متغیر کنترلی ACC

 

 

 

۱٫۵۰۵۶۰۸ = آماره‌ی دوربین-واتسون

 

۰٫۰۰۰۰= سطح معنی‌داری

 

F آماره ۹۵٫۶۵۰۶ =

 

۰٫۷۲۹۹ = ضریب تعیین

 

 

 

حال در ادامه به بررسی جدول فوق می پردازیم.
۴-۵-۱-۳ آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون برای فرضیه اول
پایان نامه - مقاله - پروژه
ابتدا به بررسی آزمون فرض زیر می پردازیم:
مدل رگرسیونی معتبر نیست :
مدل رگرسیونی معتبر است :
همان طور که مشاهده می کنید مقدار Prob (F-statistic) برابر ۰٫۰۰۰ به دست آمده که کمتر از سطح احتمال ۰٫۰۵ است. بنابراین فرض صفر رد می ‌شود. به عبارت دیگر مدل رگرسیونی بالا از لحاظ آماری در سطح ۰٫۰۵ معتبر می باشد.
۴-۵-۱-۴ آزمون معنادار بودن ضرایب رگرسیونی برای فرضیه اول
بر اساس جدول ۴-۶ می توانیم درباره معنی دار بودن متغیرهای مستقل و کنترلی نیز تحلیل انجام دهیم. در واقع در این قسمت به آزمودن آزمون فرض زیر می پردازیم:
ضریب β برابر صفر است :
ضریب β مخالف صفر است:
همان طور که جدول ۴-۶ مشاهده می شود مقادیر سطح معنی داری برای متغیرهای OPIN و SIZE و MTB و OWN کمتر از ۰٫۰۵ می باشند و بقیه مقادیر سطح معنی داری برای متغیرها بیشتر از ۰٫۰۵ به دست آمده‌اند. بنابراین برای چهار متغیر یاد شده فرض صفر آزمون بالا رد می شوند و برای بقیه متغیرها فرض صفر آزمون بالا رد نمی‌شود. بنابراین نتیجه می‌گیریم که وجود تنها ۴ متغیر یاد شده از لحاظ آماری در مدل رگرسیونی فرعی اول معنی دار می باشد و نهایتاً مدل برازش داده شده بر اساس داده ها به صورت زیر قابل نمایش است:
DELAY = 118.8215 – ۲۶۴٫۸۵۵ * OPIN 7.362714 + *SIZE3.4378 - *MTB0.2474 - *OWN
۴-۵-۱-۵ ضریب تعیین فرضیه اول
همان طور که مشاهده می کنید مقدار آماره ضریب تعیین که بیان می­ کند چه مقدار از تغییرات متغیر وابسته را می­توان به تغییرات متغیر مستقل و کنترل نسبت داد، برابر ۰٫۷۲۹۹ به دست آمده که مقدار بالایی است و نشان می دهد که متغیرهای تأثیرگذار از لحاظ آماری، مقدار زیادی از تغییرات متغیر وابسته را تشریح کرده اند. مقدار برآورد برای ضریب ثابت برابر ۲۶۴٫۸۵۵ و همچنین مقدار سطح معنی داری برابر ۰٫۰۰۰ به دست آمده که نشان می دهد در سطح ۰٫۰۵ و با اطمینان ۰٫۹۵ فرض صفر یعنی صفر بودن ضریب ثابت رد می شود.
۴-۵-۱-۶ آزمون دوربین- واتسون برای فرضیه اول
همان طور که از جدول مشاهده می کنید مقدار آماره دوربین-واتسون برابر۱٫۵۰۵۶۰۸ می باشد. از آنجایی که مقدار اماره دوربین واتسون بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ است، بنابراین فرض عدم همبستگی بین خطاها رد نمی شود و بین خطاها همبستگی وجود ندارد. در واقع یکی از فروض اساسی رگرسیون که عدم وجود همبستگی بین خطاها می‌باشد در این مدل برقرار است. بنابراین بر اساس آزمون دوربین- واتسون نیز نتیجه گرفتیم که امکان استفاده از مدل رگرسیونی بالا وجود دارد.
۴-۵-۲ آزمون فرضیه فرعی دوم
فرضیه‌های آماری به صورت فرض صفر(Ho) و فرض مقابل (H1) به شرح زیر می­باشد:
Ho: بین نرخ مؤثر مالیات نقدی پرداختی و تأخیر غیرعادی در تصویب سود سالیانه شرکت ارتباط منفی و معناداری وجود ندارد.
H1: بین نرخ مؤثر مالیات نقدی پرداختی و تأخیر غیرعادی در تصویب سود سالیانه شرکت ارتباط منفی و معناداری وجود دارد.
مدل رگرسیونی فرضیه دوم:
DELAY = β۰ + β۱ × CASH ETR + β۲ × UE + β۳ × OPIN + β۴ × BIG + β۵ × SIZE +
β۶ × MTB + β۷ × LEV + β۸ × DISTRESS + β۹ × OWN + β۱۰ × PPE + β۱۱ ×ACC+ ε
در مدل بالا متغیر تأخیر غیرعادی در گزارشگری مالی (DELAY) به عنوان متغیر وابسته تحقیق در نظر گرفته شده است همچنین متغیر نرخ مؤثر مالیات نقدی پرداختی (CASH ETR) به عنوان متغیر مستقل تحقیق در نظر گرفته شد است. همچنین متغیرهای سود شگفت‌انگیز (UE)، اظهار نظر حسابرسی (OPIN)، بزرگترین موسسه حسابرسی‌کننده(BIG)، اندازه‌ی شرکت(SIZE)، فرصت رشد شرکت(MTB)، اهرم عملیاتی (LEV)، بحران مالی (DISTRESS)، درصد پنج سهامداران عمده(OWN)، نسبت ناخالص اموال، ماشین آلات و تجهیزات(PPE)، نسبت کل اقلام تعهدی به کل دارایی(ACC)، به عنوان متغیرهای کنترل تحقیق در نظر گرفته شده‌اند. ضریب ثابت معادله رگرسیونی و و و β۳ و β۴ و β۵ وβ۶ و β۷ و β۸ و β۹ و β۱۰ و β۱۱ ضریب متغیرهای مستقل و کنترلی که در واقع نشان دهنده میزان تأثیر متغیرهای مستقل و کنترلی بر روی متغیر وابسته می‌باشد و هدف تحلیل رگرسیونی برآورد آنها می باشد.
۴-۵-۲-۱ آزمون لیمر برای مقایسه‌ی الگوی POOLED با الگوی اثرات ثابت برای فرضیه‌ی دوم
قاعده‌ی تصمیم‌گیری آزمون لیمر به شکل زیر است:
الگوی Pooled
الگوی اثرات ثابت
در ادامه نتایج مربوط به آزمون لیمر را در جدول زیر می‌آوریم.
جدول (۴-۷): آزمون لیمر برای فرضیه‌ی دوم

 

 

سطح معنی‌داری

 

درجه آزادی

 

آماره آزمون

 

آزمون

 

 

 

۰٫۰۰۰

 

۷

 

۵۹٫۳۱۷۶۳۱

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:24:00 ق.ظ ]