، تقلب محسوب شود.

تجزیه و تحلیل موضوع ( میزان ارتباط محتویات صفحه به کلمات کلیدی مورد نظر): استفاده از کلمات کلیدی مترادف با کلمه اصلی مورد نظر درون محتویات صفحه یکی از عوامل مؤثر در تعیین رتبه صفحه برای کلمه کلیدی اصلی می‌باشد و همچنین باعث افزایش رتبه صفحه، برای عبارات کلیدی چند کلمه‌ای که مرتبط با واژه اصلی می‌باشند، می‌شود.

استفاده از کلمات کلیدی در برچسب (H1)[88]: استفاده از واژه‌های کلیدی مرتبط درون برچسب H1 دومین عامل مهم درون صفحه‌ای است که در تعیین رنکینگ صفحه وب برای واژه کلیدی اصلی بکار می‌رود.

استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه[۸۹] : استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه ، تنها زمانی مفید خواهند بود که توسط علامت – از همدیگر جدا شده باشند. افزایش تعداد – در نام دامنه، باعث کاهش اعتبار دومین شده و بنابراین از به کار بردن دومین‌های بیش از ۳ کلمه خودداری شود.

استفاده از کلمات کلیدی در یوآرال صفحه: قرار دادن کلمات کلیدی در یوآرال صفحه می‌تواند باعث افزایش CTR شود ولی تأثیر چندانی در افزایش رنکینگ صفحه نخواهد داشت. واژه‌هایی که در یوآرال صفحه قرار می‌گیرند، در صفحه تنایج جستحو گوگل با فونت درشت نمایش داده می‌شوند که این امر به افزایش تعداد کلیک و CTR کمک خواهد کرد.

رتبه صفحه چیست؟

رتبه صفحه یک مقدار عددی است که اهمیت یک صفحه را روی سایت بیان می‌کند. گوگل برای صفحاتی که در سایت‌ها یا صفحات معتبر دیگر لینک شده‌اند، یک رتبه مثبت در نظر می‌گیرد. هر چه تعداد این رتبه‌ها بالاتر رود نشان می‌دهد که صفحه اهمیت بیشتری دارد و همچنین اهمیت صفحه‌ای که از طریق لینک شدن به یک صفحه معتبر، کسب رتبه کرده است، اهمیت خود آن صفحه معتبر را مشخص می‌کند. گوگل اهمیت یک صفحه را از طریق رای داده شده به آن صفحه محاسبه می‌کند. اهمیت هر رای به هنگام محاسبه رتبه صفحه مشخص می‌شود. رتبه صفحه یک روش تصمیم گیری است که گوگل برای ارزیابی اهمیت صفحه مورد استفاده قرار می‌دهد.
رتبه صفحه به دلیل اینکه یکی از فاکتورهایی است که رتبه صفحه را در نتیجه جستجو هم مشخص می‌کند، موضوع مهمی بشمار می‌آید. اما این تنها فاکتوری نیست که گوگل برای رتبه بندی صفحات استفاده می‌کند ولی از مهم‌ترین ها می‌باشد(درویش، ۱۳۹۲).

 

اهمیت رتبه صفحه:

یکی از معیارهای ارزیابی سایت‌ها در سطح اینترنت رتبه صفحه است. زیرا بیشتر کاربران از موتور جستجوی گوگل برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل رتبه گوگل صفحه یا سایت اهمیت زیادی پیدا می‌کند(درویش، ۱۳۹۲).

