۵-۲-۳: خوشه بندی کشورها بر اساس « آزادسازی اقتصادی» ۹۴
عکس مرتبط با اقتصاد
۵-۲-۴: خوشه بندی کشورها بر اساس میزان « تورم » ۹۵
۵-۲-۵: خوشه بندی کشورها بر اساس میزان « صادرات » ۹۶
۵-۲-۶: خوشه بندی کشورها بر اساس میزان « واردات» ۹۷
۵-۲-۷: خوشه بندی کشورها بر اساس میزان « فقدان آزادی مطبوعات» ۹۸
فصل ششم: تجزیه و تحلیل داده ها ۱۰۰
۶-۱- تفاوت میانگین فساد بر حسب شاخص های مختلف ۱۰۱
۶-۲- آزمون فرضیه ها ۱۰۷
۶-۲-۱- مدل رگرسیون چند متغیره عوامل سیاسی برای تبیین فقدان فساد ۱۰۸
۶-۲-۲- مدل رگرسیون چند متغیره عوامل مذهبی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۱
۶-۲-۳- مدل رگرسیون عوامل فرایندی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۲
۶-۲-۴- مدل رگرسیون لجستیک عوامل اقتصادی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۴
۶-۲-۵- مدل رگرسیون نهایی چند متغیره برای تبیین فقدان فساد ۱۲۰
فصل هفتم: نتیجه گیری ۱۲۴
۷-۱- یافته های توصیفی ۱۲۵
۷-۲- یافته های تحلیلی ۱۲۸
پیشنهادها ۱۳۶
پیشنهادهای پژوهشی ۱۳۶
منابع و مآخذ ۱۳۷
فهرست جدولها

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

عنوان صفحه

جدول ۳-۱: شاخص های کیفیت حکومت و حکمرانی خوب ۶۳
جدول ۳-۲: عوامل مؤثر بر فساد ۶۷
جدول ۴-۱: بانک های اطلاعاتی داده های مورد استفاده متغیر وابسته و مستقل ۸۵
جدول شماره ۵-۱: توصیف شاخص های متغیر وابسته (فقدان فساد) ۸۷
جدول شماره ۵-۲: تحلیل عاملی شاخص فساد ۸۸
جدول شماره ۵-۳: ماتریس بارهای عاملی شاخص های فساد ۸۸
جدول شماره ۵-۴: توصیف متغیر وابسته پس از یکسان سازی شاخص ها ۸۸
جدول ۵-۵: توزیع وضعیت فساد در کشورهای مورد بررسی ۸۹
جدول ۵-۶: توصیف متغیرهای مستقل ۹۰
جدول شماره ۵-۷: توصیف شاخص های حکمرانی خوب و کیفیت حکومت ۹۱
جدول شماره ۵-۸: تحلیل عاملی شاخص حکمرانی خوب ۹۱
جدول شماره ۵-۹: ماتریس بارهای عاملی شاخص های فساد ۹۲
جدول شماره ۵-۱۰: توصیف شاخص نهایی حکمرانی خوب و کیفیت حکومت ۹۲
جدول شماره ۵-۱۱: خوشه بندی کشورها بر اساس شاخص حکمرانی خوب و کیفیت حکومت ۹۲
جدول شماره ۵-۱۲: بررسی وضعیت اندازه دولت در کشورهای مورد بررسی ۹۳
جدول شماره ۵ـ۱۳: بررسی وضعیت آزادسازی اقتصادی در کشورهای مورد بررسی ۹۴
جدول شماره ۵ـ۱۴: بررسی وضعیت تورم در کشورهای مورد بررسی ۹۵
جدول شماره ۵ـ۱۵: بررسی وضعیت صادرات در کشورهای مورد بررسی ۹۶
جدول شماره ۵ـ۱۶: بررسی وضعیت واردات در کشورهای مورد بررسی ۹۷
جدول شماره ۵ـ۱۷: بررسی وضعیت فقدان آزادی مطبوعات در کشورهای مورد بررسی ۹۸
جدول ۶-۱: نتایج معنی داری تفاوت میانگین فقدان فساد بر حسب شاخص های مختلف ۱۰۱
جدول شماره ۶-۲: نتایج مقایسه فقدان فساد بر حسب متغیرهای مختلف ۱۰۴
جدول شماره ۶-۳ : همبستگی متغیر وابسته و مستقل ۱۰۷
جدول ۶-۴: متغیرهای نهایی همبسته با فساد ۱۰۸
جدول ۶-۵: خلاصه مدل رگرسیون چند متغیره عوامل سیاسی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۰
جدول ۶-۶: نتایج مدل رگرسیون چند متغیره عوامل سیاسی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۰
جدول ۶-۷: خلاصه مدل رگرسیون چند متغیره عوامل مذهبی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۰
جدول ۶-۸: نتایج مدل رگرسیون چند متغیره عوامل مذهبی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۱
جدول ۶-۹: خلاصه مدل رگرسیون چند متغیره عوامل فرایندی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۱
جدول ۶-۱۰: نتایج مدل رگرسیون چند متغیره عوامل فرایندی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۳
جدول ۶-۱۱: جدول تناسب مدل ۱۱۵
جدول ۶-۱۲: شبه ضریب تعیین ۱۱۵
جدول شماره ۶-۱۳: برآورد پارامترهای جدول لجستیک عوامل اقتصادی برای تبیین فقدان فساد ۱۱۹
جدول ۶-۱۴: خلاصه مدل رگرسیون چند متغیره برای تبیین فقدان فساد ۱۲۰
جدول ۶-۱۵: نتایج مدل رگرسیون چند متغیره برای تبیین فقدان فساد ۱۲۱

