مسأله مسیریابی وسیله نقلیه(VRP) یکی از چالش برانگیزترین مسائل بهینهسازی ترکیبی و یک موضوع تحقیقاتی داغ در چند دهه گذشته است. برای اولین بار دنتزیگ و رامسر در سال ۱۹۵۹ این مسأله را در قالب «مسأله اعزام کامیون» بیان کردند. پس از آن، با توجه به کاربرد گستردهی مسأله VRP و اهمیت اقتصادی آن در کاهش هزینه های عملیاتی در سیستمهای توزیع شده، مسأله VRP به یک حوزه پژوهشی تبدیل شد (Benjamin, 2011; Zheng, 2012).
مسأله VRP اولیه از مجموعه ای از وسایلنقلیه، مشتریان و انبار تشکیل شده است. این مسأله را میتوان بهعنوان مسألهای از طراحی مسیرهایی با حداقل هزینه برای وسایلنقلیه یکسان با ظرفیتهای شناخته شده تعریف کرد. این وسایلنقلیه از یک انبار مرکزی به سوی مجموعه ای از مشتریان که از لحاظ جغرافیایی پراکندهاند و دارای تقاضاهای غیر منفی هستند، روانه میشوند. هر مشتری دقیقا یک بار (به طور معمول توسط یک وسیله نقلیه) سرویس میگیرد. تقاضای کل و طول مسیر نباید از ظرفیت کـل تجاوز کند. این وسایلنقلیه پس از اینکه به مشتریانی که به آنها اختصاص داده شده اند، خدمت کردند به انبار باز میگردند (Benjamin, 2011).
نمونه ای از حل مسأله VRP با یک انبار، ۱۱ مشتری و ۳ مسیر در شکل (۱-۲) نشان داده شده است.
شکل(۱-۲): مسأله مسیریابی وسایلنقلیه (قصیری و قنادپور، ۱۳۸۷)
انواع VRP
مسأله VRP اساسا توسعه TSP با چند فروشنده است. اما در مسأله VRP گروههایی از شهرها، از قبل مشخص نشدهاند. علاوهبر این، فرض ظرفیت نامحدود TSP، با محدودیت ظرفیت وسیله نقلیه برطرف شده است (Zheng, 2012). همچنین NP-hard بودن آن توسط جانسون و گری[۲۱] (۱۹۷۹) اثبات شده است (Johnson & Garey, 1979).
به منظور برآوردن سناریوهایVRP در زندگی واقعی، معمولا محدودیتهای زیادی در این مسأله نقش دارند، از قبیل: تعداد متعدد انبارها، انواع مختلف وسایلنقلیه (همگن و ناهمگن)، انواع مختلف تقاضای مشتری (قطعی یا تصادفی)، محدودیتهای جاده (مسیر یک طرفه، مسیر ممنوع)، انواع عملیات (جمعآوری، تحویل و ترکیبی) و غیره. به حساب آوردن این محدودیتها حاکی از افزایش قابل توجه پیچیدگی در مسأله VRP است؛ درنتیجه، انواعVRP در مقالات معرفی شده اند. مقالهای یک چارچوب طبقه بندی ازVRP را در سه دهه گذشته ارائه میدهد (Reisman, 2009 Eksioglu & Vural &). نمونههای مختلف VRP و تکنیکها و راه حلهای مورد استفاده برای حل VRP و همچنین بهترین راه حلها در سایت زیر به روز شده است (Benjamin, 2011).
http://neo.lcc.uma.es/radiaeb/WebVRP/index.html?/Problem_Instances/instances.html
کاربرد عملی VRP
بسیاری از مسائل عملی میتوانند به عنوانVRP مدلسازی شوند، مانند جمعآوری زبالههای خانگی، مسأله اتوبوس مدرسه، کامیونهای تحویل بنزین، سیستم خدمات ایمیل، توزیع کالا و غیره.VRP نقش مهمی در مسأله لجستیکی و توزیع است. تحقیقات عظیمی بر روی ارائه آن نقش داشته است (Zheng, 2012).
تعریف VRP کلاسیک
با توجه به تعریف لاپورت[۲۲](b1992)،VRP به شرح زیر است:
فرض کنید یک گراف است که در آن مجموعه ای از رئوس هستند که نشان دهنده شهرها با انبار واقع در راس ۱ است و مجموعه ای از کمانها است. هر کمان مربوط به یک ماتریس فاصله غیر منفی است. در برخی شرایط، می تواند به عنوان هزینه سفر و یا به عنوان زمان سفر تفسیر شود. هنگامی که متقارن است، اغلب جایگزین کردن توسط مجموعه از لبههای بدون جهت، راحت است.
