۲٫۷۷۷۵
.۴۳۹۸۶
-۱٫۶۸۹
.۱۲۲
۱٫۷۵۵
.۲۴۳
a24
۴۰۰
۲٫۰۰
۳٫۰۰
۲٫۹۴۷۵
.۲۲۳۳۱
-۴٫۰۲۸
.۱۲۲
۱۴٫۲۹۶
.۲۴۳
a25
۴۰۰
۱٫۰۰
۳٫۰۰
۲٫۵۰۵۰
.۵۴۳۸۰
-.۴۴۳
.۱۲۲
-.۹۷۰
.۲۴۳
Valid N (listwise)
۴۰۰
فصل پنجم
نتیجه گیری وپیشنهادات
مقدمه
در این فصل که مشتمل بر چند بخش است ابتدا نتایج کلی تحقیق به صورت گزارش و سپس نتایج حاصل از تحلیل متغیرها و آزمون فرضیه های تحقیق ارائه می شود و در ادامه با بیان نتایج نظری و تئوریک تحقیق راهکارها و پیشنهاداتی در رابطه با بررسی موضوع تحقیق ارائه می گردد.
نتایج تحقیق
نتایج کلی تحقیق
در این تحقیق سعی داشتیم که با بررسی کارکرد فرهنگی نشریات محلی استان خوزستان اثرگذاری آنان را بر نگرش فرهنگی مخاطبان ارزیابی کنیم.با توجه به اینکه نشریات بعنوان بخشی از جامعه اطلاع رسانی و رسانه ای کشور بصورت عام و نیز نشریات محلی خوزستان بصورت خاص دارای کارکردهای متفاوت در حوزه های مختلف هستند لذا میزان تاثیر محتوای تولیدی آنها اثرات مختلفی بر مخاطبان دارد و این اثر از نظر مولفه های فردی از جمله سن افراد،جنس ،میزان تحصیلات و نیز داشتن سابقه مطبوعاتی و مدرک مرتبط با فعالیت رسانه ای مورد ارزیابی قرار گرفت.از آنجاییکه نشریات پاسخگوی ذائقه های مختلف در جامعه هستند لذا رضایت کامل مخاطبان محقق نمی شود و بصورت نسبی از نظر مخاطبان نشریات مد نظر است و از سویی دیگر بخشی از تاثیرگذاری همزمان سایر رسانه ها و نشریات است که بصورت همپوشانی دارای اثرات متفاوت ولی در نهایت اثرگذار بر مخاطبان هستند. بر اساس آلفای کرونباخ نتایج کلی پرسشنامه پایایی پرسشنامه برابر با ۸۱۷/. می باشد و آلفای کردنباح مربوطه سوالات فرضیه اصلی پژوهشی ۷۰۱/ . می باشد که این امر اعتبار سوالات را مورد تایید قرار می دهد. طبق جدول شماره ۴-۱ و۴-۲ و۴-۳ وجود رابطه معنادار بین رشته تحصیلی افراد تا سطح تحصیلات و سابقه شغلی افراد پاسخ دهنده بر روی نگرش فرهنگی آنها این فرضیه را تایید می کند.
در فرضیه دوم نظارت مناسب با ارتقای محتوای نشریات محلی رابطه معنا داری را نشان نمی دهد طبق جدول شماره۴-۲و این فرضیه تایید نمی گردد. یعنی سیستم نظارتی بر ارتقای سطح محتوای نشریات محلی در استان وجود ندارد و یا در صورت وجود این سیستم کارآیی لازم از نظر وجود افراد متخصص و یا داشتن برنامه لازم برای محتوا سنجی محتوای تولیدی نشریات وجود ندارد.
بر اساس فرضیه سوم استفاده ابزاری و اختصاصی از نشریات محلی با نارضایتی مخاطبان ارتباط مثبت و معناداری دارد.طبق جدول شماره ۴-۵ یعنی طبق نتایج حاصل از داده های آماری هرگاه مخاطبان احساس کنند که نشریات به جای پرداختن به کارکردهای اجتماعی ،فرهنگی بعنوان رسالت اصلی رسانه ای خود به زمینه های اقتصادی می پردازند این امر نارضایتی مخاطبان را به دنبال دارد که آن را گزارش می کنند و این فرضیه با نتایج حاصله تایید می گردد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
فرضیه چهارم که توسعه و گسترش نشریات محلی بر نحوه و سبک زندگی مردم ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و طبق جدول شماره ۴-۶ این بعنوان یک شاخص مهم و فرضیه اساسی در ارائه کارکردهای اجتماعی در جامعه برای تغییر در نحوه و سبک زندگی مردم تاثیر معناداری دارد لذا نتایج حاصل ازاین بررسی فرضیه موردنظر را تایید می کند که به نوعی این فرضیه نقش اساسی در نتایج اصلی و نهایی دارد.
