۴- تعالی یعنی مدیریت سازمان

از طریق مجموعه‏ای از سیستم‏ها، فرایندها و واقعیت‏های مرتبط و بهم پیوسته. اطمینان از اجرای نظام مند خط مشی‏ها، استراتژی‏ها، اهداف و برنامه‏های سازمان از طریق مجموعه‏ای شفاف و یکپارچه از فرایندها تضمین می‏شود. این فرایندها بگونه ای موثر، اجرا و مدیریت شده و همواره بهبود می‏یابند. تصمیم‏ گیری براساس اطلاعات واقعی و قابل اطمینان از عملکرد فعلی و مورد انتظار، توانمندی‏های فرایندها و سیستم‏ها، خواسته‏ها، انتظارات و نقطه نظرات ذی‌نفعان و همچنین عملکرد سایر سازمان‌ها از جمله رقبا انجام می‏شود.
ریسک‏ها و مخاطرات براساس شاخص‌های مناسب عملکردی شناسایی شده و به شکلی موثر مدیریت می‌شوند. سازمان‌ها با روش‌های کاملا حرفه‏ای اداره می‏شوند و تمامی نیازهای بیرونی را برآورده و حتی از آن فراتر هم می‏روند.
مدیریت بر اساس فرایندها و واقعیت‌ها یعنی:

 

 


اطمینان از صحت و قابلیت اعتماد داده‌ها و اطلاعات در حد کفایت

اطمینان از وجود مجموعه داده‌ها و اطلاعات کامل برای ایجاد امکان تصمیمات موثر
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

دسترسی افراد به داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز آنان

تحلیل داده‌ها و اطلاعات با بهره گرفتن از روش‌های معتبر

اتخاذ تصمیمات و اقدام مبتنی یر تحلیل واقع‌گرایانه و متو ازن با تجربیات

۵- مشارکت و توسعه کارکنان

تعالی یعنی حداکثرنمودن مشارکت کارکنان ازطریق دخالت دادن آن‌ هادرامور
سازمان‌های متعالی شرایط لازم حال و آینده جهت به اجرا درآوردن خط مشی‏ها و استراتژی‏ها، اهداف و برنامه‏ها را شناسایی می‌کنند. آن‌ ها با جذب و توسعه کارکنانشان به ویژگی‏های موردنظر دست یافته و آنان را فعالانه ومثبت بگونه ای همه جانبه حمایت می‏کنند تقویت کارکنان را ترویج و بروز قابلیت‏هایشان را ممکن می‏سازند.
این سازمان‌ها کارکنان را به منظور مواجهه و تطبیق با تغییرات موردنیاز عملیاتی با بهره گرفتن از قابلیت‏های فردی آماده می‏کنند. اهمیت سرمایه فکری‏شان را درک و از دانش آنان در جهت منافع سازمان بهره می‏گیرند. به دنبال روش‌هایی برای توجه، پاداش‏دهی و تقدیر از کارکنان هستند که به خلق و اجرای ایده‏های بهبود می‏پردازند.
مشارکت و توسعه کارکنان یعنی:

 

 


درک کارکنان از اهمیت فعالیتها و نقش خود در سازمان

وجود سیستم و معلوم بودن سطوح اختیار کارکنان برای اطمینان از پذیرش مسایل و مسئولیت‌پذیری آنان در حل مسائل

سیستمی در راستای ارزیابی عملکرد با توجه به خواسته‌های کارکنان

ایجاد فرصت مشارکت فعال برای کارکنان در راستای ارتقاء صلاحیت و دانش و تجربه آنان

فراهم بودن فرصت بحث و بررسی آزادانه مسایل برای کارکنان و از جمله محدودیت‌های موثر بر عملکرد آنان و امکانات اظهار صریح اطلاعات و تجربیات خود

۶- یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر

تعالی یعنی چالش وضع موجود و تغییر آن به منظور نوآوری و خلق فرصت‏های بهبود. سازمان‌های متعالی همواره در حال یادگیری و بهره گیری از فعالیت‏ها و عملکرد خود و دیگران هستند. بهینه‏کاری داخلی و خارجی را جدی می‏گیرند. دانش کارکنانشان را به منظور حداکثر نمودن یادگیری در سراسر سازمان به کار گرفته و همگان را از آن بهره‏مند می‏کنند.
عقاید ذی‌نفعان به خوبی مورد پذیرش و استقبال قرار می‏گیرد و دیدگاه کارکنان به ورای زمان حال و قابلیت‏های کنونی سوق داده می‏شود. آن‌ ها به دقت سرمایه‏های فکری خود را حفظ و از آن برای دستاوردهای تجاری سازمان به صورت مناسب استفاده می‏کنند. کارکنان آن‌ ها همواره شرایط فعلی را به چالش طلبیده و در جستجوی فرصت‏های نوآوری و بهبود مستمری هستند که به ارزش افزوده بیانجامد.
یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر یعنی:

