جدول ۴-۲۰- پایگاه های اطلاعاتی موجود در کتابخانه مرکزی…………………………………………………۸۳
جدول ۴-۲۱- میزان رضایتمندی از امکانات پژوهشی دانشگاه………………………………………………… ۸۴

جدول ۴-۲۲- میزان رضایتمندی کتب و مجلات چاپی کتابخانه…………………………………………………۸۵

 

جدول ۴-۲۳- نقاط ضعف منابع کتابخانه………………………………………………………………………………..۸۶

 

جدول ۴-۲۴- فراوانی انتخاب سایتها برای اولویت اول…………………………………………………………….۸۷

پایان نامه - مقاله - پروژه
 

جدول ۴-۲۵- فراوانی انتخاب سایتها برای اولویت دوم…………………………………………………………….۸۸

 

جدول ۴-۲۶- فراوانی انتخاب سایتها برای اولویت سوم……………………………………………………………۸۹

 

جدول ۴-۲۷- فراوانی انتخاب سایتها برای اولویت چهارم…………………………………………………………۹۰

 

جدول ۴-۲۸- پایگاه های اطلاعاتی متناسب با نیاز اعضای هیات علمی………………………………………۹۱

 

جدول ۴-۲۹- مناسب بودن خدمات وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان………۹۲

 

جدول ۴- ۳۰- نقاط ضعف وب سایت کتابخانه مرکزی……………………………………………………………۹۳

فهرست نمودارها
عنوان شماره صفحه
نمودار۲-۱ روش های گردش مجلات امانی…………………………………………………………………………….۱۸
نمودار ۴-۱ برررسی سن اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان…………………………………۶۵
نمودار۴-۲- تو صیف مدرک تحصیلی جامعه نمونه………………………………………………………………….۶۶

نمودار ۴-۳- توصیف مرتبه علمی جامعه نمونه………………………………………………………………………..۶۷

 

نمودار ۴-۴- توصیف کشور محل تحصیل جامعه نمونه………………………………………………………….۶۸

نمودار ۴-۵- توصیف سابقه تدریس در دانشگاه جامعه نمونه…………………………………………………….۶۹
نمودار ۴-۶- توصیف میزان تسلط به زبان انگلیسی جامعه نمونه………………………………………………..۷۰

نمودار ۴-۷- تسلط به سایر زبانها…………………………………………………………………………………………..۷۱

 

نمودار ۴-۸- آشنایی با خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات…………………………………………………………..۷۲

 

نمودار ۴-۹- میزان دسترسی به اینترنت…………………………………………………………………………………..۷۳

 

نمودار ۴-۱۰- استفاده از اینترنت برای بازیابی اطلاعات……………………………………………………………۷۴

نمودار ۴-۱۱- توصیف طریقه دسترسی به اینترنت جامعه نمونه…………………………………………………۷۵
نمودار ۴-۱۲- میزان استفاده از اینترنت در طول هفته………………………………………………………………..۷۶

نمودار ۴- ۱۳- دسترسی به پست الکترونیکی………………………………………………………………………….۷۷

 

نمودار ۴-۱۴- داشتن وب سایت شخصی……………………………………………………………………………….۷۸

 

نمودار ۴-۱۵- میزان آشنایی با پست الکترونیکی………………………………………………………………………۷۹

نمودار ۴-۱۶- روش مورد استفاده برای بازیابی اطلاعات………………………………………………………….۸۰
نمودار ۴-۱۷- روش مورد نظر پاسخگویان برای دریافت اطلاعات از طریق اشاعه گزینشی اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………..۸۱
نمودار۴-۱۸- میزان رضایتمندی ازامکانات پژوهشی دانشگاه……………………………………………………..۸۴
نمودار ۴-۱۹- میزان رضایتمندی از منابع چاپی کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان……….۸۵

نمودار ۴-۲۰- نقاط ضعف منابع کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان……………………………۸۶

نمودار۴-۲۱- پایگاه های اطلاعاتی متناسب با نیاز اعضای هیات علمی……………………………………….۹۲

نمودار ۴-۲۲- مناسب بودن وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان…………………۹۳

 

نمودار ۴-۲۳- نقاط ضعف وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان……………………۹۴

فهرست شکل ها
عنوان شماره صفحه
شکل۱-۱-طرح یک نظام اشاعه گزینشی اطلاعات……………………………………………………………………۳۱
شکل۲-۱-پردازش اشاعه گزینشی اطلاعات…………………………………………………………………………….۴۳
فصل اول
کلیات تحقیق

مقدمه
اشاعه اطلاعات را از ارزنده‌ترین و مهم‌ترین خدمات هر کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی دانسته‌اند. در واقع، مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی اشاعه اطلاعات است. دلیل اهمیت و ضرورت ارائه و اشاعه اطلاعات را می‌توان افزایش روزافزون اطلاعات، لزوم روزآمد نگاه داشتن دانش متخصصان حوزه‌های مختلف علمی، توجه به صرفه‌جویی در وقت و هزینه استفاده‌ کنندگان و تلاش به‌ منظور افزایش تقاضا و بازاریابی برای خدمات اطلاع‌رسانی و کسب منابع مالی برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانست. این نوع اشاعه شامل جستجو و ارسال اطلاعات مورد نیاز هر فرد بطور انفرادی، منظم، و مستمر است. در ابتدا، این خدمات به‌صورت دستی ارائه می‌شد و مراحل آن عبارت بود از اینکه کتابداران با بهره گرفتن از فرم‌ها و پرسشنامه‌های ویژه‌ای نیازهای اطلاعاتی هر یک از استفاده‌ کنندگان را با پرسش از آنها مشخص می‌کردند و سپس کلیه منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه جستجو می‌گردید و اطلاعات کتابشناختی و چکیده منابعی که با نیازهای اطلاعاتی استفاده‌ کنندگان منطبق بود به‌صورت انفرادی برای هر یک از آنان فرستاده می‌شد. در مرحله سوم، استفاده‌کننده اطلاعات کتابشناختی و چکیده‌های ارسالی را مطالعه و اصل یا تصویر منابع منطبق با نیازهای خود را از کتابخانه درخواست می‌کرد. پس از آنکه منابع مربوط به گذشته جستجو می‌شد، کتابدار فقط منابع اطلاعاتی جدید را بررسی می‌کرد و اطلاعات کتابشناختی و چکیده منابع مرتبط با نیازهای اطلاعاتی استفاده‌ کنندگان را به ‌همان روال قبل ارسال می‌کرد. خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات به ‌شدت وابسته به دریافت منابع اطلاعاتی جدید است و با دریافت این منابع است که اشاعه گزینشی اطلاعات می‌تواند استفاده‌ کنندگان را روزآمد نگه دارد.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:06:00 ب.ظ ]