طبق فرضیه پنجم بر اساس داده های موجود بین گسترش نشریات محلی و حذف باورهای نادرست و خرفه ای مردم ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد طبق جدول شماره ۴-۷ و بر این اساس استفاده و ترویج نشریات محلی عاملی جهت دهنده و تغییر اتی در پاره ای نادرست و خرفه ای مردم است و این تاثیر باعث حذف و یا اصلاح ساختار ذهنی افراد جامعه است و نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که وجود اقوام و فرهنگ های مختلف بویژه در یک منطقه علی رغم پایبندی به حفظ آنها باعث تغییر در نوع نگرش مردم و دوری گزیدن از امور غیر اصولی گردیده است. به نحوی که باعث شده برخی باورهای نادرست بر اساس شرایط و مقتضیات زمان بر اساس ارائه برنامه های فرهنگی و تحلیل های علمی رایج در اصول جامعه شناسی و علوم ارتباط به نتایج مثبت و قابل قبول دست یافت که می تواند ساختار فرهنگی را از وجود خرافه ها و برخی باورهای نادرست و متداول و عرضی مبرا نماید.لذا نتایج حاصل از این تحقیق و فرضیه مورد بحث را تایید می کند.
نتایج نظری تحقیق
با توجه به کارکردهای مختلف رسانه ها از جمله نشریات محلی نتایج تجربی که از این پژوهش حاصل می شود به شرح زیر بیان می گردد:
۱-نشریات محلی با توجه به توانایی فعالان هر یک از رسانه ها دارای کارکردهای متفاوتی است که این عملکرد در جذب مخاطبان و یا کاهش آن تاثیرگذار است.داشتن تیم رسانه ای که دارای دانش حرفه ای لازم باشد برای یک نشریه یک فرصت مناسب است تا بتواند از ظرفیت های موجود در جامعه از جمله رضایت مخاطب و اعتماد آنها در جهت ارائه کارکردهای که بتواند بعنوان یک رویکرد فرهنگی قابل قبول باشند تاثیرگذار باشند.
۲-پرهیز از مسایل شخصی وسیلقه ای و نیز عدم استفاده ابزاری از نشریات بعنوان یک کارکرد صرف اقتصادی ، یک ضرورت است محصول تولیدی نشریات بعنوان یک ابزار فرهنگی مطالبه اصلی جامعه مخاطب است لذا انتشار نشریه با این رویکرد و دادن مجوز به نشریات با رویکردی مناسبتی مثل انتخابات یک فرایند نادرست در چرخه کارکرد فرهنگی جامعه است.
عکس مرتبط با اقتصاد
۳-گستره توزیع و اختصاصی فضای بیشتری از نشریات محلی به مطالب بومی در مقایسه با سایر نشریات منطقه ای یا سراسری یک ظرفیت مناسب است تا در جهت تقویت آداب و ترویج آنها و پرهیز از باورهای نادرست استفاده شود.
۴-نشریات محلی که بعنوان یک رسانه محلی فعالیت دارند با انتشار اخبار و مطالب و تحلیل های ملی و فرا محلی از اقبال کمتری از طیف مخاطبان برخوردار هستند و این رویکرد منفی است که ظرفیت های محلی علی رغم ظرفیت های بالای فرهنگی هر استان به موضوعات خارج از گستره توزیع و اقلیم جغرافیایی مرتبط با فرهنگ خود بپردازند.
۵-سطح تحصیلات افراد و نوع مدرک آنها در تاثیرگذاری کارکردهای فرهنگی و تغییر یا اصلاح نگرش فرهنگی مخاطبان اثرگذار است این امر باعث می شود در عین حال افراد فعال رسانه ای با دانش حرفه ای مرتبط در تقویت ساختار رسانه ای و تولید محتوای کیفی موثر باشند و در عین حال یک فضای رقابتی سالم و پویا را در جهت توسعه نشریات و ارتقای سطح محتوای آنها به دنبال دارند.
۶-در دسترس بودن فعالان یک رسانه محلی از نظر مخاطبان و جلب اعتماد و تعامل لازم یک بستر مناسب است که امکان مردمی بودن و مردمی شدن بیشتر به یک رسانه محلی از جمله نشریه را ارتقا داده و یک ضریب بالا در جهت اعتماد عمومی در ساختار یک استان و در نهایت اقبال خوب آن نشریه است.
پیشنهادات
با توجه به تجربیات و نتایج حاصل از این پژوهش پیشنهاداتی برای اصلاح ساختار کار رسانه ای در کشور و بویژه نشریات محلی ارائه می شود.
۱-الزام افراد متقاضی نشریه به داشتن دانش حرفه ای لازم و مرتبط و نیز سوابق علمی و پژوهشی می تواند در جهت ارتقای کیفی نشریات موثر باشد و یک رابطه معناداری را بوجود آورد در این صورت محتوای نشریات رشد کرده و دیگر شاهد نشریات بی اثر و یابدون فایده نخواهیم بود.
۲-ایجاد بستر مناسب برای ارتقای دانش حرفه ای فعالان این حوزه با راه اندازی دوره های مرتبط ضمن خدمت جهت به روزآوری اطلاعات و آگاهی از آخرین شیوه های نظام ارتباطی در جهان در جهت بهره گیری برای توسعه کمی و کیفی نشریات محلی.
۳-ایجاد نظام نظارت دقیق بر روی عملکرد نشریات برای تحلیل محتوا و محتوا سنجی آنها تا بتوان نشریات را به سطحی رساند که یک منبع و مرجع رسانه ای قوی برای نشریات از جمله سراسری باشند.
۴-اصلاح ساختار نظام حمایت از نشریات بعنوان یک نظام نوین مبتنی بر اصول و قواعد علمی رایج در جهان و علوم ارتباطات .
برای
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:06:00 ق.ظ ]