 

ترافیک وب سایت چیست؟

اگر چه ترافیک یک سایت رابطــــه مستقیمــــی با تعداد بازدید از آن سایت دارد ولی مطمئنا به معنی تعداد بازدید از یک سایت نیست .
ترافیک وب سایت عبارت است از مقدار اطلاعات تبادل شده بین یک سایت و کاربر که در اینجا کاربر همان بازدید کننده سایت است .
مقدار اطلاعات تبادل شده چیست ؟ متن ، ، ویدئو ، فایل و … که در یک صفحه وب نمایش داده می‌شود اطلاعات[۹۰] را تشکیل می‌دهد . بنابراین ممکن است تصویر که سایت الف تعداد بازدید بیشتری از سایت ب داشته باشد و در عین حال ترافیک کمتری نسبت به سایت ب داشته باشد. یعنی اگر دریک صفحه از محتوی سنگین نظیر تصاویر و ویدئو و … با حجم بالایی استفاده کنیم در یک بازدید نسبت به صفحه‌ای که از محتوی سبک استفاده کرده است ترافیک بیشتری خواهیم داشت. در بسیاری از سایت‌ها کاربران امکان آپلود کردن تصاویر ، ویدئو و … را دارند. آپلود کردن هم به افزایش ترافیک یک سایت کمک می‌کند . نتیجه اینکه ممکن است سایتی ترافیک بالایی داشته باشد اما بازدید کننده زیادی نداشته باشد (عزیزی، ۱۳۹۲) .

 

افزایش ترافیک و بالا بردن رنکینگ سایت با بهره گرفتن از کلمات کلیدی

در صورتی که وب سایت در رتبه نخست رنکینگ قرار داشته باشد، چیزی حدود ۸٫۵ برابر بیشتر از سایت‌هایی که در رده پنجم قرار دارند مورد بازدید قرار می‌گیرد. اما مسئله‌ای که تعجب بسیاری از صاحبان وب سایت را بر انگیخته، آن است که چرا با وجود رنکینگ بالا، ترافیک سایت به حد انتظار نرسیده و تعداد بازدیدکنندگان کم است و چرا رنکینگ بالا باعث افزایش ترافیک قابل توجهی نمی‌شود؟
هر عبارتی که توسط شخصی در سایت گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری تایپ می‌شود، عبارت جستجو” و از جانب صاحب وب سایت عبارت کلیدی نامیده می‌شود. هنگامی که عبارات کلیدی خاصی توسط افراد زیادی مورد جستجو قرار می‌گیرد، به این معنی است که این عبارت بیشترین تقاضا را دارد. نکته حائز اهمیت آن است که اگر وب سایتی بتواند با بهره گرفتن از این کلمات کلیدی پر تقاضا، در رنکینگ بالا قرار گیرد، آن گاه صاحب وب سایت شاهد افزایش قابل توجه ترافیک وب سایت خود خواهد بود. اما اگر تعداد کمی از افراد آن کلمه را مورد جستجو قرار می‌دهند، کلمه کلیدی کم تقاضایی است.حتی اگر وب سایتی در جدول رنکینگ رتبه نخست هم باشید، تاثیر چندانی بر روی ترافیک سایت نخواهد داشت.
صاحبان وب سایت برای این که بخواهند نتیجه خوبی در رنگینگ بالاو افزایش ترافیک سایت مشاهده کنند، باید تحقیقاتی پیرامون عبارات و کلمات کلیدی داشته باشند. باید به مقدار تقاضای یک کلمه کلیدی توجه کنید. به این معنی که چه تعداد از افراد آن کلمه کلیدی را در طول یک ماه مورد جستجو قرار می‌دهند، و نتیجه حاصل را با منبع مقایسه کنند. منبع در اصل تعداد وب سایت‌هایی است که با آن‌ ها بر سر یک عبارت خاص رقابت دارند.
اگر تعداد افراد کمی کلمه کلیدی خاصی را برای جستجوی خود به کار می‌برند، حتی اگر سایتی در رنکینگ یک هم قرار داشته باشد، همان تعداد بازدید کننده دارد که آن کلمه کلیدی متقاضی دارد. زیرا ترافیکی که سایت دریافت می‌کند به مقدار تقاضای آن کلمه کلیدی (تعداد افرادی که آن کلمه را جست و جو می‌کنند) بستگی دارد. در اصل تعداد بازدید کنندگان یک سایت که از یک عبارت کلیدی استفاده می‌کنند، با تعداد جستجو کنندگان آن عبارت متناسب است (شرکت فناوری اطلاعات کاسپید،بی تا).
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

 

