۳-۵- حجم نمونه
نمونه عبارت است از زیر مجموعه ای که از کل جامعه انتخاب می شود و معرف آن است. در این پژوهش، به دلیل پایین بودن آمار کودکان آزار دیده ای که یکی از انواع کودک آزاری جسمی و غفلت و مسامحه را به اورژانس اجتماعی شهر بیرجند گزارش نموده اند ، کلیه مراجعین ۱۴-۱۰ سال آزاردیده جسمی و مسامحه و غفلت مورد بررسی قرار گرفته اند که تعداد ۸۰ نفر می‌باشند و سپس ۸۰ نفر از کودکان عادی در همان محدوده سنی به صورت تصادفی و همگن شده با گروه کودکان آزار دیده ، از میان کودکان در حال تحصیل در مدارس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۳-۶- واحد پژوهش
واحد پژوهش در این مطالعه، فرد می‌باشد که که به طور خاص شامل افراد (کودکان) آزار دیده می‌باشد.
۳-۷- ابزار پژوهش و اعتبار و روایی
ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، دو پرسشنامه بوده است که شامل ۱) پرسشنامه مشخصات دموگرافیک شامل سن، جنس، تحصیلات والدین، سن والدین، وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده ، رتبه تولد، جدایی والدین از یکدیگر (طلاق)، سابقه اعتیاد پدر و مادر، سابقه مصرف دخانیات و داروهای اعصاب و روان توسط والدین کودکان ، می باشد که با توجه به چارچوب نظری پژوهش و بررسی متون و نظریات مختلف صاحب نظران توسط محقق تهیه گردیده و همچنین ۲) پرسشنامه استاندارد شده کیفیت زندگی PedsQL بود که پس از ترجمه مورد استفاده قرار گرفت:
عکس مرتبط با اقتصاد
پرسشنامه کیفیت زندگی PedsQL[67]:
در پژوهش حاضر به منظور اندازه گیری سطح کیفیت زندگی دانش‌آموزان از این پرسشنامه استفاده شد که دارای ۳۰ سؤال و ۶ حیطه می‌باشد: حیطه عملکرد فیزیکی (۸ سؤال)، عملکرد هیجانی (۵ سؤال)، عملکرد اجتماعی (۵ سؤال)، عملکرد تحصیلی (۵ سؤال)، احساس خوب بودن (۶ سؤال) و درک از سلامت (۱ سؤال). پاسخگو بر اساس مقیاس لیکرت پنج درجه‌ای (از هرگز تا همیشه) به سؤالات پاسخ می‌دهد و شیوه نمره گذاری آن به این صورت است که به هر سؤال از صفر تا چهار امتیاز تعلق می‌گیرد (هرگز=۰ و همیشه=۴). سؤالات حیطه‌های احساس خوب بودن و درک از سلامت به صورت معکوس نمره‌گذاری می‌شوند. نمرات ۱۰ تا ۳۳/۳۰ سطح کیفیت زندگی بالا ، نمرات ۳۳/۴۰ تا ۶۶/۷۰ سطح کیفیت زندگی متوسط و نمرات ۶۶/۸۰ تا ۱۰۰ سطح کیفیت زندگی پایین را نشان می دهد .هر چه نمرات بالاتر باشد نشان دهنده سطح کیفیت زندگی پایین تر خواهد بود.
روایی و پایایی
ابزار سنجش باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های متناسب با تحقیق را گردآوری نماید و از طریق این داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، فرضیه های موردنظر را بیازماید و به سؤال تحقیق پاسخ دهد. ابزار سنجش و آزمون های استاندارد و میزان شده معمولا از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند، از این رو، محققان می توانند آنها را با اطمینان به کار گیرند، ولی ابزار محقق ساخته فاقد چنین اطمینانی هستند و محقق باید از روایی و پایایی آنها اطمینان حاصل کند.
منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار گردآوری اطلاعات دقیقا متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد، یعنی اینکه هم داده های گردآوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز تحقیق نباشد و هم اینکه بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشد و به عبارت دیگر عین واقعیت را به خوبی نشان دهد.
پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتمادپذیری نیز تعبیر می شود، عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به عبارت دیگر ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد.
در مطالعات مختلف (وارنی[۶۸] و همکاران، ۱۹۹۹) پایایی این پرسشنامه را با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ از ۷۰/۰ تا ۹۲/۰ محاسبه نموده‌اند.همچنین هسکس۲ (۲۰۰۳) پایایی این پرسشنامه را از ۸۸% تا ۹۰% محاسبه نمود.
