۴-۱۰- رنگیزه کاروتنوئید گلبرگ ۳۱
۴-۱۱- فعالیت آنزیم پراکسیداز ۳۱
۴-۱۲- فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز ۳۲
فصل پنجم
بحث ۳۳
۵-۱- بحث ۳۴
۵-۲- نتیجه‏گیری کلی ۳۸
۵-۳- پیشنهادات ۳۸
منابع ۳۹
فهرست جداول
جدول ۴-۱- تجزیه واریانس اثر تیمارهای مختلف روی صفات اندازه‏گیری شده بر روی گل شاخه بریده‏ی داوودی ۲۴
جدول ۴-۲- مقایسه‏ی میانگین اثر تیمارهای مختلف روی صفات گل شاخه بریده‏ی داوودی ۲۴
فهرست اشکال
شکل ۴-۱- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر عمر گلجایی گل داوودی ۲۵
شکل ۴-۲- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان باکتری محلول گل داوودی ۲۶
شکل ۴-۳- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان باکتری ساقه گل داوودی ۲۶
شکل ۴-۴- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر کاهش درجه­ بریکس گل داوودی ۲۷
شکل ۴-۵- اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان جذب محلول گل داوودی ۲۸
شکل ۴-۶- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان ماده­ی خشک گل داوودی ۲۸
شکل ۴-۷- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان کاهش وزن تر گل داوودی ۲۹
شکل ۴-۸- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان کلروفیل کل گل داوودی ۳۰
شکل ۴-۹- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان پروتئین گل داوودی ۳۰
شکل ۴-۱۰- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان کلروفیل کل گل داوودی ۳۱
شکل ۴-۱۱- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان پرکسیداز گل داوودی ۳۲
شکل ۴-۱۲- نمودار اثر اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانوذرات مس بر میزان سوپراکسید دیسموتاز گل داوودی ۳۲
چکیده
داوودی (Chrysanthemum morifolum L.) جز گل­های شاخه بریده­ی مهم دنیا است که امروزه رتبه دوم جهانی را پس از گل رز از لحاظ اقتصادی و کشت و کار دارا می‏باشد. یکی از مشکلات مهم این گل انسداد آوندی و بر هم خوردن تعادل آبی در است. بدین منظور مطالعه‏ای بر پایه طرح کاملاً تصادفی با ۳ تیمار اسید فولویک اسید در ۳ سطح (۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلی گرم در لیتر(، اسانس گیاهی بهارنارنج در ۳ سطح (۱۰، ۳۰ و ۵۰ درصد) و نانو ذرات مس در ۳ سطح (۵، ۱۰ و ۲۰ میلی گرم در لیتر) همراه با شاهد، در ۳ تکرار و ۳۶ پلات و چهار شاخه گل در هر پلات درآزمایشگاه پس از برداشت دانشکده کشاورزی انجام شد. دراین آزمایش عمر گلجایی، کاهش وزن تر، درصد ماده‏ی خشک، میزان کلروفیل a و b، کاهش درجه‏ی بریکس، جمعیت باکتری­ های انتهای ساقه و محلول گلجایی ، رنگیزه کاروتنوئید و فعالیت آنزیم‏های موجود در گلبرگ مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به نتایج اثر تیمارهای مورد استفاده نشان داد که بیشترین عمر گلجایی مربوط به نانوذرات مس با میانگین ۱۷ روز و کمترین آن از تیمار اسانس بهار نارنج با میانگین ۱۴ روز بوده است. مقایسه میانگین اثر تیمارهای آزمایشی بر تعداد باکتری‏های محلول نشان داد که بیشترین میزان مربوط به تیمار شاهد با میانگین ۶۷/۹۰ واحد بوده، و کمترین آن از تیمار N1 (۵ میلی‏گرم در لیتر نانوذرات مس) با میانگین ۳۳/۴۹ واحد بدست آمد. مقایسه میانگین اثر تیمارهای آزمایشی بر کاهش درجه بریکس نشان داد که بیشترین کاهش درجه بریکس مربوط به تیمار N2 (۱۰ میلی‏گرم در لیتر نانوذرات مس) با میانگین ۳۹/۱ درصد و کمترین آن از تیمار B2 (۳۰ درصد اسانس بهار نارنج) با میانگین ۵۳/۰ درصد بدست آمده است.اثر تیمارهای مورد استفاده بر مقدار جذب آب نشان داد که بیشترین جذب آب به تیمار B1(10 درصد اسانس بهارنارنج) با میانگین ۲۰/۱ میلی‏لیتر بر گرم وزن تر و کمترین آن به تیمار شاهد با میانگین ۸۸/۰ میلی‏لیتر بر گرم وزن تر اختصاص داشته است. همچنین بررسی تاثیر تیمارهای آزمایشی بر درصد ماده‏ی خشک نشان داد که بیشترین میزان مربوط به تیمار N1 (۵ میلی‏گرم در لیتر نانوذرات مس) با میانگین ۳۳/۳۲ درصد و کمترین آن از تیمار شاهد با میانگین ۳۳/۱۱ درصد بدست آمده است. با توجه به نتایج بدست آمده، تاثیر تیمارها بر بهبود خصوصیات کیفی پس از برداشت گل داوودی معنی‏دار بوده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
کلمات کلیدی: عمر گلجایی، اسانس گیاهی، فولویک اسید، نانوذرات مس،گل داوودی.