رتبه الکسا[۹۱] چیست ؟

الکسا عنوان سرویسی است وابسته به سایت آمازون که در آدرس Alexa.com ارائه می‌شود، الکسا یک وب سایت آنالایز کننده ترافیک وب سایت‌ها است و وب سایت‌ها را بر اساس تعداد بازدید کاربران رتبه بندی می‌کند. الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط ۲ نفر به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat پایه گذاری شد. نام الکسا الهام گرفته از Royal Library of Alexandria بزرگ‌ترین کتابخانه مصر باستان قبل از میلاد یا کتابخانه سلطنتی اسکندریه است. هدف از این سرویس رتبه بندی پایگاه‌های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکننده (ترافیک بازدیدها) می‌باشد که با در نظر گرفتن یک سری معیارهای محاسباتی و آماری، نهایتا سایت‌های مختلف را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آن‌ ها، رتبه بندی می‌کند.
رتبه الکسا عددی است که به صورت نزولی و بر اساس ترافیک یک سایت به آن سایت تعلق می‌گیرد. هرچه عدد کوچک‌تر باشد رتبه تعلق گرفته با ارزش‌تر است. به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایت‌های اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو ۵۰ یا ۱۰۰ وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود زیرا وب سایت‌های دیگر سعی می‌کنند با پیدا کردن سایت‌های پر ترافیک از آن‌ ها برای دریافت لینک یا نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش در آمد و ارزش سایت‌های پربازدید خواهد شد (طاهری،۱۳۹۲).

 

اهمیت رتبه بندی الکسا

معمولا وب‌سایت‌هایی که بازدیدکننده‌هایشان از تجربه کافی در فعالیت‌های وب برخوردارند، رتبه الکسای بهتری نسبت به سایت‌های دیگر ولی با بازدید مشابه دارند؛ رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و مخصوصا تجارت الکترونیک پیدا کرده است؛ به طور مثال تبلیغ دهندگان بیشتر تمایل دارند که با سایت‌های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آن‌ ها همکاری کنند، از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان، می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت، تعیین کننده باشد (طاهری،۱۳۹۲).

 

پیچ رنک گوگل مهم‌تر است یا رتبه سایت در الکسا؟

اهمیت پیج رنک برای همه مشخص است و هر چه پیج رنک یک وب سایت بالاتر باشد آن وب سایت از نقطه نظر گوگل معتبرتر و بهتر است و در نتیجه‌های بدست آمده در جستجوها رتبه بهتری را کسب می‌کند. چندین فاکتور مختلف مانند قدمت و طول عمر یک وب سایت، تغییرات اعمال شده در مدت زمان در وب سایت و رعایت استانداردهای طراحی وب سایت و . . . همه و همه در این امتیاز دهی موثر هستند. شرکت گوگل معمولا بین ۴ الی ۶ بار در سال نتیجه ارزیابی سایت‌ها را با بالا یا پایین کردن یا ثابت نگه داشتن عدد پیج رنک نشان می‌دهد و این عدد نشان دهنده ارزیابی در طول مدت زمان است. برای مثال هیچ وب سایتی را با طول عمر ۳ ماه پیدا نخواهد شد که پیج رنک ۵ داشته باشد. در نتیجه پیج رنک فاکتوری است که به قدمت و طول عمر سایت بسیار مرتبط است. البته این اصلا به این معنی نیست که یک وب سایت با قدمت ۱۰ ساله حتما پیج رنک خوبی خواهد داشت، بلکه شاید پیج رنک آن ۲ یا ۳ باشد.
از آنطرف رتبه وب سایت در الکسا به دو فاکتور مرتبط است: اول تعداد بازدید از سایت شما و اینکه آیا صاحبان سایت‌ها و کاربران دائمی سایتی از تولبار الکسا استفاده می‌کنند یا خیر. مسلما فاکتور دوم درصد کمتری از این رتبه را در بر می‌گیرد و مهم‌ترین فاکتور تعداد بازدید روزانه از وب سایت می‌باشد.
سایت‌هایی که ارزش تقریبی وب سایت‌ها را تخمین می‌زنند به صورت مستقیم از این ۲ فاکتور جهت تخمیت قیمت تقریبی سایت استفاده می‌برند، البته در کنار این ۲ فاکتور مهم فاکتورهای مهمی مانند تعداد بک لینک‌ها درسایتهای گوگل و یاهو، ایندکس شدن در دایرکتوری‌های مهم و . . . تاثیر گذار هستند.
اما در یک نگرش کلی می‌توان به این نتیجه رسید که پیج رنک یک سایت فاکتور مهم‌تری نسبت به رتبه سایت در الکسا می‌باشد، چرا که بسیاری از وب سایت‌ها بیشترین طیف بازدید کنندگان خود را از طریق موتورهای جستجو میابند و اینکه پیج رنک شما عدد بالایی باشد کمک خواهد کرد که به نتایج بهتری دست پیدا کنید (همان).