 

 


بکارگیری رویکردی واحد در سطح سازمان برای بهبود مستمر عملکرد

ارائه آموزشهای لازم به کارکنان در خصوص روش‌ها و ابزار بهبود مستمر

در نظر گرفتن بهبود مستمر محصولات و فرایندها و سیستمهای سازمان به عنوان هدفی برای تمام کارکنان

برقراری روش‌ها و معیارهای پیگیری بهبود مستمر

شناسایی و رسمیت دادن به بهبودها

۷- توسعه شراکت‌ها

تعالی یعنی توسعه و حفظ همکاری‏هایی که برای سازمان ارزش افزوده ایجاد کند.
سازمان‌های متعالی بخوبی می‏دانند که در دنیای متغیر کنونی که همواره با افزایش تقاضا همراه است دست‌یابی به موقعیت در بازار کاملاً به توسعه همکاری‏ها بستگی دارد. بر این اساس همواره در پی توسعه همکاری‏ها با دیگر سازمان‌ها هستند این همکاری‏ها از طریق بهینه نمودن شایستگی‏ها و صلاحیت‏های محوری، آن‌ ها را به ایجاد ارزش افزوده برای ذی‌نفعانشان قادر می‏سازد. این همکاری‏ها می‏تواند با مشتریان، جامعه، تامین‏کنندگان و حتی رقبا و بر مبنای بهره‏مندی دوجانبه‏ای که به روشنی شناسایی و تعریف شده است انجام پذیرد. رقبای تجاری برای دست‌یابی به اهداف مشترک با یکدیگر همکاری و با در اختیار گذاشتن تجربیات، منابع و دانش خود ارتباط پایداری را برمبنای احترام و اعتماد متقابل و صداقت برقرار می‏کنند.
توسعه شراکت‌ها یعنی:

 

 


شناسایی و انتخاب عرضه‌کنندگان کلیدی

تجمیع دانش فنی و منابع با شرکای کاری

ارتباطات روشن و صریح

برقراری امکانات توسعه و بهبود فعالیتهای مشترک

شناسایی و تشویق و ترغیب بهبود و پیشرفت عرضه‌کنندگان

۸- مسئولیت اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

تعالی یعنی فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی که سازمان مطابق با آن فعالیت می‏کند و تلاش برای درک و پاسخگویی به انتظارات ذی‌نفعان سازمان در جامعه.
سازمان‌های متعالی به عنوان سازمان‌هایی مسئول با شفاف‏سازی و پاسخگویی مناسب به ذی‌نفعانشان درقبال عملکرد خود رویکردهایی اخلاقی اتخاذ می‏کنند. به مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست حال و آینده توجه کرده و فعالانه آن را ترویج می‏‏دهند. مسئولیت‏های اجتماعی سازمان همراه با ارزش‏های سازمان تبین و با سایر فعالیت‏های سازمان یکپارچه شده است. این سازمان‌ها ضمن اعمال صحیح مدیریت ریسک برای اجرای پروژه‏هایی تلاش می‏کنند که هم منافع سازمان و هم منافع جامعه را تامین کند آن‌ ها از تاثیرات حال و‌ آینده خود بر جامعه آگاه بوده و مراقبت‏های لازم را برای حداقل نمودن اثرات زیان‏بار اعمال می‏کنند.
عکس مرتبط با محیط زیست

 

۲-۹- معرفی اصول ۸ گانه بنیادین تعالی (ویرایش ۲۰۱۰)

با توجه به این که اصول بنیادین از لحاظ محتوا تغییر چندانی نداشته در اینجا فقط به معرفی آن پرداخته و از ذکر جزییات خود داری می شود ودر انتها جدول مقایسه ایی از دو ویرایش آورده می شود
رهبری با دوراندیشی و الهام بخشی و درستی
ساختن مشارکتها
مسئولیت پذیری برای آینده پایدار
مدیریت بوسیله فرایندها
دست‌یابی به نتایج متو ازن
پرورش خلاقیت و نوآوری
ارزش آفرینی برای مشتریان
موفقیت از طریق کارکنان
تغییرات در عناوین مفاهیم بنیادین در یک نگاه

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:02:00 ق.ظ ]