زندگی خوابگاهی و نحوه تکوین هویت فرهنگی دختران- قسمت ۱۰- قسمت 3 | ... | |
۳-۱- روش پژوهش با توجّه به موضوع پژوهش و چارچوب نظری مورد استفاده، از روشهای پدیدارشنانه برای پژوهش حاضر استفاده نمودهایم. اصولاً پدیدارشناسی سه جریان اصلی دارد که مرحله مقدماتی آن را به برنتانو (۱۸۳۷- ۱۸۴۸) نسبت می دهند و مرحله آلمانی را مربوط به کوششهای هوسرل (۱۸۵۹-۱۹۳۸) و هایدگر (۱۸۸۹- ۱۹۳۸) میدانند و مرحله فرانسوی تحت تأثیر نظریات مرلو – پونتی (۱۹۰۸-۱۹۶۱) و سارتر (۱۹۰۵- ۱۹۸۰) و دیگران میباشد. در هر حال همه آنها هدفی مشابه دارند و روشهای تجزیه و تحلیل آنها با هم، هم پوشانی دارد. هدف اصلی یک روش تحقیق پدیدارشناختی، بسته به پیروی محقّق از مکاتب فوق، از خلق یک توصیف جامعاز یک پدیده تجربه شده روزمره برای دستیابی به درک ساختار ذاتی آن تا ارائه نحوه تفسیر و درک آن پدیده متغیر است. بعضی پژوهشگران به دنبالهروی از هوسرل و پیروان او طرفدار پدیدارشناسی توصیفیاند. بعضی دیگر از محقّقان عقاید هایدگر و همکاران او را که بر این باورند که پدیدارشناسی تفسیری است، انتخاب می کنند. هیچکدام از رویکردها غلط نیست، این روشها صرفاً معبری برای مطالعه تجربه زنده به روشهای متفاوت هستند (مایان، ۲۰۰۱) در پژوهش کنونی نیز برای دستیابی به آگاهی دختران از هویّت خود از روش پدیدارشناختی و تکنیک مصاحبه استفاده خواهیم نمود.
۳-۲- ویژگیهای میدان و افراد مورد مطالعه از آنجا که مفاهیم در پژوهش کیفی نقش محوری دارند و معمولاً یکی از اهداف چنین پژوهشهایی تحلیل نظری موضوع است، لذا نمونه گیری در پژوهش کیفی مفهومی یا نظری است (استروس و کوربین، ۱۷۷،۱۹۹۰) و معمولاً تا آنجا پیش میرود که محقّق احساس کند به اشباع نظری رسیده است.یعنی گردآوری داده ها تا موقعی ادامه مییابد که افزایش اطلاعات، نتواند مفاهیم، مقولهها، خرده مقولهها و تنوّعهای جدید به دست دهد.تا جایی که محقّق و خوانندگان پژوهش وی اطمینان یابند که چیزی از قلم نیفتاده است (همان: ۷۲). به این ترتیب قبل از شروع پژوهش تعداد افراد مورد پژوهش به طور واضح مشخص نیست. اما با توجّه به اشباع نظری پژوهش، تعداد نمونه مشخص خواهد شد و افراد مورد مطالعه از میان دختران ساکن در خوابگاههای خودگران و خصوصی(پانسیون)سطح شهر تهران انتخاب شدند.
۳-۳- روش انتخاب افراد مورد پژوهش گفته می شود که روش کیفی خوداندیشانه است (دنزین، ۴۸،۱۹۹۴)و در آن محدودیتی برای استفاده از انواع دادها و فنون و شیوه های تحلیل وجود ندارد. از این رو محقّق می تواند تعمداً به سراغ فردی برود که درباره موضوع پژوهش و مقولات مورد نظر او صاحب نظر است و توان پاسخگویی دقیق به پرسشهای او را دارد یا از موضوع اطلاع دارد.در این میان اگرچه معمولاً افراد به طور هدفمند و به شیوه منظم انتخاب میشوند اما چه بسا محقّق به طور اتفاقی با افرادی مواجه و آشنا می شود که میتوانند درباره موضوع مورد مطالعه او نظر بدهند. استفاده از این شیوه خوداندیشانه[۱۶]در پژوهشهای کیفی مجاز است. زیرا نمونه گیری کیفی، مفهومی و نظری است و انتخاب افراد باید بر اساس پرسشهای پژوهش، موضع نظری پژوهشگر و چارچوب تحلیلی او و از همه مهمتر عوامل مورد مطالعه او، صورت گیرد (ماسون، ۹۴،۱۹۹۷).
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:29:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|