۳ـ۳ـ جامعه آماری ۶۹
۳ـ۴ـ نمونه آماری ۶۹
۳ـ۵ـ ابزارها و شیوه گردآوری اطلاعات ۷۰
۳ـ۶ـ تعیین روایی و پایایی ۷۳
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………..۷۳
۴ـ فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
۴ـ۱ـ مقدمه ۷۶
۴ـ۲ـ یافته های توصیفی ۷۶
۴ـ۲ـ۱ـ توزیع فراوانی جنسی دانشجویان ۷۶
۴ـ۲ـ۲ـ سال ورود دانشجویان به مقطع تحصیلی ۷۷
۴ـ۲ـ۳ـ تعداد مقالات چاپ شده دانشجویان ۷۸
۴ـ۲ـ۴ـ تعداد کتاب های چاپ شده دانشجویان ۷۹
۴ـ۲ـ۵ـ تعداد مقالات در دست چاپ دانشجویان ۸۰
۴ـ۲-۶ـ عملکرد تحصیلی دانشجویان ۸۰
۴-۲-۷- میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان …………………………………………………………۸۱
۴-۳- نتایج آزمون کلموگروف – اسمیرنوف …………………………………………………….۸۳
۴ـ۴ـ یافته های استنباطی ۸۴
۴ـ۴ـ۱ـ وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان ۸۴
۴-۴-۲-عملکرد تحصیلی دانشجویان ۸۶
۴-۴-۳ ارتباط بین سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی ۸۷
۵ـ فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵ـ۱ـ مقدمه ۹۱
۵ـ۲ـ خلاصه پژوهش ۹۱
۵ـ۳ـ بحث و نتیجه گیری ۹۳
۵ـ۴ـ پیشنهادی پژوهش ۹۵
مآخذ ۹۸
پیوست (پرسشنامه) ۱۱۲
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره ۴ـ۱ـ توزیع فراوانی جنس دانشجویان ۷۷
جدول شماره ۴ـ۲ـ توزیع فراوانی سال ورود دانشجویان به مقطع تحصیلی ۷۸
جدول شماره ۴ـ۳ـ توزیع فراوانی تعداد مقالات چاپ شده دانشجویان ۷۹
جدول شماره ۴ـ۴ـ توزیع فراوانی تعداد کتاب های چاپ شده دانشجویان ۸۰
جدول شماره ۴ـ۵ـ توزیع فراوانی تعداد مقالات در دست چاپ دانشجویان ۸۱
جدول شماره ۴ـ۶ـ آماره های توصیفی عملکرد تحصیلی دانشجویان ۸۲
جدول شماره ۴ـ۷ـ توزیع فراوانی سواد اطلاعاتی دانشجویان ۸۳
جدول شماره ۴ـ۸ـ آماره های توصیفی نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان ۸۳
جدول شماره ۴ـ۹ آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی طبیعی بودن داده ها ..۸۴
جدول شماره ۴-۱۰ آماره های آزمون t برای مقایسه میانگین نمره سواد اطلاعاتی در جامعه دانشجویان با نمره مطلوب ۸۶
جدول شماره ۴ـ۱۱ـ آماره های نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان ۸۷
جدول ۴-۱۲ جدول رگرسیون تک متغیری جهت پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی..۸۸
جدول ۴-۱۳ . ضرایب رگرسیون مرتبط با پیش بینی عماکرد تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی………………………………………………………………………………۸۹
جدول شماره ۴ـ۱۴ـ آماره های آزمون همبستگی بین سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان ۱۱۴

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

مقدمه:

با ظهور قرن بیست و یکم ، مراکز آموزشی از سویی در حال گذر از فرایند آموزشی به فرایند یاددهی-یادگیری هستند که در این فرایند یادگیرندگان باید مسئولیت یادگیری خودشان را در داخل و خارج از کلاس درس به عهده بگیرند. از سویی دیگر گسترش کاربرد اینترنت منجر به تولید حجم عظیمی از اطلاعات شده است و افراد باید برای انجام فعالیتهای حرفه ای، شخصی و آموزشی شان بر مهارت های پردازش اطلاعات مسلط باشند و در این راستا، تبحر در کاربرد فناوری اطلاعات کافی نیست، بلکه یادگیرندگان باید توانایی پردازش، تحلیل و نقد اطلاعات موجود را نیز داشته باشند. داشتن مهارت سواد اطلاعاتی این امکان را فراهم می نماید(حری،۱۳۸۳).
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
جامعه اطلاعاتی[۱] اصطلاحی است که ژاپنی ها در سال ۱۹۶۳ میلادی، در مقاله ای درباره نظریه تکامل اجتماعی بر مبنای تراکم صنایع اطلاعات ، مطرح کردند و سپس در سال ۱۹۷۸ به جهان غرب صادر شد (داوودی،۱۳۸۲). اما عده ای تاریخ مهم برای جامعه اطلاعاتی را سال ۱۹۸۹ میلادی همزمان با ابداع شبکه جهانی اینترنت می دانند(دستجردی و قلی زاده ،۱۳۸۳). با وجود این جامعه اطلاعاتی ، جامعه ای چندساختی و چندوجهی است که در آن تمام لایه بندی ها و سطوح نیازمند اطلاعات هستند، اگر جامعه مانند یک هرم فرض شود در جامعه اطلاعاتی از راس تا قاعده احساس نیاز به اطلاعات وجود دارد و از آن در تمام سطوح استفاده می شود(حری ، ۱۳۷۳).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
تحقق جامعه اطلاعاتی جبر زمانه است. چون پدیده ای است که زیر بنای آن ، پیشرفت های علمی و فنی است(خوارزمی، ۱۳۸۳). در عرصه انقلاب اطلاعاتی[۲] ، تحول آموزش و پرورش، به دلیل نقش مهمی که در پرورش مغزهای خلاق انسان های فردا و سرمایه آینده کشور دارد ، اهمیت ویژه ای می یابد و از آن جا که در این عرصه ، تنها واقعیت همیشه ثابت ، اصل تغییر است، مفاهیم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مفاهیمی چون سواد، دانش و یادگیری معانی تازه ای یافته اند و آن چه این تغییر معانی را به جامعه وارد می کند، آموزش و پرورش و دانشگاه ها هستند.
نیل پستمن[۳] عقیده دارد : بیش از یک دهه قبل ، عبارت سواد به معنی صرف داشتن توانایی خواندن و نوشتن بود . اما امروزه اینگونه نیست . زیرا با گسترده تر شدن مفهوم ارتباطات ، معنای سواد در شکل واقعی خود، مهارتی است که انسان را قادر می سازد بر ابزار و امکانات ارتباط جمعی مدیریت داشته باشد . با آن که خواندن و نوشتن هنوز پایگاه خود را از دست نداده است در یک جامعه اطلاعاتی ابزاری ناکافی محسوب می شود(حسین نژاد و محمدی،۱۳۸۴).
ماموریت اصلی جامعه دانشگاهی فراهم آوردن بستری برای یادگیری جامعه مخاطب آن است.مدیران، هیئت علمی و کتابداران دانشگاهی معتقدند که دانشجویان برای موفقیت در فعالیت های دانشگاهی و حرفه ای شان باید به توسعه مهارت های یادگیری مادام العمر بپردازند. در جامعه اطلاعاتی امروز ؛ به دلیل انفجار تکنولوژی اطلاعاتی عملکرد کارا برای دانشجویان ضروری است. آنها باید باسواد اطلاعاتی باشند و بدانند که چگونه می توانند جستجو ، بازیابی و ارزیابی نمایند(زاخری[۴]، ۲۰۱۰).
‌در سال های گذشته ، دانشجویان و پژوهشگران جواب سوالات خود را از کتابها ، مجلات و هم کلاسی ها به دست می آوردند اما الان دسترسی به منابع از طریق فضای مجازی رفتار جستجوی اطلاعاتی دانشگاهیان را تغییر داده است و به همین خاطر نیاز به بالا بردن مهارت سواد اطلاعاتی به عنوان عامل اساسی در دسترسی به اطلاعات ؛ یک عامل تعیین کننده قلمداد
می گردد(صیامیان،۱۳۸۳).
تحقیقات در زمینه بررسی میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان مخصوصا در حوزه کتابداری و علوم تربیتی انجام شده است و اخیرا نیز گرایش به سوی بررسی ارتباط سواد اطلاعاتی و میزان یادگیری و موفقیت دانشجویان به وجود آمده است اما متاسفانه پژوهش های بسیار کمی در حوزه تربیت بدنی انجام شده است . در این پژوهش سعی محقق بر این است که به تاثیر سواد اطلاعاتی بر میزان یادگیری و موفقیت دانشجویان تربیت بدنی بپردازد تا بتوتند گامی هر چند کوچک در پر کردن این خلا بردارد.