 

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان بر اساس پارارامترهای مختلفی انجام می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها می‌تواند براساس کیفیت برخی شاخص‌های موجود انجام شود. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به آمارهای تجربی، برآوردهای مربوط به مدرسین و اساتید، بورسیه‌ها، دانشجویان، داوطلبین ورود به دانشگاه و برخی دیگر اشاره کرد. برخی از رتبه‌بندی‌ها هم هستند که بر اساس نحوه پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه صورت می‌گیرد.
علاوه بر رتبه‌بندی موسسات، برخی رتبه‌بندی‌های دیگری هم وجود دارد که برای برنامه‌های آموزشی، دپارتمان‌ها و مدارس صورت می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها بر اساس جهت‌دهی برخی مجلات و روزنامه‌ها و گاهی هم توسط دانشگاهیان و فرهنگیان انجام می‌گیرد.
رتبه‌بندی ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. یک تحقیق در دانشگاه کرنل[۹۲] نشان می‌دهد که رتبه‌بندی دانشگاه‌های در ایالات متحده به صورت معناداری تحت تاثیر سیستم پذیرش دانشجوست. ولی در انگلستان تعدد نشریات و مقالات رتبه دانشگاه‌ها را تعیین می‌کند.

 

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان

رتبه‌بندی‌های بین‌المللی توسط موسسات محلی
موسسات محلی متعددی رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها را انجام می‌دهند که شامل موارد زیر است:

 

 

رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌های جهان[۹۳] (SJTU)

از رتبه‌بندی‌های مهم آموزشی دانشگاه‌های جهان، رتبه‌بندی‌ای که توسط دانشگاه شانگهای جیا تانگ[۹۴] صورت گرفته‌است. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین صورت گرفته‌است و هدف آن رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا به صورت کاملاً مستقل بود و در واقع برای اندازه‌گیری فاصله دانشگاه‌های چینی و دانشگاه‌های روز دنیا صورت گرفت و نتایج آن در مجله [۹۵] به چاپ رسید. میزان پارامترهای موثر در این رتبه‌بندی بیشتر در حوزه علوم طبیعی قرار دارند و عبارتند از تعداد مقالات منتشر شده در مجلات [۹۶] و ساینس[۹۷]، تعداد برندگان جایزه نوبل[۹۸] (که بیشتر به علوم فیزیک تعلق می‌گیرد) و جایزه فیلدز[۹۹] (در حوزه ریاضیات)

 

 

نشریه آموزش عالی (تایمز) – موسسه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها QS

نشریه آموزش عالی تایمز لندن یک نشریه واقع در انگلستان و مربوط به آموزش عالی با همکاری موسسه کاکارلی سیموندز[۱۰۰] هر ساله لیستی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را با عنوان انگلیسی ( THES – QS World University Rankings) منتشر می‌کند. در مقایسه با رتبه‌بندی‌های دیگر، در این رتبه‌بندی سالانه بسیاری از دانشگاه‌های غیرآمریکایی و خصوصاً انگلیسی در میان رتبه‌های بالای آن قرار دارند.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:24:00 ب.ظ ]