شرکت شهرک‌های صنعتی نوع شرکت سهامی خاص است‌، شرکت دارای شخصیت حقوقی و مستقل بوده و استناد قانون تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران تابع مقررات اساسنامه و قانون تجارت می‌باشد (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
۲ـ۲ـ۶ـ۱ـ هدف و موضوع شرکت
الف) احداث شهرک صنعتی در منطقه و ایجاد امکانات زیربنایی در شهرک با رعایت مفاد اساسنامه شرکت شهرک‌های صنعتی ایران.
ب) انجام کلیه اموری که ضمن هماهنگی استفاده مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی را در یک روند خودگردان از جهت مالی فراهم نماید.
ج) انجام کلیه اقداماتی که برای هماهنگی اداره امور شهرک صنعتی از جهت مالی‌، فنی و خدماتی بازرگانی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی مشخص و ابلاغ می‌گردد.
د) تملیک زمین براساس قوانین موضوعه و واگذاری عین یا منفعت اراضی مزبور و انتقال قطعی به داوطلبان احداث واحدهای صنعتی مجاز (انتقال قطعی اراضی موکول به ارائه پروانه بهره‌برداری است) و (در اختیارگیری اعتبارات مصوب در بودجه نواحی صنعتی جهت تأمین هزینه‌های سرمایه‌ای اولیه شرکت و تأمین خدمات عمومی شهرک صنعتی از قبیل: آب‌، برق‌، تلفن‌، فاضلاب‌، تسطیح اراضی شهرک و ایجاد شبکه راه‌های اصلی و فرعی و همچنین ایجاد ساختمان‌های عمومی از قبیل: درمانگاه‌، مسجد‌، فضای سبز و انبار عمومی.
ر) مشارکت در سایر شرکت‌هایی که به لحاظ ارائه خدمات مورد نیاز متقاضیان و سایر مسائل شهرک لازم تشخیص داده شود .
۲ـ۲ـ۷ـ اعتبارات
اعتبارات مصوب در بودجه مربوط به نواحی صنعتی پس از تشکیل شهرک صنعتی مذکور از طریق این شرکت‌های صنعتی هزینه می‌شود) نواحی صنعتی که از محل اعتبارات عمرانی در آن‌ ها هزینه گردیده است) شهرک صنعتی موضوع این قانون تلقی می‌گردد‌. تعیین محل شهرک و طراحی نقشه شهرک برای نیازهای گوناگون براساس ضوابط اعلام شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی انجام خواهد شد و در هر حال شهرک‌های صنعتی از حریم قانونی و استحفاظی شهرها و قانون شهرداری‌ها مستثنی بوده و واگذاری به متقاضیان و حدود و شرایط و نحوه عمل در این خصوص در اختیار مسئولان شهرک صنعتی است که براساس آئین‌نامه اجرائی این قانون عمل خواهد کرد‌. طبق تبصره ۲ ماده ۶ آئین‌نامه تسهیلات اعطایی موضوع تصویب نامه شماره ۸۸۶۲۰ مورخ ۲۸/۱۲/۶۲ )قانون عملیات بانکی بدون ربا) کلیه بانک‌ها موظفند قراردادهای مربوط به تخصیص زمین توسط شرکت شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های تابعه را هم ردیف اسناد رسمی پذیرفته‌، تسهیلات اعتباری و حقوقی مربوط به اسناد رسمی را در خصوص قرار دادهای مزبوراعلام نمایند (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۸ـ فعالیت صنعتی
یک فعالیت اقتصادی است که در امر‌، تولید فرآوری و یا بسته‌بندی محصولات گوناگون در سطح انبوه از طریق عملیات فیزیکی و یا شیمیایی بر روی مواد و یا مونتاژ قطعات و اجزاء با بهره گرفتن از نیروی ماشین و عملیات تحقیقات مهندسی مرتبط صورت می‌گیرد (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
عکس مرتبط با اقتصاد
۲ـ۲ـ۹ـ واحد صنعتی
شخصیتی حقیقی یا حقوقی است که یک یا چند فعالیت صنعتی را در یک محل مشخص انجام می‌دهد (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۱۰ـ طرح صنعتی
مجموعه عملیات اجرایی‌، فنی و خدماتی صنعتی است که با هدف‌، زمان و بودجه مشخص تا منتهی شدن به فعالیت صنعتی ادامه پیدا می‌کند (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۱۱ـ جواز صنعتی
