دهوج

رودخانه سلطانی

حوریدر

ده مارک

فصل سوم
روش تحقیق(روش میدانی)
روش های میدانی
مقدمه
روش های میدانی که در این تحقیق استفاده شده است به روش هایی اطلاق می شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط و برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد, اعم از انسان, مؤسسات, سکونتگاه ها و غیره اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری کند. در واقع, او باید ابزار سنجش یا ظروف اطلاعاتی خود را به میدان ببرد و با پرسشگری, مشاهده و تصویربرداری آنها را تکمیل نماید و سپس برای استخراج, طبقه بندی و تجزیه و تحلیل به محل کار خود برگردد.
متن
روشی است برای درک و شناخت نحوه عمل یک واحد اجتماعی تام نظیر یک گروه یا سازمان یا اجتماع و مناسبات درونی آن. محقق باید طوری عمل کند که دیگران متوجه کار او نشوند باید مثل مردم همان گروه یا سازمان یا اجتماع رفتار و عمل کند و حضور او در این مکان ها نباید تغییری در محیط ایجاد کند. پس با دقت و مشاهده به جریان امور پرداخته, مشاهدات خویش را یادداشت کرده, سعی می کنند تا به درک آن محیط اجتماعی نائل آیند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
روش های متداول و معروف گردآوری اطلاعات میدانی عبارتند از:
۱) روش مصاحبه ای: روشی است که در آن اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق ارتباط مستقیم بین پرسشگر یا محقق با پاسخگو گردآوری می شود.
۲) روش مشاهده: یکی از روش های مؤثر و کارآمد است زیرا مشاهده به تحقیق اجازه می دهد که مستقیماً پدیده مورد مطالعه را ببیند و واقعیت را به صورت مستقیم یا بیواسطه درک کند.
۴- روش صوتی و تصویربرداری: این روشها معمولا به عنوان روش مستقل کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان روش های مکمل از آنها استفاده می کنند. ابزار مورد استفاده در این روش ها دستگاه ضبط صوت, دوربین عکاسی, عکسبرداری هوایی, ماهواره, دستگاه های پخش از راه دور و غیره.
۵- روش های ترکیبی: منظور از این عنوان روش خاصی نیست بلکه هدف بیان این مطلب است که هر کدام از روش های چندگانه یاد شده ممکن است به تنهایی برای انجام دادن یک تحقیق علمی مناسب نباشند
در این فصل با افراد ذیل کار نموده واطلاعاتی جمع آوری کرده ام
دراینجا از روش میدانی استفاده شده است
۱-دانش آموزان
۲-مسئولین جهادکشاورزی روستای دشتاب
۳-بزرگان وریش سفیدان منطقه دشتاب
۴-شورای روستای دشتاب
۵-کشاورزان ودامداران منطقه
۶-تعدادی از افراد ذیل:
غلامحسین نجم الدینی(ساکن روستای وکیل آباد دشتاب)
محمد اباذری(ساکن روستای کشکوئیه)
در مورد جاهای دیدنی دشتاب،ولالایی واشعار آن از دانش آموزان خواستم که مطالبی جمع آوری نموده،وتحویل دهند.
در مورد قلعه های تاریخی دشتاب از بزرگان وریش سفیدان کمک گرفتم آنها مرا راهنمایی کردند
در مورد محصولات کشاورزی از جهاد روستای دشتاب تحقیقی به عمل آمد.
منابع مورد استفاده
-آریان پورکاشانی.منوچهر،۱۳۸۵٫فرهنگ فارسی-انگلیسی،تهران:انتشارات جهان رایانه
-اسفندیارپور،هوشمند۱۳۸۴،تاریخ بافت کرمان،انتشارات مرکز کرمان شناسی
-انوری،حسن،فرهنگ امثال۱۳۸۴انتشارات سخن،چاپ اول-۱
فصل چهارم
یافته های تحقیق
بخش اول)
مراسم عروسی از طلبونی تا عقد

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

طلبونی یاخواستگاری:

درگذشته نظرات دختروپسر درتعیین همسر آینده چندان نقش نداشته است وبزرگ ترهامجال این کاررا ازآن می گرفتندممکن بود دخترو پسری که تابه حال حتی یک مرتبه هم هم دیگر را ندیده بودندبا پادرمیانی پدرومادربه عقدیکدیگر درآیند ویاازهمان زمان بدوتولد دختررا برای پسرنشان می کردند.