فصل اول:

 

کلیات تحقیق

۱-۱ مقدمه و طرح مسئله
موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر سطح فساد است که در این رابطه به طور تطبیقی اثر کیفیت حکومت و حکمرانی خوب بر فساد مورد مقایسه قرار می­گیرند تا با بهره گرفتن از تحقیقی تجربی نشان داده شود تفاوت کشورهای فاسد و غیرفاسد در فقدان چه شاخص ­های حکومتی قابل تبیین است.
صندوق بین ­المللی پول فساد را به سوء­استفاده از مقامات دولتی و یا اعتماد در جهت منافع خصوصی تعریف کرده است (IMF, 2005).
در تعریف اولیه سازمان شفافیت بین­المللی، فساد به سوء استفاده از کار دولتی در جهت منافع خصوصی تعریف شده است. سازمان شفافیت بعداً تعریف خود را با ارائه‌ تعریف دیگری گسترده‌تر کرد. طبق این تعریف فساد عبارت است از «سوء­استفاده از قدرت در جهت منافع خصوصی». شبکه عدالت مالیاتی معتقد است که تعریف سازمان شفافیت خیلی محدود است و امکان فرار از پرداخت مالیات و جعل قیمت­ گذاری در واردات و صادرات توسط افراد و شرکت­های خصوصی وجود دارد. همچنین این تعریف فاقد تمام اشکال فساد است. شیوه­ هایی مانند حامی­پروری[۱] و تبعیض که به عنوان فساداند، معمولاً به عنوان فساد شناخته شده نیستند (Holmberg & Rothstein, 2006: 4).
از نظر سازمان ملل شکل­های رایج فساد شامل رشوه، اختلاس، سرقت و تقلب، اخاذی، سوء استفاده از اختیار، پارتی‌بازی، قوم و خویش‌پرستی و حامی­پروری و مشارکت­های نامناسب سیاسی است (United Nation, 2004: 10).
از آنجا که این موارد تهدیدی برای اعتماد به حساب می­آیند که در نهایت می ­تواند به باورهای نظام سیاسی آسیب ­رساند و مشروعیت نظام را به خطر ­اندازند، شبکه عدالت مالیاتی پیشنهاد کرده است فساد به طور گسترده­تر به «فعالیتی که اعتماد عمومی به سلامت[۲] قوانین، سیستم­ها و نهادهای حاکم بر جامعه را تضعیف می­ کند» تعریف شود (Zirnsak, Clarke & Feith, 2008: 7).
میزان بروز و شیوع فساد در میان جوامع، متغیر است. امروزه فساد در کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه، مراکز دولتی یا خصوصی و حتی در بخش­های غیرانتفاعی و خیریه وجود دارد. فساد می ­تواند نادر، گسترده یا سیستماتیک باشد. وقتی فساد نادر است،‌ کشف، جداسازی و مجازات و پیش­گیری آن نسبتاً آسان است. وقتی فساد در جامعه­ای گسترده باشد،‌ رسیدگی و کنترل آن مشکل است. اما بدترین سناریو وقتی است که فساد سیستماتیک باشد. وقتی فساد در کشوری سیستماتیک باشد، نهادها، قوانین، رفتار و گرایش مردم در انجام امور با فساد تطبیق می­یابد و فساد به منش و روش زندگی تبدیل می­ شود و می ­تواند اثر مخربی بر اقتصاد داشته باشد (Myint, 2000: 41).
در خصوص اثرات مثبت یا منفی فساد نظرات مختلفی وجود دارد. برخی از نویسندگان استدلال می­ کنند که انواع خاص فساد می ­تواند اثر مثبتی در توسعه اقتصادی، یکپارچگی ملی و جلوگیری از تکه تکه شدن قدرت داشته باشند (Nye, 1967) اما اکثر مطالعات به نتایج منفی فساد اشاره دارند (Mauro, 1995; Akc & ay, 2006; Transparency International, 2008; Gupta et al, 2002).
تحقیقات جاری در خصوص فساد، به تئوری­پردازی و اندازه ­گیری اثرات مضر فساد می­پردازند.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:30:00 ب.ظ ]