مجوزی است که متقاضی پس از انجام مطالعات‌، بررسی‌ها و تکمیل و ارائه پرسش‌نامه مربوط به احداث واحد صنعتی‌، آن را دریافت کرده و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط اقدام به انجام عملیات اجرایی و نصب ماشین‌آلات می کند (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۱۲ـ مجوز صنعتی
مجوزهای صنعتی جهت ایجاد واحدهای صنعتی به جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری محدود شده است (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۱۳ـ پروانه بهره‌برداری
مجوزی است که دارنده جواز تأسیس پس از انجام مراحل مربوط به ایجاد، تکمیل و راه‌اندازی واحد صنعتی دریافت می کند (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۱۴ـ کارگاه صنعتی
مکان ثابتی است که در آن مجموعه‌ای از سرمایه و نیروی کار به‌منظور تولید یک یا چند محصول صنعتی به کار گرفته شده است (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۱۵ـ واحد (شرکت دولتی(
واحدی است که براساس قوانین شرکت‌ها به ثبت رسیده و حداقل ۵۱ درصد از سرمایه آن متعلق به دولت) وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی) می‌باشد (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۱۶ـ تکنولوژی (دانش فنی)
طبق تعریف سازمان یونیدو تکنولوژی کاربرد علوم در صنایع با بهره گرفتن از رویه‌ها‌، مطالعات منظم و جهت‌دار است و سایر تعاریف نیز کماکان تکنولوژی را کاربرد علوم و یافته‌های علمی در عمل بیان می‌کند (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۱۷ـ صنعتی شدن
گذر از یک جامعه با یک نظام اجتماعی‌، اقتصادی از طریق توسعه صنعت و تکنولوژی و تکوین صنایع بزرگ بعنوان ویژگی برجسته جامعه با نظام را صنعتی شدن می‌گویند (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۲ـ۲ـ۱۸ـ تسهیلات بانکی
وام‌های هستند که جهت سرمایه‌گذاری و احداث و یا تولید در اختیار مالکین واحدهای صنعتی قرار می‌دهند (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۱۹ـ متقاضی
شخص حقوقی است که خواهان کسب مجوز ایجاد شهرک صنعتی می‌باشد (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۲۰ـ زمین تخصصی
منظور زمین تخصصی در این قرارداد قطعه زمینی از اراضی شهرک صنعتی است که از طرف شرکت به طرف قرارداد اختصاص داده می‌شود (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۲۱ـ امکانات زیربنایی و خدمات ضروری
عبارت است از تأسیسات و خدماتی است که به‌منظور تأمین نیازهای صنعتی برحسب ضرورت و متناسب با امکانات شرکت ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند‌، مانند: تأمین آب و احداث خطوط انتقال و شبکه توزیع آن و مخازن مربوطه‌، شبکه فاضلاب و شبکه جمع‌ آوری آب‌های سطحی‌، تصفیه آب‌، تصفیه‌خانه فاضلاب، معابر عمومی‌، پارکینگ‌، فضای سبز‌، ساختمان‌های عمومی و خدمات ضروری و تأسیسات برق شامل: پست انتقال و تبدیل و شبکه توزیع فشار قوی و متوسط و ضعیف و پست‌های مربوط‌، احداث شبکه روشنایی معابر و محوطه شهرک، احداث راه دسترسی به شهرک‌، خطوط و انتقال و احداث ایستگاه‌، شبکه توزیع گاز در شهرک و خطوط انتقال تلفن به شهرک‌. منظور از امکانات شرکت عبارت است از میزان آب یا برق که در زمان معین با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در اختیار شرکت بوده و آماده برای بهره‌برداری است (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۲۲ـ عرصه
قطعه زمین تخصیصی موضوع قرارداد است.
۲ـ۲ـ۲۳ـ اعیانی
ساختمان‌هایی است که در عرصه توسط طرف قرار‌داد احداث می‌شود.