فصل اول:
مقدمه
فصل اول:
کلیات

۱ -۱- کلیات و گیاه‏شناسی
گل‏های بریده عمر کوتاهی دارند و به­صورت تازه مصرف می­شوند و بهبود ماندگاری آنها یکی از اهداف اصلی صنعت گلکاری می­باشد (همت زاده و همکاران، ۱۳۸۶؛ احمد و همکاران، ۲۰۱۱).
در سال ۱۳۸۹ بیش از یک میلیارد گل شاخه­ بریده در کشور تولید شد که ۴۰% این میزان ضایعات بوده است (رستمی و راحمی، ۱۳۹۰). علیرغم اینکه گل­های شاخه ­بریده در بین محصولات باغی ارزش اقتصادی زیادی دارند، اما جزء فسادپذیرترین آنها به حساب می­آیند. تنفس بالا، حساسیت به آسیب­دیدگی و فسادپذیری سریع آنها باعث گردیده که به مراقبت بیشتری در مرحله پس از برداشت نیاز داشته باشند (چاناسوت و همکاران، ۲۰۰۳). با توجه به اهمیت کیفیت گل در تجارت گل­های بریده، باید تلاش شود تا گل­های بریده با کیفیت مطلوب به دست مشتری برسند. یکی از مهم­ترین معیارها برای مصرف ­کننده در انتخاب گل بریده، طول عمر آن می­باشد؛ به­ همین دلیل یک برنامه مناسب بعد از برداشت به حفظ کیفیت گل­های بریده در زمان طولانی­تر کمک می­ کند (ایسون و همکاران، ۲۰۰۱؛ روئین و حسن­پور اصیل، ۱۳۹۰).
طبق آخرین آمار رسمی جهانی در سال ۲۰۰۸ در مجموع ۱۲۱ کشور، صادرات گل های شاخه بریده داشته اند و ایران در رتبه ۶۷ قرار داشته است. ایران در سال ۸۸ با تولید سالانه حدود دو میلیارد شاخه گل، از نظر تولید در رتبه ۱۷ جهان و از نظر صادرات، با صادرات سالانه تنها ۱۰ میلیون شاخه در بین ۱۵۰ کشور دنیا، در رتبه ۱۰۷ قرار گرفت (ادریسی، ۱۳۸۸).
مهمترین گل های شاخه بریده تولیدی در ایران رز، گلایول، مریم، میخک، داودی، لیلیوم، استرلیتزیا، ژربرا، آنتوریم، مارگریت و آفتابگردان زینتی است (چیذری و همکاران، ۱۳۸۵).
داوودی با نام علمی Chrysanthemum morifolium L. از خانواده کلاهپرک سانان[۱] می­باشد. رویشگاه اصلی اغلب گونه­ های امروزی چین می­باشد. تولید هیبرید تجاری جهت اصلاح داوودی­ هنوز هم درآمریکا، آسیا و اروپا ادامه دارد. انتخاب آنها نه فقط بر مبنای شکل و رنگ گل­ها بلکه از لحاظ قدرت گلدهی در تمام فصول سال و کیفیت گلها پس ازبرداشت نیز انجام می‏گیرد)دول و ویلکینیز، ۱۹۹۹). گل داودی دارای عمر گلجایی