میلی اکی والان در لیتر

 

SO42+

 

۶۸/۳۴

 

میلی اکی والان در لیتر

 

 

Cl–

 

۵/۱۶

 

میلی اکی والان در لیتر

 

 

HCO3–

 

۵/۲

 

میلی اکی والان در لیتر

 

 

CO32-

 

۰

 

میلی اکی والان در لیتر

 

 

موادآلی(OM)

 

۶۷/۰

 

درصد

 

۳-۴-۴- کاشت بذر مرزه:
بذر مرزه رقم Hortensis در این آزمایش استفاده گردید. که دارای دوره رشد ۱۴۰ تا ۱۶۰ روزه بود و از شرکت بازرگان کالا تهیه گردید. قبل از کاشت، تست جوانه­زنی بذور در آزمایشگاه صورت گرفت. کاشت بذور در عمق ۵/۱ سانتیمتری با فاصله بین ردیف ۲۰ سانتی متر در ۴ ردیف در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۹۲ صورت گرفت، مقدار بذر مصرفی ۵ تا ۴ کیلوگرم در هکتار با تراکم بوته ۷۵ بوته در متر مربع بود.دمای روز گلخانه ۲± ۲۵ و دمای شب ۲± ۱۸ و دارای رطوب نسبی ۱۰±۸۰ می باشد.
۳-۴-۵- عملیات داشت:
الف ـ آبیاری: نخستین آبیاری بلافاصله پس از کاشت بذور درون خاک به صورت بارانی انجام شد. آبیاری دوم ۵ روز بعد و آبیاری­های بعدی در طول فصل رشد هر ۷ روز یکبار انجام گرفت.
ب ـ تنک کردن: با توجه به اهمیت تراکم بوته، تنک کردن در مرحله ۷ ـ ۴ برگی گیاهچه­ها و با حفظ یک بوته سالم و قوی و حذف دیگر بوته­ها اجرا شد.
ج ـ مبارزه با علف­های هرز: جهت دفع علف­های هرز، روی خطوط کاشت و بین ردیف­ها هردو انجام گرفت.
۳-۴-۶-نمونه برداری و اندازه ­گیری­ها:
نمونه برداری در دو مرحله، قبل و بعد از گلدهی صورت گرفت.اولین نمونه برداری ۸۰ روز بعد از کاشت صورت گرفت. در زمان نمونه برداری از هر کرت آزمایشی، ۱۰ بوته به طور تصادفی از دو ردیف وسط برداشت صورت گرفت به نحوی که بتواند تا حد زیادی خصوصیات کرت مربوطه را نشان دهند و سپس نمونه­ها به آزمایشگاه منتقل شدند. برداشت بوته­ها همراه با ریشه صورت گرفت. سپس بوته­ها در پاکت­های کاغذی شماره­گذاری شده قرار داده شد و به آزمایشگاه منتقل شدند و صفاتی از قبیل ارتفاع و وزن خشک اندام هوایی،ریشه، ساقه و سطح برگ ،درصد کلونیزاسیون ریشه­ها و طول ریشه اندازه گیری شد. به منظور اندازه گیری اجزای عملکرد، زمانی که گیاه کاملا خشک شده بود به مدت ۷۲ ساعت در دمای ۷۵ درجه سانتیگراد در داخل آون قرار داده شدند تا کاملا خشک شوند. در آزمایشگاه بوته­ها با ترازوی حساس با دقت۰۱/۰ گرم توزین شدند. وزن خشک بوته­ها و ا­ندام­های آن پس از خشک شدن در آون و تثبیت وزن ، توزین و ثبت شد.
۳-۴-۷- برداشت نهایی:
بوته­ها در مرحله گلدهی جهت اندازه ­گیری اسانس برداشت شدند و سپس به آزمایشگاه انتقال یافتند.
۳-۵- صفات زراعی و مرفولوژیک
۳-۵-۱- اندازه گیری سطح برگ گیاهان:
جهت اندازه گیری سطح برگ گیاهان که نیاز به جمع آوری برگهای تازه می باشد، نمونه گیری لازم از تیمارها در مرحله قبل از گلدهی و در نمونه گیری اولیه، برداشت و در پاکت کاغذی قرار داده شد و سریعاً به آزمایشگاه انتقال یافت. وزن نمونه ها تعیین شد و نمونه ها جهت قرائت توسط دستگاه روی کاغذ سفید به دقت قرار داده شده و صفحه نامرئی دستگاه روی نمونه ها قرار داده شده و سپس با حرکت قسمت متحرک دستگاه سطح برگ سنج (Leaf area meter) روی نمونه ها، اعداد قرائت گردید.
۳-۵-۲- طول ریشه:
پس از برداشت و جدا کردن ریشه، آن­ها را کاملا شسته و در آون خشک کرده و سپس طول ریشه ها را با بهره گرفتن از رابطه نیومن (۱۹۶۶) به دست آوردیم
رابطه ۳-۷
۸۹/۰× ( وزن خشک ریشه­ها) = طول ریشه (سانتی متر)
۳-۵-۳- ارتفاع بوته
این صفت در محیط آزمایشی و از گیاه زنده به وسیله متر بر حسب سانتی متر اندازه ­گیری شد.
۳-۶- صفات فیزیولوژیک
۳-۶-۱- استخراج اسانس:
استخراج اسانس توسط دستگاه اسانس گیر Clevenger در آزمایشگاه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سمنان انجام شد و بر اساس آن مقدار عملکرد اسانس اندام­های هوایی در مرحله گلدهی در واحد سطح تعیین شد. اسانس گیر دستگاهی شیشه ای است که اساس کار آن تقطیر با آب می باشد. روش تقطیر با آب برای جداسازی مواد غیر محلول در آب (مانند اسانس ها) استفاده می شود. در واقع آب و اسانس با هم تقطیر می شوند. با بهره گرفتن از این روش به سهولت می توان اقدام به استخراج اسانس ها از گیاهان مورد نظر نمود. این دستگاه سه قسمت عمده دارد:

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

بالن جهت قرار دادن نمونه به همراه آب

مبّرد یا سرد کننده

جدا کننده اسانس

روش کار در استخراج اسانس گیاهان بدین صورت است که مقداری از نمونه گیاهی به همراه آب مقطر، درون بالن قرار می گیرد و در اثر حرارت، فشار بخار آب افزایش یافته، غده های حاوی اسانس شکسته شده و اسانس به همراه بخار آب وارد سردکننده می شود. دومین جزء دستگاه تقطیر مبّرد است که وظیفه مایع کردن بخار آب و بخار روغن اسانسی را بر عهده دارد. عمل خنک شدن به کمک آبی که در اطراف لوله­های مبّرد جریان دارد انجام می­ شود. لازم است مبّرد تا حد امکان طویل باشد تا بخارات مدت بیشتری در معرض آب قرار گیرند و حرارت بیشتری از دست دهند، حاصل تقطیر به صورت مایع از انتهای مبّرد خارج می­ شود. در سردکننده عمل میعان صورت گرفته و قطرات اسانس درون آب به صورت دو فاز مشخص به طرف لوله مدرج حرکت می کند. به بیان دیگر وقتی مخلوط بخارهای آب و اسانس به محیطی با فشار هوای کمتر می رسد چون نقطه میعان آب با نقطه میعان اسانس یکسان نیست، پس در دو فاز متفاوت قرار می گیرند. به این ترتیب روغن اسانسی به طور مکانیکی از آب جدا می­ شود. در خروجی مبّرد مایع سرد شده جمع آوری می­ شود.
نمونه­های ۱۰۰ گرمی از سرشاخه­های گلدار خشک شده هر کرت در آسیاب پودر میشوند به همراه ۴۰۰ میلی لیتر آب در بالن دستگاه قرار داده شده و ۳ ساعت حرارت داده میشوند و در انتها اسانس از آب جدا می­گردد(امامی، ۱۳۷۵).
۳-۶-۲- اندازه گیری ازت به روش تیتراسیون بعد از تقطیر(کجلدال):
این اندازه گیری در عصاره حاصل از اندام های هوایی در مرحله رویشی گیاه به روش زیر انجام می­ شود:
ابتدا هضم در بالن ژوژه با اسیدسولفوریک – اسید سالیسیلیک – آب اکسیژنه صورت گرفت، بعد از شفاف شدن عصاره را به حجم ۵۰ میلی­لیتر رسانده و آماده مراحل بعد میشود. برای اندازه گرفتن ازت ازسیستم تولید کننده بخارآب و سیستم تقطیر استفاده میکنیم، به این صورت که میزان ۵ میلی­لیتر از عصاره هضم شده و ۲ میلی لیتر از محلول هیدروکسید سدیم را به همراه ۲۰ میلی لیتر آب مقطر در بالن تقطیر ریخته. وحرارت میدهیم. محلول حاصل از تقطیر در ۱۰ میلی لیتر اسید بوریک حاوی ۱۰ قطره اندیکاتور جذب می شود. این عمل به مدت ۶ الی ۸ دقیقه انجام میشود، بعد از اتمام عمل تقطیر ارلن محتوی اسیدبوریک حاوی آمونیاک را با اسیدسولفوریک ۰۰۵/۰ مول تا تغییر رنگ محلول از رنگ سبز به صورتی تیتر نموده. و با بهره گرفتن از غلظت اسید مصرفی جهت تیتراسیون، غلظت ازت در نمونه گیاه را محاسبه می­کنیم (امامی، ۱۳۷۵).
۳-۶-۳- اندازه گیری پتاسیم به روش نشر شعله‌ای Atomic-Emiffion-Spectromitrv:
این اندازه گیری در عصاره حاصل از اندام های هوایی در مرحله رویشی گیاه به روش زیر انجام می­ شود:
– هضم در بالن ژوژه به کمک اسید سولفوریک- اسید سالیسیلیک- آب اکسیژنه
عصاره گیاه به طریقه شعله پروپان و هوا ابری شده (nebulized) و بصورت بخار در می‌آید. در اثر حرارت ترکیبات پتاسیم بصورت اتم درآمده و برانگیخته می شوند. اتمهای تحریک‌شده تشعشعات نوری ایجاد می‌کنند که در طول موج ۵/۷۶۶ نانومتر (یا با بهره گرفتن از فیلتر) به وسیله دستگاه فلیم فتومتراندازه‌گیری می‌شود (امامی، ۱۳۷۵).
میزان پتاسیم در ماده خشک گیاهی بر حسب گرم درصد از رابطه زیر محاسبه می‌شود.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:32:00 ق.ظ ]