۲ـ۲ـ۲۴ـ حق انتفاع
حق استفاده از آن بخش از امکانات زیربنایی و خدماتی شهرک است که با پرداخت هزینه‌های آن توسط طرف قرارداد احداث و تأمین می‌گردد‌. حق انتفاع وابسته و متعلق به زمین تحت اختیار طرف قرارداد بوده و قابل انتزاع از زمین و همچنین قابل انصراف نمی‌باشد (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۲۵ـ هزینه خدمات و نگهداری
هزینه خدمات و نگهداری عبارت است از: هزینه‌های جاری و عمومی شهرک صنعتی مثل: آب‌، برق‌، معابر و اماکن و تأسیسات عمومی‌، نگهداری معابر و ساختمان‌های عمومی و فضای سبز‌، تعمیرات ضروری‌، جمع‌ آوری و حمل زباله غیرصنعتی‌، حفاظت و نظافت شهرک و همچنین خدمات اداری پرسنلی شهرک (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۲۶ـ هزینه‌های اختصاص واحدها
عبارت است از هزینه‌های استفاده از تأسیسات و خدمات شهرک صنعتی بوسیله شهرک صنعتی که باید حسب مورد به شهرک صنعتی و یا سازمان ذیربط مانند: سازمان آب‌، شرکت مخابرات‌، برق منطقه‌ای و شرکت گاز و غیره پرداخت شود (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۲۷ـ هزینه‌های نوسازی و بازسازی
عبارت است از هزینه‌های تعمیرات اساسی و بازسازی معابر و تأسیسات زیربنایی شهرک صنعتی.
۲ـ۲ـ۲۸ـ ارزش افزوده فعالیت صنعتی
ارزش افزوده فعالیت صنعتی کارگاه عبارت است از مابه‌التفاوت ارزش ستاده و ارزش داده فعالیت صنعتی .
۲ـ۲ـ۲۹ـ ارزش تولیدات
عبارت است از مجموع ارزش کالاهای تولید شده ارزش ضایعات قابل فروش و تغییرات ارزش موجودی کالاهای در جریان ساخت (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۳۰ـ ارزش ستانده فعالیت صنعتی
عبارت است از مجموع ارزش کالا‌های تولید شده‌، دریافتی بابت خدمات صنعتی‌، تغییرات ارزش موجودی کالاهای در جریان ساخت‌، تفاوت ارزش فروش از ارزش خرید کالاهایی که بدون تغییر شکل به فروش رسیده‌اند، ارزش اموال سرمایه‌ای ساخته شده توسط کارگاه‌، ارزش برق و آب تولید و فروخته شده منهای ضایعات غیرقابل فروش محصولات تولید شده می‌باشد (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۳۱ـ اموال سرمایه‌ای
زمین‌، ساختمان‌، وسایل نقلیه و همچنین وسایل و تجهیزات متعلق به واحد صنعتی که عمر مفید آن از یک سال بیشتر است‌، اموال سرمایه‌ای واحد صنعتی محسوب می‌شود (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۳۲ـ بهره‌وری کار
عبارت است از نسبت ارزش افزوده به تعداد شاغلان (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۳۳ـ ارزش انرژی مصرف شده
عبارت است از ارزش انواع سوخت مصرف شده و ارزش برق خریداری شده (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۲ـ۳۴ـ بهره‌دهی انرژی
عبارت است از نسبت ارزش افزوده به ارزش انرژی مصرف شده (اساسنامه شرکت‌های شهرک صنعتی، ۱۳۸۶).
۲ـ۳ـ پیشینه تجربی تحقیق
۲ـ۳ـ۱ـ تحقیقات انجام شده در خارج
اسلام ریزوانول[۳] (۱۹۹۴) در پژوهشی با عنوان، (بررسی اثرات صنعتی شدن مناطق روستایی چین در دوره قبل و بعد از اصلاحات ارضی) را مورد بررسی قرار داده و به این نتایج دست یافت‌: افزایش درآمد خانوار‌ها و تغییرات اساسی الگوی مصرف مواد غذایی و کالاهای مصرفی با دوام.
آلکا پاریخ[۴] و همکاران (۱۹۹۶) عنوان پژوهش (صنعتی شدن به‌عنوان بخشی از فرایند توسعه همه‌جانبه روستایی بوریا هند) مورد بررسی قرار داده و به این نتایج دست یافت‌: کاهش فقر در منطقه و افزایش آگاهی‌ها‌، گسترش آموزش‌، سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش کشاورزی و افزایش درآمد خانواده‌های کم‌ درآمد‌، اشتغال‌زایی در بخش غیر کشاورزی و افزایش درآمد روستاییان‌.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:47:00 ب.ظ ]