۴- تعالی یعنی مدیریت سازمان
از طریق مجموعهای از سیستمها، فرایندها و واقعیتهای مرتبط و بهم پیوسته. اطمینان از اجرای نظام مند خط مشیها، استراتژیها، اهداف و برنامههای سازمان از طریق مجموعهای شفاف و یکپارچه از فرایندها تضمین میشود. این فرایندها بگونه ای موثر، اجرا و مدیریت شده و همواره بهبود مییابند. تصمیم گیری براساس اطلاعات واقعی و قابل اطمینان از عملکرد فعلی و مورد انتظار، توانمندیهای فرایندها و سیستمها، خواستهها، انتظارات و نقطه نظرات ذینفعان و همچنین عملکرد سایر سازمانها از جمله رقبا انجام میشود.
ریسکها و مخاطرات براساس شاخصهای مناسب عملکردی شناسایی شده و به شکلی موثر مدیریت میشوند. سازمانها با روشهای کاملا حرفهای اداره میشوند و تمامی نیازهای بیرونی را برآورده و حتی از آن فراتر هم میروند.
مدیریت بر اساس فرایندها و واقعیتها یعنی:
اطمینان از صحت و قابلیت اعتماد دادهها و اطلاعات در حد کفایت
اطمینان از وجود مجموعه دادهها و اطلاعات کامل برای ایجاد امکان تصمیمات موثر
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.
دسترسی افراد به دادهها و اطلاعات مورد نیاز آنان
تحلیل دادهها و اطلاعات با بهره گرفتن از روشهای معتبر
اتخاذ تصمیمات و اقدام مبتنی یر تحلیل واقعگرایانه و متو ازن با تجربیات
۵- مشارکت و توسعه کارکنان
تعالی یعنی حداکثرنمودن مشارکت کارکنان ازطریق دخالت دادن آن هادرامور
سازمانهای متعالی شرایط لازم حال و آینده جهت به اجرا درآوردن خط مشیها و استراتژیها، اهداف و برنامهها را شناسایی میکنند. آن ها با جذب و توسعه کارکنانشان به ویژگیهای موردنظر دست یافته و آنان را فعالانه ومثبت بگونه ای همه جانبه حمایت میکنند تقویت کارکنان را ترویج و بروز قابلیتهایشان را ممکن میسازند.
این سازمانها کارکنان را به منظور مواجهه و تطبیق با تغییرات موردنیاز عملیاتی با بهره گرفتن از قابلیتهای فردی آماده میکنند. اهمیت سرمایه فکریشان را درک و از دانش آنان در جهت منافع سازمان بهره میگیرند. به دنبال روشهایی برای توجه، پاداشدهی و تقدیر از کارکنان هستند که به خلق و اجرای ایدههای بهبود میپردازند.
مشارکت و توسعه کارکنان یعنی:
درک کارکنان از اهمیت فعالیتها و نقش خود در سازمان
وجود سیستم و معلوم بودن سطوح اختیار کارکنان برای اطمینان از پذیرش مسایل و مسئولیتپذیری آنان در حل مسائل
سیستمی در راستای ارزیابی عملکرد با توجه به خواستههای کارکنان
ایجاد فرصت مشارکت فعال برای کارکنان در راستای ارتقاء صلاحیت و دانش و تجربه آنان
فراهم بودن فرصت بحث و بررسی آزادانه مسایل برای کارکنان و از جمله محدودیتهای موثر بر عملکرد آنان و امکانات اظهار صریح اطلاعات و تجربیات خود
۶- یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر
تعالی یعنی چالش وضع موجود و تغییر آن به منظور نوآوری و خلق فرصتهای بهبود. سازمانهای متعالی همواره در حال یادگیری و بهره گیری از فعالیتها و عملکرد خود و دیگران هستند. بهینهکاری داخلی و خارجی را جدی میگیرند. دانش کارکنانشان را به منظور حداکثر نمودن یادگیری در سراسر سازمان به کار گرفته و همگان را از آن بهرهمند میکنند.