طولانی است که به تولید کم اتیلن در دوران پیری آن نسبت داده می‏شود (بارتولی و همکاران، ۱۹۹۶). این گل از گروه گل‏های نافرازگرا است و پیری آن در پاسخ به تغییراتی است که در میزان کربوهیدرات‏ها رخ می‏دهد (آداچی و همکاران، ۱۹۹۹) و اتیلن در این فرایند نقش چندانی ندارد (نبی گل و همکاران، ۱۳۸۵). مهمترین مشکل پس از برداشت داوودی، زردی برگ‏ها و ناتوانی در جذب آب است که منجر به پژمردگی پیش از موعد برگ‏ها می‏شود (ادریسی، ۱۳۸۸).
۱ -۲- بیان مسئله
مهمترین مشکل پس از برداشت داوودی، زردی برگ ها و ناتوانی در جذب آب است که منجر به پژمردگی پیش از موعد برگ ها می شود (ادریسی، ۱۳۸۸). کاهش در کیفیت گل بریدنی داودی بیشتر به دلیل پژمردگی برگ های آن است (هالوی و مایاک، ۱۹۷۹) و تاخیر در پژمردگی برگ و به دنبال آن تاخیر در پیری سبب طولانی تر شدن عمر گلجایی داودی می شود (پتریدو و همکاران، ۲۰۰۱).
تعادل آب، عامل اصلی تعیین کیفیت و ماندگاری گل های شاخه بریده است (داسیلوا، ۲۰۰۳). کمبود آب به طور معمول باعث انسداد آوندهای ساقه می شود (واندورن و پریک، ۱۹۹۰). تشکیل حباب های هوا درون آوندهای ساقه داودی سبب کاهش در کیفیت گل ها می شود. این حباب ها از انتقال آب در ساقه جلوگیری می کنند و در نتیجه مقاومت هیدرولیکی افزایش می یابد و منجر به تنش آبی شدید می شود (وان لیپرن و همکاران، ۲۰۰۱). انسداد آوندی ناشی از حباب های هوا را می توان به وسیله تیمارهای کوتاه مدت با محلول یک ماده شوینده برطرف نمود (ادریسی، ۱۳۸۸).
عمر پس از برداشت گل­های بریده، عمدتاً تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله تولید اتیلن، دما، نور، رطوبت نسبی و میکروارگانیسم­های انتهای ساقه می‏باشد.اتیلن در گل­های شاخه بریده‏ی فراز گرا باعث کاهش طول عمر گل­های بریده از طریق تاٌثیر بر گیرنده‏های گیاهی می گردد (ادریسی،۱۳۸۸؛ هاشم آبادی، ۱۳۹۰). همچنین میکروارگانیسم­های ساقه باعث کاهش جذب آب و تاٌثیر منفی بر روابط آبی می گردد که باعث پژمردگی گل­ها و کاهش عمر گلجایی آن­ها می گردد (ادریسی، ۱۳۸۸؛ سلگی و همکاران، ۲۰۰۹). لذا یافتن راهکارهایی در این زمینه ضروری بنظر می‏رسد.
۱-۳- اهداف تحقیق