۳-۸- روش جمع آوری اطلاعات
با کلیه کودکان ۱۴-۱۰ سال که یکی از انواع کودک آزاری جسمی و غفلت و مسامحه را در سال ۱۳۹۱ به اورژانس اجتماعی شهرستان بیرجند گزارش نموده و در این مرکز دارای پرونده می‌باشند (۸۰ نفر) ؛ پس از اخذ مجوز از اداره کل بهزیستی استان ؛ به صورت انفرادی مصاحبه شده و برای هر نفر یک پرسشنامه تکمیل گردید برخی از این کودکان هم‌چنان با مرکز ارتباط داشته (گروه اول) و برخی دیگر از کودکان ارتباطی با مرکز نداشته اند(گروه دوم) لذا جهت تکمیل پرسشنامه‌ها توسط گروه اول ، با استقرار در اورژانس اجتماعی طی سه هفته متوالی پرسشنامه‌ها تکمیل گردید و جهت گروه دوم، به درب منزل تک تک آن‌ ها مراجعه شد و پس از برقراری ارتباط و جلب اعتماد کودک و خانواده و برقراری ارتباط حرفه ای، پرسشنامه‌ها تکمیل گردید. کودکان عادی به صورت نمونه‌گیری تصادفی از میان کودکان مشغول به تحصیل در مدارسی که در محدوده زندگی کودکان آزار دیده قرار دارد در همان محدوده سنی انتخاب گردیدند و پس از دریافت مجوز از سازمان آموزش و پرورش استان، به صورت انفرادی مورد مصاحبه قرار گرفته و ۸۰ پرسشنامه از کودکان عادی تکمیل گردید. در انتها داده‌ها در نرم افزار SPSS وارد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۹- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
نرم افزار مورد استفاده جهت انجام کارهای آماری مورد نظر۱۵spss می‌باشد که مخفف بسته نرم افزاری علوم اجتماعی(Statistical Package for Social Science) است. این نرم افزار مجموعه‌ای از برنامه‌هایی است که برای ذخیره سازی، تبدیل داده‌ها و انجام تحلیل‌های آماری بر مبنای داده‌های وارد شده به سیستم به کار می‌رود. با بهره گرفتن از این نرم افزار، تحلیل های آماری در سطح توصیفی و با بهره گرفتن از جداول و نیز آزمون‌های مختلف آماری انجام می شود. تبیین روابط میان متغیرها نیز در این تحلیل‌ها مدنظر قرار گرفت. و در بخش تحلیلی از آزمون‌های آماری t مستقل، خی دو استفاده و سطح معنی‌داری ۰۵/۰p≤ در نظرگرفته شد.
۳-۱۰- تعریف مفاهیم
کیفیت زندگی
تعریف نظری
بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی، کیفیت زندگی درک افراد از موقعیت زندگی خود با توجه به فرهنگ، سیستم ارزش‌ها، اهداف، انتظارات، استانداردها و نگرانی‌های فرد می‌باشد (دیوانون[۶۹] و همکاران، ۲۰۰۶).
عملکرد فیزیکی: مفاهیمی مانند قدرت، انرژی، توانایی انجام فعالیت‌های روزمره و مراقبت از خود از این دسته هستند (نجات، ۱۳۸۷).
عملکرد هیجانی: واکنش کلی و کوتاه فرد به یک موقعیت غیرمنتظره همراه با یک حالت عاطفی خوشایند یا ناخوشایند.
عملکرد اجتماعی: این بعد یا حیطه در مورد رابطه فرد با خانواده، دوستان و همکاران و در نهایت جامعه است (نجات، ۱۳۸۷).
عملکرد تحصیلی: مجموعه رفتارهای تحصیلی است که در دو بعد پیشرفت تحصیلی و یا پسرفت تحصیلی در زمینه کسب معلومات نشان داده می‌شود (شاوران و همکاران، ۱۳۸۷).
احساس خوب بودن: احساس خوب بودن دو بعد خوب بودن فیزیکی و خوب بودن روانی را شامل می‌شود. خوب بودن فیزیکی شامل توانایی عملکردی، قدرت، خستگی، خواب، اشتها و … و خوب بودن روانی شامل اضطراب، افسردگی، لذت و تفریح، درد، شادی، ترس، توجه و تمرکز می‌باشد (نجات، ۱۳۸۷).
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
درک از سلامت: درک از سلامتی بر اساس آموخته‌ها، ارزش‌ها و اعتقادات هر فرد می‌باشد (شبان و همکاران، ۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی
در این پژوهش منظور از کیفیت زندگی نمره‌ای است که از پرسشنامه ۳۰ سؤالی استاندارد شده که دارای ۶ مؤلفه (حیطه عملکرد فیزیکی (۸ سؤال)، عملکرد هیجانی (۵ سؤال)، عملکرد تحصیلی (۵ سؤال)، عملکرد اجتماعی (۵ سؤال)، احساس خوب بودن (۶ سؤال) و درک از سلامت (۱ سؤال)) می‌باشد به دست می‌آید.
سوالات مربوط به عملکرد فیزیکی شامل :