 

بیان مساله

نیاز جامعه ورزش به افراد متخصص و روند تغییرات ساختاری آموزش در سطوح عالی، ضرورت بهره برداری از فناوری را در محیط آموزشی در ایران بیش از گذشته مطرح نموده است. با توجه به افزایش جمعیت و ایجاد نگرش مثبت در جامعه نسبت به ورزش، لزوم بهره مندی از فناوری و رسانه ها در آموزش ورزش جهت پاسخگویی به نیاز ورزشی جامعه بارز است (فراهانی، ۱۳۸۱).
بهره مندی از فناوری ارتباط مستقیم با میزان سواد اطلاعاتی دارد و سواد اطلاعاتی نیز با یادگیری مستقل و یادگیری مادام العمر ارتباط نزدیک دارد.
شکل ۱-۱ ارتباط بین سواد اطلاعاتی و یادگیری مادام العمر (باندی،۲۰۰۴).
با توجه به اینکه نظام آموزشی در دنیا به سمت آموزش مستقل پیش می رود و این نظام ملزوماتی همچون آشنایی با تکنولوژی اطلاعاتی ، سواد اطلاعاتی و… دارد. فقط آشنایی با تکنولوژی اطلاعاتی تضمین کننده رسیدن به اطلاعات مورد نیاز نمی باشد و متاسفانه میزان یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویانی که مهارت سواد اطلاعاتی آنها پایین هست یا اینکه به کلی فاقد مهارت سواد اطلاعاتی هستند تحت تاثیر قرار می دهد(ون دی ورد[۵]،۲۰۱۰).
اولین بار زورکوفسکی[۶] سواد اطلاعاتی را چنین تعریف کرد : افرادی که برای استفاده از منابع اطلاعاتی در کارهایشان آموزش می بینند را می توان با سواد اطلاعاتی نامید. آنها تکنیک ها و مهارت های استفاده و کاربرد میزان گسترده ای از ابزارهای اطلاعاتی را در قالب راه حل های اطلاعاتی حل مساله می دانند. (باودن[۷]،۲۰۰۰)
اصطلاح سواد اطلاعاتی را در سال ۱۹۸۹ انجمن کتابدارن آمریکا این گونه تعریف کرده است : سواد اطلاعاتی مجموعه مهارت هایی را شامل می شود که به وسیله آن می توان اطلاعات را بازیابی، ارزیابی، تجزیه و تحلیل، ترکیب و استفاده کرد (زاخری،۲۰۱۰).
به بیان دیگر، سواد اطلاعاتی یک قابلیت است ، قابلیتی که فرد را قادر می سازد در ابتدا نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص دهد و سپس اطلاعات مرتبط با آن را یافته و در نهایت به نحوی موثر و کارآمد از این یافته ها استفاده نماید. وجوه تشخیص، یافتن و استفاده بهینه از اطلاعات سه وجهی هستند که برای تعاریف سواد اطلاعاتی به کار می روند. در واقع اگرچه دسترسی مستقیم و بدون واسطه کاربران به منابع اطلاعاتی افزایش یافته ولی افزایش دسترسی به معنای رسیدن به اطلاعات سودمند و مرتبط نیست و استفاده از آن لازمه برخورداری از سواد اطلاعاتی است.
کنگ[۸] ، سواد اطلاعاتی را شامل چهار بعد عمده می داند: شناختی ، فراشناختی، عاطفی و فرهنگی و اجتماعی. دو بعد اول مربوط به پردازش اطلاعات است و دو بعد دیگر به نگر ش های مرتبط با پردازش اطلاعات مربوط است.بعد شناختی سواد اطلاعاتی ، قابلیت پردازش اطلاعات برای تصمیم گیری و حل مساله را نشان می دهد و توانایی تشخیص نیازهای اطلاعاتی ، شناسایی اطلاعات مورد نیاز ، سازماندهی اطلاعات سودمند و کاربرد اطلاعات برای تصمیم گیری و حل مساله را پوشش می دهد.بعد فرا شناختی سواد اطلاعاتی قابلیت پردازش متفکرانه اطلاعات را نشان می دهد. این بعد توانایی های طراحی و تنظیم فرایند جستجو و تشخیص علل دوباره کاری و اتلاف وقت و تلاش طاقت فرسای پردازش اطلاعات را پوشش می دهد. توانایی های موجود در دو بعد شناختی و فراشناختی سواد اطلاعاتی برای یادگیری در قرن ۲۱ضروری است. (کنگ ،۲۰۰۹)
بعد عاطفی سواد اطلاعاتی ، به قابلیت ارج نهادن و لذت بردن از فرایند جستجو توجه دارد و اهمیت پردازش اطلاعات و اهمیت معنا دار آزادی دسترسی به اطلاعات را شامل می شود.
بعد اجتماعی- فرهنگی سواد اطلاعاتی به استقلال بالای یادگیرندگان و مسئولیت اجتماعی آنها برای به کاربردن اطلاعات در یادگیری انفرادی و جمعی شان توجه دارد.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:38:00 ق.ظ ]