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

افزایش عمر پس از برداشت گل بریده‏ی داوودی

کاهش باکتری‏های محلول گلجایی و انتهای ساقه‏ی گل بریده‏ی داوودی

معرفی ترکیبات آلی و دوست با محیط زبست به‏عنوان جایگزین مواد شیمیایی

فصل دوم:
بررسی منابع
۲-۱- اهمیت گل داوودی
یکی از مهمترین گل­های بریدنی در دنیا بوده و دارای بیش از ۲۰۰ گونه است که در بین گونه ها و رقم­های یک ساله علفی، چند ساله و درختچه­های کوچک و بوته‏ای وجود دارد (قهساره و کافی، ۱۳۸۴). داوودی یکی از مهمترین گل­ها می­باشد که هم به صورت گلدانی و هم به صورت بریدنی در بازارهای جهانی داد و ستد می­ شود به طوری که امروزه رتبه دوم جهانی را پس از گل رز از لحاظ اقتصادی و کشت و کار دارا می­باشد. از آنجایی که ماندگاری گل­های بریدنی یکی از مهمترین فاکتورهای کیفی می­باشد، بنابراین عمر طولانی مدت این گل‏ها بر میزان تقاضای مصرف کنندگان و همچنین بر ارزش گلهای بریدنی تأثیر به‏سزایی دارد (نبی گل و همکاران،۱۳۸۵).
۲-۲- عمر گلدانی داوودی
اتیلن در فرایند پیری و زوال گل بریده‏ی داوودی نقش چندانی ندارد تشکیل حباب­های هوا درون آوندهای ساقه­ی داوودی سبب کاهش کیفیت گل­ها می­ شود. این حباب­ها از انتقال آب در ساقه جلوگیری می­ کنند و در نتیجه مقاومت هیدرولیکی افزایش می­یابد و منجر به تنش آبی شدید می­ شود (وان لیپرن و همکاران، ۲۰۰۱). کاهش کیفیت گل بریدنی داودی بیشتر به دلیل پژمردگی برگ­های آن است (هالوی و مایاک، ۱۹۷۹) و تأخیر در پژمردگی برگ و به دنبال آن تاخیر در پیری سبب طولانی تر شدن عمر گلجایی داودی می‏شود (پتریدو و همکاران، ۲۰۰۱). جلوگیری از جذب آب به عوامل دیگری از جمله بسته شدن آوندها به وسیله میکروارگانیسم‏ها نیز نسبت داده می‏شود (وان لیپرن و همکاران، ۲۰۰۱).
۲-۳- انسداد آوندی
برخی گونه ها چنانچه بعد از برداشت برای مدتی بدون آب نگهداری شوند، در جذب آب مشکل خواهند داشت . اما می‏توان برخی گونه­ ها را برای مدت نسبتاً طولانی­تری به صورت خشک انبار نمود. به‏عنوان مثال اگر شاخه­های رز قبل از قرار گرفتن داخل آب مدتی به صورت خشک نگهداری شوند، گلبرگ‏ها نمی­توانند به اندازه­ نهایی گل­های بدون تنش آبی برسند. در این وضعیت، باکتری­ ها پس از قرار گرفتن گل­ها داخل آب از محل برش وارد آوندهای چوبی
شده و در طول مدتی که گل­ها به صورت خشک نگهداری می­شوند، در داخل آوندها تکثیر می­یابند. هنگامی که گل­ها ابتدا مدتی در داخل آب قرار گرفته و سپس به صورت خشک انبار می­شوند، باکتری­ های موجود در آب به سطوح خارجی ساقه­ها چسبیده و پس از طی دوره انبار به جمعیت باکتریهای موجود در محلول­های نگهداری گل اضافه شده و تکثیر می­یابند. باکتری­ های باقیمانده ممکن است حتی با وجود بریدن انتهای ساقه پس از انبار کردن نیز به محلول جدید انتقال یابند (ادریسی، ۱۳۸۸).
۲-۴- ضدعفونی کننده­ها
برای حذف میکروارگانیسم­ها، ضدعفونی کننده­ های مختلفی به محلول­ها افزوده می­شوند. اکثر مواد میکروب‏کش هنگامی که در غلظت­های کافی برای کنترل میکروب­ها به‏کار می­روند، برای گل‏های شاخه بریده مسمومیت ایجاد می­ کنند. برخی از ضدعفونی کننده­ های خانگی نیز برای گیاه سمی‏اند به‏ویژه موادی که بر پایه ترکیبات ستریماید یا کلرهگزیدن باشند (ادریسی،۱۳۸۸).
مهمترین مواد میکروب‏کشی که بدون ایجاد مسمومیت باعث تأخیر در پژمردگی گل­ها می‏شود عبارتند از :
۱- نمکهای مس، روی، کبالت و نیکل؛
۲- ترکیبات کینولین نظیر هیدورکسی کینولین سیترات (HQC) و هیدروکسی کینولین سولفات (HQS) ؛
۳- ترکیبات کلرین نظیر هیپوکلریت سدیم یا کلسیم، کلرآمینها و مواد شیمیایی که به تدریج کلر آزاد می‏کنند؛

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:44:00 ق.ظ ]