علاوهبر این، فرض می شود که وسایلنقلیهی در دسترس، مستقر در انبار هستند به طوری که . وقتیکه گفته می شود که ثابت است. وقتیکه و گفته می شود که مستقل است.
VRP متشکل از طراحی مجموعه ای از مسیرهای کم هزینه وسیله نقلیه است به گونه ای که:
هر شهر در دقیقا یک بار توسط دقیقا یک وسیله نقلیه بازدید می شود.
تمام مسیرهای وسیله نقلیه شروع و پایان آنها در انبار است.
محدودیتهای جانبی برآورده میشوند.
VRP به شرح زیر فرمول بندی می شود:
فرض کنید یک متغیر باینری است که مقدار آن برابر با ۱ است اگر و تنها اگر کمان از در راه حل بهینه ظاهر شود.
(۱-۱)
که در ارتباط با آن:
(۱-۲)
(۱-۳)
(۱-۴)
(۱-۵)
محدودیت (۱-۴)، محدودیت از بین بردن زیرتورها میباشد: حد پایین برای تعداد وسایلنقلیه مورد نیاز برای بازدید از همه رئوس در راه حل بهینه است (Zheng, 2012).
طبقه بندی و توسعه VRP
مسائلی که نیاز به حل، در شرایط زندگی واقعی دارند معمولا بسیار پیچیدهتر ازVRP کلاسیک هستند. نسخههای مختلفی ازVRP توسعه یافته، وجود دارد که چند نوع از آنها عبارتند از (Zheng, 2012):
VRP ظرفیت دار (CVRP)[23]
VRP همراه با پنجره زمانی (VRPTW)[24]
VRP با گرفتن و تحویل دادن (VRPPD)[25]
VRP با تقاضا تصادفی (VRPSD)
VRP ظرفیت دار(CVRP)
برخلاف VRP کلاسیک، مسیرها درCVRP به عنوان یک سیکل ساده از گرافG با حداقل هزینه تعریف میشوند به طوریکـه با عبور از انبار، تقاضای کـل رئوس بازدید شده، از ظرفیت وسیله نقلیه تجاوز نکند (Zheng, 2012). محتملترین الگوریتم دقیق برای حل CVRP، شاخه و برش (بالدکسی[۲۶] و همکاران، ۲۰۰۴؛ فیوکساوا[۲۷] و همکاران، ۲۰۰۶؛ لسرد[۲۸] و همکاران، ۲۰۰۴) است.
VRP همراه با پنجره زمانی(VRPTW)
VRPTW یک بَسط از VRP با محدودیت پنجره زمانی است. در VRPTW، علاوه بر محدودیت در VRP، محدودیت پنجره زمانی باید ارضا شود (Zheng, 2012).VRPTW یکی از مسائل مهم در تحقیق و عملیات و حملونقل به شمار می آید که در آن وسایلنقلیهی مستقر در یک انبار مرکزی، باید در یک بازهی زمانی تعیین شده از جانب هر مشتری، به آنها سرویس ارائه نمایند (قصیری و قنادپور، ۱۳۸۶). این محدودیتهای پنجره زمانی، زمانهایی است که در آن یک مشتری در دسترس است تا توسط یک وسیله نقلیه، سرویس بگیرد (Benjamin, 2011).
دو نوع پنجره زمانی وجود دارد: پنجره زمانی سخت (VRPHTW)[29] و پنجره زمانی نرم (VRPSTW)[30]؛ همچنین میتوان این دو نوع را به صورت تلفیقی در نظر گرفت و با عنوان پنجره زمانی سخت و نرم (VRPHSTW)[31] از آن نام برد.
مدل پنجره زمانی سخت: در این نوع مدل، وسایلنقلیه ملزم به انجام سرویس به یک مشتری در بازهی زمانی معین میباشند. بهعبارت دیگر، هر ایستگاه (ایستگاه) یک بازهی زمانی سرویس به صورت خواهد داشت که زمان سرویس حتما باید در این بازه صورت گیرد.
مدل پنجره زمانی نرم: در حالت پنجره زمانی نرم، سرویسدهی تا حد معینی خارج از بازهی تعیین شده نیز مجاز میباشد. به این صورت که برای هر گره (مشتری) علاوه بر یک پنجرهی زمانی معین یک بازهی زمانی سرویس دیگر نیز به نام تعریف می شود که بازه در داخل آن قرار میگیرد و به سرویسهایی که خارج از بازه انجام میگیرد، جریمه تعلق خواهد گرفت.
مدل پنجره زمانی سخت و نرم: این حالت ترکیبی از دو حالت فوق میباشد. بدین صورت که هر پنجرهی زمانی شامل یک محدوده نرم و یک محدوده سخت میباشد. محدوده نرم مشابه حالت نرم قابل نقض بوده ولی محدودیت سخت نباید نقض گردد.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:34:00 ب.ظ ]