عقاید ذینفعان به خوبی مورد پذیرش و استقبال قرار میگیرد و دیدگاه کارکنان به ورای زمان حال و قابلیتهای کنونی سوق داده میشود. آن ها به دقت سرمایههای فکری خود را حفظ و از آن برای دستاوردهای تجاری سازمان به صورت مناسب استفاده میکنند. کارکنان آن ها همواره شرایط فعلی را به چالش طلبیده و در جستجوی فرصتهای نوآوری و بهبود مستمری هستند که به ارزش افزوده بیانجامد.
یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر یعنی:
بکارگیری رویکردی واحد در سطح سازمان برای بهبود مستمر عملکرد
ارائه آموزشهای لازم به کارکنان در خصوص روشها و ابزار بهبود مستمر
در نظر گرفتن بهبود مستمر محصولات و فرایندها و سیستمهای سازمان به عنوان هدفی برای تمام کارکنان
برقراری روشها و معیارهای پیگیری بهبود مستمر
شناسایی و رسمیت دادن به بهبودها
۷- توسعه شراکتها
تعالی یعنی توسعه و حفظ همکاریهایی که برای سازمان ارزش افزوده ایجاد کند.
سازمانهای متعالی بخوبی میدانند که در دنیای متغیر کنونی که همواره با افزایش تقاضا همراه است دستیابی به موقعیت در بازار کاملاً به توسعه همکاریها بستگی دارد. بر این اساس همواره در پی توسعه همکاریها با دیگر سازمانها هستند این همکاریها از طریق بهینه نمودن شایستگیها و صلاحیتهای محوری، آن ها را به ایجاد ارزش افزوده برای ذینفعانشان قادر میسازد. این همکاریها میتواند با مشتریان، جامعه، تامینکنندگان و حتی رقبا و بر مبنای بهرهمندی دوجانبهای که به روشنی شناسایی و تعریف شده است انجام پذیرد. رقبای تجاری برای دستیابی به اهداف مشترک با یکدیگر همکاری و با در اختیار گذاشتن تجربیات، منابع و دانش خود ارتباط پایداری را برمبنای احترام و اعتماد متقابل و صداقت برقرار میکنند.
توسعه شراکتها یعنی:
شناسایی و انتخاب عرضهکنندگان کلیدی
تجمیع دانش فنی و منابع با شرکای کاری
ارتباطات روشن و صریح
برقراری امکانات توسعه و بهبود فعالیتهای مشترک
شناسایی و تشویق و ترغیب بهبود و پیشرفت عرضهکنندگان
۸- مسئولیت اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
تعالی یعنی فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی که سازمان مطابق با آن فعالیت میکند و تلاش برای درک و پاسخگویی به انتظارات ذینفعان سازمان در جامعه.
سازمانهای متعالی به عنوان سازمانهایی مسئول با شفافسازی و پاسخگویی مناسب به ذینفعانشان درقبال عملکرد خود رویکردهایی اخلاقی اتخاذ میکنند. به مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست حال و آینده توجه کرده و فعالانه آن را ترویج میدهند. مسئولیتهای اجتماعی سازمان همراه با ارزشهای سازمان تبین و با سایر فعالیتهای سازمان یکپارچه شده است. این سازمانها ضمن اعمال صحیح مدیریت ریسک برای اجرای پروژههایی تلاش میکنند که هم منافع سازمان و هم منافع جامعه را تامین کند آن ها از تاثیرات حال و آینده خود بر جامعه آگاه بوده و مراقبتهای لازم را برای حداقل نمودن اثرات زیانبار اعمال میکنند.
عکس مرتبط با محیط زیست
۲-۹- معرفی اصول ۸ گانه بنیادین تعالی (ویرایش ۲۰۱۰)
با توجه به این که اصول بنیادین از لحاظ محتوا تغییر چندانی نداشته در اینجا فقط به معرفی آن پرداخته و از ذکر جزییات خود داری می شود ودر انتها جدول مقایسه ایی از دو ویرایش آورده می شود
رهبری با دوراندیشی و الهام بخشی و درستی
ساختن مشارکتها
مسئولیت پذیری برای آینده پایدار
مدیریت بوسیله فرایندها
دستیابی به نتایج متو ازن
پرورش خلاقیت و نوآوری
ارزش آفرینی برای مشتریان
موفقیت از طریق کارکنان
تغییرات در عناوین مفاهیم بنیادین در یک نگاه