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

 

برای من راه رفتن بیش تر از فاصله یک چهارراه تا چهارراه بعد دشوار است.

دویدن دشوار است.

انجام فعالیت های نرمشی و ورزشی دشوار است.

بلند کردن وسایل سنگین دشوار است.

حمام کردن یا دوش گرفتن به تنهایی دشوار است.

انجام کارهای خانه دشوار است.

من در بدنم احساس درد میکنم.

من انرژی کمی دارم.

سوالات مربوط به عملکرد هیجانی شامل :

 

 

من احساس ترس و نگرانی میکنم.

من احساس ناراحتی میکنم.

من احساس عصبانیت میکنم.

من در خوابیدن مشکل دارم.

من نگران اتفاقاتی هستم که در اینده برای من خواهند افتاد.

سوالات مربوط به عملکرد تحصیلی شامل :

 

 

توجه کردن به درس در کلاس دشوار است.

من چیزهایی رافراموش میکنم.

من در رسیدن به تکالیف مدرسه مشکل دارم.

اگر حالم خوب نباشد به مدرسه نمیروم

من برای رفتن به دکتر یا بیمارستان به مدرسه نمی روم .

سوالات مربوط به عملکرد اجتماعی شامل :

 

 

من در برقراری ارتباط با بچه ها مشکل دارم.

بچه های دیگر نمی خواهند با من دوست باشند.

بچه های دیگر مرا دست می اندازند.

من نمیتوانم کارهایی را که بچه های هم سن من انجام میدهند انجام دهم

هنگام بازی با بچه ها، پا به پای انها بودن برای من دشوار است.

سوالات مربوط به احساس خوب بودن شامل :

 

 

من احساس خوشحالی میکنم.

من احساس خوبی نسبت به خودم دارم.

من احساس خوبی نسبت به سلامتی خود دارم.

خانواده ودوستان از من حمایت میکنند.

من فکر میکنم اتفاقات خوبی برای من خواهند افتاد.

من فکر میکنم در اینده سالم خواهم بود.

سوال مربوط به درک از سلامت شامل :
– به طور کلی شما در چه وضعیتی هستید ؟
کودک آزاری
تعریف نظری

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:44:00 ق.ظ ]