سنجش تراکم کلمات کلیدی در وب سایت کتابخانه های دانشگاه های تابعه وزارت علوم شهر تهران- قسمت ۴ | ... | |
برخی از مزایای وبسایت دانشگاهها و مراکز پژوهشی عبارتند از:
وبسایتها به دلیل فراهم آوردن امکان ارائه تصویر کاملتری از فعالیتهای متخصصان و محققان، بهتر میتوانند خروجی آن ها را منعکس نمایند. وب در کنار ابزارهای رسمی انتقال اطلاعات نظیر مجلات الکترونیکی، انواع غیررسمی آن را نیز پوشش میدهد. انتشارات وب، ضمن رعایت استانداردهای بالای کیفیت فرایندهای نقد متون علمی، ارزانتر میباشند. همچنین وب، با فراهم کردن امکان دسترسی به دانش علمی برای دانشمندان و مؤسسات علمی در کشورهای در حال توسعه و نیز برای اشخاص ثالث نظیر سهامداران اقتصادی، صنعتی یا فرهنگی در جامعه خود، مخاطبان بسیار بیشتری را تحت پوشش قرارمیدهد. (حبیب اللهی،بی تا) برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. وب و فعالیتهای کتابداری و اطلاعرسانی شبکه جهانی وب عمیقترین تاثیر را بر فعالیتهای اطلاعرسانی و خدمات اطلاعاتی داشتهاست. این
وجود منابع و پایگاههای متعدد اطلاعاتی قابل دسترسی از طریق اینترنت دسترسی سریع به اخبار و اطلاعات روزآمد وجود موتورهای جستجوی قوی و رایگان احتمال دستیابی به منابع چند رسانهای در کنار منابع متنی در موضوعات مختلف کمتر بودن محدودیت زمانی و مکانی دسترسی به اینترنت در مقایسه با دسترسی به کتابخانه ساختار ابرمتنی صفحات وب و دستیابی آسان به مطالب مرتبط کاهش و اسطهها و امکان جستجوی مستقیم اطلاعات توسط کاربران سطح متوسط در مجموع، شبکه جهانی وب به دلایل فوق به بزرگترین و محبوبترین نظام بازیابی اطلاعات در جهان تبدیل شدهاست و از این رو از سوی کتابداران و متخصصان اطلاعرسانی به عنوان یک ابزار کارآمد مرجع، ارتباطات و اشاعه اطلاعات مورد توجه قرارگرفتهاست.
طراحی صفحات وب تمامی وبسایتها بدون در نظر گرفتن نوع، تا زمان تکمیل شدن هفت مرحله را در پیش دارند: (علایی آرانی، ۱۳۸۶)
تعیین رسالت وبسایت و جامعه هدف زمانی میتوان وبسایت مناسبی طراحی کرد که مأموریت و مخاطب برای طراح روشن باشد. بهتر است در طراحی وبسایت هدف و خطمشی قابل رجوع داشته، جامعه هدف شناسایی شود.
گردآوری ملزومات- چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟ بعد از شناخت جامعه استفادهکننده، نوبت به این پرسش میرسد که آن ها چه چیزی میخواهند، مهارت کامپیوتری آن ها چقدر است. سپس باید محیط کامپیوتری آن ها را مورد بررسی قرار داده، نوع اطلاعاتی که باید از کاربر جمع شود به علاوه شیوه جمع آوری این اطلاعات را تعیین نمود.
ایجاد و اصلاح مفاهیم وبسایت بعد از جمع آوری اطلاعات، لازم است که با این اطلاعات کاری انجام شود تا طراحان وبسایت نقشهای از مفاهیم وبسایت طراحی کنند. برای این مهم، دو کار باید انجام شود:
مشخص کردن مواردی که باید در صفحه وجود داشته باشند سازماندهی اجزا مذکور وقتی که فهرستی از اجزا وجود دارد مهم است که چگونه این موارد متنوع سازماندهی میشوند. بهتر است که فهرستی از صفحههایی که نیاز است تا سایت ایجاد شود، تهیه شود و با توجه به طرحها، اجزا در آن ها سازماندهی گردد.
ایجاد و اصلاح طراحی فیزیکی در این مرحله، روند تبدیل مفاهیم به طراحی فیزیکی انجام میشود. در این مرحله باید به موارد زیر توجه نمود:
اثر نیرومند جاذبه بصری حتی میتواند به فرافکنی مسأله استفادهپذیری منجر شود. جنبههای زیباییشناسی، در انتخاب وبسایت توسط کاربر تأثیر دارد. در این مرحله باید در عین زیبایی، به سادگی نیز توجه نمود.
انجام آزمایشهای قابلیت استفاده وبسایت یکی از نشانههای طراحی وبسایت کاربرمدار، آزمایش قابلیت استفاده است. سه نوع متفاوت از آزمایشهای استفادهپذیری وجود دارد:
مرور و آزمایش تخصصی آزمایش بر پایه کاربر مرور و آزمایش خودکار
اجرا و عرضه وبسایت اجرا شامل تعیین نام قلمرو، بستن قرارداد با میزبان وب برای نشر و امتحان نهایی وبسایت بر روی سرور و قبول قرارداد میباشد.
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:51:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|