 

 

مقدمات خواستگاری:

یک نفرازبزرگان فامیل دامادبه منزل پدرعروس می رفت ودرموردنیت خود باآن صحبت می کردوتاحدودی از نظرخانواده عروس مطلع می شددخترو پسرممکن بودازچنین گفتمانی اطلاعی نداشته باشندوازآن هانظریخواسته نمی شد.همه کارهاراپدرومادروبزرگترها انجام می دادند.

 

 

خواستگاری رسمی:

پدرومادردامادکه قبلاًوقت معینی برای خواستگاری تعیین کرده بودندوعموماً آن روز،روزعیدیاروزی مبارک ومیمون بود،باهدایایی(طلونی)به خانه پدرعروس می رفتندهدایایی که برده می شد شامل،آینه – شمعدان ،گل،قران.یک دست لباس وکفش،چادر،انگشتروتعدادی گوسفندبودوبازدن سازودهل بارقص وچوب بازی به خانه عروس می برند
ودرآن جابابریدن چادرعروس توسط خانم هاوگفتن شادباش وکلوکلووبعدازآن صرف شام وتعیین مهریه مجلس به پایان می رسید

 

 

عیدبرون:

خانواده داماد که دختری برای پسرشان نامزدکرده بودنند(خواستگاری کرده بودن)درعیدنوروزوسایراعیادهدیه ای به عنوان عیدی به عروس آینده خود می دادند واین عیدی دادن تازمان عقدوازدواج ادامه داشت.

 

 

تعیین مهریه:

چندروز قبل از برگزاری مراسم عقدبزرگان فامیل داماد به خانه پدرعروس می رفتند تادرمورد مراسم عقدوتعیین مهریه تصمیم بگیرند.آن هابه مهریه توجه آن چنان نداشتندواصل زندگی را مهرومحبت می دانستند نه مهریه
مهریه عموما برطبق مهریه ای که سایرین برای دخترانشان درنظرگرفته بودنند تعیین می شد ممکن بوداختلاف نظری بین پدردامادوپدرعروس باشد که با پادرمیانی بزرگان حدوَسط کلام آن دو را به عنوان مهریه درنظرمی گرفتند ومی گفتند مهریه راکه داده که گرفته وبا فرستادن صلوات برمحمدوخاندان پاکش مراسم پایان می رسید.

 

 

مراسم عقد:

چون درآن زمان عاقدمی بایست از شهروراه به روستا بیایدچند نفر تصمیم می گرفتند باهم مراسم عقدشان را در یک روز انجام دهندواسب راکرایه می کردنندوبه شهر می فرستادندتاعاقدرابیاورندومراسم عقددرمنزل یک نفرصورت می گرفت ودیگرتشکیلات وسفره عقد انجام نمی شدوعاقدصیغه هرکدام از زوجین را جاری می کرد وعقدعقدیکدیگردرمی آورد وبعدازعقد شب آن روزپدر داماد اقوام ونزدیکان وخانواده عروس را برای شام دعوت می کرد.

 

 

جشن عروسی:

مراسم عروسی عموماًدرمهرماه هرسال وبعداز اتمام کارهای کشاورزی شروع می شد برای شروع مراسم عروسی ازچند هفته قبل برنامه ریزی می شد.این مراسم شامل چند مرحله بود:
الف)- گندم پاک کنان :مادر عروس با جعبه ای شیرینی یا هدیه ای به خانواده اقوام داماد که مشغول پاک کردن گندم برای پخت نان عروسی بودندمی رفت ومی گفت :انشاء الله به سلامتی ومبارکی وبعدشیرینی رابه گندم پاک کن ها تعارف می کرد وخودش نیز در پاک کردن گندم به آنها کمک می کرد.
ب)- هیزم ورون: عده ای از اقوام داماد برای جمع آوری هیزم جهت پخت نان وغذای عروسی وهمچنین برپایی آتش ودر شب عروسی به دشت وصحرا می رفتند بعداز جمع آوری پشته های هیزم در راه بازگشت مادر عروس تعدادی روسری تهیه کرده بود باجعبه شیرینی وآجیل رابرسرراه آن ها می رفت وروسری هارابربازوهایشان بسته وشیرینی وآجیل دربین آنها تقسیم می کرد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:00:00 ب.ظ ]